Boadicea |
14 november 2006 15:55 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door proxy
(Bericht 2162681)
Bron: vrtnieuws.net
Man man, waar zal dit eindigen ? :evil:
Het is al langer bekend dat de "jongeren" heer en meester zijn in de Brusselse metro. De veiligheidsagenten geven dit zelfs graag toe:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...na13122003_003
Onlangs werd er een rapport gepubliceerd waarin blijkt dat Brussel een van de minst veilige is van Europa. En zelfs indien er een echte agent per wagon aanwezig is zullen de "jongeren" toch maar blijven doen wat ze willen door onze veel te lakse aanpak op justitiebeleid.
Arm belgië...
|
Hier de tekst uit het artikel:
Citaat:
,,Veiligheid in metro moet wijken voor rentabiliteit''
Agenten van interventieploegen Brussels openbaar metro luiden alarmbel
,,Bob-campagnes, acties tegen rijden zonder verzekering. Er gaat geen dag voorbij of ministers stelen in de media de show met veiligheid. Maar aan de veiligheid van gebruikers van openbaar vervoer hebben zij geen boodschap. Het resultaat is ernaar. Wij moeten met blote handen de strijd aanbinden met gewapende bendes, die terreur zaaien in trams en bussen en metrostations.'' De agenten van de interventieploegen van de Maatschappij voor intercommunaal vervoer van Brussel (MIVB) vragen meer beveiliging, voor zichzelf en in het belang van de reizigers.
Wetenschappelijk studies bewijzen het: van alle gebruikers van openbaar vervoer voelen de metroreizigers zich het minst veilig tijdens hun verplaatsingen. De voorbije jaren is het aantal klachten over geweld op gebruikers van openbaar vervoer in Brussel toegenomen. ,,Wij zouden maar al te graag deze trend ombuigen'', zeggen agenten van de interventieploegen van de MIVB. ,,Maar wij krijgen er de middelen niet voor, en worden geleid door mensen, die geen ervaring met beveiliging. Zo komt onze huidige chef komt van het Rode Kruis''.
De interventieploegen van de MIVB rukken als eerste uit telkens zich in een tram, bus of metrostel een probleem voordoet. ,,Wij hebben ook een opleiding genoten om de trajecten van de verschillende verbindingen en de plaats van de 2.500 haltes van de MIVB te kennen. Dat kan je niet van de politie verlangen. Maar terwijl de politiemannen een vuurwapen, een bus traangas en handboeien in hun gordel dragen om zich te verdedigen, worden wij totaal ongewapend op pad gestuurd. Onze dienst heeft dan ook de hoogste graad aan werkongevallen binnen de MIVB'', zeggen de MIVB-agenten.
Jongerenbendes grootste probleem
Jongerenbendes vormen volgens hen het grootste probleem: ,,Zij beseffen dat wij met heel beperkte middelen optreden. Dus komen zij in almaar grotere groepen naar metrostations afgezakt om ons te verjagen. Zij schuwen daarbij geen enkele vorm van geweld. Als wij bijvoorbeeld in de metrostations in Sint-Jans-Molenbeek opdagen, zeggen zij ons ongegeneerd dat wij beter ophoepelen. Doen wij dat niet, dan trommelen zij met de gsm tientallen vrienden op en terwijl onze wagen buiten kort en klein wordt geslagen, moeten wij rennen voor ons leven.''
,,Onze leiding verkiest de struisvogelpolitiek boven een reële aanpak van de groeiende onveiligheid'', betreuren zij. ,,Als wij ons niet veilig voelen bij een interventie, dan moeten wij eerder rechtsomkeert maken dan een incident creëren, is de richtlijn. Want als er een incident is, is de kans groot dat de uurschema's in het honderd lopen. En dan daalt de dotatie van het gewest voor de exploitatiesnelheid. De veiligheid van de reizigers moet wijken voor commerciële prioriteiten. Waar is het begrip openbare dienst gebleven'', vragen de agenten zich af. Zij vragen niet veel om hun taak beter te kunnen uitvoeren: een bus traangas om belagers af te houden en een deskundige leiding, bijvoorbeeld van de metropolitie.
Waar ze vandaag de motivatie nog vandaan halen om door te bijten? ,,De dankbaarheid in de ogen van een reiziger, die wij uit de klauwen van belagers gered hebben, vergeet je nooit''.
|
En hoe gaan we de vogelvrije gebruikers van het openbaar vervoer verdedigen?
|