Sjaax |
15 november 2006 23:26 |
Alternatief Grondwet
[FONT=Arial Narrow][SIZE=2]De problematiek
Het huidige politieke beslissingstraject in de EU vormt een toenemend onwerkbare ratjetoe. Sommige beslissingen vereisen een meerderheid, andere unanimiteit. Afhankelijk van het soort beslissing zijn meer of minder actoren betrokken – al dan niet geïnstitutionaliseerd. In een Europa van verschillende snelheden en opt-outs nemen verschillende groepen van lidstaten deel aan beleid. En in toenemende mate zijn politieke beslissingen gevolg van informele netwerken en lobbycircuits in plaats van open democratische instituties. Bij dit alles bepaalt Europese wetgeving voor meer dan 60% de wetgeving in de lidstaten. De EU houdt niet op met regels maken, maar in toenemende mate is het een gevolg van een autonoom, democratisch ongecontroleerd proces. Dringend is behoefte aan meer transparantie en democratie.
In Frankrijk komt de discussie los en de Britse liberale MEP Duff presenteert een plan B. Bovendien zal het aankomende Duitse voorzitterschap gaan proberen om actief naar oplossingen te zoeken. Daarom is er het voorstel om de impasse te doorbreken. In Frankrijk en Nederland is een nieuwe opzet nodig voor referenda.
De opzet
De concept Grondwet gaat uit van drie gedachten: - Een bundeling van bestaande verdragen om tot één vernieuwd verdrag te komen. Dit om het geheel efficiënter, minder bureaucratisch en overzichtelijker te maken;
- Een handvest met grondrechten voor de Europese burger;
- Een aantal nieuwe beleidsgebieden van samenwerking en uitbreidingen van bestaande samenwerkingsgebieden. De gebieden lopen sterk uiteen.
Het voorstel gaat vanuit de gedachte dat
1. de essentialia* van de concept Grondwet zoveel mogelijk behouden blijven; - het niet wenselijk is om, gezien de uiteenlopendheid van de motieven en het tijdsbestek een nieuwe Grondwet te schrijven,
het volgende voor: een stappenplan. - De bestaande al geratificeerde onderdelen van de concept Grondwet stroomlijnen. Dit hoeft niet aan een referendum te worden onderworpen en kan via parlementaire procedures passeren;
- Het handvest met de grondrechten wordt in een Europees referendum voorgelegd aan de Europese burger;
- De essentialia worden in delen in een referendum of verschillende referenda voorgelegd;
- De niet onder punt 1 en 3 vallende onderdelen van de concept Grondwet worden opgesplitst in de verschillende beleidsgebieden en per gebied in een Europees referendum voorgelegd: een deel milieu, een deel veiligheid etc.
Als de grondwet in stappen kan worden genomen, dan zal men moeten kiezen welke onderdelen men al dan niet
afkeurt. Ieder onderdeel kan worden afgekeurd, maar dat is erg ongeloofwaardig en bovendien heeft bijvoorbeeld de Nederlandse SP al gezegd dat er ook goede onderdelen in de concept grondwet zitten.
*Onder essentialia wordt verstaan conform de ideeën van Sarkozy: - regels betreffende gekwalificeerde meerderheid en co-decisie
- de verkiezing van de commissievoorzitter door het EP
- het burgerinitiatief
- het subsidiariteitsprincipe
- een alternatief voor de halfjaarlijks roulatie van de het voorzitterschap van de Raad
- de minister van BuZa van de EU
- de toekenning van een juridische persoonlijkheid aan de EU
- de mogelijkheid van versterkte samenwerking tussen verschillende lidstaten op specifieke terreinen
[/SIZE][/FONT][SIZE=2]
[/SIZE]
|