Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Nieuwe cd op komst? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=68148)

andev 15 november 2006 17:24

Nieuwe cd op komst?

De laatste cd van de islamitische band Fun-Da-Mental uit Groot-Brittannië is zo controversieel dat critici in het Verenigd Koninkrijk amper kunnen geloven dat de teksten zo maar mogen worden gepubliceerd. Voordat de BBC over de band berichtte, liet de omroep eerst door juristen onderzoeken of het afdrukken van de teksten niet tegen de wet was.

De frontman van de band, Aki Nawaz, zegt niets verkeerds te zien in liedjes over zelfmoordterroristen, een moskee op Ground Zero of uitspraken van Osama bin Laden gelardeerd met een soulvolle backbeat. Hij zegt juist bruggen te willen bouwen. ''Moslims krijgen vaak het verwijt dat zij zich afzijdig houden in het debat over terrorisme. Ik vind dat terecht en wil met mijn nieuwste cd de discussie aanzwengelen.''

De cd is getiteld 'All is war, the benefits of g-had' (spreek uit: jihad) en de band had de grootste moeite het album uitgebracht te krijgen. Zelfs het eigen platenlabel van Fun-Da-Mental trok de handen af van het project. Twee directeuren betwijfelen of Nawaz' verzoeningsgerichte boodschap met teksten als ''Ik zal wraak nemen, met mijn laatste adem zal ik opstaan om jullie te vervloeken'' wel op de juiste waarde worden geschat door het grote publiek. Ze verwachten rechtzaken en dreigden al met opstappen als 'All is war' toch bij hen zou verschijnen. HMV en Virgin, de grootste platenzaken in Groot-Brittannië, durfden het niet aan de cd te verkopen. Ze zijn bang voor reacties van boze klanten.
uit Algemeen Dagblad (Nederland)

Terwijl wij ons hier moeten bij elke vraag/antwoord en actie afvragen of we wel multicultureel en anti-racistisch genoeg bezig zijn...
Wanneer dat soort lieden ziet hoe het er hier aan toe gaat slaan ze waarschijnlijk dubbel van het lachen...
Misschien passende muziek voor een volgend 0110-concert (maar dan niet tijdens de ramadan, zodat "iedereen" er kan van genieten)?
Hoe zouden zij eigenlijk de toekomst tegemoet zien? Hoe zal het er hier en elders uit zien binnen, pakweg, 50 jaar? Volgens hen uiteraard...
Of staat de CGKR als een vervaarlijke waakhond klaar om dit muzikaal hoogtepunt het land uit te houden?

Leviathan 15 november 2006 20:47

Het zou me niet verbazen moest deze figuur binnenkort met een door Bert Anciaux gesponsorde tournee door Vlaanderen trekken.

Metal Tom 16 november 2006 09:32

Toch op z'n minst interessant om hun kant van de medaille een keer op een andere manier te horen zou ik zo denken. Trouwens, als je dit gaat verbieden mag je in één keer ook alle vrouwonvriendelijke rap/hip-hop in de vuilbak kegelen. En wat te doen met teksten over marteling, verkrachting, verminking, ... in deathmetal en grindcore?

Zwartengeel 16 november 2006 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom (Bericht 2167795)
Toch op z'n minst interessant om hun kant van de medaille een keer op een andere manier te horen zou ik zo denken. Trouwens, als je dit gaat verbieden mag je in één keer ook alle vrouwonvriendelijke rap/hip-hop in de vuilbak kegelen. En wat te doen met teksten over marteling, verkrachting, verminking, ... in deathmetal en grindcore?

Doet me er aan denken: ik ben vorige week nog naar het optreden van Slayer in Leuven geweest. Op hun laatste cd staat een vrij controversieel nummer over 9/11, gezien vanuit het standpunt van de vliegtuigkapers.

KrisKras 16 november 2006 10:59

Kent iemand deze nog? (cd is van een tijdje voor 9/11)

Metal Tom 16 november 2006 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2167957)
Doet me er aan denken: ik ben vorige week nog naar het optreden van Slayer in Leuven geweest. Op hun laatste cd staat een vrij controversieel nummer over 9/11, gezien vanuit het standpunt van de vliegtuigkapers.

En dat terwijl je Slayer (US-band) toch moeilijk kan verwijten om anti-patriotisch te zijn. Hebben toch een zeker redneck gehalte.

Ik vind het interessant om te zien hoe men op een creatieve manier een bepaald onderwerp vanuit onverwachte hoek wil belichten.

Boadicea 18 november 2006 01:16

Bwa, moet kunnen. Maar dan mogen andersgelovigen en ongelovignen ook liedjes schrijven, waarin ze hun gedacht of Allah en zijn profeet zeggen. Gezien de cartoonrellen, lijkt me dat minder evident.

Och ja, kan iemand we even zeggen waar ik dat oud nummer dan de Deens rockers DAD vind? Het nummer heet ook "Jihad" of "No fuel for the pelgrims", maar is ondertussen al meer dan 10 jaar oud en nog steeds brandend actueel.

carlgustaaf 21 november 2006 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 2172712)
Bwa, moet kunnen. Maar dan mogen andersgelovigen en ongelovignen ook liedjes schrijven, waarin ze hun gedacht of Allah en zijn profeet zeggen. Gezien de cartoonrellen, lijkt me dat minder evident.

Och ja, kan iemand we even zeggen waar ik dat oud nummer dan de Deens rockers DAD vind? Het nummer heet ook "Jihad" of "No fuel for the pelgrims", maar is ondertussen al meer dan 10 jaar oud en nog steeds brandend actueel.

zéér juist. Ik ben 100 % voor de vrije meningsuiting, maar dan voor iedereen. Het CGKR kan dan meteen opgedoekt worden, en de mensen die daar "werken" mogen dan een échte job gaan zoeken ergens.Hondepoep opkuisen ofzo...d�*t is tenminstre nuttig, en meer verstand als voor wat ze nu doen is daar ook niet voor nodig...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be