![]() |
Bijna dagelijks gebeuren er verkeersongevallen die veroorzaakt worden door VRACHTWAGENS.
Ze kantelen, ze rijden in op file's, enz enz... Ook vandaag is er weer een auto geplet (2 doden) omdat een vrachtwagen "niet tijdig kon stoppen" voor het vertragende verkeer. Soms lijkt het wel of deze mensen geen ogen ik hun kop hebben. Wordt het niet eens tijd om een regel in te voeren dat vrachtwagens een MINIMUMafstand moeten houden tov hun voorligger? (dwz strenger dan de bestaande regels, én verhoogde controles op de snelwegen) |
Indien je met een vrachtwagen op de baan bent, dan ben je natuurlijk veel zwaarder geladen dan een gewone wagen. Dit heeft natuurlijk ook consequenties voor de remafstand als je een file ziet opduiken.
Maar toch denk ik dat er nog altijd minder ongevallen gebeuren door vrachtwagens, maar het is omdat een ongeluk met vrachtwagens zo spectaculair - :roll: - is dat het uitgebreid in het nieuws komt. |
Citaat:
Ik zie er soms rijden (tegen 120 km/u) die bijna tegen hun voorligger plakken. In dat geval zijn het gewoon potentiële moordenaars. |
Ik rijd regelmatig mee met de vrachtwagen maar als je ziet hoe sommige bestuurders zich voor de vrachtwagen gooien is het niet verwonderlijk dat er ongevallen gebeuren.Een grotere afstand oke maar degene die invoegen en liefst zo laat mogelijk maken dan wel gebruik van de langere afstand om nog snel in te voegen.Als je dan ineens moet stoppen dan is het zo gebeurd.Zelfde met van rijvak veranderen op vele plaatsen mag je met vrachtwagen op bepaalde uren niet meer inhalen,maar de personenwagens vinden het dan wel leuk om zonder pinken te slalommen tussen de vrachtwagens.Alle ongevallen met vrachtwagens zullen niet onschuldig zijn maar om nu te zeggen dat alle vrachtwagens de oorzaak van de ongevallen zijn is ook niet juist.
|
er is nog hoop, Bertje is minister van mobiliteit .
het zal rap veranderen . en kunnen we weer veilig rijden zonder dat er doden vallen. :lol: |
Citaat:
|
Cruise Control ligt volgens mij bij veel ongevallen aan de basis,is toch makelijk "hop cruise control op dan moet ik enkel mar sturen hehe :wink: "maar ondertussen lette ni meer op de weg,ik heb al chaufeurs zelfs met hun voeten op het stuur weten liggen,is da nog nrormaal ofwa :?: :?:
Maar bon er zijn nog altijd goede chaufeurs tussen ook hé 8) |
Citaat:
Iedereen kent die chauffeurs en we weten allemaal dat het gebeurd. Wanneer ik een afrit moet nemen schuif ik tijdig naar rechts. Ik ken dus het gevoel van nietig wezentje dat tussen die mastodonten wordt gesandwichd. Rij maar eens ingesloten door die wegreuzen wanneer er iets gebeurd, overlevingskans 0. Afstand houden is de enige oplossing, maar dan moet iedereen het doen. Wanneer u voldoende afstand laat wordt u wel voorbijgestoken om die ruimte in te nemen. |
Citaat:
Een soort dodeman systeem dat de vrachtwagen laat stoppen als het pedaal niet wordt bediend ? |
Citaat:
|
Even tegendraads zijn, en de zaak eens vanuit de hoek der chauffeurs bekijken.
Teveel werkdruk? Stress om op tijd te leveren? Vermoeid door het lastige verkeer? |
Citaat:
dan zal er minder stres heersen. als je in deze drukke samenleving waar we in zijn terechtgekomen kiest voor een job als chauffeur . weet je ook dat het steeds druk zal zijn op de wegen. het argument " lastige verkeer" mag geen middel zijn om niet extra op te letten in het verkeer , zeker als vrachtwagen chauffeur met tonnen gewicht op de baan. er zijn te veel jonge mensen die te sportief willen rijden met hun gevaarte, geladen of niet geladen. ze proberen op de snelwegen elkaar in te halen om te laten zien dat " die van hun " sneller kan. allemaal dingen die men kan vermijden door vrachtwagens maar één baanvak te gunnen op de snelwegen. |
Citaat:
|
Citaat:
U mag niet vergeten dat het op europees niveau moet aangepakt worden. Het heeft weinig zin om alleen Belgische chauffeurs (bedrijven) zware voorwaarden op te leggen, dat maakt hun concurrentiepositie onhoudbaar. |
Citaat:
Hoe zwaarder geladen, hoe groter de wet der traagheid (dus de neiging om verder te schuiven) MAAR want hoe zwaarder geladen, hoe beter een wagen kan remmen Heeft er hier iemand een meer dan gemiddelde kennis van fysica, zodat hij mij een definitief antwoord kan geven? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarbij is natuurlijk rekening gehouden bij het ontwerp van de remmen, er zijn veel meer wielen enz. |
Citaat:
|
Citaat:
""Remt een motor sneller als een zware auto of vrachtwagen ? NEE !!! En wel hierom... Vraag: remt een motor sneller dan een auto? Antwoord: In de eerste plaats: Heel veel mensen geloven dat de remweg van een voertuig dubbel zo lang wordt als het gewicht verdubbelt. Dat is *niet zo!!!! Remmen gebeurt doordat de banden wrijving ten opzichte van de weg ondervinden. Als het gewicht verdubbelt, heb je ongeveer twee keer zoveel wrijving nodig om dat voertuig tot stilstand te brengen. Daarom dat sprookje van die dubbele remafstand. Maar als het gewicht verdubbelt, verdubbelt ook de wrijving van de band met de weg. Het gewicht maakt dus niet uit voor de remafstand! Wel is het zo dat de banden en de remmen die verhoogde wrijving aan moeten kunnen. In principe kun je er dus van uitgaan dat de remafstand bij een bepaalde snelheid tussen alle voertuigen in dezelfde orde van grootte ligt. Er zijn uiteraard allerlei individuele verschillen, die te maken hebben met de geometrie, de banden en de remmen. Ga er in de praktijk maar van uit dat een automobilist die onverwacht zijn met ABS-uitgevoerde rempedaal intrapt, sneller stilstaat dan jij. Wat veel bepalender voor je remafstand is dan de theoretische kortste remafstand van je motor bij een bepaalde snelheid, is je reactietijd, en de vraag of je maximaal durft en kunt remmen. Oefenen, vooruitkijken en alert zijn dus. Enne, wist je al dat je remafstand verviervoudigt als je snelheid verdubbelt? Kijk maar *hier*, en schrik er maar van hoeveel meters je nog maakt in de tijd dat je schrikt voordat je feitelijk gaat remmen... "" http://faq.luiemotorfiets.net/?command=faq&itemid=46 Kijk, ik weet niet wat er nu de juiste versie is (ligt er misschien ergens tussenin). Maar ik zou graag willen weten wat de waarheid hieromtrent is. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be