![]() |
zelfdoding bij jongeren
België, één van de koplopers in Europa omtrent zelfdoding bij jongeren. Ik vraag me af waarom. De prestatiedruk? De televisie? Wat is de aanleiding? Graag jullie mening.
|
en als ze den 100 bellen worden ze niet geholpen (volgens bepaalde ouders)
de druk, weinig communicatie met omgeving (isolatie), en ze mogen zoveel zelf kiezen, dus dat ook natuurlijk |
Heeft het leven dan zin ? :)
|
Citaat:
Denk dat druk wel meespeelt. En minderwaardigheidsgevoel. Isolatie. |
druk om te presteren, druk vanwege ouders, school, vrienden, druk om geen 'loser' te zijn, druk om cool te zijn, pesterijen, luddevedu, etc.
't oud zeer he. |
Citaat:
|
Boh, ja, misschien omdat het leven hier vaak leeg is, ontdaan van alle natuur, levensbedreigende uitdaging, ... ? Omdat de levensdrang weg is daardoor ofzo, 'k weet 't niet.
|
nihilisme, zelfhaat, leegte, levensmoeheid.
als het daarvan is, das mooi. de allerhoogste ethiek. de derde verlichting. der untergang. |
Citaat:
|
De constante druk die vooral uit het openbaar onderwijs komt speelt waarschijnlijk een grote rol, in combinatie met andere factoren.
Als de leerling geen goede punten haalt, dan wordt hem of haar ingeprint dat hij of zij "er nooit zal komen", "niets kan", "een lui persoon is", "te dom is voor woorden", etc. De nadruk ligt veel en veel te veel op pure kennis en prestatie in plaats van op zelfontplooiing. Er gaat veel te veel tijd verloren aan een inefficient schoolsysteem dat de leerling benadeelt wanneer hij/zij iets buiten school wil bereiken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Mja, wat zijn dan de oorzaken?
U heeft wel gelijk over het onderwijssysteem, 'vuile' principes zijn trouwens ook algemener dan enkel i/h onderwijs. De werkvloer, het salon met de TV, ... |
Citaat:
|
Schuld van het VB. De angstpsychose die het VB op de jongeren loslaat drijft velen tot wanhoop.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Echt een verrijking. :-) Filmpjes zien we nog op de laptop. Ik ga nogal vaak op vakantie naar Oostbloklanden en kom daar dan wel eens in contact met de bevolking. Het geen me daar steeds opviel was, dat ondanks de meestal schrijnende armoede, iedereen er een TV heeft en naar van die 'kapitalistische' programma's kijkt. Nonstop, als ze thuis zijn. Moet je inbeelden, constant van die Beverly Hills toestanden in steden/dorpen waar de mensen amper aan hun basisvoorzieningen te geraken. Nu moet gezegd dat die mensen daar wel een soort van hoop aan houden, maar in mijn ogen is dat valse hoop. Mensen gaan veel meer consumeren. Bvb merkprodukten kopen om hun ziel te koesteren. Eigenlijk volledig zoals in België, alleen is het contrast daar nog zoveel groter. Niet nadenken als antidepressivum is een fenomeen dat ik veel zie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be