Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Na VW nu ook bij Opel 1000 banen op het spel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=68792)

Revolutie 20 november 2006 11:59

Na VW nu ook bij Opel 1000 banen op het spel
 
Citaat:

Duizend jobs weg bij Opel?
De Europese directie van General Motors (GM) overweegt ondertussen een shift te schrappen bij Opel in Antwerpen. Daarbij zouden 1.000 van de 5.100 banen sneuvelen. Dat staat in het Duitse tijdschrift Automobilwoche. De vakbonden bij Opel Antwerpen zijn niet op de hoogte van het plan. Vrijdag is er een Europese ondernemingsraad. De woordvoerster van Opel Antwerpen sluit het schrappen van een shift uit en meent dat er meer dagen technische werkloosheid zullen ingevoerd worden. In Antwerpen wordt de Astra geproduceerd. Opel kampt met een overcapaciteit van dat model. Volgens Automobilwoche zou ook de positie van de Belgische vestiging voor de opvolger van de Astra verzwakt zijn.
Die beslissing om de nachtshift eruit te smijten spookt al lang door de werknemers hun hoofd van Opel (waaronder ik).
Nu door VW kan dit wel is in een stroomversnelling komen en dan vrees ik het ergste.:|

Tashunka 20 november 2006 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Revolutie (Bericht 2177746)
Die beslissing om de nachtshift eruit te smijten spookt al lang door de werknemers hun hoofd van Opel (waaronder ik).
Nu door VW kan dit wel is in een stroomversnelling komen en dan vrees ik het ergste.:|

Gelukkig dat onze vrienden van de VLD 200000 banen gingen creëren

boerenverstand 20 november 2006 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka (Bericht 2177750)
Gelukkig dat onze vrienden van de VLD 200000 banen gingen creëren

Waarvan 80% of meer nieuwe ambtenaren of zwaar gesubsidieerde diensten-cheque banen !

Revolutie 20 november 2006 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka (Bericht 2177750)
Gelukkig dat onze vrienden van de VLD 200000 banen gingen creëren

Bij 'De Lijn' zeker, ahnee die zijn alleen voorbehouden voor allochtonen.

Dat ze aan de mensen hun job zitten ligt heel gevoelig bij de mensen.

boerenverstand 20 november 2006 12:22

Ook niet vergeten de hopen consultants , die zijn aangeworven bij de VDAB om de werklozen te "begeleiden".

Adriaan Koerbagh 20 november 2006 12:29

Oh nee, drama...

:roll:

TommyMax2 20 november 2006 12:42

Er is nog niets besist over een nachtshift. Het is niet omdat ze in Zürich daar van dromen dat het ook zo moet gebeuren. Anders dan bij VW is er bij GM wél een solidairiteitsverklaring onder de vakbonden. We hebben die 3 shiften nodig voor het nieuwe model. Niemand ziet het zitten om in 2009 verplicht naar de nacht te moeten gaan, als dat model naar a'pen komt. Dat er minder volk gaat werken in Apen is duidelijk, maar dat moet op een verantwoorde manier gebeuren.

Hans1 20 november 2006 12:52

Is het niet tijd om onze bedrijfsbelastingen / belasting op arbeid te doen dalen met 10 of 20%? We kunnen dat financieren met een volledige afschaffing van alle subsidies (want dat is alleen maar politieke touwtrekkerij). De afschaffing van het ingewikkeld en duur federalisme kan ook helpen. Voorts ook een sterke vereenvoudiging van onze wetgeving.

Een goed ondernemingsklimaat is de basis voor een goede economie.

solidarnosc 20 november 2006 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2177904)
Is het niet tijd om onze bedrijfsbelastingen te doen dalen met 10%? We kunnen dat financieren met een volledige afschaffing van alle subsidies (want dat is alleen maar politieke touwtrekkerij). De afschaffing van het ingewikkeld en duur federalisme kan ook helpen. Voorts ook een sterke vereenvoudiging van onze wetgeving.

Een goed ondernemingsklimaat is de basis voor een goede economie.

De reële bedrijfsbelasting voor multinationals is quasi nul.

Herr Flick 20 november 2006 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 2177907)
De reële bedrijfsbelasting voor multinationals is quasi nul.

De te betalen RSZ en andere verdoken kosten op arbeid zijn dat niet, ...

genehunter 20 november 2006 13:20

Citaat:

De reële bedrijfsbelasting voor multinationals is quasi nul.
Dat moet je mij nu toch eens uitleggen.

Adriaan Koerbagh 20 november 2006 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 2177907)
De reële bedrijfsbelasting voor multinationals is quasi nul.

70% op winsten = 0%?


solidarnosc 20 november 2006 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door genehunter (Bericht 2177994)
Dat moet je mij nu toch eens uitleggen.

Multinationals hebben allemaal van die coordinatiecentra waar ze hun winsten door sluizen naar het moederbedrijf. Die moeten daar via dit systeem zeer weinig belastingen op betalen. Met die notionele interestaftrek is het zelfs mogelijk geworden dat ze nog geld terugkrijgen.

Jantje 20 november 2006 13:29

We verlagen de staats last reeds een heel pak door de federale regering op te heffen en direct onder de EU te gaan leven.
We houden dus over gemeenteraden, gewest regeringen en de EU commissie.
Al de rest doeken we op met hun dubbele instanties en overbodig personeel.
Ook Brussel doeken we op als gewest en doen dat onder Vlaanderen en/of Walonnië vallen.

Lap zeg, in éénkeer de hele Belgische staatschuld uitgespaard.
Want hoe ze het in de toekomst gaan doen weet ik niet, maar als de MN tegen dit tempo blijven afdanken en sluiten, dan zijn wij binnen 10 jaar een economisch ontwikkelingsland.

genehunter 20 november 2006 13:35

Citaat:

Multinationals hebben allemaal van die coordinatiecentra waar ze hun winsten door sluizen naar het moederbedrijf. Die moeten daar via dit systeem zeer weinig belastingen op betalen. Met die notionele interestaftrek is het zelfs mogelijk geworden dat ze nog geld terugkrijgen.
Jij hebt echt zo'n beeld van multinationals als grote boze wolven hé? Dat zij het zijn die zorgen voor duizenden banen, daar sta je niet bij stil. Je beschouwt recht op werk als een absoluut, verworven recht, dat is gewoonweg niet zo. Bedrijven hebben een doel op zich, als ze moeten afslanken dan is dat hun goed recht. Zoiets kun je toch niet tegenhouden. En al zeker niet met stakingen en vakbonden die een put graven voor hun eigen leden. Wil je werkelijk iets doen aan werkonzekerheid en werkloosheid, richt dan zelf een bedrijf op, dan ga je misschien wat anders praten.

solidarnosc 20 november 2006 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door genehunter (Bericht 2178030)
Jij hebt echt zo'n beeld van multinationals als grote boze wolven hé? Dat zij het zijn die zorgen voor duizenden banen, daar sta je niet bij stil. Je beschouwt recht op werk als een absoluut, verworven recht, dat is gewoonweg niet zo. Bedrijven hebben een doel op zich, als ze moeten afslanken dan is dat hun goed recht. Zoiets kun je toch niet tegenhouden. En al zeker niet met stakingen en vakbonden die een put graven voor hun eigen leden. Wil je werkelijk iets doen aan werkonzekerheid en werkloosheid, richt dan zelf een bedrijf op, dan ga je misschien wat anders praten.

Volkswagen betaalt de arbeiders én aandeelhouders uit met het geld van de wagens die de arbeiders produceren.

genehunter 20 november 2006 14:04

Citaat:

Volkswagen betaalt de arbeiders én aandeelhouders uit met het geld van de wagens die de arbeiders produceren.
How, een beetje serieus he, zet 100 arbeiders zonder multinational bij elkaar en je hebt nog geen Volkswagen hoor. Dan heb je 100 werklozen. Meer niet.

Je vergeet dat het de aandeelhouders zijn die het startkapitaal hebben geleverd, de arbeiders zorgen voor de werkkracht. De wagens zijn niet van hun, ze hebben de grondstoffen er niet voor gekocht en worden enkel betaald om te doen wat van ze gevraagd wordt. Specialisatie heet zoiets. Als morgen de auto-industrie gerobotiseerd wordt en er slechts 1/10 van de arbeiders meer nodig zijn, dan tekent het management daarvoor. Niet sociaal? Niet gek zul je bedoelen. Pech voor de arme stakkers? Tja, chance voor de techneuten die die toestellen en systemen moeten ontwerpen en onderhouden hé.

TommyMax2 20 november 2006 17:11

" Je vergeet dat het de aandeelhouders zijn die het startkapitaal hebben geleverd"

Dat komt niet uit de lucht gevallen. Alle rijkdom komt voort uit de arbeid, ook het startkapitaal van die 'aandeelhouders' komt van de uitbuiting van de arbeid.

Over het onderwerp: op zich hebben wij niets tegen "lastenverlaging", als dat niet ten koste gaat van de financiering van de SZ. Met een vermogensbelasting zouden die "lasten" serieus kunnen dalen.

Jonas Elossov 20 november 2006 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 (Bericht 2178801)
Dat komt niet uit de lucht gevallen. Alle rijkdom komt voort uit de arbeid, ook het startkapitaal van die 'aandeelhouders' komt van de uitbuiting van de arbeid.

Of natuurlijk door onverhulde diefstal... De textielindustrie in Gent is zo bijvoorbeeld opgestart, via gestolen machines uit Engeland.

genehunter 20 november 2006 17:26

Citaat:

Alle rijkdom komt voort uit de arbeid, ook het startkapitaal van die 'aandeelhouders' komt van de uitbuiting van de arbeid.
Hoe komt het dan dat een mens zo stom is dat hij zich laat uitbuiten? Staat het dan niet iedereen vrij een poging te wagen een ander uit te buiten? Is evolutionaire sociologie dan toch geen modewoord? Survival of the thoughest?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be