![]() |
Definieer "Vlaming"
Wat maakt een Vlaming tot een Vlaming?
Wat maakt een Vlaming een apart volk? Hoe definieer je, zonder huidige grenzen in rekening te nemen, het begrip Vlaming? |
Citaat:
1. Taal 2. Cultuur 3. Media |
Citaat:
cultuur? hebben mensen die elke week naar de opera gaan kijken en alleen Klara kennen, dezelfde cultuur als mensen die enkel VTM op hun TV hebben (en FC De Kampioenen uiteraard)? respect voor beide groepen trouwens. Media: 1 op 4 heeft nog niet op het internet gesurft, kan je dan van dezelfde media spreken?? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Kom kom, het loopt vol met niet-nationalisten in groupuscules als B-plus... zogezegd.. |
Citaat:
Voor mij zijn de verschillen in cultuur niet volksgebonden, dat is mijn punt. |
Citaat:
|
* kan koken (BBQ)
* kan zuipen * kan ... euh |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het huidige begrip "Vlaming" is onlosmakelijk verbonden met België. Zeker, het begrip Vlaanderen komt in sommige contexten (al dan niet anders geschreven) al eeuwen terug als Nederlandstalige Zuid-Nederlander, maar die breuklijn speelde niet in de periode van 1815 tot 1830. Belangrijker waren de breuklijnen katholiek/protestant en Franstalig/Nederlandstalig. Daar is smerig spel gespeeld en door manipulatie van petitionnementen kwam het zo dat er zelfs in gebieden die al eeuwen Nederlandstalig waren (maar katholiek), ook de elite, zoals Noord-Brabant en Zuid-Gelderland, mensen hun handtekening zetten onder teksten die de Franstaligheid eisten... Je kan Vlamingen en "Hollanders" een beetje vergelijken met Ruthenen: sinds die bij Oekraïne terug aangesloten zijn, voelen die zich terug als dusdanig. |
Citaat:
Verzuurd Egoistisch Navelstaarder asociaal boertig .... |
Citaat:
|
Citaat:
Wat een geluk dat die Walen niet willen afscheuren van zulke eikels als de Vlamingen. |
Citaat:
|
Zich een deel voelen van een volk is meer een buikgevoel dan iets anders. Mensen hebben nu eenmaal nood om zich aan iets te binden, wat ze ook beweren. Een volk definiëren is even simpel als het definiëren van het begrip "moed" en "liefde".
We kunnen enkele gemeenschappelijke factoren ontdekken, maar we zullen vaak een eigen idee hebben van de notie "volk". Het is meer nu eenmaal een buikgevoel, maar dat weerhoudt mij er niet van om mij Vlaming te voelen, integendeel ;) |
Citaat:
(Met dien verstande dat mijn buikgevoel Belgisch is en niet Vlaams 8-) ) |
Citaat:
|
Citaat:
Je bent deel van het geheel waar je je goed bij voelt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be