Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   België Versus Nederland: Wegeninfrastructuur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=66383)

Sinistra 2 november 2006 02:50

België Versus Nederland: Wegeninfrastructuur

Als men de wegen in Nederland bekijkt ziet men mooi aangelegde asfalt, verkeersignalisatie in duidelijk lettertype en van aluminium, enkel verlichting waar het nodig is. Duidelijk afgelijnde bakens tussen woonkernen en zones buiten de bebouwde kom. Geen ouderwetse bovengrondse telefoonpalen, structurele bewegwijzering. Hoe komt dat dit allemaal in België niet aanwezig is?

Nederlandse weg:

Belgische weg :

DenHollander1981 2 november 2006 08:35

A) zie ik weinig verschil behalve de belichting van de foto's
B) zijn de wegen in Belgie idd slechter dan in Nederland kan ik uit eigen ervaring zeggen; de toplaag van het Belgische asvalt is vaak erg slecht
C) de Nederlandse wegen zijn ook vaak niet goed. Vergelijk Franse wegen met Nederlandse en je ziet een wereld van verschil.

FISHERMAN 2 november 2006 08:46

De Nederlandse fietspaden zijn in elk geval een stuk beter:cheer: :cheer: :cheer:

Bovenbuur 2 november 2006 09:26

Nederlandse tweedehands auto's schijnen erg gewild te zijn in Oost-Europa, de vering is nog zo goed als nieuw.
Ik kom niet zo vaak op Belgische wegen, maar er is bijvoorbeeld wel wat te zeggen voor de betere belichting, en de maximumsnelheden in Nederland schijnen (ik heb geen rijbewijs, wat doe ik hier eigenlijk) heel irritant te zijn omdat ze net tussen versnellingen inzitten. 90 zou dan beter zijn...

liberalist_NL 2 november 2006 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AntiDeutsch (Bericht 2128273)
Als men de wegen in Nederland bekijkt ziet men mooi aangelegde asfalt, verkeersignalisatie in duidelijk lettertype en van aluminium, enkel verlichting waar het nodig is. Duidelijk afgelijnde bakens tussen woonkernen en zones buiten de bebouwde kom. Geen ouderwetse bovengrondse telefoonpalen, structurele bewegwijzering. Hoe komt dat dit allemaal in België niet aanwezig is?

Het mislukte wegdek dat vele Belgische snelwegen hebben vind ik niet zo erg. Wat ik wel erg vind, is dat ik nu al een jaar of 5 via Duitsland naar het zuiden moet rijden omdat de Walen in het verleden te lui zijn geweest hun snelwegen te onderhouden. De wegwerkzaamheden zijn ein-de-loos! De route Bastogne is nog altijd niet te doen, tenzij je anderhalf uur extra in de file wilt staan.

Dimitri 2 november 2006 10:31

Ik woon nu net over de grens in Duitsland en kan de wegen in beide landen dus goed vergelijken. Ik moet zeggen dat zeker de lokale wegen veel beter zijn in Nederland dan in Duitsland. De snelwegen in Duitsland worden goed onderhouden, maar gemeenten, kreisen en zelfs deelstaten hebben volgens mij te weinig geld voor onderhoud van hun wegen. Ik ben blij dat dat in NL allemaal door Rijkswaterstaat gebeurt en dat gemeenten genoeg geld hebben om hun wegen goed te onderhouden.

liberalist_NL 2 november 2006 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2128627)
Ik woon nu net over de grens in Duitsland en kan de wegen in beide landen dus goed vergelijken. Ik moet zeggen dat zeker de lokale wegen veel beter zijn in Nederland dan in Duitsland. De snelwegen in Duitsland worden goed onderhouden, maar gemeenten, kreisen en zelfs deelstaten hebben volgens mij te weinig geld voor onderhoud van hun wegen. Ik ben blij dat dat in NL allemaal door Rijkswaterstaat gebeurt en dat gemeenten genoeg geld hebben om hun wegen goed te onderhouden.

Ik neem aan dat dat verschil per deelstaat.

Weezer 2 november 2006 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2128547)
Het mislukte wegdek dat vele Belgische snelwegen hebben vind ik niet zo erg. Wat ik wel erg vind, is dat ik nu al een jaar of 5 via Duitsland naar het zuiden moet rijden omdat de Walen in het verleden te lui zijn geweest hun snelwegen te onderhouden. De wegwerkzaamheden zijn ein-de-loos! De route Bastogne is nog altijd niet te doen, tenzij je anderhalf uur extra in de file wilt staan.

Hoeveel krijg ik van je om je niet aan te geven wegens joyriding? ;-) (als je tenminste de waarheid spreekt in je profiel)

liberalist_NL 2 november 2006 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 2128676)
Hoeveel krijg ik van je om je niet aan te geven wegens joyriding? ;-) (als je tenminste de waarheid spreekt in je profiel)

:lol: Nouja, ik laat me rijden.

Derk de Tweede 2 november 2006 13:20

Eén nadeel van de wegen in Nederland: het is er altijd druk en vol.

liberalist_NL 2 november 2006 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2129091)
Eén nadeel van de wegen in Nederland: het is er altijd druk en vol.

Ligt eraan waar je bent en vooral: wanneer.

Zwartengeel 2 november 2006 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2129097)

Hm, ik moet vanavond nog naar Eindhoven. We zullen eens zien... ;-)

liberalist_NL 2 november 2006 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2129119)
Hm, ik moet vanavond nog naar Eindhoven. We zullen eens zien... ;-)

Rond de spitsuren (5-6 uur) zal het wel druk zijn, maar meestal is het zuiden wel rustig. De Randstad, echter...

Derk de Tweede 2 november 2006 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2129097)

Druk wil niet altijd zeggen dat er files staan, maar lekker rustig een dagje naar Salland is er niet meer bij.

stropkeuh 2 november 2006 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DenHollander1981 (Bericht 2128416)
A) zie ik weinig verschil behalve de belichting van de foto's
B) zijn de wegen in Belgie idd slechter dan in Nederland kan ik uit eigen ervaring zeggen; de toplaag van het Belgische asvalt is vaak erg slecht
C) de Nederlandse wegen zijn ook vaak niet goed. Vergelijk Franse wegen met Nederlandse en je ziet een wereld van verschil.

En op de hollandse autostrades ist altijd donker. Bij ons veiliger met die verlichting.
Maar op sommige plekken in holland beginne ze nu ook met snelweg verlichting.

Derk de Tweede 2 november 2006 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 2129661)
En op de hollandse autostrades ist altijd donker. Bij ons veiliger met die verlichting.

En ze delen gratis kranten en messen uit uit aan Walen.

liberalist_NL 2 november 2006 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 2129661)

Bij ons hebben de auto's zelf lichten.:-P

Kim 2 november 2006 17:14

De wegen zijn misschien qua kwaliteit beter in Nederland, maar ze zijn o zo smal... Geef mij maar de breedte van de rijvakken in België.

Kim 2 november 2006 17:15

Wat heeft dit overigens met communautaire te maken?

Dimitri 2 november 2006 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2129856)
Bij ons hebben de auto's zelf lichten.:-P

:lol:

Het valt te betwijfelen of het echt zo veilig is om alles te verlichten. De concentratie verslapt er natuurlijk wel door. Overigens zijn alle knooppunten op de snelweg, de kruispunten op provinciale wegen en de wegen binnen de bebouwde kom in Nederland wel verlicht. Buiten de bebouwde kom hebben woonhuizen en boerderijen meestal ook hun eigen lantaarnpaal voor de deur, althans in Drenthe.

Dat alles zorgt ervoor dat de lichtvervuiling nog niet zo sterk is als in België. Maar het kan nog minder: hier in Duitsland is werkelijk niets verlicht, ook kruispunten en straten met huizen niet.
In de buurt van waar ik woon staat er hier en daar wel een lantaarnpaal op een kruispunt, maar geloof het of niet, deze gaan stipt om middernacht uit... Ze gaan er blijkbaar vanuit dat er 's nachts niemand zal rijden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be