Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Woningen zijn dit jaar elf procent duurder geworden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=67463)

MARE 10 november 2006 12:52

Woningen zijn dit jaar elf procent duurder geworden

Bouwgronden zijn in de eerste negen maanden van dit jaar 8% duurder geworden en woningen 11% duurder, in vergelijking met het jaar ervoor. Ook andere types van vastgoed stijgen in waarde volgens cijfers van de FOD economie. Ook villa's (+7,5%) en appartementen (+9,6%) kosten meer dan vorig jaar. Relatief goedkope huizen zijn nog in West-Vlaanderen (EUR 137.128) en Henegouwen (EUR 94.404) te vinden. In Vlaams-Brabant (EUR 189.284) en Waals-Brabant (EUR 196.099) zijn huizen heel duur geworden. Gemiddeld kost een woonhuis in België EUR 146.218. In Vlaanderen kosten woonhuizen en appartementen respectievelijk EUR 154.234 en EUR 158.435.

Dit loopt werkelijk de spuigaten uit. Door speculatie en een gebrekkig aanbod blijven de prijzen op de vastgoedmarkt stijgen. Kan een dak boven het hoofd gezien worden als een economisch goed? En dan al die leegstaande woningen. Wat belet de regering tot het simpelweg invoeren van maximumprijs? Me dunkt dat de vastgoedeigenaars hun zakken dan nog steeds in redelijke mate kunnen vullen. Het kan toch niet dat men de vastgoedmarkt als een perfecte investering gaat beschouwen. Ik begin er serieus over na te denken om een huis te kraken.

maddox 10 november 2006 12:59

Mare, in de UK moeten mensen meergeneratie leningen aangaan om een oudere, kleine woning te kunnen kopen, terwijl een "dure" woning hier nog op te hoesten is door een gewoon werkend koppel, en een "betaalbare" woning door een koppel stempelaars.

Ook de vergelijking met Nederland dringt zich op. Desondanks de prijsstijging hier, zijn de woningen daar nog steeds duurder.

Maar, als je rondkijkt. Meer en meer woningen in bepaalde wijken worden opgekocht door "families". En die kunnen dat allemaal nog redelijk betaalbaar regelen.

lantjes 10 november 2006 13:13

Een geluk!! Als ik mijn stulpje moet verkopen omdat er geen of te weinig pensioen zal over zijn tegen dat alles is leeggezogen, heb ik dan toch mijn woning nog die als spaarpotje wat zal opbrengen...

Jan van den Berghe 10 november 2006 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MARE (Bericht 2152408)
Dit loopt werkelijk de spuigaten uit. Door speculatie en een gebrekkig aanbod blijven de prijzen op de vastgoedmarkt stijgen. Kan een dak boven het hoofd gezien worden als een economisch goed? En dan al die leegstaande woningen. Wat belet de regering tot het simpelweg invoeren van maximumprijs? Me dunkt dat de vastgoedeigenaars hun zakken dan nog steeds in redelijke mate kunnen vullen. Het kan toch niet dat men de vastgoedmarkt als een perfecte investering gaat beschouwen. Ik begin er serieus over na te denken om een huis te kraken.

Er kan toch geen maximumprijs worden vastgelegd om de eenvoudige reden dat er niets zo divers is als de woonmarkt. Er is een geheel van complexe elementen dat de prijszetting bepaalt.

Waarom zou de vastgoedmarkt niet als investering gezien mogen worden?

MARE 10 november 2006 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 2152425)
Mare, in de UK moeten mensen meergeneratie leningen aangaan om een oudere, kleine woning te kunnen kopen, terwijl een "dure" woning hier nog op te hoesten is door een gewoon werkend koppel, en een "betaalbare" woning door een koppel stempelaars.

Ook de vergelijking met Nederland dringt zich op. Desondanks de prijsstijging hier, zijn de woningen daar nog steeds duurder.

Maar, als je rondkijkt. Meer en meer woningen in bepaalde wijken worden opgekocht door "families". En die kunnen dat allemaal nog redelijk betaalbaar regelen.

Je maakt een vergelijking met schrijnende toestanden. Hetgeen nu in Nederland aan het gebeuren is, staat ons hier ook te wachten indien de trend zich verder zet. en alles wijst erop dat de trend zich verder zal zetten. In Nederland heb je nu lange wachtlijsten om een woning te vinden. De instroom van immigranten heeft de vraag nog eens sterk verhoogd. In België kan je nog betalen voor een woning. Is dat een argument? Ik zei enkel dat de woningen te duur worden, niet dat ze reeds onbetaalbaar zijn. De stijging van de prijzen heeft niet enkel te maken met vraag en aanbod, maar ook met de hebberigheid van de eigenaars en de speculatie op de markt. U wijst er reeds op dat een woning nog met moeite betaalbaar is voor een alleenstaande. Men wordt blijkbaar gewongen om als twee-verdieners door het leven te gaan. Aandacht voor de kinderen komt in een gezin nu minder aan de orde. Misschien zijn kinderen ook wel een economisch goed die op school worden opgeleid voor de arbeidsmarkt. Alleen spijtig dat het de scholen aan kwaliteit en competentie ontbeert. Ik ben nu afgestudeerd en heb mijn eerste job. Ik loop een opleidingsstage als advocaat en ben alleenstaand. Ik beschik nog over een mooi inkomen: 1200 netto. In de juridische wereld begin je met lage lonen. Een appartement huren kost in Brussel gemiddeld EUR 600. Wel vertel me eens hoe ik iets moet sparen om mijn leven op te bouwen? Ik kan blijven uitgezogen worden of ik moet uitzuigen. Wat levert huren mij op? Het kost niet zo bijzonder veel minder dan kopen, maar indien men koopt dan rest u wel een huis. Indien u huurt, dan rest er helemaal niets. Je hebt enkel een dak boven je hoofd voor een maand. Me dunkt dat de prijsverhoudingen tussen huren en kopen niet correct zijn. Mijn neef heeft een vrouw en een kindje op komst. Beiden beschikken over een gemiddeld inkomen. Hij is net zijn bedrijf gestart en geloof me, die zelfstandigen hebben het vaak moeilijker dan de arbeider. Ze kunnen gewoon geen huis kopen: te duur. Ze moeten huren en zijn genoodzaakt zich te laten leegzuigen door die geldwolven. Maar als in Nederland slechter gaat, zullen we maar niet klagen zeker?

MARE 10 november 2006 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 2152469)
Een geluk!! Als ik mijn stulpje moet verkopen omdat er geen of te weinig pensioen zal over zijn tegen dat alles is leeggezogen, heb ik dan toch mijn woning nog die als spaarpotje wat zal opbrengen...

Tja, maar waar ga je dan wonen? Ook een rusthuis kost handen vol geld.

MARE 10 november 2006 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2152472)
Er kan toch geen maximumprijs worden vastgelegd om de eenvoudige reden dat er niets zo divers is als de woonmarkt. Er is een geheel van complexe elementen dat de prijszetting bepaalt.

Waarom zou de vastgoedmarkt niet als investering gezien mogen worden?

Het is inderdaad een geheel van complexe elementen die de prijs bepaalt. daartoe behoren ook de hebberigheid van de eigenaars en de speculatie op de markt. Maar dat belet niet om een maximumprijs bv. per vierkante meter vast te leggen, of althans een referentieprijs op te leggen. Dit gekoppeld aan kwaliteitsvereisten en klasses. Diefstal is toch tegen de wet? Wel, dit is diefstal. Als je voor een brood een vaste prijs kan vastleggen, dan kan dit evengoed voor een woning. Dit verstoord geen enkel marktmechanisme, gezien er geen markt meer is bij een maximumprijs. De markt wordt simpelweg afgeschaft. De woning wordt niet langer beschouwd als een economisch verhandelbaar goed. Ik zie overigens niet in waarom een woning wel op de markt mag worden gesmeten. Het komt enkel hier op neer: prijsstijgingen zijn goed voor de eigenaars, slecht voor de huurders. En laat er geen twijfel over bestaan dat er meer huurders dan eigenaar zijn. En wat moet de eigenaar doen om die veel te hoge prijzen te ontvangen? Helemaal niets. Dit kan niet. Het kan toch niet dat de staat van een woning achteruit gaat, maar de prijs omhoog. Indien je dit model verdedigd, dan beschik je over een mooi inkomen of ben je eigenaar. Enkel in naam van het eigenbelang kun je dit systeem verdedigen. Het levert het algemeen belang niets op. Het vreet aan onze koopkracht en consumptie. Het vreet aan ons spaargeld. En het concentreert het geld in handen van een minderheid die er niets voor behoeft te doen, hetgeen enkel helpt om de bestaande klasseverschillen verder te vergroten. Een woning zou niet als een investering mogen worden gezien omdat dit speculatie in de hand werkt, hetgeen een voorname reden is voor de extreme prijstijgingen. Elf procent op één jaar tijd? Wil je dit verdedigen? Ben je nog goed bij je hoofd?

lantjes 10 november 2006 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MARE (Bericht 2152539)

Daar zullen waarschijnlijk mijn zuur verdiende centjes naartoe gaan, de nieuwe gieren van de service-flat....
ter info:
In onze regio is de grondprijs vorig jaar met 15% gestegen...

MARE 10 november 2006 15:08

Ik haalde dit net uit en andere topic:

Steeds meer Nederlanders emigreren
AMSTERDAM - Steeds meer Nederlanders emigreren naar België en Duitsland. In 2006 verhuisden al respectievelijk achtduizend en zesduizend mensen naar deze landen.
De belangrijkste reden om te vertrekken is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de lagere prijzen op de woningmarkt in België en Duitsland. Vaak kopen Nederlanders net over de grens een huis, maar blijven ze wel in Nederland werken.
In de eerste negen maanden van dit jaar zijn al bijna 100 duizend mensen geëmigreerd. Als de trend zich doorzet, zullen dit jaar in totaal een recordaantal van 130 duizend mensen naar een ander land vertrekken.
Drie jaar geleden begon de trek van Nederlanders naar het buitenland. Volgens het CBS zijn er na aftrek van het aantal nieuwkomers per saldo ongeveer 75 duizend mensen vertrokken. Het CBS vergelijkt dat aantal met de bevolking van steden als Schiedam en Spijkenisse. Daarmee is Nederland het enige land in West-Europa met een vertrekoverschot.

largo_w 10 november 2006 15:27

Citaat:

*begint zich af te vragen of MARE begint in te zien dat het afwijzen van Geld in deze wereld niet direct de beste zaak is*

Moet je nog eens iets anders weten?

"België staat dit jaar op 13, eigenlijk ex aequo met Luxemburg op 12. "

@BuRnS 10 november 2006 15:42

van mij mogen de woningen nog wat stijgen in prijs , ik moet trouwens als alleenstaande ook veel afbetalen voor men huis en heb da zelf gekocht zonder partner , hoe duurder hoe liever , dan gaat de prijs van een lening naar beneden

Tantist 10 november 2006 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MARE (Bericht 2152816)
Ik haalde dit net uit en andere topic:

Steeds meer Nederlanders emigreren
AMSTERDAM - Steeds meer Nederlanders emigreren naar België en Duitsland. In 2006 verhuisden al respectievelijk achtduizend en zesduizend mensen naar deze landen.
De belangrijkste reden om te vertrekken is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de lagere prijzen op de woningmarkt in België en Duitsland. Vaak kopen Nederlanders net over de grens een huis, maar blijven ze wel in Nederland werken.
In de eerste negen maanden van dit jaar zijn al bijna 100 duizend mensen geëmigreerd. Als de trend zich doorzet, zullen dit jaar in totaal een recordaantal van 130 duizend mensen naar een ander land vertrekken.
Drie jaar geleden begon de trek van Nederlanders naar het buitenland. Volgens het CBS zijn er na aftrek van het aantal nieuwkomers per saldo ongeveer 75 duizend mensen vertrokken. Het CBS vergelijkt dat aantal met de bevolking van steden als Schiedam en Spijkenisse. Daarmee is Nederland het enige land in West-Europa met een vertrekoverschot.

Dat is nu eens een mooi voorbeeld van stemmen met de voeten...

Inderdaad, toen we onlangs vrienden in Breda gingen bezoeken, vertelden die doodleuk dat hun nieuwe woning 200.000 euro kostte. Een schandalig bedrag voor een woning van 4-5m op 9-10m met twee verdiepingen zonder garage en piepkleine tuin.

Je zou voor minder emigreren naar het andere deel van de Nederlanden met een veel lagere woningprijs...

Christian Floru 10 november 2006 18:30

Belgie is geen eiland.

Door de lagere intresten, de lagere registratierechten en de meeneembaarheid ervan en de hogere lonen is wonen nu niet echt duurder dan enige jaren terug, in percentage van het inkomen geteld.

Nog nooit zijn er zoveel transacties geweest, nog nooit is zo een groot percentage van de Belgen eigenaar geweest en nog nooit is de gemiddelde leeftijd bij de aankoop van een eerste woning zo laag geweest.

Neemt niet weg dat het voor een jongere moeilijk is, laat staan een pas afgestudeerde, maar dat is altijd zo geweest.

De prijzen in Belgie zijn de goedkoopste van Europa. Belgie is geen eiland. Je kan onmogelijk lagere prijzen aanhouden als in de buurlanden. In een kleiner wordende wereld trekt Belgie omwille van die goedkope prijzen veel buitenlanders aan, zodat de prijzen stijgen.

Christian Floru 10 november 2006 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MARE (Bericht 2152534)
Je maakt een vergelijking met schrijnende toestanden. Hetgeen nu in Nederland aan het gebeuren is, staat ons hier ook te wachten indien de trend zich verder zet. en alles wijst erop dat de trend zich verder zal zetten. In Nederland heb je nu lange wachtlijsten om een woning te vinden. De instroom van immigranten heeft de vraag nog eens sterk verhoogd. In België kan je nog betalen voor een woning. Is dat een argument? Ik zei enkel dat de woningen te duur worden, niet dat ze reeds onbetaalbaar zijn. De stijging van de prijzen heeft niet enkel te maken met vraag en aanbod, maar ook met de hebberigheid van de eigenaars en de speculatie op de markt. U wijst er reeds op dat een woning nog met moeite betaalbaar is voor een alleenstaande. Men wordt blijkbaar gewongen om als twee-verdieners door het leven te gaan. Aandacht voor de kinderen komt in een gezin nu minder aan de orde. Misschien zijn kinderen ook wel een economisch goed die op school worden opgeleid voor de arbeidsmarkt. Alleen spijtig dat het de scholen aan kwaliteit en competentie ontbeert. Ik ben nu afgestudeerd en heb mijn eerste job. Ik loop een opleidingsstage als advocaat en ben alleenstaand. Ik beschik nog over een mooi inkomen: 1200 netto. In de juridische wereld begin je met lage lonen. Een appartement huren kost in Brussel gemiddeld EUR 600. Wel vertel me eens hoe ik iets moet sparen om mijn leven op te bouwen? Ik kan blijven uitgezogen worden of ik moet uitzuigen. Wat levert huren mij op? Het kost niet zo bijzonder veel minder dan kopen, maar indien men koopt dan rest u wel een huis. Indien u huurt, dan rest er helemaal niets. Je hebt enkel een dak boven je hoofd voor een maand. Me dunkt dat de prijsverhoudingen tussen huren en kopen niet correct zijn. Mijn neef heeft een vrouw en een kindje op komst. Beiden beschikken over een gemiddeld inkomen. Hij is net zijn bedrijf gestart en geloof me, die zelfstandigen hebben het vaak moeilijker dan de arbeider. Ze kunnen gewoon geen huis kopen: te duur. Ze moeten huren en zijn genoodzaakt zich te laten leegzuigen door die geldwolven. Maar als in Nederland slechter gaat, zullen we maar niet klagen zeker?

Toen ik begon, 15 jaar terug, begon je als stagair advocaat aan 220 euro per maand.

Freddie 10 november 2006 18:43

Citaat:

Naar Turkije! Niet direct aan de kust maar een 20-40km in het binnenland.
Turks, geef mij een 6-tal maanden, max 12 en ik trek mijn plan.

voicelesscharlie 10 november 2006 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Christian Floru (Bericht 2153474)
Door de lagere intresten, de lagere registratierechten en de meeneembaarheid ervan en de hogere lonen is wonen nu niet echt duurder dan enige jaren terug, in percentage van het inkomen geteld.

Nog nooit zijn er zoveel transacties geweest, nog nooit is zo een groot percentage van de Belgen eigenaar geweest en nog nooit is de gemiddelde leeftijd bij de aankoop van een eerste woning zo laag geweest.

Neemt niet weg dat het voor een jongere moeilijk is, laat staan een pas afgestudeerde, maar dat is altijd zo geweest.

De prijzen in Belgie zijn de goedkoopste van Europa. Belgie is geen eiland. Je kan onmogelijk lagere prijzen aanhouden als in de buurlanden. In een kleiner wordende wereld trekt Belgie omwille van die goedkope prijzen veel buitenlanders aan, zodat de prijzen stijgen.

de prijszetting van vastgoed wordt bepaald door een aantal factoren.:

-de inflatie
-de belastingen op vastgoed
-de hypotheekrente
-de kwotiteit op hypotheken
-de loonstijging tov van de rente.
-de prijzen in het buitenland
-de speculaties hierop(wet van vraag en aanbod)

kelt 10 november 2006 18:58

De zeepbel

De vrije markt is in volle werking.....

We betalen nu meer en meer voor de "dienstverlening" die aan het verkopen van een woning verbonden wordt...

Het doet me denken aan de "schrijfkosten" waar men zo graag kritiek op heeft.Ik denk dat iedereen nu wel beseft dat,als "de Staat" ergens zijn, veelbekritiseerde, deel van de kosten verlaagd,de privé-immo's,die graag opslubberen.......

komaan lui.....WERKEN

Tantist 10 november 2006 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Christian Floru (Bericht 2153474)

Tja, zo kan je het ook bekijken natuurlijk. Al vind ik 10% (GB) of 5% (KB) in Vlaanderen toch behoorlijk veel. Als je niet op een openbare verkoop koopt, want dan heb je zelfs voor een klein beschrijf makkelijk 10,5 of 11,5% registratiekosten. En een nieuwe woning? 21% BTW...

Heftruck 10 november 2006 19:11

Hoogbouw biedt een oplossing. Jammer dat de gemiddelde belg hoogtevrees blijkt te hebben.

Tantist 10 november 2006 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2153561)
Hoogbouw biedt een oplossing. Jammer dat de gemiddelde belg hoogtevrees blijkt te hebben.

En wie kan hem ongelijk geven?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be