Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Definieer Nederlander (https://forum.politics.be/showthread.php?t=67783)

Tantist 13 november 2006 10:15

Definieer Nederlander

En tot slot: wat is een Nederlander?

Weezer 13 november 2006 10:47

Euhm... iemand met een Nederlands paspoort? Of iemand die zich Nederlander voelt, hetzij iemand uit de noorderlijke of de zuiderlijke Nederlanden... ik weet niet precies waar je heenwilt.

Ik merk dat Nederland in het buitenland gelijkgeschakeld wordt aan Holland, hetgeen mij wel eens irriteert. Zo voel ik mij 100% Nederlander, maar totaal geen Hollander. Maar mijn persoonlijke ervaring is, dat dit alleen bij mensen van beneden de rivieren speelt.

Tantist 13 november 2006 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 2159429)
Euhm... iemand met een Nederlands paspoort? Of iemand die zich Nederlander voelt, hetzij iemand uit de noorderlijke of de zuiderlijke Nederlanden... ik weet niet precies waar je heenwilt.

Ik merk dat Nederland in het buitenland gelijkgeschakeld wordt aan Holland, hetgeen mij wel eens irriteert. Zo voel ik mij 100% Nederlander, maar totaal geen Hollander. Maar mijn persoonlijke ervaring is, dat dit alleen bij mensen van beneden de rivieren speelt.

Dat is ook mijn ervaring. Alleszins merk ik toch een verschil tussen katholieken en protestanten. Protestanten schakelen Hollander en Nederlander vaker gelijk, terwijl katholieken dat minder doen.

Vorenus 13 november 2006 10:58

* kan niet koken
* heeft geen tafelmanieren
* kan geen bier brouwen
* blijft maar lullen over de lulligste details
* koffie smaakt slecht

Tantist 13 november 2006 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2159464)
* kan niet koken
* heeft geen tafelmanieren
* kan geen bier brouwen
* blijft maar lullen over de lulligste details
* koffie smaakt slecht

Proficiat, meest nietszeggende posting tot nu toe...

Vorenus 13 november 2006 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2159468)
Proficiat, meest nietszeggende posting tot nu toe...

Het is dan ook voor niets een nietszeggende topic

Dimitri 13 november 2006 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2159454)
Dat is ook mijn ervaring. Alleszins merk ik toch een verschil tussen katholieken en protestanten. Protestanten schakelen Hollander en Nederlander vaker gelijk, terwijl katholieken dat minder doen.

Alsof je aan een Hollander kunt zien of 'ie katholiek of protestant is... :roll:

Er wonen niet alleen katholieken in het land van de zachte g hoor.

Tantist 13 november 2006 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2159613)
Alsof je aan een Hollander kunt zien of 'ie katholiek of protestant is... :roll:

Tja, toch wel hoor. Zo kennen wij een koppel van rond Breda: hij is katholiek, zij protestants. Hij haalt de Dobbel Palm boven en laat het rijkelijk vloeien, zij laat iedereen één chipje nemen. Bij wijze van spreken...

Beide zijn Noord-Brabants van origine...

Tantist 13 november 2006 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2159476)
Het is dan ook voor niets een nietszeggende topic

In uw ogen misschien...

Dimitri 13 november 2006 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2159639)
Tja, toch wel hoor. Zo kennen wij een koppel van rond Breda: hij is katholiek, zij protestants. Hij haalt de Dobbel Palm boven en laat het rijkelijk vloeien, zij laat iedereen één chipje nemen. Bij wijze van spreken...

Beide zijn Noord-Brabants van origine...

Noord-Brabanders zijn geen Hollanders hè, ook niet in je eigen definitie. Ik bedoel katholieken uit Noord- of Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland, etc. Die onderscheid je echt niet van protestanten in hun taalgebruik.

Tantist 13 november 2006 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2159697)
Noord-Brabanders zijn geen Hollanders hè, ook niet in je eigen definitie.

Met Hollander bedoel ik in dit geval wat de belgicisten er van maken: een inwoner van de staat Nederland. In dat geval zijn Noord-Brabanders het wel.

Ik geef toe: veel gegoochel met begrippen en daar kan verwarring uit ontstaan.

Citaat:

Ik bedoel katholieken uit Noord- of Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland, etc. Die onderscheid je echt niet van protestanten in hun taalgebruik.
In talagebruik zeker niet, maar taal is niet alles.

Tantist 13 november 2006 13:51

Trouwens: die Noord-Brabanders verschillen ook niet in taalgebruik.

Dimitri 13 november 2006 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2159891)
In talagebruik zeker niet, maar taal is niet alles.

Ik reageerde op je opmerking dat protestanten vaker 'Hollander' en 'Nederlander' gelijkschakelen dan katholieken. Mijn stelling is dat dat onzin is, omdat Hollandse katholieken en Hollandse protestanten hierin niet van elkaar verschillen. En ik denk Brabantse katholieken en Brabantse protestanten ook niet.

Dimitri 13 november 2006 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2159892)
Trouwens: die Noord-Brabanders verschillen ook niet in taalgebruik.

Nee, het zou ook wel raar zijn dat het geloof van iemand ook zijn tongval of dialect zou uitmaken. In het noordwesten en noorden van Noord-Brabant leven protestanten en katholieken al eeuwenlang naast elkaar, dan kun je niet een ander taalgebruik hebben. Er zijn dus inderdaad protestanten met een zachte g, maar er zijn nog meer katholieken die Poldernederlands of accentloos spreken omdat ze uit de Randstad komen.

Keats 13 november 2006 15:54

Ik ben een Nederlander :D

liev, chramant, intillichent, clevuhr, beidehand, en onog veel meer vn dat soort goei woorden!

Bovenbuur 13 november 2006 16:09

Nederland is een land, als je er woont ben je op sommige momenten Nederlander, als je familie ervandaan komt of er in ieder geval niet uitziet alsof ze er niet vandaan komen ben je wat vaker Nederlander. In een bredere context kan je kijken naar "de nederlanden" als zijnde een groter gebied, maar in de praktijk wordt dit gebruik ondergesneeuwd door de landsaanduiding.

Derk de Tweede 13 november 2006 16:11

Een Nederlander is alleen een Nederlander als hij zich Nederlander voelt.
(Geldt ook voor de dames)

Keats 13 november 2006 16:14

maar sommige Nederlanders zijn meer Nederlander dan andere Nederlanders.

liberalist_NL 13 november 2006 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2159372)
En tot slot: wat is een Nederlander?

In juridische zin: Een persoon met een Nederlands paspoort.

In volkse zin: Iemand die zich in Nederland thuisvoelt, in Nederland woont, Nederlandse gewoontes heeft (Frikandel Speciaal, 3 groetende kussen in plaats van 2, enz.), en natuurlijk, vloeiend Nederlands spreekt.

Derk de Tweede 13 november 2006 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 2160301)
maar sommige Nederlanders zijn meer Nederlander dan andere Nederlanders.

Zij die zeggen mijn hoofd in in Nederland, maar mijn hart in Marokko zijn idd geen Nederlander.
Zelfs niet als ze een paspoort hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be