![]() |
Hebben Nederlandse militairen in Irak ook gemarteld?
Nederlandse militairen martelden in Irak
DEN HAAG - Nederlandse officieren hebben in 2003 tientallen Iraakse gevangenen gemarteld in de Zuid-Iraakse provincie al-Muthanna. Leden van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) zijn tijdens verhoren buiten hun boekje gegaan, ze voerden zogenoemde hardhandige tactische ondervragingen uit. Dat schrijft de Volkskrant vrijdag. Het ministerie van Defensie bevestigt dat de militaire inlichtendienst bij verhoren over de schreef is gegaan, schrijft de krant. "Er zijn dingen gebeurd die niet passen in de instructie", aldus een woordvoerder. De Irakezen zouden zijn blootgesteld aan fel licht en lawaai en ook zouden Nederlandse militairen hen langdurig uit de slaap hebben gehouden door hen nat te spuiten. De misstanden zijn nooit gemeld aan het Openbaar Ministerie (OM), aldus de Volkskrant. Bij de verhoren was geen juridisch adviseur aanwezig en de verdachten zouden tijdens de ondervraging gedwongen zijn een zwarte bril te dragen, waardoor ze niets zagen. Een woordvoerder van het ministerie van Defensie zegt dat de bataljonscommandant dit gemeld heeft aan de marechaussee. Ook heeft hij melding gemaakt van het voorval, maar het is niet duidelijk op "welk niveau" dat in Den Haag terecht is gekomen. Ook is onduidelijk of het Openbaar Ministerie op de hoogte is gebracht. "We zijn nu druk bezig alle feiten op een rij te zetten," aldus de woordvoerder. GroenLinks GroenLinks is geschokt en verbijsterd. De Tweede Kamerfractie vraagt zich af of Nederland is meegezogen in een Amerikaanse wijze van oorlogsvoering waarbij martelen als middel wordt geaccepteerd. Fractievoorzitter en lijsttrekker Femke Halsema dringt aan op een parlementair onderzoek en wil dat alle politieke partijen voor overleg terugkeren van verkiezingsreces. bron: nu.nl Dat dit zo vlak voor de verkiezingen pas naar buiten komt riekt naar een politieke manouvre. |
Citaat:
|
Een links complot zeg ik u. Een complot.
|
Ach ja, get used to it. Traag maar zeker valt het campagne niveau in europa naar het diepe dal waar de USA al jaren zit. Alles is plat gemediatiseerd, van elke gebeurtenis kan munt worden geslagen, en niemand die verlegen zit om vuile truuks.
|
Ik zie op het ogenblik niet hoe balkenende hier slachtoffer van kan worden dus lijkt me eerder dat het verhaal dat dit een manier is ok de verkiezingen to beinvloeden opzichzelf verkiezingsretoriek is.
|
Naast de NWO-theorie wordt het tijd voor een rechtsere versie ervan: het LWO, de linkse wereldorde. Een maatschappij die aan elkaar hangt van linkse complotten en manoeuvres. Ik pleit alvast schuldig, het is mijn fout dat deze folteringen nu naar buiten zijn gekomen, het is een snood plan beraamd door mezelf en enkel stalinistische vrienden in een poging om west-europa te destabiliseren.
|
Wow 8O .....ik ben geschokt.
Gevangenen -in oorlogsgebied- blootstellen aan fel licht, lawaai en ze uit hun slaap houden, om alzo cruciale informatie te bekomen met het oog op de veiligheid vd eigen troepen en de bevolking. Een tweede Abu Ghraib als het ware...:roll: GroenLinks maakt zich wéér eens compleet belachelijk......as usual. |
Ik zou graag willen weten tot waar die foltering ging...
Want als ik dit lees vind ik dit niet meer dan normaal! Verkiezingsrethoriek of niet interesseert me niet het is de waarheid die telt. |
Citaat:
|
deze zaken die als foltering worden bestempeld zijn de naam niet waard. hoe verwacht iemand nu in godsnaam dat gevangenen informatie vrijgeven als ze niet eens een minimum onder druk worden gezet. de amerikanen gaan er soms wel over met hun behandelingen, maar dit moet kunnen vind ik. bovendien handelen die soldaten uit een zelfbehoudsdrang, bijna ieder van jullie zou hetzelfde doen als hij weet dat er informatie kan vrijkomen die voor jou en je medesoldaten een kwestie van leven of dood kan zijn (vijandelijke hinderlagen, aanslagen,...).
|
als dit zo is , schaam ik me als Nederlander , wat een Beesten :oops: :evil:
|
Citaat:
|
Citaat:
Komt opnieuw bij dat alle vs-bashers die dergelijke nieuwtjes over amerika als eerste plaatsen waardoor er wel 10 talle gelijkaardige topics over zijn nu wederom hun bek houden. Waarom? Weer niet belangrijk omdat er geen amerikanen bij betrokken zijn? Toch vreemd dat dit keer op keer hetzelfde liedje is é. Riekt naar hypocrisie en pure blinde vs-bashing. Een amerikaan mag geen nagel geknipt hebben van een irakees of ze hebben er een topic over gestart en nu... |
Ow nee, fel licht! Natspuiten!
The horror.... Als links nu eens met dezelfde verontwaardiging zou reageren op bv. de onthoofdingen in Irak, de antisemitische uitlatingen van de AEL etc. Maar nee, een of andere Irakees die in volle oorlog natgespoten wordt, dat haalt de voorpagina's. :roll: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be