![]() |
Definieer Nederlander
En tot slot: wat is een Nederlander?
|
Euhm... iemand met een Nederlands paspoort? Of iemand die zich Nederlander voelt, hetzij iemand uit de noorderlijke of de zuiderlijke Nederlanden... ik weet niet precies waar je heenwilt.
Ik merk dat Nederland in het buitenland gelijkgeschakeld wordt aan Holland, hetgeen mij wel eens irriteert. Zo voel ik mij 100% Nederlander, maar totaal geen Hollander. Maar mijn persoonlijke ervaring is, dat dit alleen bij mensen van beneden de rivieren speelt. |
Citaat:
|
* kan niet koken
* heeft geen tafelmanieren * kan geen bier brouwen * blijft maar lullen over de lulligste details * koffie smaakt slecht |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er wonen niet alleen katholieken in het land van de zachte g hoor. |
Citaat:
Beide zijn Noord-Brabants van origine... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik geef toe: veel gegoochel met begrippen en daar kan verwarring uit ontstaan. Citaat:
|
Trouwens: die Noord-Brabanders verschillen ook niet in taalgebruik.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben een Nederlander :D
liev, chramant, intillichent, clevuhr, beidehand, en onog veel meer vn dat soort goei woorden! |
Nederland is een land, als je er woont ben je op sommige momenten Nederlander, als je familie ervandaan komt of er in ieder geval niet uitziet alsof ze er niet vandaan komen ben je wat vaker Nederlander. In een bredere context kan je kijken naar "de nederlanden" als zijnde een groter gebied, maar in de praktijk wordt dit gebruik ondergesneeuwd door de landsaanduiding.
|
Een Nederlander is alleen een Nederlander als hij zich Nederlander voelt.
(Geldt ook voor de dames) |
maar sommige Nederlanders zijn meer Nederlander dan andere Nederlanders.
|
Citaat:
In volkse zin: Iemand die zich in Nederland thuisvoelt, in Nederland woont, Nederlandse gewoontes heeft (Frikandel Speciaal, 3 groetende kussen in plaats van 2, enz.), en natuurlijk, vloeiend Nederlands spreekt. |
Citaat:
Zelfs niet als ze een paspoort hebben. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be