![]() |
Vive les gueux! Vive l'Orange!
Weer een what-if topic...
Wat zou er gebeurd zijn met het Franstalige deel van de Nederlanden als 1830 niet had plaats gehad? Persoonlijk denk ik dat de gebieden die nu verfranst zijn, dat helemaal niet zouden zijn. Ik denk dat er in Wallonië een soort tweetalig statuut zou zijn, een beetje de situatie die er officieel was in Vlaanderen (maar officieus dus niet) en nu in Brussel. De PS zou ook niet zulke macht hebben gehad als nu en Wallonië zou volgens mij een welvarend gebied zijn geweest. Wat denkt u? |
Indien 1830 niet gebeurd was dan..... hadden we die keeskoppen er in 1831 wel uitgejaagd.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het Hertogdom Luxemburg zou zich rond 1950 weer hebben aangesloten bij de Verenigde Nederlanden. Frans zou in het gehele rijk niet meer worden gesproken. Wél 'Waals' (een verzameling waalse dialecten) dat dezelfde status zou hebben als Fries. De eerste wereldoorlog zou zich niet hebben afgespeeld in West-Europa. Als gevolg daarvan zou ook de tweede wereldoorlog zich niet in West-Europa hebben afgespeeld. Indonesië zou nu een onafhankelijk land zijn binnen het Verenigd Koninkrijk, evenals Congo, dat nederlands zou spreken. Zuid-Afrika zou een onafhankelijk land zijn binnen het verenigd Koninkrijk. Van apartheid zou geen sprake zijn geweest. De USA zou nu nog een middelgrote macht zijn, evenals Rusland. |
Ik vind de diskussie weinig "kommunautair", en weinig nuttig, ...
maar waarom reageer ik dan? Omdat ik benieuwd ben naar de titel van je draad. Je zou me plezier doen met wat uitleg te geven over die staarten. vriendelijk bedankt op voorhand |
Citaat:
|
Citaat:
En wij hadden hier dan niet gezeten.. er was nog geen Internet geweest, geen computers, geen dure auto's, geen goedkope vliegtickets, etc etc.. Het is nou eenmaal niet anders. We kunnen beter vooruit kijken. Helaas zie ik nu nog minstens 50 jaar België. En daarna zie ik helemaal nooit niks meer. |
Citaat:
|
In 1830 was er niet alleen een franstalig gebied (namelijk Wallonie), maar ook een vlaamse franstalige bourgeoisie. Wat zou er gebeurt zijn met die vlaamse franstalige?
|
Geschiedenis wordt geschreven door de heersende orde. Het is voor de meeste normale mensen niet weggelegd om daar doorheen te prikken.
Koop eens een paar maanden geen krant, kijk eens een paar jaar geen TV, en lees dan een paar buitenlandse boeken over de (gerelateerde) geschiedenis. Probeer ook eens vanuit Chinees, Russisch of wereldburger -oogpunt te kijken naar '1830', Nederland, België en de hele Nederduitse cultuur. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Als dat alles niet was gebeurt , dan waren de Nederlanden een Federaal land met veel macht voor de Regio's
|
Citaat:
In het VKN zouden zij dus evenzeer vernederlandst zijn. |
Citaat:
Gewoon... dt-fouten zijn typisch voor mensen die Nederlands als moedertaal hebben, iemand die het met regeltjes heeft moeten leren zou dat misschien niet doen...:roll: |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er was geen sprake van enige erkenning voor de Waalse dialecten... En dat is het grote verschil met het Fries: er was vroeger Friese literatuur geweest. Dat is niet het geval met het Waals. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be