job |
6 november 2006 10:38 |
Kinderen uit Wallonië tuk op Vlaamse scholen.
Twee berichten uit Het Nieuwsblad :
Eerste :
Citaat:
Franstaligen tuk op Vlaamse scholen
|
Citaat:
Kinderen uit Wallonië en Noord-Frankrijk leren Nederlands
Een groeiend aantal Franstaligen laten hun kinderen les volgen in Vlaamse scholen in de regio Kortrijk. Basisschool de Polyglot in Spiere-Helkijn is al jaren populair, maar ook in andere grensgemeenten duiken steeds meer Waalse en Noord-Franse kinderen op in de klassen.
De belangrijkste reden is dat die Franstalige ouders willen dat hun kinderen Nederlands leren om later makkelijker aan de bak te komen. Zowel in Henegouwen als in Noord-Frankrijk heerst vrij grote werkloosheid, terwijl bedrijven in het arrondissement Kortrijk vaak over de taal- en landsgrenzen heen arbeidskrachten zoeken.
Basisschool de Polyglot in Spiere-Helkijn is al jaren populair bij Franstaligen. Het dorp van amper 2.100 inwoners zag zijn schoolpopulatie oplopen van minder dan 200 tot liefst 460 kinderen. op dit ogenblik. 70 procent daarvan is Franstalig of heeft één Franstalige ouder. ,,En het houdt niet op”, zegt Ludwig van Tendeloo, directeur ad interim van De Polyglot. ,,Ik heb zopas weer vijf Franstalige leerlingen ingeschreven. De tijd is niet meer veraf dat we er zullen moet weigeren.”
Moeskroen
Acht kilometer verderop in de Kortrijkse deelgemeente Aalbeke neemt het aantal Franstalige leerlingen ook snel toe. Vooral in een kleuterafdeling van de vrije lagere school en kleuterschool dicht bij Moeskroen is de toename spectaculair. Directeur Greetje Huyse: ,,Meer dan de helft van de kinderen daar heeft Franstalige ouders uit Moeskroen. In onze centrumschool zijn veel minder Franstaligen, maar doordat de kleuters van die wijkafdeling later doorstromen naar onze centrumschool, neemt dat aantal ook daar toe. Als deze evolutie zich doorzet, tellen we over vijf jaar minstens 30 procent Franstaligen in de hele school.'' Ook hier schreef directeur Huyse de afgelopen dagen weer drie nieuwe Franstalige kleuters in.
Rekkem is nog zo’n groeier. Hier is het plafond wel stilaan bereikt. Directeur Jacques Dufourmont van de vrije basisschool ‘t Paradijs: ,,Meer dan 60 procent van de 136 leerlingen is Franstalig of heeft minstens één Franstalige ouder. Dat is ruim voldoende.’’
Elders in de grensregio is er een zachtere groei. In de Avelgemse deelgemeente Outrijve telt de Sint-Jan Berchmans basisschool 2 een derde leerlingen met minstens één Franstalige ouder. ,,Een trend van de jongste jaren”, bevestigt directeur ad interim Rita Degraeve. Ook in de basisschool De Vlam op de wijk de Barakken in Menen heeft een op de drie kleuters minstens één Franstalige ouder. Danny Demuynck: ,,Een deel daarvan haakt wel weer af in de lagere school wegens een gebrek aan motivatie.” In de vrije katholieke basisschool De Graankorrel in Wervik is een op de zes van Franstalige komaf.
En de Vlaamse kinderen?
Wie denkt dat de Vlaamse kinderen het slachtoffer zijn van die grote aanwezigheid van Franstaligen, heeft het verkeerd voor. Zelfs op de speelplaats spreekt bijna iedereen Nederlands. ,,Dat heeft ook te maken met de gemotiveerde Franstalige ouderparen”, zegt directeur Ludwig Van Tendeloo. ,,De communicatie tussen hen en onszelf gebeurt ook steeds meer in het Nederlands. Een groeiend aantal van die ouderparen schrijft zich ook in voor cursussen Nederlands voor volwassenen.”
De Aalbeekse school heeft dezelfde ervaringen. Ook hier zijn er allerminst problemen met de aanwezigheid van Franstaligen. ,,Integendeel”, aldus Greetje Huyse, ,,ze doen het zeer goed in het Nederlands en het motiveert de Vlaamse leerlingen van de derde graad om Frans te leren.”
Freddy Vermoere06/11/2006
|
Tweede :
Citaat:
,,Zo vind ik later makkelijker een job"
|
Citaat:
kortrijk - ,,Ik vind het plezant om Nederlands te leren", zegt de 11-jarige Aurélie die in Doornik woont en in Spiere-Helkijn in een Vlaamse school les volgt. ,,Dat het elke dag een heel eind rijden is, deert me niet.'' Aurélie zit in de zesde klas in basisschool De Polyglot. Van de 23 leerlingen zijn er slechts zes volledig Nederlandstalig. Een probleem is dat allerminst, want in de school wordt van elk kind verwacht dat het Nederlands spreekt. En dat lukt Aurélie en haar andere Franstalige klasgenootjes prima.
Een goede vriendin van haar is Alégria uit Dottenijs. ,,Ik kom naar deze school omdat het belangrijk is dat ik Nederlands kan leren. Dan heb ik later veel meer kansen om een job te vinden. Mijn moeder volgt ook al lessen Nederlands in het volwassenenonderwijs."
Thuis is de voertaal voor Alégria en veel van de andere Franstalige kinderen Frans, maar hun ouders willen wel dat hun kind goed Nederlands kent. Dat is ook zo bij Florian uit Molenbaix bij Celles. ,,Als ik goed Nederlands spreek, zal ik later makkelijker een baan vinden", motiveert hij. (vfb)
06/11/2006
|
Ligt het aan mij of zie ik dan toch een verschil tussen Walen en geëmigreerde Franstalige Brusselaars ?
Waalse ouders blijken voor het welzijn van hun kinderen veel interesse te hebben in het Nederlands.
Franstaligen in de Vlaamse Rand kunnen hier wellicht nog veel van opsteken.
Heeft de Waal wel de wil om NL te leren en de Franstalige in de Vlaamse Rand dan weer niet ?
Of is dit een sociaal gegeven ? De Waal uit het Henegouwse leert 'om den brode' NL. Heeft de Franstalige hierdoor geen 'nood' aan het NL?
Graag je mening...
|