Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nog maar vijftig jaar te gaan voor het leven in de zee (https://forum.politics.be/showthread.php?t=66491)

Frdrk 2 november 2006 23:00

Nog maar vijftig jaar te gaan voor het leven in de zee

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6108414.stm

Waarschijnlijk wel gebaseerd op een worst case scenario....

maddox 3 november 2006 07:39

DOEM, DOEM, we gaan allemaal dood.

vroeg of laat...

eno2 3 november 2006 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frdrk (Bericht 2131032)

Ik eet al lang geen vis meer.
Nu jullie.

Coekie 3 november 2006 10:54

25 jaar geleden vertelden ze mij ook al dat binnen 15 jaar alle aardolie op zou zijn.

Er bestaat natuurlijk een probleem van overbevissing, maar gelukkig doen we daar ook iets aan, zo zijn bv europese regels die beperkingen opleggen aan de visvangst.

Coekie

eno2 3 november 2006 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 2131742)
25 jaar geleden vertelden ze mij ook al dat binnen 15 jaar alle aardolie op zou zijn.

Er bestaat natuurlijk een probleem van overbevissing, maar gelukkig doen we daar ook iets aan, zo zijn bv europese regels die beperkingen opleggen aan de visvangst.

Coekie

De aardolie zal nooit op raken maar de vis wel.

Bhairav 3 november 2006 11:26

Het word tijd dat Leviathan (de echte, ni die revisionistische seut van t forum), wraak neemt op de mensheid.

alharb 3 november 2006 12:01

Citaat:

Coekie

Jammer genoeg worden de wetenschappelijke adviesen ivm reductie van de vangst quota jaar na jaar genegeerd of sterk afgezwakt door Europa. In de middellandse zee is het tonijnbestand al volledig ingestort, evenals de wilde schotse zalm. De haring in de noordzee staat op het punt hetzelfde mee te maken.
Ook is er iets mis met onze vistechniek: er wordt met sonar gespeurd naar de grootste dieren (de meest fitte!) waardoor de soort als geheel degenereert.

Herr Flick 3 november 2006 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2131734)
Ik eet al lang geen vis meer.
Nu jullie.

ik moet er gewoon nie van weten, van zodra je het uit het water haalt begint het te rotten, nee dank u...

Bhairav 3 november 2006 12:07

Ik eet graag scampi's...

daiwa 3 november 2006 20:14

Citaat:

Coekie

Met die zogenaamde beperkingen moet ik eens goed lachen.
Je moet maar eens in een supermarkt gaan kijken hoeveel ondermaatse vis daar te koop word aangeboden, om maar een voorbeeld te noemen.

job 3 november 2006 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frdrk (Bericht 2131032)

En wat is eigenlijk je reactie hierop ? Of wil je enkel een -oh eigen glorie-artikel posten ?;-)

satiper 3 november 2006 20:24

Oorzaak: overbevolking

Meer uitgebreid, zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=51616

Tavek 3 november 2006 22:47

Vissers smijten een ton haring op uw stoep als ge ook maar iets over quotas en beperkingen durft te reppen.

Ach ja, over een paar jaar zijn ze toch werkloos. Als ze slim waren begonnen ze met aquacultuur....

Bobke 3 november 2006 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2131756)
De aardolie zal nooit op raken maar de vis wel.

Aardolie plant zich niet voort vis wel.

Frdrk 4 november 2006 01:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 2133341)
En wat is eigenlijk je reactie hierop ? Of wil je enkel een -oh eigen glorie-artikel posten ?;-)

Persoonlijk ontbreek ik de nodige wetenschappelijke achtergrond om hier een uitvoerige mening over te ontwikkelen. In eerste instantie dacht ik gewoon dat sommigen hier wel interesse zouden hebben voor een dergelijk artikel. Verder zie ik niet in hoe, volledig anoniem, een topic starten op een webforum mij ook maar een beetje glorie zou kunnen geven. :-)

eno2 4 november 2006 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alharb (Bericht 2131914)
Jammer genoeg worden de wetenschappelijke adviesen ivm reductie van de vangst quota jaar na jaar genegeerd of sterk afgezwakt door Europa. In de middellandse zee is het tonijnbestand al volledig ingestort, evenals de wilde schotse zalm. De haring in de noordzee staat op het punt hetzelfde mee te maken.
Ook is er iets mis met onze vistechniek: er wordt met sonar gespeurd naar de grootste dieren (de meest fitte!) waardoor de soort als geheel degenereert.

Quota per soort en bescherming per soort werkt doodgewoon niet.
Beschermde soorten die toevallig meegevangen worden, kiepert men gewoon dood terug over boord.

Wat nodig is, zijn WERELDWIJDE MARINE PARKS waar ecologische evenwichten en instandhouding van soorten zich vrij kunnen ontwikkelen.

eno2 4 november 2006 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2133681)
Aardolie plant zich niet voort vis wel.

Aardolie moet je gewoon oppompen tot het op is, vis wordt door overvangst zo zeldzaam, dat hij weliswaar niet noodzakeijk verdwijnt,
maar de vangst wordt economisch onrendabel.Er zal dan voor de consument geen vis meer zijn (over 4O jaar).
Bovendien zullen we de aardolie binnenkort gewoon in de grond moeten laten zitten ten gunste van CO2-vrije energie.

Om alle bekende voorraden te kunnen opstoken, bij aanvaardbare CO2-levels, hebben we naar schatting tientallen aardes nodig.

Voor al die redenen zal olie nooit op zijn, maar de vis wel, Bobke.

eno2 4 november 2006 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 2131408)
DOEM, DOEM, we gaan allemaal dood.

vroeg of laat...

Juist.
Maar wil je al of niet allemaal tegelijk dood gaan?
Daar gaat het om.

eno2 4 november 2006 10:25

Citaat:

Coekie

Quota per soort en bescherming per soort werkt doodgewoon niet.
Beschermde soorten die toevallig meegevangen worden, kiepert men gewoon dood terug over boord.

Wat nodig is, zijn WERELDWIJDE MARINE PARKS waar ecologische evenwichten en instandhouding van soorten zich vrij kunnen ontwikkelen

Mambo 4 november 2006 12:15

Wie eens rondkijkt ziet dat de mensen eigenlijk maar één ding aan het doen zijn; vreten!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be