van Maerlant |
5 november 2006 17:30 |
Paus preekt voor België. BDW reageert.
Citaat:
De N-VA-voorzitter is "verbaasd" over uitspraken van paus Benedictus XVI over België, de monarchie en het Vlaams-nationalisme.
Vorige week werd in Rome Frank De Coninck voorgesteld als de nieuwe Belgische ambassadeur bij de Heilige Stoel.
Tijdens die plechtigheid sprak Benedictus een tekst uit waarin hij zijn licht liet schijnen over ons land.
Hij prees onder andere de rol die België heeft gespeeld in de Europese eenmaking. Hij wees er ook op dat de monarchie van groot belang is voor de nationale eenheid van ons land. In een meer algemene paragraaf waarschuwde Benedictus ook voor de gevaren van oplaaiend nationalisme en racisme.
Vooral die laatste opmerkingen zijn N-VA-voorzitter Bart De Wever in het verkeerde keelgat geschoten. Hij heeft daarover een brief geschreven aan Jozef Rauber, de pauselijke nuntius in ons land.
"De waarschuwende woorden van de paus met betrekking tot het "oplaaiend nationalisme" en het ophemelen van de koning als hoeder van de eenheid van het land, laten uitschijnen dat het streven naar meer autonomie door de paus wordt aangezien als een te bestrijden gevaar", schrijft De Wever. "Als voorzitter van de N-VA vind ik het mijn taak en verantwoordelijkheid u te verzoeken dit beeld bij de paus en zijn raadgevers bij te stellen."
"Recent opinieonderzoek leert bovendien dat een ruime meerderheid van de Vlamingen thans ondubbelzinnig voorstander is van een verdere defederalisering waarbij belangrijke bevoegdheden worden overgedragen aan de deelstaten."
"De woorden van de paus zouden het vermoeden kunnen doen ontstaan dat de Heilige Stoel dit democratisch streven verwerpelijk vindt. U zal het met mij eens zijn dat dit als kwetsend ervaren zou kunnen worden door vele Vlamingen. Het zal u evenmin onbekend zijn dat het Vlaams streven naar (meer) autonomie niet zelden werd en wordt gesteund door gelovige christenen en religieuzen. Voor hen in het bijzonder dreigen de woorden van de paus zeer kwetsend te zijn."
De Wever vraagt aan de pauselijke nuntius daarom de paus en de pauselijke omgeving "correct in te lichten over het democratisch streven naar meer autonomie".
"Met zijn achtergrond had ik van de paus toch iets meer aanvoelen van de Vlaamse situatie verwacht", zegt De Wever.
En verwacht hij ook een antwoord van de paus?
"Als de traditie gerespecteerd wordt, zal dat er niet komen, want de hoge clerus heeft nooit veel voeling gehad met de Vlaamse Beweging. Maar mocht hij toch antwoorden, zal ik blij verrast zijn."...
|
bron: N-VA webstek
Na dit gelezen te hebben, ben ik zwaar teleurgesteld in de Paus. Tot voor kort had ik voor die man het respect dat hij verdiende. Dat is nu echter verdwenen. Wie denkt hij wel dat hij is, dat hij zomaar als buitenstaander het 'oplaaiende nationalisme' komt veroordelen? Het is duidelijk dat de Paus hier uitspraken doet over iets waar hij nul de botten verstand van heeft.
Zeer mooi van Bart De Wever dat hij de Heilige Stoel hierover aanpakt.
|