Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Moslimfeministes willen Koran-raad (https://forum.politics.be/showthread.php?t=68805)

Derk de Tweede 20 november 2006 12:59

Moslimfeministes willen Koran-raad

Islamitische feministes uit de hele wereld hebben zich zondag verenigd en afgesproken een vrouwenraad op te richten die de Koran gaat interpreteren. Dit was een van de besluiten van ruim honderd moslimfeministes die dit weekeinde in New York bijeenkwamen.

Volgens de vrouwengroep WISE zijn de islamitische shariawetten niet goddelijk, omdat ze door mannen zijn opgesteld en moeten ook vrouwenrechten erin worden opgenomen. ''Ik kan niet leven met een God die onrechtvaardig is. De wet is progressief, maar de mannen die de wet bepalen, zijn dat niet'', aldus Zainab Anwar uit Maleisië.

De feministes willen met deze raad twee vooroordelen wegnemen over hun religie, namelijk dat moslims terroristen zouden zijn en dat de islam vrouwen onderdrukt. ''We moeten het beeld dat het Westen van de islam heeft veranderen en dat kan niet worden bereikt zonder deelname van de vrouwen'', aldus Abdul Rauf van de Amerikaanse moslimorganisatie Asma.

Einde citaat.

Moslima zijn en tegelijk feministisch zijn kan volgens mij helemaal niet.
Had de vrouw niet een ondergeschikte rol daar?

vlijmscherp 20 november 2006 13:04

Dat is nu net wat ze willen benadrukken, Derk, de shariawetten zijn niet goddelijk, dus aanpasbaar. maw als de moslims beslissen dat de vrouw géén ondergeschikte rol moeten spelen, is het zo. ik dacht niet dat dit trouwens in de Koran staat? of heb ik het mis?

Chipie 20 november 2006 14:30

Die vrouwenraad zou wel een zeer goed initiatief zijn...
(als men het tegendeel maar niet bereikt van wat men beoogt)

Mambo 20 november 2006 14:32

t' is vroeger bij ons ook zo begonnen.

pinbag 20 november 2006 14:49

Ik heb in mi!jn beroepsveld al moslima's tegengekomen die stom werden gehouden door hun man.

vb: EN +-50jarige vrouw van marookaanse ethnie:Mijn man gaat mij onteigenen volgens de morakaanse wetgeving en ik verlies alles = ik beland als een stuk kapot speelgoed op straat waar hij niet meer van moiet weten.

Mijn reactie mevrouw u woont in belgie en u hebt en Belgische pas. U valt onder de Belgische wetgeving want u woont in Blegie dus 9/10 moet uw man het huis verlaten na een maand bij scheiding en natuurlijk alimentatie.

De bewering van uw man trekt op geen kloot.

Geloof me, die zag het licht om echt nietmeer als speelgoed te worden beschouwd, want nu heeft ze leverage .

Derk de Tweede 20 november 2006 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinbag (Bericht 2178261)
Ik heb in mi!jn beroepsveld al moslima's tegengekomen die stom werden gehouden door hun man.

vb: EN +-50jarige vrouw van marookaanse ethnie:Mijn man gaat mij onteigenen volgens de morakaanse wetgeving en ik verlies alles = ik beland als een stuk kapot speelgoed op straat waar hij niet meer van moiet weten.

Mijn reactie mevrouw u woont in belgie en u hebt en Belgische pas. U valt onder de Belgische wetgeving want u woont in Blegie dus 9/10 moet uw man het huis verlaten na een maand bij scheiding en natuurlijk alimentatie.

De bewering van uw man trekt op geen kloot.

Geloof me, die zag het licht om echt nietmeer als speelgoed te worden beschouwd, want nu heeft ze leverage .

Er is toch veel te doen geweest over het slaan van een vrouw door haar echtgenoot,
In de Koran zou precies staan hoe hard er geslagen macht worden.

vlijmscherp 20 november 2006 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2178449)
Er is toch veel te doen geweest over het slaan van een vrouw door haar echtgenoot,
In de Koran zou precies staan hoe hard er geslagen macht worden.

zo'n kenner? zeker dat het niet in de shariawetten staat?

Laya 20 november 2006 17:30

Bij ons staat het nergens dat het mag of hoe hard juist maar toch gebeurd het... en nog meer dan men vermoed.
Worden hier geen partners onder de knoet gehouden? Zowel mannen als vrouwen... er is in bijna elk gezin wel iemand die 'de broek draagt'.
En dan zijn er moslim-mannen die voor een andersgelovige, niet arabische vrouw gaan omdat ze vinden dat vele moslima's geen eigen mening hebben, te onderdanig zijn..
Ik heb al gehoord en gemerkt dat het bij vele moslim-gezinnen zo gaat: naar de omgeving toe heeft de man alles te zeggen thuis en een grote mond maar eigenlijk is het de vrouw die alle touwtjes in handen heeft en bepaald hoe het gezin draait. Maar zoals ik al zei, ik kom enkel met moslims van een bepaalde cultuur in contact, ik weet natuurlijk niet hoe het elders gaat.

debbie 20 november 2006 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2177933)
Islamitische feministes uit de hele wereld hebben zich zondag verenigd en afgesproken een vrouwenraad op te richten die de Koran gaat interpreteren. Dit was een van de besluiten van ruim honderd moslimfeministes die dit weekeinde in New York bijeenkwamen.

Volgens de vrouwengroep WISE zijn de islamitische shariawetten niet goddelijk, omdat ze door mannen zijn opgesteld en moeten ook vrouwenrechten erin worden opgenomen. ''Ik kan niet leven met een God die onrechtvaardig is. De wet is progressief, maar de mannen die de wet bepalen, zijn dat niet'', aldus Zainab Anwar uit Maleisië.

De feministes willen met deze raad twee vooroordelen wegnemen over hun religie, namelijk dat moslims terroristen zouden zijn en dat de islam vrouwen onderdrukt. ''We moeten het beeld dat het Westen van de islam heeft veranderen en dat kan niet worden bereikt zonder deelname van de vrouwen'', aldus Abdul Rauf van de Amerikaanse moslimorganisatie Asma.

Einde citaat.

Wouw eindelijk, dat is nog eens goed nieuws, een pak van mijn hart is het. Eindelijk begint het te roeren, zelfs vroeger dan ik verwacht had. Geweldig is dat!

Ook binnen de christelijke godsdienst hebben vrouwen moeten strijden voor hun rechten. Het is een strijd van lange adem want een godsdienst emanicipeert niet vlug. Het zal dus in kleine stapjes gaan, zelfs in christelijke middens zijn we er nog niet helemaal.

Ik wens de islamistische feministen in elk geval alle succes. Prachtig gewoon.
:smilecol:

another brick 20 november 2006 18:00

Zeker dat dit goed nieuws is.
Alleen blijft het afwachten in hoeverre hun echtgenoten hun machtspositie willen delen.

Wimpeus 21 november 2006 09:35

Op zich is dit uiteraard een goed initiatief doch ik vraag mij af in welke mate het geen averechts affect gaat hebben. Ik kan mij immers perfect voorstellen dat een heel aantal moslimmannen niet echt opgezet zal zijn met de notie van moslim-feministen en die onvrede ook zal uiten middels de reeds gekende methodes van bedreigen, uitroepen van fatwa's en uitbarstingen van geweld.
Indien dit het geval zou zijn, zullen de vooroordelen jegens de islam juist verstrekt worden ipv afgezwakt.

Laya, vraagje voor u: u hebt blijkbaar een moslimpartner en hebt ooit ergens gepost dat je wel meer gemengde Vlaamse/moslim-koppels kent. Mijn vraag aan u is, bij hoeveel van deze koppels is de man een Vlaming en de vrouw een moslima ? Is het niet zo dat bij gemengde koppels meestal de man moslim is omdat men er van uit gaat dat hij, als baas in de relatie, zijn vrouw en kinderen wel zal onderwerpen aan de islam ?

La Chunga 21 november 2006 09:40

Mooi...Way the go!!!

King of beggars and fleas 21 november 2006 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laya (Bericht 2178876)
Ik heb al gehoord en gemerkt dat het bij vele moslim-gezinnen zo gaat: naar de omgeving toe heeft de man alles te zeggen thuis en een grote mond maar eigenlijk is het de vrouw die alle touwtjes in handen heeft en bepaald hoe het gezin draait. Maar zoals ik al zei, ik kom enkel met moslims van een bepaalde cultuur in contact, ik weet natuurlijk niet hoe het elders gaat.

zo is dat idd en bij ons vroeger toen de man zogezegd nog baas was was het niet anders.

carlgustaaf 21 november 2006 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2177933)

Einde citaat.

dit is een zeer goede zaak.Eens dat men algemeen aanvaard heeft, binnen de islam-gemeenschap, dat die sharia-wetten niet goddelijk zijn, en dus mogen aangepast worden aan plaats en tijdperk, is er een bres geslagen in hun kromme redeneringen, en kan er iets als een begin van een dialoog ontstaan...Maar het is niet voor morgen dat zulke "revolutionnaire " ideeën succes zullen boeken vrees ik...

Laya 21 november 2006 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus (Bericht 2180672)
Op zich is dit uiteraard een goed initiatief doch ik vraag mij af in welke mate het geen averechts affect gaat hebben. Ik kan mij immers perfect voorstellen dat een heel aantal moslimmannen niet echt opgezet zal zijn met de notie van moslim-feministen en die onvrede ook zal uiten middels de reeds gekende methodes van bedreigen, uitroepen van fatwa's en uitbarstingen van geweld.
Indien dit het geval zou zijn, zullen de vooroordelen jegens de islam juist verstrekt worden ipv afgezwakt.

Laya, vraagje voor u: u hebt blijkbaar een moslimpartner en hebt ooit ergens gepost dat je wel meer gemengde Vlaamse/moslim-koppels kent. Mijn vraag aan u is, bij hoeveel van deze koppels is de man een Vlaming en de vrouw een moslima ? Is het niet zo dat bij gemengde koppels meestal de man moslim is omdat men er van uit gaat dat hij, als baas in de relatie, zijn vrouw en kinderen wel zal onderwerpen aan de islam ?

Ik ken geen enkel gemengd koppel waar de man Vlaming is om de eenvoudige reden dat een moslima niet met een anders-gelovige mag trouwen en de man in kwestie dus eerst zou moeten bekeren... mannen zijn blijkbaar (gelukkig) niet zoals vele (Belgische)vrouwen die uit pure verliefdheid moslima worden enkel om hun vriend een plezier te doen, met sluier en al! En dan gaan ze even later uit elkaar en zijn ze even snel weer moslima af...
Maar helemaal niet om de reden die jij daar aanhaalt... het is zo dat het toch meestal de man is die zijn religie doorgeeft aan zijn kinderen, daarom mogen moslim-mannen trouwen met anders-gelovigen, moslima's niet... maar persoonlijk vind ik dat een absurde 'regel', stel dat wij kinderen krijgen, ik zou begot niet weten hoe ik die op een Islamitische manier zou moeten opvoeden.
Een moslim-man wordt ook niet geacht zijn vrouw te onderwerpen aan de islam, een Imam vertelde me zelfs dat het verboden is en mijn partner noemt het zinloos... hij zegt dat wanneer God dat wil, ik wel moslima zal worden en wanneer dat niet zo is vind ie dat zeker niet erg. Ik zei het eerder, er wordt bij ons enkel over de Islam gepraat wanneer ik erover begin, anders nooit, er is geen sprake van het opdringen van zijn religie.

Wimpeus 21 november 2006 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laya (Bericht 2180781)
Ik ken geen enkel gemengd koppel waar de man Vlaming is om de eenvoudige reden dat een moslima niet met een anders-gelovige mag trouwen en de man in kwestie dus eerst zou moeten bekeren... mannen zijn blijkbaar (gelukkig) niet zoals vele (Belgische)vrouwen die uit pure verliefdheid moslima worden enkel om hun vriend een plezier te doen, met sluier en al! En dan gaan ze even later uit elkaar en zijn ze even snel weer moslima af...

Dus moslimmannen die verliefd worden op een Vlaamse vrouw, mogen gerust hun gang gaan. Moslimvrouwen die verliefd worden op een Vlaamse man, hebben gewoon pech. Ligt het aan mij of herken ik hier weer een verregaande discriminatie van vrouwen in de islam ?
Ik snap trouwens niet wat een moslimman eraan heeft dat zijn Vlaamse vrouw zich bekeert tot de islam, gewoon om de man een plezier te doen. Godsdienst is normaal gezien toch eigen aan de persoon dewelke hiervan dient doordrongen te zijn ? Lijkt mij nogal hypocriet om tevreden te zijn met een vrouw dewelke in de vorm uw godsdienst wel aanhangt maar in geest er helemaal geen band mee heeft.

Laya 21 november 2006 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus (Bericht 2180808)
Dus moslimmannen die verliefd worden op een Vlaamse vrouw, mogen gerust hun gang gaan. Moslimvrouwen die verliefd worden op een Vlaamse man, hebben gewoon pech. Ligt het aan mij of herken ik hier weer een verregaande discriminatie van vrouwen in de islam ?
Ik snap trouwens niet wat een moslimman eraan heeft dat zijn Vlaamse vrouw zich bekeert tot de islam, gewoon om de man een plezier te doen. Godsdienst is normaal gezien toch eigen aan de persoon dewelke hiervan dient doordrongen te zijn ? Lijkt mij nogal hypocriet om tevreden te zijn met een vrouw dewelke in de vorm uw godsdienst wel aanhangt maar in geest er helemaal geen band mee heeft.

Zoals ik al zei, ik ben het ook helemaal niet eens met die gang van zaken maar het is zo ja...
En dat die vrouwen (meestal gaat het om heel jonge meisjes) dat doen om hun vriend een plezier te doen is hun eigen schuld, niet die van de man, die man vraagt dat meestal ook niet omdat hij weet dat het geen zin heeft, moslim(a) zijn vergt heel veel discipline, vooral wanneer je al je hele leven anders leeft... ik zie het mezelf niet te gauw doen... en meestal lopen die relaties snel spaak... het is wel mijn ervaring dat de vrouwen die het niet snel doen, vroeg of laat wel bekeren, vorig jaar nog een vrouw van tegen de 50 jaar na 7 jaar huwelijk...

circe 21 november 2006 11:00

Gisteren Terzake gezien?

Een onderzoek bij vlaamse jongeren liet uitschijnen dat ze onverdraagzaam zijn. Een van de vragen was: zou jij een marokkaans lief willen hebben!

Spijtig genoeg wisten de meesten geeneens dat ze geen marokkaans lief KONDEN hebben omdat het voor die meisjes verboden is.
Raar toch die onverdraagzame vlamingen, ze weten amper iets af van die verdraagzame islam.

Laya 21 november 2006 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2180846)
Gisteren Terzake gezien?

Een onderzoek bij vlaamse jongeren liet uitschijnen dat ze onverdraagzaam zijn. Een van de vragen was: zou jij een marokkaans lief willen hebben!

Spijtig genoeg wisten de meesten geeneens dat ze geen marokkaans lief KONDEN hebben omdat het voor die meisjes verboden is.
Raar toch die onverdraagzame vlamingen, ze weten amper iets af van die verdraagzame islam.

Ik mag als christene trouwen met een moslim van de Islam, mijn (moslim) partner is bereid met me in de Kerk te trouwen wanneer ik dat zou willen (heeft ie me zelf voorgesteld! Viel bijna achterover.. Heb de arme jongen moeten teleurstellen, ik ben al es voor de Kerk getrouwd en dat mag geen 2x he) maar wat ik me nu afvraag is.... mag een christene in de Kerk met een moslim trouwen... weet jij dat circe? Of is de Islam op dat gebied verdraagzamer dan de Kerk?

circe 21 november 2006 11:43

Zolang de beide partners maar beloven hun kinderen christelijk op te voeden mag je volgens de katholieke kerken huwen met wie je wil: dus zowel mannen als vrouwen die gedoopt zijn mogen KERKELIJK huwen met niet-gedoopten, gereformeerden, moslims, hindoes, boeddhisten etc..

Maar je blijft weer het onderscheid tussen wettelijk en kerkelijk niet inzien.

Wettelijk mag iedereen hier met iedereen huwen. Ook moslimmeisjes met ongelovige jongens.

Wat ik wou aanduiden is dat men de vlaamse jongens als racisten neerpoot in de media omdat ze geen marokkaans lief "zouden willen" (wel als het een knappe is, zei er eentje): de realiteit is dat de marokkaanse/turkse etc. moslimmeisjes gewoonweg niet MOGEN met een niet-moslimjongen omgaan. Deze racistische en xenofobe houding vanuit de islamitische ideologie wordt echter totaal niet bekritizeerd: nee: het zijn de vlaamse jongeren die racisten zijn!

Nochtans heb ik al veel gemengde koppels gezien: zwarten met blanken (zowel mannen als vrouwen), aziatische gemengde koppels, indische gemengde koppels, maar bij de moslims zullen het enkel de vlaamse meisjes zijn die zich - na eventuele bekering - mogen "mengen"!

Raar toch dat de Pravda in dit geval geen marokkaanse jongens en meisjes kon ondervragen.
op de vraag " zou je een vlaams lief willen" krijg je dan 100% positieve reacties van geile moslimjongetjes (die er dan wel niet zullen bijzeggen dat zo'n oefenmatras altijd is meegenomen vooraleer je je nicht gaat importeren) en dan zou je natuurlijk de zeer tolerante houding van de moslimmeisjes ook kunnen bemerken.
Waarschijnlijk zou die enquête iets te pijnlijk zijn geweest voor de rode staatzender.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be