Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Opheffing van de Belgische staat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=68029)

Artagnan 14 november 2006 21:20

Opheffing van de Belgische staat

Op 18 mei 2006 hebben de leden Bart Laeremans en Gerolf Annemans (beiden Vlaams Belang) een wetsvoorstel ingediend bij de Kamer, houdende de opheffing van de Belgische staat.

Op 1 juni 2006 hebben de Vlaamse partijen ermee ingestemd om het wetsvoorstel in behandeling te nemen, onder luide protesten van de Waalse partijen. Uiteraard wordt de opheffing van de Belgische staat niet verwacht, ik verwacht echter wel een interessant debat.

Ik heb sindsdien echter niets meer over dit voorstel gehoord? Zit het nog steeds in de pijplijn van de Kamer?

Zyp 15 november 2006 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Artagnan (Bericht 2164031)
Op 18 mei 2006 hebben de leden Bart Laeremans en Gerolf Annemans (beiden Vlaams Belang) een wetsvoorstel ingediend bij de Kamer, houdende de opheffing van de Belgische staat.

Op 1 juni 2006 hebben de Vlaamse partijen ermee ingestemd om het wetsvoorstel in behandeling te nemen, onder luide protesten van de Waalse partijen. Uiteraard wordt de opheffing van de Belgische staat niet verwacht, ik verwacht echter wel een interessant debat.

Ik heb sindsdien echter niets meer over dit voorstel gehoord? Zit het nog steeds in de pijplijn van de Kamer?

Alhoewel ik geen fan ben van de personen die je opnoemt, ben ik toch blij...

IMHO is alles beter dan dit, een land met meer regeringen en mensen aan de knoppen dan in de praktijk werkbaar is. Sinds de dag dat men heeft beslist om voor ieder landsdeel een regering op poten te zetten heeft men de eerste scheur gemaakt in het dossier Belgie. De enige verder weg was : blijven scheuren tot je erdoor zit, of de boel terug aaneen plakken... Vandaag de dag is het dossier al voor de helft in 2 gescheurd, en durft men niet meer voor en achteruit... En blijft men liever met een gescheurd onleesbaar, onduidelijk dossier zitten waar men niets mee kan aanvangen.

Terug bij elkaar of elk apart, 't zal alletwee al beter, efficienter, en vooral GOEDKOPER zijn dan het "systeem" van vandaag...

Maar dat men toch eens beslist !!!

Jan van den Berghe 15 november 2006 10:01

Citaat:

Hoogstwaarschijnlijk zal het in een of andere commissie besproken en daar dan afgevoerd worden...

De schoofzak 15 november 2006 10:18

Ach, zo heel af en toe lees je in het staatsblad (voor de belgicisten: ik bedoel de "moniteur") het advies van de raad van state op zo'n onnozele voorstellen.
Daarin wordt dan gezegd dat voor zo'n voorstel er een grondwetswijiziging nodig is, waardoor het voorstel juridisch onmogelijk en onwerkbaar is. Debat overbodig. Stemming volgt en is duidelijk. Kostprijs aan tijd en papier: redelijk hoog.

De enige positieve is dat het soms eens in de krant komt, dat de Walen zich nog eens boos mogen maken, maar in wezen blijft het hetzelfde effekt hebben als gans het Vlaams (on)Belang: het helpt de Vlaamse zaak geen zier.

satiper 15 november 2006 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2164826)
Ach, zo heel af en toe lees je in het staatsblad (voor de belgicisten: ik bedoel de "moniteur") het advies van de raad van state op zo'n onnozele voorstellen.
Daarin wordt dan gezegd dat voor zo'n voorstel er een grondwetswijiziging nodig is, waardoor het voorstel juridisch onmogelijk en onwerkbaar is. Debat overbodig. Stemming volgt en is duidelijk. Kostprijs aan tijd en papier: redelijk hoog.

De enige positieve is dat het soms eens in de krant komt, dat de Walen zich nog eens boos mogen maken, maar in wezen blijft het hetzelfde effekt hebben als gans het Vlaams (on)Belang: het helpt de Vlaamse zaak geen zier.

Wat is er nodig om een onafhankelijke staat te stichten.
Uit het programma Robland meen ik me te herinneren dat het voor een regio als Vlaanderen geen onoverkomelijke problemen zou moeten stellen.
Ik weet het was slechts een amusementsprogramma, maar er werd wel uiteengezet welke criteria er nodig waren.

Een grondgebied lijkt me geen probleem (is er reeds)
Hetzelfde voor vlag, munt, volkslied, wetboek.
Een zelfstandig leger lijkt me ook geen probleem.
De wil van de bevolking, laat de vlamingen zich maar eens uitspreken hé, ik ben er nogal gerust in dat een meerderheid zich voor onafhankelijkheid zou uitspreken. Als het anders uitdraait ben ik uiteraard bereid om me neer te leggen bij deze situatie.
Ik dacht dat we daarmee ver rond waren, maar uiteraard is een aanvulling van criteria die ik over het hoofd zie welgekomen.
De uitwerking ervan zal natuurlijk niet zonder enig probleem tot stand komen.
Maar het grootste obstakel lijken me de politieke partijen te zijn, die in deze een gebrek aan ruggegraat vertonen, om hetgeen leeft bij een groot deel van haar bevolking op te eisen.

Anna List 15 november 2006 11:03

al eens in de schuif van Herman Decroo gekeken ? ...

het ligt net onder het nieuwe (en zwaardere) pedofiliedossier tegen Di Rupo ...

Artagnan 16 november 2006 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2164826)

Ik verwacht ook helemaal niet dat de opheffing van de Belgische staat een feit zal zijn na het debat in de Kamer. Men kan dit dus een zinloze manoeuvre noemen, immers: het doel zal niet worden gehaald.

Het is echter wel zo dat het wetsvoorstel van Bart Laeremans en Gerolf Annemans betekent dat het einde van de Belgische staat nu eens niet achter een pinteke in het café wordt bediscussieerd. Het komt aan de orde in 's-lands vergaderzaal. Ik vind dat wanneer ruim 1/3 van de Vlamingen stemmen op een partij die België wil doen barsten, dit ook moet kunnen worden besproken in de Kamer.

Ik vrees wel dat Belgicist-avant-la-lettre, Herman de Croo, er al het mogelijke aan zal doen om het voorstel te ridiculiseren en via het afvoerputje van de Kamer zal willen doen verdwijnen.

ancapa 16 november 2006 21:07

Citaat:

Je kan altijd mailen naar Bart Laeremans en Gerolf Annemans en de vraag stellen.

Artagnan 16 november 2006 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 2169560)
Je kan altijd mailen naar Bart Laeremans en Gerolf Annemans en de vraag stellen.

Ah, dank u. Ik zal eens zien of de heren mijn vraag gaan beantwoorden.
:-)

ancapa 16 november 2006 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Artagnan (Bericht 2169563)

hangt er vanaf hoe de strategie er zal uitzien voor het kamerdebat.

ancapa 16 november 2006 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Artagnan (Bericht 2169563)

[email protected]

Jaani_Dushman 17 november 2006 02:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door satiper (Bericht 2164864)
Wat is er nodig om een onafhankelijke staat te stichten.

Een revolutie, een proletarische opstand, collectieve actie!!

België heeft die revolutie niet gekend, en is nooit een onafhankelijke staat geworden, maar een vazalstaat van de Europese (voornalelijk de Franse) bourgeoisie.

ericferemans 17 november 2006 02:33

Citaat:

Ik stel voor dat het VB regelmatig opheffingen voorstelt.
Eindelijk eens iets positiefs van de gasten.
De opheffing van het VB zelf is dan op de duur nodig: indien ook deze voorstellen inderdaad nutteloos blijken te zijn. Er blijft dan geen enkele reden meer over om deze partij niet op te heffen.

Herr Flick 17 november 2006 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2164928)

Naast dien bruinen eveloppe met de dosiers van de bende van nijvel, ? ;-)

Fieseler 17 november 2006 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2164928)

Het bureau van De Croo...ligt die niet naast die volgestouwde loods met corruptiedossiers over de PS?

Tantist 17 november 2006 08:57

Citaat:

Maar neen, dat was gewoon show...

Bad Attila 17 november 2006 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Artagnan (Bericht 2169534)
Ik verwacht ook helemaal niet dat de opheffing van de Belgische staat een feit zal zijn na het debat in de Kamer. Men kan dit dus een zinloze manoeuvre noemen, immers: het doel zal niet worden gehaald.

Het is echter wel zo dat het wetsvoorstel van Bart Laeremans en Gerolf Annemans betekent dat het einde van de Belgische staat nu eens niet achter een pinteke in het café wordt bediscussieerd. Het komt aan de orde in 's-lands vergaderzaal. Ik vind dat wanneer ruim 1/3 van de Vlamingen stemmen op een partij die België wil doen barsten, dit ook moet kunnen worden besproken in de Kamer.

Ik vrees wel dat Belgicist-avant-la-lettre, Herman de Croo, er al het mogelijke aan zal doen om het voorstel te ridiculiseren en via het afvoerputje van de Kamer zal willen doen verdwijnen.

Ge denkt toch zeker niet dat er een debat over dit wetsontwerp zal plaatsvinden? :lol:

Gewoon niet agenderen in de bevoegde commissie en klaar is kees: einde legislatuur, verval, en het VB kan het terug indienen tijdens de volgende legislatuur (weer gratis publiciteit), en zo verder... :roll:

Ze zullen bij het VB waarschijnlijk niks anders te doen hebben...

Anna List 17 november 2006 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 2170313)
Ge denkt toch zeker niet dat er een debat over dit wetsontwerp zal plaatsvinden? :lol:

Gewoon niet agenderen in de bevoegde commissie en klaar is kees: einde legislatuur, verval, en het VB kan het terug indienen tijdens de volgende legislatuur (weer gratis publiciteit), en zo verder... :roll:

Ze zullen bij het VB waarschijnlijk niks anders te doen hebben...

tja, en wie respecteert dan de rechtsregels van de democratie niet ? :roll:

Anna List 17 november 2006 09:34

k zal het Bart zaterdag eens vragen ! ... wie komt er nog ?

Uw studentenclub, de NSV!, de Nationalistische Studentenvereniging bestaat dit jaar 30 jaar. De enige radicale Vlaams-nationalistische studentenvereniging met afdelingen in Antwerpen, Brussel, Hasselt, Gent en Leuven zal haar zesde lustrum met de nodige luister vieren in haar geboortestad Antwerpen.

Drie decennia van lezingen en colloquia, acties en betogingen, maakten de NSV! tot één der opvallendste spelers in het Vlaamse politieke landschap.

Dertig jaar en enkele 1000'en NSV!-commilitones later loont het de moeite om even terug te blikken. Daarom organiseert de NSV! een lustrumviering met een Academische zitting, Receptie, Diner, en Galacantus en dit op zaterdag 18 november.

Graag zouden wij, zoals het een traditionele studentenvereniging hoort, op deze viering een brug slaan tussen verleden en toekomst. Onze talrijke oud-leden mogen op dit feest niet ontbreken. Deze viering gaat door onder het peterschap van Bruno Valkeniers.

Wij rekenen op uw steun om zoveel mogelijk oud-studenten warm te maken voor dit lustrumfeest.

Semper Fidelis!

Gert Gillis
Senior Seniorum NSV!

Tantist 17 november 2006 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2170316)
tja, en wie respecteert dan de rechtsregels van de democratie niet ? :roll:

Je begrijpt het niet, dommerik.

Het gaat om BELGIE te beschermen. Dan mag dat! ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be