Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Definieer "Vlaming" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=67779)

Tantist 13 november 2006 10:10

Definieer "Vlaming"

Wat maakt een Vlaming tot een Vlaming?

Wat maakt een Vlaming een apart volk? Hoe definieer je, zonder huidige grenzen in rekening te nemen, het begrip Vlaming?

Zwartengeel 13 november 2006 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2159360)

Wat maakt een Vlaming een apart volk? Hoe definieer je, zonder huidige grenzen in rekening te nemen, het begrip Vlaming?

Enkele gemeenschappelijke kenmerken die er zeker zijn:

1. Taal
2. Cultuur
3. Media

vlijmscherp 13 november 2006 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2159364)
Enkele gemeenschappelijke kenmerken die er zeker zijn:

1. Taal
2. Cultuur
3. Media

Taal, ok
cultuur? hebben mensen die elke week naar de opera gaan kijken en alleen Klara kennen, dezelfde cultuur als mensen die enkel VTM op hun TV hebben (en FC De Kampioenen uiteraard)? respect voor beide groepen trouwens.
Media: 1 op 4 heeft nog niet op het internet gesurft, kan je dan van dezelfde media spreken??

Tantist 13 november 2006 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2159377)
Taal, ok
cultuur? hebben mensen die elke week naar de opera gaan kijken en alleen Klara kennen, dezelfde cultuur als mensen die enkel VTM op hun TV hebben (en FC De Kampioenen uiteraard)? respect voor beide groepen trouwens.
Media: 1 op 4 heeft nog niet op het internet gesurft, kan je dan van dezelfde media spreken??

Ik ga akkoord dat dit geen sluitende definitie was van Z&G, maar die opmerking slaat ook op niets. Die redenering kan even goed voor het begrip Belg gebruikt worden, en daar zijn er nog minder culturele overeenkomsten tussen VL en Wa...

vlijmscherp 13 november 2006 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2159381)
Ik ga akkoord dat dit geen sluitende definitie was van Z&G, maar die opmerking slaat ook op niets. Die redenering kan even goed voor het begrip Belg gebruikt worden, en daar zijn er nog minder culturele overeenkomsten tussen VL en Wa...

Volledig mee akkoord, ik ben dan ook geen nationalist, noch Vlaams- noch Belgisch-.

Tantist 13 november 2006 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2159406)
Volledig mee akkoord, ik ben dan ook geen nationalist, noch Vlaams- noch Belgisch-.

;-)

Kom kom, het loopt vol met niet-nationalisten in groupuscules als B-plus... zogezegd..

vlijmscherp 13 november 2006 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2159466)
;-)

Kom kom, het loopt vol met niet-nationalisten in groupuscules als B-plus... zogezegd..

? ik behoor tot geen enkele Belgicistische groep hoor, van mij mag België splitsen, zolang het binnen de EU blijft. Het mag ook blijven, zonder probleem met dezelfde voorwaarde.

Voor mij zijn de verschillen in cultuur niet volksgebonden, dat is mijn punt.

Weezer 13 november 2006 11:05

Citaat:

Opeens schiet me een leuke 'what if' te binnen: Als het VKN 'gewoon' was blijven bestaan na 1830, zou je dan nu anno 2006 ook nog van Vlaanderen(in de zin van het huidige Vlaams gewest, al dan niet met Brussel) en de Vlamingen gesproken hebben?

Vorenus 13 november 2006 11:05

* kan koken (BBQ)
* kan zuipen
* kan ... euh

Tantist 13 november 2006 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2159475)
? ik behoor tot geen enkele Belgicistische groep hoor, van mij mag België splitsen, zolang het binnen de EU blijft. Het mag ook blijven, zonder probleem met dezelfde voorwaarde.

Voor mij zijn de verschillen in cultuur niet volksgebonden, dat is mijn punt.

Ik bedoelde gewoon dat er veel belgicisten zijn die beweren geen nationalisten te zijn, maar dat dus in feite wel zijn...

vlijmscherp 13 november 2006 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2159530)
Ik bedoelde gewoon dat er veel belgicisten zijn die beweren geen nationalisten te zijn, maar dat dus in feite wel zijn...

Belgicisten zijn per definitie nationalisten hé, Belgisch-nationalisten, en dat kan gaan van gematigd (Kim) tot extrimistisch (Hans1). niets mis mee trouwens, met nationalisme, maar ik vind er mijn gading niet in terug.

Tantist 13 november 2006 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 2159483)
Opeens schiet me een leuke 'what if' te binnen: Als het VKN 'gewoon' was blijven bestaan na 1830, zou je dan nu anno 2006 ook nog van Vlaanderen(in de zin van het huidige Vlaams gewest, al dan niet met Brussel) en de Vlamingen gesproken hebben?

Natuurlijk niet.

Het huidige begrip "Vlaming" is onlosmakelijk verbonden met België. Zeker, het begrip Vlaanderen komt in sommige contexten (al dan niet anders geschreven) al eeuwen terug als Nederlandstalige Zuid-Nederlander, maar die breuklijn speelde niet in de periode van 1815 tot 1830. Belangrijker waren de breuklijnen katholiek/protestant en Franstalig/Nederlandstalig. Daar is smerig spel gespeeld en door manipulatie van petitionnementen kwam het zo dat er zelfs in gebieden die al eeuwen Nederlandstalig waren (maar katholiek), ook de elite, zoals Noord-Brabant en Zuid-Gelderland, mensen hun handtekening zetten onder teksten die de Franstaligheid eisten...

Je kan Vlamingen en "Hollanders" een beetje vergelijken met Ruthenen: sinds die bij Oekraïne terug aangesloten zijn, voelen die zich terug als dusdanig.

Sneta 13 november 2006 11:47

Citaat:

Euh,

Verzuurd
Egoistisch
Navelstaarder
asociaal
boertig

....

Zwartengeel 13 november 2006 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 2159587)
Euh,

Verzuurd
Egoistisch
Navelstaarder
asociaal
boertig

....

Eh, je bent nog één eigenschap vergeten. Tip: vier letters.

Tantist 13 november 2006 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 2159587)
Euh,

Verzuurd
Egoistisch
Navelstaarder
asociaal
boertig

....

Toe maar, goed dat er dan Walen zijn om van de Belgische identiteit het gemiddelde wat op te krikken.

Wat een geluk dat die Walen niet willen afscheuren van zulke eikels als de Vlamingen.

Weezer 13 november 2006 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2159624)
Eh, je bent nog één eigenschap vergeten. Tip: vier letters.

Begint het met een n...?

Metternich 13 november 2006 13:54

Zich een deel voelen van een volk is meer een buikgevoel dan iets anders. Mensen hebben nu eenmaal nood om zich aan iets te binden, wat ze ook beweren. Een volk definiëren is even simpel als het definiëren van het begrip "moed" en "liefde".

We kunnen enkele gemeenschappelijke factoren ontdekken, maar we zullen vaak een eigen idee hebben van de notie "volk". Het is meer nu eenmaal een buikgevoel, maar dat weerhoudt mij er niet van om mij Vlaming te voelen, integendeel ;)

Sneta 13 november 2006 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2159897)
Zich een deel voelen van een volk is meer een buikgevoel dan iets anders. Mensen hebben nu eenmaal nood om zich aan iets te binden, wat ze ook beweren. Een volk definiëren is even simpel als het definiëren van het begrip "moed" en "liefde".

We kunnen enkele gemeenschappelijke factoren ontdekken, maar we zullen vaak een eigen idee hebben van de notie "volk". Het is meer nu eenmaal een buikgevoel, maar dat weerhoudt mij er niet van om mij Vlaming te voelen, integendeel ;)

Eindelijk eens een verstandige opmerking !

(Met dien verstande dat mijn buikgevoel Belgisch is en niet Vlaams 8-) )

vlijmscherp 13 november 2006 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2159897)

maar natiën opbouwen op een "buikgevoel", dat is dan toch ook niet goed?

Sneta 13 november 2006 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2159921)
maar natiën opbouwen op een "buikgevoel", dat is dan toch ook niet goed?

In elk geval beter dan op basis van afstamming of taal of huiskleur.
Je bent deel van het geheel waar je je goed bij voelt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be