![]() |
goed nieuws: Liberalen willen meer aandacht voor de zwakkeren
Bart Somers wil liberale partij met aandacht voor zwakkeren :thumbsup:
De VLD kiest resoluut voor een nieuwe koers. Voorzitter Bart Somers wil de Vlaamse liberale partij omvormen tot een progressieve centrumpartij, met veel aandacht voor de zwakkeren en het verenigingsleven. Bart Somers wil zijn partij via een 10-stappenplan heruitvinden. ,,Om de toonaangevende partij van Vlaanderen te worden is geen evolutie, maar een revolutie nodig'', klinkt het. De liberalen kiezen resoluut voor een centrumkoers. Hoe ziet u die revolutie? ,,Wij zien onszelf als een progressieve centrumpartij. De VLD kan zich niet opsluiten op de linker- of de rechterflank. Een liberale partij kan trouwens alleen maar progressief en sociaal zijn.'' Wat betekent dat concreet? ,,Neem het Generatiepact. Wij waren de enige partij die diepgaande hervormingen wilde doorvoeren. We hebben moeten vechten tegen het conservatisme in de andere partijen. Een ander voorbeeld is het openstellen van onze grenzen voor werknemers uit de nieuwe EU-landen. Ook daar waren wij als enige partij consequent voor.'' De VLD stond lange tijd vooral bekend als de partij van de ruziemakers. ,,We hebben inderdaad een moeilijke periode achter de rug. De VLD moet voortaan meer aan politiek doen vanuit het hart en de overtuiging, minder vanuit het verstand of de politieke marketing. We zijn te vaak teruggevallen op marktstudies die vertelden wat we moesten denken. Daardoor viel de VLD terug op een doelgroepenbeleid dat de artsen, jagers of café-uitbaters wilde plezieren. Kijk naar het winkelen op zondag. Een meerderheid van de zelfstandigen is geen voorstander, wij wel. Omdat het jobs creëert. Omdat mensen die in de week werken, op zondag ook eens naar de winkel kunnen gaan en de last van arbeid en gezin beter kunnen spreiden. Als je alleen maar kijkt naar wat de zelfstandigen daarover vinden, dan rijd je jezelf vast.'' Gedaan met het rechts-liberalisme? ,,Liberalisme is per definitie sociaal. De VLD moet er voor iedereen zijn. Wij moeten in de eerste plaats perspectief creëren voor wie onderaan de maatschappelijke ladder staat, voor wie zonder werk zit, voor wie minder kansen gekregen heeft.'' Stond Jean-Marie Dedecker uw revolutie in de weg? ,,Hij heeft het zelf heel mooi gezegd: 'ik leef pas als er crisis is'. Het draait bij hem enkel rond conflict. We hebben over zijn vertrek welgeteld zeventig mails gehad van VLD-leden: 50 boze en 20 positieve.'' U laat zo wel een groot stuk van de samenleving dat zichzelf rechts noemt, links liggen. ,,Ik gebruik dat etiket niet. Mensen die zichzelf rechts of links willen noemen, maar liberaal zijn, horen thuis bij de VLD. Een conservatieve liberale partij, dat bestaat niet. In Vlaanderen is maar plaats voor een liberale partij in het centrum.'' Neemt een 'revolutionaire VLD' afstand van het regeringswerk? ,,Absoluut niet. De VLD moet opnieuw de ideeënpartij van Vlaanderen worden. We willen ook op een andere manier met het middenveld en het verenigingsleven omgaan. In het middenveld zit er heel veel knowhow en engagement. We willen daarvan leren, dat omarmen. Zij kunnen onze visie versterken en diepgang geven.'' ,,We willen opnieuw aantrekkelijk worden voor mensen die maatschappelijk geëngageerd zijn, die antwoorden zoeken op nieuwe uitdagingen in de samenleving. Maar daarvoor moeten we eerst terug een aantrekkelijke partij zijn.'' U lijkt wel de nieuwe SP.A. ,,Helemaal niet. Wij zijn de enige progressieve partij. Progressief is iets anders dan links of rechts. Die begrippen zijn trouwens meer voor aardrijkskundigen dan voor politici.'' Wat is er met de hardwerkende Vlaming gebeurd? ,,De partij moet blijven inzetten op mensen die werken. Maar het debat daartoe verengen is even dwaas als zeggen dat wij voor de vrije markt zijn, punt gedaan. Het liberalisme is veel meer dan een partij die zich achter de hardwerkende Vlaming schaart. Wij zijn ook een partij voor wie niet hard kan werken.'' ;-) :thumbsup: U wil af van de marketing, maar Noël Slangen is wel pas ingelijfd als strategisch directeur. ,,De gemeenteraadsverkiezingen zijn een catharsis geweest. Waar we met een positief project naar de kiezer zijn getrokken en ons op het centrum gericht hebben, hebben we gewonnen. Als we eendrachtig naar buiten komen, kunnen we ook de volgende verkiezingen winnen. Maar als we die match willen winnen, moet de coach - die ik ben - een zo sterk mogelijke staf hebben. Daarom hebben we Slangen aangetrokken. Hij wordt een beetje mijn kabinetschef.'' Is het weer fijn om in de VLD actief te zijn? ,,Ik heb het altijd fijn gevonden. Allez, niet altijd, nu overdrijf ik. Maar ik bemerk vandaag enorm veel enthousiasme in de partij . Iedereen wil op het pad omhoog.'' Steven Samyn en Wouter Verschelden04/11/2006 ------------------------------------------------------------ een mooi, warm signaal van de VLD. ipv zich als hard-rechts te profileren gaat ze nu ook voor een warme samenleving waar er aandacht is voor iedereen. verzuurde rechtse ruziestokers zoals jm dedecker en hugo coveliers hebben de partij inderdaad enkel maar schade toegebracht. dat heeft men eindelijk begrepen. progressief/sociaal is terug in. en dat werd tijd. |
Is dit een rode stunt van de blauwe partij?
Ze worden beter en beter in het "zichzelf de verdoemenis in helpen"! damn! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dit is inderdaad goed nieuws. De VLD heeft eindelijk kleur bekend en erkent voortaan ook 'officieel' wat ze al lang niet meer is: een echte liberale partij. Ze kan nu eindelijk schaamteloos haar links/progressieve koers voeren die ze de voorbije legislatuur al aanhield en strooit haar goedgelovige rechtse kiezers zo niet langer meer zand in de ogen.
|
Citaat:
d�*t is nog eens kleur bekennen zeg. |
ik zie ze nog asiel zoeken bij de spa zoals anciaux ...
Er is al weinig draagvlak voor rechts-liberalisme .... voor links progressief liberalisme nog veel minder. Allicht concentreren ze zich op de 2% spirit kiezers. :-) |
Citaat:
|
Praatjes voor de komende parlementsverkiezingen, zoals altijd. Verhofstadt met zijn burgermanifesten uit de jaren '90. De potentiële kiezer naar de mond praten om na de verkiezingen hun principes één voor één te laten vallen om hun PS kameraadjes ter wille te zijn!
|
Citaat:
|
Citaat:
Rechtse vld - kiezers zijn welkom - laat ons zeggen - bij het Veebee. |
Geld stelen sociaal?
![]() = ![]() ? |
Citaat:
Ik wou net schrijven: Dat Spirit maar oppast want nu Verhofstadt zijn VLD volledig heeft opgebruikt probeert hij het reliek of pert-totale vehikel misschien te parkeren bij diegenen dank zij dewelke hij de macht heeft mogen simuleren... |
Dus ze laten heel de rechterkant nu over aan het Vlaams Belang 8O
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu ja, Somers heeft ergens wel gelijk. Liberalisme is in se progressief, veel mensen beseffen niet waar het liberalisme echt voor staat; een absoluut minimum aan wetten, op zowat elk vlak. |
Nemen die (deze keer) liberale politiekers het volk en de kiezers voor kleuters?
Belachelijk, bedroevend, om bij te wenen enz. Luister niet naar mijn woorden, kijk naar mijn daden: dat zouden ze op iedere politieker zijn voorhoofd moeten branden en hem/haar een spiegel cadeau doen zodat ze het zelf kunnen lezen. ... maar dan is het in "spiegelschrift" en zullen ze er weer wat anders van maken. |
Citaat:
|
En midden(klasse)veld partij, die aan "de lage klasse" gaat uitleggen.
Hoe ze hun problemen moeten oplossen... Dit gaat enkel een "Matheus effect" hebben als doel. Dus een "verijking" door "de inperking", van rechten en wetten voor "de middeklasse" en verarming voor "de lage klasse." Leve de vld .... ( die lekker het leven verkloten van de lagere klasse. ) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be