Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Verbod op dubbele nationaliteit afgeschaft (https://forum.politics.be/showthread.php?t=66038)

circe 30 oktober 2006 13:11

Verbod op dubbele nationaliteit afgeschaft

Citaat:

De ministerraad heeft vrijdag het verbod op de dubbele nationaliteit afgeschaft. Nu kunnen Belgen die een andere nationaliteit aannemen, geen Belg meer blijven, en dat zal in de toekomst veranderen. De nieuwe regeling kan bijvoorbeeld nuttig zijn voor Belgen die in het buitenland werken en voor hun job de nationaliteit van dat land moeten aannemen.

VRT-nieuws

Integratie op zijn best!

VERBOD (? tiens tiens) op dubbel nationaliteit afgeschaft!

I am a little bit in the war.... liep het hier al niet over van mensen (marokkanen / turken) met dubbele nationaliteit? Dit waren dus "belgen" die de wet overtraden?
OK, ik snap dat ze geen keuze hadden volgens de wetten in hun eigen land, eenmaal marokkaan/turk, altijd marokkaan/turk. Maar de hier geboren KINDEREN hoefden toch geen Marokkaan of Turk te worden? Ze MOESTEN niet worden aangegeven aan de moederland ambassade om ze eeuwigdurend Turk en Marokkaan te laten blijven, toch?

In plaats van de wet te behouden en de Immigranten hier voor de keuze te stellen, past men toch gewoon de wet aan: HET MAG NU!

Een positief feit natuurlijk als Mieke door een azielige zoeker wordt verleid tot het huwelijk: ze mag buiten Belgische ook ZIJN nationaliteit aannemen vanaf nu.....
Alhoewel: zou dat de bedoeling zijn?

Enfin, ik mag dus nu emigreren naar vb. Nieuw Zeeland en daar de Britse (geloof ik toch) nationaliteit POGEN te verkrijgen, zonder dat ik Belg-af ben! Is dat niet leuk?

Of zou men het hebben toegestaan omdat er alras de vraag zal rijzen: "Sire waar zijn de Belgen?"

Bhairav 30 oktober 2006 13:17

Dikke pech voor u!
En wa gade doen? Nog harder VB stemmen? Harder op her rode potloodje drukken? Aangezien de meeste mensen politiek verstand hebben van een 12-jarige, zoals iemand dat hier eens zei, zullen ze uw redenering ni volgen waarom dat het tot kwaad bloed zou zetten. De massa bekommert zich alleen wat er in haar omgeving gebeurd. De perseptiemaatschappij...
:lol:

Raven 30 oktober 2006 13:33

:twisted:

Ik besef dan wel dat de huidige overheid in't krijt staat tegenover de allochtone gemeenschap nadat ze getriomfeerd hebben in Antwerpen. (en die rekening zal ten gepaste wel betaald worden door Janssens)

Maar dat dat zelfs op federaal vlak z'n vruchten zou afwerpen is een aangename verrassing :lol:

Dave Brocatus 30 oktober 2006 13:45

Mensen die voorstander zijn van een streng uitwijzingsbeleid zullen dit waarschijnlijk wel een goede zaak vinden.

Want "nieuwe belgen" die de belgische nationaliteit wordt ontnomen, zullen nog steeds hun oorspronkelijke nationaliteit hebben. Dat kan het uitvoeren van uitwijzingen alleen maar vergemakkelijken.

circe 30 oktober 2006 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2121117)
Mensen die voorstander zijn van een streng uitwijzingsbeleid zullen dit waarschijnlijk wel een goede zaak vinden.

Want "nieuwe belgen" die de belgische nationaliteit wordt ontnomen, zullen nog steeds hun oorspronkelijke nationaliteit hebben. Dat kan het uitvoeren van uitwijzingen alleen maar vergemakkelijken.

Je snapt het niet denk ik.

Het waren de "nieuwe" belgen die HEEL DE TIJD een dubbele nationaliteit mochten hebben.

In plaats van de nieuwe belgen te verplichten om de wet te volgen, heeft men gewoon de wet aangepast zodat ook de oude belgen nu de dubbele nationaliteit mogen hebben. (indien Clijsters met Hewitt was gehuwd, en de Britse (Australische) nationaliteit verwierf, moest Kim wèl haar belgische nationaliteit laten vallen. Een hier geboren babytje van nieuwe (turkse of marokkaanse)Belgen is per definitie Belg, maar krijgt wel de Marokkaanse nationaliteit erbij als Marokkaans/Belgische papa hem gaat aangeven op "zijn" Marokkaanse ambassade!

Dit heeft trouwens niks met de laatste gemeenteraadsverkiezingen te maken, maar zat al veel langer in de pipeline (uiteraard zonder veel media-aandacht, men(de aboriginal belgen) zouden wel eens kunnen eisen dat één nationaliteit de voorkeur verdient).

Het leuke wordt wel dat de "belgen" nu buiten het landsgebied zullen wonen en dat de marokkanen en turken in Belgie de meerderheid zullen uitmaken binnen een tiental decennia.
Vraag blijft waarom men nog "belg" zou willen zijn.

TomB 30 oktober 2006 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2121169)
Vraag blijft waarom men nog "belg" zou willen zijn.

Ik wil Amerikaan worden om op mijn woonplaats te mogen stemmen, ik wil Belg blijven omdat ik dan in het EU rijtje kan gaan staan op de luchthaven wanneer ik naar Europa kom.

Jantje 30 oktober 2006 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2121087)
:twisted:

Ik besef dan wel dat de huidige overheid in't krijt staat tegenover de allochtone gemeenschap nadat ze getriomfeerd hebben in Antwerpen. (en die rekening zal ten gepaste wel betaald worden door Janssens)

Maar dat dat zelfs op federaal vlak z'n vruchten zou afwerpen is een aangename verrassing :lol:

Sorry jongen,

Maar dit is een recht dat de Belgische autochtone bevolking eingelijk een beetje meer gelijksteld aan de allochtone bevolking.

Wie als Belg vroeger naar het buitenland ging en daar de nationaliteit aan nam, verloor zijn Belgische nationaliteit.
Wie van het buitenland kwam en Belg werd, kon zonder problemen zijn buitenlandse nationaliteit behouden omdat België verplicht is de wetten van een ander land te respecteren en dus niet kon of mocht verbieden dat wie Belg werd zijn oude nationaliteit behield.

Dit is een oude internationale wet waar de autochtone bevolking van België nu pas gebruik van kan gaan maken.

k9 30 oktober 2006 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2121032)
Integratie op zijn best!

VERBOD (? tiens tiens) op dubbel nationaliteit afgeschaft!

I am a little bit in the war.... liep het hier al niet over van mensen (marokkanen / turken) met dubbele nationaliteit? Dit waren dus "belgen" die de wet overtraden?
OK, ik snap dat ze geen keuze hadden volgens de wetten in hun eigen land, eenmaal marokkaan/turk, altijd marokkaan/turk. Maar de hier geboren KINDEREN hoefden toch geen Marokkaan of Turk te worden? Ze MOESTEN niet worden aangegeven aan de moederland ambassade om ze eeuwigdurend Turk en Marokkaan te laten blijven, toch?

In plaats van de wet te behouden en de Immigranten hier voor de keuze te stellen, past men toch gewoon de wet aan: HET MAG NU!

Een positief feit natuurlijk als Mieke door een azielige zoeker wordt verleid tot het huwelijk: ze mag buiten Belgische ook ZIJN nationaliteit aannemen vanaf nu.....
Alhoewel: zou dat de bedoeling zijn?

Enfin, ik mag dus nu emigreren naar vb. Nieuw Zeeland en daar de Britse (geloof ik toch) nationaliteit POGEN te verkrijgen, zonder dat ik Belg-af ben! Is dat niet leuk?

Of zou men het hebben toegestaan omdat er alras de vraag zal rijzen: "Sire waar zijn de Belgen?"

Grappig vorige week was je nog aan het klagen omdat jij niet amkkelijk de dubbelen nationliteit kon krijgen en nu klaag je omdat je dat wel kan doen :lol:Je bent ook nooit tevreden he?

Bierke 30 oktober 2006 14:57

handig wel deze wet,'k ken iemand die in de US werkt en die nu daar zit met een "green cart" dus die zal wel blij zijn met dit systeem.. 't kan em een hoop papierwerk besparen :)

Uh-Huh 30 oktober 2006 15:08

Als houder van een dubbele nationaliteit, kan ik dit alleen maar toejuichen. :cheer:

Nu alleen nog het verbod op meer dan 2 nationaliteiten afschaffen... :twisted:

Kpax 30 oktober 2006 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2121169)
Je snapt het niet denk ik.

Het waren de "nieuwe" belgen die HEEL DE TIJD een dubbele nationaliteit mochten hebben.

En nu mogen autochtone Belgen heteindelijk ook. Goede zaak. Kan ik eindelijk werk maken van het verkrijgen van de Zwitserse nationaliteit.

uwagan 30 oktober 2006 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 2121198)
Ik wil Amerikaan worden om op mijn woonplaats te mogen stemmen, ik wil Belg blijven omdat ik dan in het EU rijtje kan gaan staan op de luchthaven wanneer ik naar Europa kom.

Kun je als gepensioneerde Belg buiten de EU gaan wonen, daar de nationaliteit aannemen (veel makkelijker ivm verblijfsvergunningen, eigendom kopen etc) en toch je volledig pensioen uit België behouden.

Zou het daarvoor zijn? Veel nieuwe Belgen van de eerste generatie beginnen nu volop op pensioen te gaan.

schaduwrijk 30 oktober 2006 18:50

een goede en eerlijke zet me dunkt

lombas 30 oktober 2006 19:12

Nu is het genoeg. Ik bekeer me tot Norfolk Island.

Jonas Elossov 30 oktober 2006 19:33

Dat zou mij eventueel wel goed uitkomen, ik hoop dat portugal binnenkort dezelfde maatregel aanneemt; dat zou een hoop zaken simpeler maken.

Cyrano 30 oktober 2006 19:36

Dubbele nationaliteit belemmert de integratie van de nieuwe belgen. Deze dubbele nationaliteit is niet altijd een keuze maar een dwang van het oude land. Een Marrokaan of een Turk kan niet zomaar afstand doen van zijn nationaliteit. Hij heeft die keuze niet.

Het arrangeert wel de nieuwe belgen dat zij 2 of meer nationaliteiten hebben. bvb bij het verwerven van eigendom in het moederland. Er gelden andere wetten voor de lokale bevolking dan voor Belgen. Eigen volk eerst.

Het arrangeert de Belgische staat dat Marrokanen en Turken hun oude nationalieit 'moeten' houden. Het is als een onuitwisbaar teken, zo gewild door hun eigen land. Daarom heeft bvb Marroko een minister voor Marrokanen in het buitenland.

Men kan geen Belg uitwijzen of zijn nationaliteit afnemen als hij geen andere heeft. Men mag niemand statenloos maken. Dus uitwijzen of nationaleit afnemen kan verder voor de toekomst. Er komt een dag ....

Het arrangeert de buitenlandse Belg om de redenen vermeld in bovenstaande posts.

Pro memori: De promotor van deze nieuwe regeling is de CdnV.

willem1940NLD 30 oktober 2006 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door uwagan (Bericht 2121757)
Kun je als gepensioneerde Belg buiten de EU gaan wonen, daar de nationaliteit aannemen (veel makkelijker ivm verblijfsvergunningen, eigendom kopen etc) en toch je volledig pensioen uit België behouden.

Zou het daarvoor zijn? Veel nieuwe Belgen van de eerste generatie beginnen nu volop op pensioen te gaan.

Ja, zulke voordeeltjes zaten daar altijd al aan (alleen voor allochtonen en in Nederland nog steeds(!!)).

Ander voorbeeld: buitenlandse bankrekeningen ...

willem1940NLD 30 oktober 2006 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 2122103)
Dubbele nationaliteit belemmert de integratie van de nieuwe belgen. Deze dubbele nationaliteit is niet altijd een keuze maar een dwang van het oude land. Een Marrokaan of een Turk kan niet zomaar afstand doen van zijn nationaliteit. Hij heeft die keuze niet.

Het arrangeert wel de nieuwe belgen dat zij 2 of meer nationaliteiten hebben. bvb bij het verwerven van eigendom in het moederland. Er gelden andere wetten voor de lokale bevolking dan voor Belgen. Eigen volk eerst.

Het arrangeert de Belgische staat dat Marrokanen en Turken hun oude nationalieit 'moeten' houden. Het is als een onuitwisbaar teken, zo gewild door hun eigen land. Daarom heeft bvb Marroko een minister voor Marrokanen in het buitenland.

Men kan geen Belg uitwijzen of zijn nationaliteit afnemen als hij geen andere heeft. Men mag niemand statenloos maken. Dus uitwijzen of nationaleit afnemen kan verder voor de toekomst. Er komt een dag ....

Het arrangeert de buitenlandse Belg om de redenen vermeld in bovenstaande posts.

Pro memori: De promotor van deze nieuwe regeling is de CdnV.

Turken hebben wèl zulke keus, maar met bijkomende nadelen in het oude land (erfrecht enzo). Marokkanen hebben inderdaad geen keus.

Overigens heeft de vernieuwing geen effect op de integratie, want "was al" onderhevig aan multipasportisme.

De "vreedzame" overname van vooral kleine landen (België, Nederland) is bij meerpaspoortigheid natuurlijk een stuk gemakkelijker, vooral als het gepensioneerde autochtonen in een ver land duurzaam beter bevalt en ze wellicht ook niet meer "thuis" komen stemmen.

willem1940NLD 30 oktober 2006 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2121117)

Dat was al zo en verandert niet; overigens geloof ik niet dat (zomin als in Nederland) die uitwijzingsmogelijkheid ooit wordt benut, inplaats van bijvoorbeeld gevangenissen zodanig te overvullen dat er plaatsgebrek ontstaat voor Eigen Tuig.

Cyrano 30 oktober 2006 20:26

Er zijn goede redenen om de dubbele nationaliteit te verwerven of te bezitten.
Anderzijds is het voor de staat ook belangrijk te weten wie een dubbele nationaliteit bezit en welke. De overheid behoort te weten wat voor volk zij in huis heeft en hoe ver hun loyaliteit draagt. Deze lijst bestaat niet.
Met het verkrijgen van de Belgsche ID-kaart behoort op deze kaart de vermelding te staan welke nationaliteit men nog bezit. Ook voor de oude Belgen

Ik wil geen Turkse officier in het Vlaamse parlement. Ik wil geen ambtenaar van de Congolese loonlijst op ons Ministerie van buitenlandse handel. Enz ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be