Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   TAK sluit Franstalige scholen af! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=67407)

evilbu 10 november 2006 01:11

TAK sluit Franstalige scholen af!

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...AK/index.shtml
Citaat:

Taal Aktie Komitee sloot vier scholen af

<H2>wo 08/11/06 - Het Taal Aktie Komitee (TAK) heeft vorige nacht vier Franstalige scholen in de faciliteitengemeenten Kraainem en Wezembeek-Oppem afgesloten. Het TAK vindt dat de Vlaamse overheid een lakse houding aanneemt tegenover Franstalige scholen in de twee faciliteitengemeenten.</H2>Volgens het TAK worden die scholen nog altijd geïnspecteerd door de Waalse overheid. De organisatie vindt dat niet kunnen voor scholen die door Vlaanderen worden gesubsidieerd.
Het TAK zegt dat het Franstalige onderwijs in de faciliteitengemeenten zijn doel volledig voorbijschiet.
"Het aantal leerlingen dat doorstroomt naar het Nederlandstalig onderwijs bedraagt nog geen 25 procent."
"En de pedagogische inspectie, die moet controleren of er voor die leerlingen voldoende Nederlandse lessen zijn, blijft in handen van de Franstalige Gemeenschap", aldus het TAK.

Ok, daar heb ik dus drie vragen over :
1. Nogmaals mijn vraag : wat is verplicht (los van het feit dat we het niet mogen inspecteren en dus ook niet erop kunnen toezien dat het degelijk uitgevoerd wordt) wat betreft de lessen Nederlands? Acht jaar Nederlands zoals wij (ik toch) Frans krijgen?
2. De faciliteiten in de grondwet, maar staat er ook in dat die scholen door de Franse Gemeenschap gecontroleerd moeten worden? Ik bedoel, aan wiens kant staat de grondwet in dit dispuut?
3. Een school afsluiten, wat betekent dat precies? Vinden jullie dat deze actie te ver gaat?

Bedankt!

Hans1 10 november 2006 10:10

Het Vlaams-nationalisme is een aflopend verhaal wegens totaal voorbijgestreefd.

Het succes van het tegen-Manifest bewijst dat nogmaals.

Pieke 10 november 2006 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2152057)

Als een volleerd politieker prachtig geantwoord met nietszeggende oneliners, zonder op de vragen in te gaan. Proficiat, ge wordt nog ne echte!

circe 10 november 2006 11:11

Ik vind zo'n actie echt wel kunnen. Ik vraag me trouwens af waarom die scholen er zijn. Beter ware het dat de kinderen in de faciliteitengemeenten gewoon de lessen in het Nederlands moeten volgen en indien de ouders het niet opportuun vinden, dat deze ouders hun kinderen dan over de taalgrens naar school laten gaan.

De faciliteiten waren toch uitdovend? Hoeveel generaties franstaligen zijn er nodig om hun nieuwbakken kindertjes in het Nederlands naar school te laten gaan?

vlijmscherp 10 november 2006 11:15

Citaat:

en heb je dat tegen-Manifest online? of toch een samenvatting ervan? het heeft trouwens lang geduurd dat anti-manifest.

abou Anis 10 november 2006 11:49

School afsluiten. Dezelfde mensen zouden waarschijnlijk verontwaardigd tieren over "gijzeling van werkwilligen, leerlingen en ouders" wanneer een stakingspiket zoiets zou doen. Zielige mensen.

Hans1 10 november 2006 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2152168)
en heb je dat tegen-Manifest online? of toch een samenvatting ervan? het heeft trouwens lang geduurd dat anti-manifest.

Ik weet het wel. Het is een doorn in uw oog. Helaas voor u zal het niet verbeteren, integendeel. België is terug "in" en dat hebben jullie vooral aan jullie zelf te danken. Jullie overdrijven gewoon.

Piet Hein 10 november 2006 12:20

Citaat:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Ge zijt nog ne grotere idioot dan ik dacht:rofl: :rofl: :rofl:

evilbu 10 november 2006 12:39

Mensen, alsjeblieft (en zeker Hans1 :evil: ) laat ons ter zake blijven, ik heb nog geen antwoord gekregen op een van de drie vragen

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2152152)
Ik vind zo'n actie echt wel kunnen. Ik vraag me trouwens af waarom die scholen er zijn. Beter ware het dat de kinderen in de faciliteitengemeenten gewoon de lessen in het Nederlands moeten volgen en indien de ouders het niet opportuun vinden, dat deze ouders hun kinderen dan over de taalgrens naar school laten gaan.

De faciliteiten waren toch uitdovend? Hoeveel generaties franstaligen zijn er nodig om hun nieuwbakken kindertjes in het Nederlands naar school te laten gaan?

Die zijn niet uitdovend! Dat hebben Nederlandstalige experts ook al toegegeven na Leterme's beruchte uitspraak : er staat nergens expliciet in dat die na een tijd weg moeten.

Jaani_Dushman 10 november 2006 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 2152246)
School afsluiten. Dezelfde mensen zouden waarschijnlijk verontwaardigd tieren over "gijzeling van werkwilligen, leerlingen en ouders" wanneer een stakingspiket zoiets zou doen. Zielige mensen.

Gelukkig zijn de links-flaminganten nog consequent. Wij juichen zowel deze actie als het gijzelen van managers toe. :-D

vlijmscherp 10 november 2006 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2152323)
Ik weet het wel. Het is een doorn in uw oog. Helaas voor u zal het niet verbeteren, integendeel. België is terug "in" en dat hebben jullie vooral aan jullie zelf te danken. Jullie overdrijven gewoon.

hm, voor wie neem je mij in feite? een vlaams-nationalist ofwa? :twisted:

evilbu 10 november 2006 16:01

http://www.carrefour.be/viewer009.html
De carrefour en de RTBF hebben er ook van gehoord.

amydal 11 november 2006 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2151636)
3. Een school afsluiten, wat betekent dat precies? Vinden jullie dat deze actie te ver gaat?

Ludieke acties, mij goed. Maar een franstalige politicus zijn huis molesteren gaat me tever.

Ook die scholen "afsluiten" lijkt me verregaand. Stel je voor dat het VB aan je school beslist te flyeren, omdat ene leraar anti-VB propaganda gevoerd heeft. Ook dát zou ik tever vinden...

Zwartengeel 11 november 2006 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door amydal (Bericht 2154934)
Ludieke acties, mij goed. Maar een franstalige politicus zijn huis molesteren gaat me tever.

Ook die scholen "afsluiten" lijkt me verregaand. Stel je voor dat het VB aan je school beslist te flyeren, omdat ene leraar anti-VB propaganda gevoerd heeft. Ook dát zou ik tever vinden...

Is flyeren volgens jou dan al een daad van extremisme?

evilbu 11 november 2006 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2152519)
Gelukkig zijn de links-flaminganten nog consequent. Wij juichen zowel deze actie als het gijzelen van managers toe. :-D

Bent u lid van TAK?

Ik moet zeggen dat ik nu ook niet echt onder de indruk ben van de reactie op hun forum : http://www.taalaktiekomitee.org/fora...opic.php?t=311

amydal 11 november 2006 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2154963)
Is flyeren volgens jou dan al een daad van extremisme?

flyeren an sich niet, het flyeren door een extremistische partij wel. Ook het afzetten van een school, en dus het ambeteren van kinderen begot!

Jong N-VA'er 11 november 2006 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2152168)

Hij bedoelt dat boek waarvan ik Standaard boekhandel hebt vastgesteld dat met een tussentijd van 2 dagen die stapel boeken nog altijd even hoog was: onaangeroerd dus.

stab 11 november 2006 12:30

Proficiat aan de jongens en meisjes van TAK.
:thumbsup:

100% VLAMING 11 november 2006 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2152373)
Mensen, alsjeblieft (en zeker Hans1 :evil: ) laat ons ter zake blijven, ik heb nog geen antwoord gekregen op een van de drie vragen

Die zijn niet uitdovend! Dat hebben Nederlandstalige experts ook al toegegeven na Leterme's beruchte uitspraak : er staat nergens expliciet in dat die na een tijd weg moeten.

De faciliteiten kunnen enkel afgeschaft worden door een speciale eerderheid, er moet dus ook een meerderheid zijn in het andere landsgedeelte. Hierdoor zijn ze gebettoneerd, en zullen ze wss blijven bestaan tot de Vlamingen eens de kl*ten aan hun lijf hebben om géén federale regering te vormen.

evilbu 11 november 2006 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING (Bericht 2155232)
De faciliteiten kunnen enkel afgeschaft worden door een speciale eerderheid, er moet dus ook een meerderheid zijn in het andere landsgedeelte. Hierdoor zijn ze gebettoneerd, en zullen ze wss blijven bestaan tot de Vlamingen eens de kl*ten aan hun lijf hebben om géén federale regering te vormen.

En wat heeft de Vlaamse politiekers eigenlijk bezield om noch een limiet noch een beperking voor de plaatselijke "minderheid" te eisen. Het magneet-effect lijkt rampzalig.8O

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be