evilbu |
10 november 2006 01:11 |
TAK sluit Franstalige scholen af!
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...AK/index.shtml
Citaat:
Taal Aktie Komitee sloot vier scholen af
<H2>wo 08/11/06 - Het Taal Aktie Komitee (TAK) heeft vorige nacht vier Franstalige scholen in de faciliteitengemeenten Kraainem en Wezembeek-Oppem afgesloten. Het TAK vindt dat de Vlaamse overheid een lakse houding aanneemt tegenover Franstalige scholen in de twee faciliteitengemeenten.</H2>Volgens het TAK worden die scholen nog altijd geïnspecteerd door de Waalse overheid. De organisatie vindt dat niet kunnen voor scholen die door Vlaanderen worden gesubsidieerd.
Het TAK zegt dat het Franstalige onderwijs in de faciliteitengemeenten zijn doel volledig voorbijschiet.
"Het aantal leerlingen dat doorstroomt naar het Nederlandstalig onderwijs bedraagt nog geen 25 procent."
"En de pedagogische inspectie, die moet controleren of er voor die leerlingen voldoende Nederlandse lessen zijn, blijft in handen van de Franstalige Gemeenschap", aldus het TAK.
|
Ok, daar heb ik dus drie vragen over :
1. Nogmaals mijn vraag : wat is verplicht (los van het feit dat we het niet mogen inspecteren en dus ook niet erop kunnen toezien dat het degelijk uitgevoerd wordt) wat betreft de lessen Nederlands? Acht jaar Nederlands zoals wij (ik toch) Frans krijgen?
2. De faciliteiten in de grondwet, maar staat er ook in dat die scholen door de Franse Gemeenschap gecontroleerd moeten worden? Ik bedoel, aan wiens kant staat de grondwet in dit dispuut?
3. Een school afsluiten, wat betekent dat precies? Vinden jullie dat deze actie te ver gaat?
Bedankt!
|