![]() |
België Versus Nederland: Wegeninfrastructuur
Als men de wegen in Nederland bekijkt ziet men mooi aangelegde asfalt, verkeersignalisatie in duidelijk lettertype en van aluminium, enkel verlichting waar het nodig is. Duidelijk afgelijnde bakens tussen woonkernen en zones buiten de bebouwde kom. Geen ouderwetse bovengrondse telefoonpalen, structurele bewegwijzering. Hoe komt dat dit allemaal in België niet aanwezig is?
Nederlandse weg: Belgische weg : ![]() |
A) zie ik weinig verschil behalve de belichting van de foto's
B) zijn de wegen in Belgie idd slechter dan in Nederland kan ik uit eigen ervaring zeggen; de toplaag van het Belgische asvalt is vaak erg slecht C) de Nederlandse wegen zijn ook vaak niet goed. Vergelijk Franse wegen met Nederlandse en je ziet een wereld van verschil. |
De Nederlandse fietspaden zijn in elk geval een stuk beter:cheer: :cheer: :cheer:
|
Nederlandse tweedehands auto's schijnen erg gewild te zijn in Oost-Europa, de vering is nog zo goed als nieuw.
Ik kom niet zo vaak op Belgische wegen, maar er is bijvoorbeeld wel wat te zeggen voor de betere belichting, en de maximumsnelheden in Nederland schijnen (ik heb geen rijbewijs, wat doe ik hier eigenlijk) heel irritant te zijn omdat ze net tussen versnellingen inzitten. 90 zou dan beter zijn... |
Citaat:
|
Ik woon nu net over de grens in Duitsland en kan de wegen in beide landen dus goed vergelijken. Ik moet zeggen dat zeker de lokale wegen veel beter zijn in Nederland dan in Duitsland. De snelwegen in Duitsland worden goed onderhouden, maar gemeenten, kreisen en zelfs deelstaten hebben volgens mij te weinig geld voor onderhoud van hun wegen. Ik ben blij dat dat in NL allemaal door Rijkswaterstaat gebeurt en dat gemeenten genoeg geld hebben om hun wegen goed te onderhouden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Eén nadeel van de wegen in Nederland: het is er altijd druk en vol.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar op sommige plekken in holland beginne ze nu ook met snelweg verlichting. |
Citaat:
|
Citaat:
|
De wegen zijn misschien qua kwaliteit beter in Nederland, maar ze zijn o zo smal... Geef mij maar de breedte van de rijvakken in België.
|
Wat heeft dit overigens met communautaire te maken?
|
Citaat:
Het valt te betwijfelen of het echt zo veilig is om alles te verlichten. De concentratie verslapt er natuurlijk wel door. Overigens zijn alle knooppunten op de snelweg, de kruispunten op provinciale wegen en de wegen binnen de bebouwde kom in Nederland wel verlicht. Buiten de bebouwde kom hebben woonhuizen en boerderijen meestal ook hun eigen lantaarnpaal voor de deur, althans in Drenthe. Dat alles zorgt ervoor dat de lichtvervuiling nog niet zo sterk is als in België. Maar het kan nog minder: hier in Duitsland is werkelijk niets verlicht, ook kruispunten en straten met huizen niet. In de buurt van waar ik woon staat er hier en daar wel een lantaarnpaal op een kruispunt, maar geloof het of niet, deze gaan stipt om middernacht uit... Ze gaan er blijkbaar vanuit dat er 's nachts niemand zal rijden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be