Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   de lijn voert quota in voor allochtone en vrouwelijke werknemers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=68092)

Tashunka 15 november 2006 12:24

de lijn voert quota in voor allochtone en vrouwelijke werknemers

wo 15/11/06 - Vervoersmaatschappij De Lijn voert quota in voor zowel allochtone als vrouwelijke werknemers. Dat schrijft De Standaard.

Nu heeft De Lijn 193 allochtonen in dienst, dat is zo'n 2,9 procent van het totale personeelsbestand.

Dat aandeel moet groter zijn, vindt De Lijn, zodat er meer diversiteit is op de werkvloer en het personeelsbestand een betere afspiegeling wordt van de maatschappij.
Om dat te bereiken zijn quota noodzakelijk, zegt De Lijn. Het personeelsbeleid moet ook aangepast worden om de quota te bereiken.
"Te weinig vrouwen en allochtonen reageren op onze vacatures", zegt directeur Ingrid Lieten. "Daarom moeten we onze manier van jobs aankondigen en mensen in dienst nemen, veranderen. Anders duurt het te lang voor er een evenwicht is."
De Lijn is het enige grote overheidsbedrijf dat een quotum invoert. De Post en de NMBS bijvoorbeeld zijn tegen quota voor allochtone en vrouwelijke werknemers.
bron vrtnieuws.net

Positieve discriminatie is ook discriminatie.

Vorenus 15 november 2006 12:29

Schandalig, pure discriminatie.

Straks moet ik een gehandicapte transexuele homofiele islamiet met een bruin huidskleurtje zijn eer ik in aanmerking kom voor een job.

Patje48 15 november 2006 12:31

Quota zijn voor niets nodig. We hebben onze antidiscriminatiewetten, die moeten maar volstaan.

Seffens gaan ze ook nog quota opleggen voor homo's, getuigen van Jehova, brillendragers, linksdragers en andere minderheden.... ;-)

Pure regelneverij.

Desiderius 15 november 2006 12:47

Misschien moet een afgewezen autochtone mannelijke kandidaat maar eens een proces inspannen tegen de Lijn wegens discriminatie. Er is nu in veel gevallen immers geen enkele manier meer om objectief vast te stellen of hij afgewezen werd wegens onvoldoende gekwalificeerd dan wel wegens "niet vrouw" en/of "verkeerde huidskleur".

Anna List 15 november 2006 12:53

toekomst ziet er fris uit voor jonge moslima's

zouden de bij De Lijn die quota ook meteen doortrekken tot in het directiecommité ? ... of moeten 'ze' nu ook weer niet overdrijven ?!

ps hebben ze bij de Lijn al een hoofddoekenverbod voor chauffeurs/controleurs ? ;-)

Herr Flick 15 november 2006 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka (Bericht 2165145)
wo 15/11/06 - Vervoersmaatschappij De Lijn voert quota in voor zowel allochtone als vrouwelijke werknemers. Dat schrijft De Standaard.

Nu heeft De Lijn 193 allochtonen in dienst, dat is zo'n 2,9 procent van het totale personeelsbestand.

Dat aandeel moet groter zijn, vindt De Lijn, zodat er meer diversiteit is op de werkvloer en het personeelsbestand een betere afspiegeling wordt van de maatschappij.
Om dat te bereiken zijn quota noodzakelijk, zegt De Lijn. Het personeelsbeleid moet ook aangepast worden om de quota te bereiken.
"Te weinig vrouwen en allochtonen reageren op onze vacatures", zegt directeur Ingrid Lieten. "Daarom moeten we onze manier van jobs aankondigen en mensen in dienst nemen, veranderen. Anders duurt het te lang voor er een evenwicht is."
De Lijn is het enige grote overheidsbedrijf dat een quotum invoert. De Post en de NMBS bijvoorbeeld zijn tegen quota voor allochtone en vrouwelijke werknemers.
bron vrtnieuws.net

Ronduit racistisch, CGKR Where Are Thou ?

Maar ja, voor hun is da geen racisme zeker, want een minderheid kan nie discrimineren of hoe zien ze dat ook alweer...

Als ge nu als autochtoon voor buschaufeur soliciteert en ze nemen u nie aan , weete al waar ge moet zijn hé...

lantjes 15 november 2006 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2165164)
Schandalig, pure discriminatie.

Straks moet ik een gehandicapte transexuele homofiele islamiet met een bruin huidskleurtje zijn eer ik in aanmerking kom voor een job.

allé, nog effekes onder de zonnebank en 't is in orde ...:-P

't is natuurlijk wel handig als het personeel dezelfde roots heeft als de gebruikelijke amokmakers, ze kunnen direct in dezelfde taal ingrijpen.

Tantist 15 november 2006 14:30

Rassenwetten? En ik die dacht dat dat niet meer mocht.

solidarnosc 15 november 2006 14:40

En ik die dacht dat ge gewoon lid moest zijn van de SP.a om bij De Lijn te werken. :lol:

Vorenus 15 november 2006 14:42

Allé wanneer worden de Rassenwetten van Namen beslist door Paarse Reichs Regime.

alberto 15 november 2006 14:47

Citaat:

"Te weinig vrouwen en allochtonen reageren op onze vacatures", zegt directeur Ingrid Lieten. "

Het kan best zijn dat die twee groepen in zulke jobs niet geintresseerd zijn, of gaat men ze verplichten van mee te doen?

metten 15 november 2006 14:50

Citaat:

bron vrtnieuws.net

Voor mij maakt het niet uit of een chauffeur bruin, zwart, wit of appelblauwzeegroen, man of vrouw is. Als de chauffeur bekwaam is en de mensen veilig op hun bestemming brengt is dat voor mij oké!
Die quota vind ik ongepast!

Anna List 15 november 2006 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 2165484)
allé, nog effekes onder de zonnebank en 't is in orde ...:-P

't is natuurlijk wel handig als het personeel dezelfde roots heeft als de gebruikelijke amokmakers, ze kunnen direct in dezelfde taal ingrijpen.

geweldig idee ?! ... ik zie dat precies niet zitten dat de chauffeurs/controleurs in t Arabisch gaan staan keuvelen op den tram, da's d'ailleurs zwaar in strijd met de taalwetgeving !

Anna List 15 november 2006 15:03

efkens een slecht mopke tussendoor :

die zwarte chauffeur, gaat die dan ook vanachter moeten zitten ? ;-)

Towelie030981 15 november 2006 15:07

Deze positieve discriminatie is het gevolg van een negatieve discriminatie op de arbeidsmarkt, men tracht recht te trekken wat scheef zit, afwachten of het resultaat heeft. Als men vanuit de overheid de diversiteit benadrukt dan is het normaal dan men dit wil laten doorschijnen in zijn personeelsbestands. Uiteraard zie ik het liever zonder quota gebeuren maar blijkbaar is het op die manier niet mogelijk.

Vorenus 15 november 2006 15:09

Quota's zijn discriminatie, of deze positief of negatief is. Discriminatie blijft discriminatie.

Jarno 15 november 2006 15:09

Lang leve het politiek correct denken...

evilbu 15 november 2006 15:30

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...jn/index.shtml

Dit is de link.
Tja, wat kan je hierover zeggen?
Het aantal allochtonen moet naar 4%.
Grappig, moest er gezegd worden dat het aantal autochtonen MINSTENS 96% moet zijn zou het kot waarschijnlijk te klein zijn.:evil:

de mestkever 15 november 2006 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981 (Bericht 2165634)
Deze positieve discriminatie is het gevolg van een negatieve discriminatie op de arbeidsmarkt, men tracht recht te trekken wat scheef zit, afwachten of het resultaat heeft. Als men vanuit de overheid de diversiteit benadrukt dan is het normaal dan men dit wil laten doorschijnen in zijn personeelsbestands. Uiteraard zie ik het liever zonder quota gebeuren maar blijkbaar is het op die manier niet mogelijk.

Als men op de arbeidsmarkt aan discriminatie doet dan is het waarschijnlijk de discriminatie op basis van kwaliteit. En eigenlijk vind ik daar niets verkeerd aan. Discriminatie op basis van ras, nationaliteit en weet ik wat nog allemaal zal nooit meespelen bij het aanwerven van werkkrachten. Dat is enkel een goedkope uitvlucht om niet te moeten werken en om te kunnen parasiteren op de kosten van de samenleving. Alsof die quota iets gaan uitmaken. Alleen al het systeem van quota vind ik verwerpelijk, en het gaat niets afdoen aan het resultaat tenzij dat meer en meer Vlamingen zullen worden gediscrimineerd.

Towelie030981 15 november 2006 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de mestkever (Bericht 2165788)
Als men op de arbeidsmarkt aan discriminatie doet dan is het waarschijnlijk de discriminatie op basis van kwaliteit. En eigenlijk vind ik daar niets verkeerd aan. Discriminatie op basis van ras, nationaliteit en weet ik wat nog allemaal zal nooit meespelen bij het aanwerven van werkkrachten. Dat is enkel een goedkope uitvlucht om niet te moeten werken en om te kunnen parasiteren op de kosten van de samenleving. Alsof die quota iets gaan uitmaken. Alleen al het systeem van quota vind ik verwerpelijk, en het gaat niets afdoen aan het resultaat tenzij dat meer en meer Vlamingen zullen worden gediscrimineerd.

Ben geen voorstander van quota, maar begrijp dat men vanuit de overheid een signaal wil geven of het effectief is ... . Om bij de groendienst van de gemeente binnen te geraken zou je kansarm moeten zijn. Misschien zijn er bekwamere mensen om een perk te harken. Maar discriminatie op de arbeidsmarkt bestaat, bijvoorbeeld een man van Marokkaanse origine verstuurt zijn solicitatiebrief, antwoord is dat hij niet voldoet aan het profiel, stuurt de solicitatiebrief terug, maar verandert zijn naam, onmiddellijk wordt hij uitgenodigd op gesprek of een bepaald bedrijf weigert allochtonen aan te nemen omdat bepaalde klanten liever geen allochtone over de vloer zien komen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be