![]() |
Woningen zijn dit jaar elf procent duurder geworden
Bouwgronden zijn in de eerste negen maanden van dit jaar 8% duurder geworden en woningen 11% duurder, in vergelijking met het jaar ervoor. Ook andere types van vastgoed stijgen in waarde volgens cijfers van de FOD economie. Ook villa's (+7,5%) en appartementen (+9,6%) kosten meer dan vorig jaar. Relatief goedkope huizen zijn nog in West-Vlaanderen (EUR 137.128) en Henegouwen (EUR 94.404) te vinden. In Vlaams-Brabant (EUR 189.284) en Waals-Brabant (EUR 196.099) zijn huizen heel duur geworden. Gemiddeld kost een woonhuis in België EUR 146.218. In Vlaanderen kosten woonhuizen en appartementen respectievelijk EUR 154.234 en EUR 158.435.
Dit loopt werkelijk de spuigaten uit. Door speculatie en een gebrekkig aanbod blijven de prijzen op de vastgoedmarkt stijgen. Kan een dak boven het hoofd gezien worden als een economisch goed? En dan al die leegstaande woningen. Wat belet de regering tot het simpelweg invoeren van maximumprijs? Me dunkt dat de vastgoedeigenaars hun zakken dan nog steeds in redelijke mate kunnen vullen. Het kan toch niet dat men de vastgoedmarkt als een perfecte investering gaat beschouwen. Ik begin er serieus over na te denken om een huis te kraken. |
Mare, in de UK moeten mensen meergeneratie leningen aangaan om een oudere, kleine woning te kunnen kopen, terwijl een "dure" woning hier nog op te hoesten is door een gewoon werkend koppel, en een "betaalbare" woning door een koppel stempelaars.
Ook de vergelijking met Nederland dringt zich op. Desondanks de prijsstijging hier, zijn de woningen daar nog steeds duurder. Maar, als je rondkijkt. Meer en meer woningen in bepaalde wijken worden opgekocht door "families". En die kunnen dat allemaal nog redelijk betaalbaar regelen. |
Een geluk!! Als ik mijn stulpje moet verkopen omdat er geen of te weinig pensioen zal over zijn tegen dat alles is leeggezogen, heb ik dan toch mijn woning nog die als spaarpotje wat zal opbrengen...
|
Citaat:
Waarom zou de vastgoedmarkt niet als investering gezien mogen worden? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ter info: In onze regio is de grondprijs vorig jaar met 15% gestegen... |
Ik haalde dit net uit en andere topic:
Steeds meer Nederlanders emigreren AMSTERDAM - Steeds meer Nederlanders emigreren naar België en Duitsland. In 2006 verhuisden al respectievelijk achtduizend en zesduizend mensen naar deze landen. De belangrijkste reden om te vertrekken is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de lagere prijzen op de woningmarkt in België en Duitsland. Vaak kopen Nederlanders net over de grens een huis, maar blijven ze wel in Nederland werken. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn al bijna 100 duizend mensen geëmigreerd. Als de trend zich doorzet, zullen dit jaar in totaal een recordaantal van 130 duizend mensen naar een ander land vertrekken. Drie jaar geleden begon de trek van Nederlanders naar het buitenland. Volgens het CBS zijn er na aftrek van het aantal nieuwkomers per saldo ongeveer 75 duizend mensen vertrokken. Het CBS vergelijkt dat aantal met de bevolking van steden als Schiedam en Spijkenisse. Daarmee is Nederland het enige land in West-Europa met een vertrekoverschot. |
Citaat:
Moet je nog eens iets anders weten? "België staat dit jaar op 13, eigenlijk ex aequo met Luxemburg op 12. " |
van mij mogen de woningen nog wat stijgen in prijs , ik moet trouwens als alleenstaande ook veel afbetalen voor men huis en heb da zelf gekocht zonder partner , hoe duurder hoe liever , dan gaat de prijs van een lening naar beneden
|
Citaat:
Inderdaad, toen we onlangs vrienden in Breda gingen bezoeken, vertelden die doodleuk dat hun nieuwe woning 200.000 euro kostte. Een schandalig bedrag voor een woning van 4-5m op 9-10m met twee verdiepingen zonder garage en piepkleine tuin. Je zou voor minder emigreren naar het andere deel van de Nederlanden met een veel lagere woningprijs... |
Belgie is geen eiland.
Door de lagere intresten, de lagere registratierechten en de meeneembaarheid ervan en de hogere lonen is wonen nu niet echt duurder dan enige jaren terug, in percentage van het inkomen geteld.
Nog nooit zijn er zoveel transacties geweest, nog nooit is zo een groot percentage van de Belgen eigenaar geweest en nog nooit is de gemiddelde leeftijd bij de aankoop van een eerste woning zo laag geweest. Neemt niet weg dat het voor een jongere moeilijk is, laat staan een pas afgestudeerde, maar dat is altijd zo geweest. De prijzen in Belgie zijn de goedkoopste van Europa. Belgie is geen eiland. Je kan onmogelijk lagere prijzen aanhouden als in de buurlanden. In een kleiner wordende wereld trekt Belgie omwille van die goedkope prijzen veel buitenlanders aan, zodat de prijzen stijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
Turks, geef mij een 6-tal maanden, max 12 en ik trek mijn plan. |
Citaat:
-de inflatie -de belastingen op vastgoed -de hypotheekrente -de kwotiteit op hypotheken -de loonstijging tov van de rente. -de prijzen in het buitenland -de speculaties hierop(wet van vraag en aanbod) |
De zeepbel
De vrije markt is in volle werking.....
We betalen nu meer en meer voor de "dienstverlening" die aan het verkopen van een woning verbonden wordt... Het doet me denken aan de "schrijfkosten" waar men zo graag kritiek op heeft.Ik denk dat iedereen nu wel beseft dat,als "de Staat" ergens zijn, veelbekritiseerde, deel van de kosten verlaagd,de privé-immo's,die graag opslubberen....... komaan lui.....WERKEN |
Citaat:
|
Hoogbouw biedt een oplossing. Jammer dat de gemiddelde belg hoogtevrees blijkt te hebben.
|
Citaat:
![]() |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be