Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Volkswagen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=68876)

Proletariër 20 november 2006 20:40

Volkswagen
 
Welke oplossingen hebben jullie hier voor het probleem van de auto-industrie?

Er is nu éénmaal overproductie en eigenlijk vervuilen auto's toch veel te veel en zijn er betere en efficiëntere alternatieven.
Is het dan niet logisch dat er jobs sneuvelen en fabrieken gesloten worden en sociale plannen onderhandeld worden?

pinbag 21 november 2006 00:19

Probleem is dat er geen eendracht "schijnt" te zijn op Europees vlak met al de vakbonden.

Verdeel en heers is schijnbaar de norm.

En bon, het maken van "minder auto's" aan "de band" sluit niet uit dat er nog steeds "te veel" auto's rondrijden.

Tot de volgende tekort (vraag) dan word de productie weer opgevoert...

puur materialisme :roll:.

En de mensen maar zwoegen....

en dan weer beschouwd worden als "vuile doppers" , "luirikken" ectra... :?

TommyMax2 21 november 2006 00:31

We kunnen het niet genoeg herhalen :

http://www.amicustheunion.org/PDF/so...20group-uk.pdf


Overproductie los je niet op door mensen te ontslaan, maar door de taktijd te verhogen. Maar daar staan we ver vanaf. Ook bij GM hebben ze de mensen bang gemaakt. In A'pen willen ze van 1000 mensen af en nog meer wil men outsourcen. Zulke scenario's kunnen we alleen maar tegenhouden als de collega's in de andere vestigingen niet meegaan in de schoonheidswedstrijd voor het nieuwe model.

TommyMax2 21 november 2006 01:04

Er is ook de 27ste een vergadering binnen het kader van de EMF om tot gezamelijke standpunten te komen ivm VW.

Starkan 21 november 2006 01:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 2179556)
Welke oplossingen hebben jullie hier voor het probleem van de auto-industrie?

Er is nu éénmaal overproductie en eigenlijk vervuilen auto's toch veel te veel en zijn er betere en efficiëntere alternatieven.
Is het dan niet logisch dat er jobs sneuvelen en fabrieken gesloten worden en sociale plannen onderhandeld worden?

Ik weet niet meer juist de bron, maar er was berekend dat de industrie naar propere energie, waar de autonindustrie onvermijdelijk in gaat participeren erg veel jobs zou opleveren.
Maw de toekomst ziet er qua werkgelegenheid niet slecht uit, alleen is dat niet zozeer het probleem, maar speelt delokalisatiedrijging meer een rol.
Het is gewoon een feit dat een fabriek eenvoudig kan sluiten en in een ander, goedkoper land diezelfde produktie kan opzetten. Zoals het nu in zijn werk gaat is niemand nergen nog zeker. Zelfs de Duitsers niet.
Ik denk dan eerder dat de vakbonden, op internationaal vlak ook geen keuze gaan hebben samen te werken en de druk op de politiek moeten vergroten, om de voorwaarden van de bedrijven te verscherpen.
Persoonlijk denk ik dat een systeem zoals in China, waar in grote bedrijven door de staat wordt geparticipeerd een oplossing kan schuilen.
Ben me er wel van bewust dat dat veel werk, praten en actie vereist.

Vorenus 21 november 2006 08:46

* Minder belastingen en taxen voor de bedrijven.
* Minder vakbondbemoeieniis
* afschaffing belasting op ploegenwerk.
* Stijging Nettolonen ipv bruttolonen.

Maw, ons goedkoper en flexibler maken in de wereld.

Jantje 21 november 2006 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 2179556)
Welke oplossingen hebben jullie hier voor het probleem van de auto-industrie?

Er is nu éénmaal overproductie en eigenlijk vervuilen auto's toch veel te veel en zijn er betere en efficiëntere alternatieven.
Is het dan niet logisch dat er jobs sneuvelen en fabrieken gesloten worden en sociale plannen onderhandeld worden?

Wel, de groot-industrie en middelgroot-industrie is zichzelf aan het kapot maken.
Wat niemand nog niet ziet, of toch niet wil erkennen, is dat door de verhuizingen naar de lage loonlanden, de rijke dure loonlanden hun burgers steeds minder koopkracht krijgen. Want ook de sociale vangnetten in de hoge loonlanden kunnen de druk van deze verhuizingen niet meer blijven dragen. Wat tot gevolg heeft dat de kopers van de producten van deze industrie, deze producten steeds minder snel gaan vervangen of zelfs niet meer gaan kopen.
Maar daar men de mensen in de lage loonlanden onvoldoende betaald om de producten die daar gemaakt worden te kopen, worden zijn dus niet de vervangende consumenten van wat er in de hoge loonlanden aan consumenten verloren gaat.
Er zal dus een steeds grotere overproductie komen en men zal steeds meer bedrijven in de hoge loonlanden sluiten om dit verlies en om de overproductie in te dijken. En steeds meer bedrijven uit de groot-industrie en middel groot-industrie zullen dus gesloten worden.

Want ook de alternatieven voor de auto worden in de lage loonlanden reeds geproduceerd en leveren dus geen extra jobs op in de hoge loonlanden. En het gaat echt niet alleen over de auto-industrie hoor.
Goed als één van die bedrijven word gesloten, krijgen we dat ommiddelijk in de media. Want dan gaat het over honderden, zo niet duizenden mensen die hun koopkracht verliezen. Maar er worden bijna wekelijks bedrijven gesloten hier, die hun productie daarna verder zetten in een laag loonland. Wat ook paar maand een paar duizende mensen hun koopkracht ontneemt.

En wij kunnen idd de brutto loonlast verlagen, maar zelfs als we die met 10% of 25 % verlagen blijven wij een hoog loonland tegen over Azië en Afrika. Als we echt willen opboksen tegen de lage loonlanden dat moeten we de loonlast met meer dan 75% verlagen, wat dus wil zeggen dat we ook de koopkracht verlagen.

Wat we nu dus zien, is het einde van het tijdperk van de groot-industrie.
Zij zijn bezig met in hun eigen vel te snijden en zichzelf te vernietigen.
Wat wij daar tegen kunnen doen, niets. Het zijn zij zelf die moeten gaan inzien wat zij aan het doen zijn en wat de gevolgen van hun verhuizingen, overproductie, hun geld- en machtzucht zijn. Zo lang zij dat niet doen, kunnen wij enkel lijdzaam toekijken.

En het systeem van China is dus slechts een tijdelijke oplossing, want zij zitten ook met een overproductie, die zijn nu uitvoeren naar de nog koopkrachtige hoge loonlanden. Maar deze zijn hun koopkracht met grote stappen aan het verliezen en dus binnen afzienbare tijd zal men ook daar bedrijven moeten gaan sluiten wegens het niet meer verkocht krijgen van de overproductie.

solidarnosc 21 november 2006 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2180603)
* Minder belastingen en taxen voor de bedrijven.
* Minder vakbondbemoeieniis
* afschaffing belasting op ploegenwerk.
* Stijging Nettolonen ipv bruttolonen.

Maw, ons goedkoper en flexibler maken in de wereld.

Met andere woorden gewoon het spelletje meespelen. Wat is uw voorstel als de volgende ronde van saneringen wordt opgelegd. Idem zeker?

tony p 21 november 2006 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 2179556)
Welke oplossingen hebben jullie hier voor het probleem van de auto-industrie?

om ook eens ongenuanceerd te zijn: socialisme!

KingHagar 21 november 2006 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Starkan (Bericht 2180374)
I
Het is gewoon een feit dat een fabriek eenvoudig kan sluiten en in een ander, goedkoper land diezelfde produktie kan opzetten. Zoals het nu in zijn werk gaat is niemand nergen nog zeker. Zelfs de Duitsers niet.

Dit zou ik toch willen nuanceren. Zeker in de auto-industrie is dit te betwijfelen, immers, dat is een zeer kapitaalsintensieve sector. Minder dan 10% van de kosten in de auto-industrie gaan naar lonen, bijgevolg met het verhaal van de delokalisaties genuanceerd worden. Machines en fabrieken aankopen is niet fundamenteel goedkoper in een neokoloniaal land als hier, en gezien het kostenplaatje, met slechts een minimaal deel dat naar lonen gaat, is het in de meeste gevallen dan ook niet echt interessant om te delokaliseren.

Kijk naar Ford Genk. Wat men daar gedaan heeft, is 3000 arbeiders buitengezet en opnieuw beginnen aanwerven, maar nu tegen veel mindere arbeidscondities. Want uiteindelijk worden de winsten wel op arbeid gemaakt natuurlijk, dus hoe meer uitbuiting hoe meer winst. Maar zeker in de autosector is dit vaak een betere en haalbaardere oplossing dan delokalisering. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de patroons niet voortdurend dreigen met delokalisering om hun arbeiders onder druk te zetten.

Bij Volkswagen ligt het nog een beetje anders. In tijden van crisis plooien zelfs de meest multinationale ondernemingen terug op hun eigen burgerij, dit aan het volk verkopend met een nationalistische retoriek. Er werd veel moeite gedaan om in het kader daarvan de bureacratie van de Duitse metaalvakbond te overhalen een ondermijning van de arbeidsvoorwaarden voor de Duitse arbeiders te aanvaarden. Dit met leugenachtige en nationalistische praatjes als, "we denken aan de werkgelegenheid in ons eigen land" "Volkswagen zit in met de Duitse arbeiders" enz...

Dit tesamen met verdere productiviteitsverhogingen als gevolg van investeringen in technologische vooruitgang, waardoor de sector trouwens nog kapitaalsintensiever wordt, maakt dat men VW leegplundert waardoor op termijn de fabriek hoogstwaarschijnlijk zal moeten verdwijnen. Er zal echter geen fabriek in de plaats komen in het kader van een delokalisering.

tony p 21 november 2006 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar (Bericht 2181573)
Kijk naar Ford Genk. Wat men daar gedaan heeft, is 3000 arbeiders buitengezet en opnieuw beginnen aanwerven, maar nu tegen veel mindere arbeidscondities.

Doet men bij Inbev ook, in kleinere mate weliswaar.

TommyMax2 21 november 2006 15:41

Daar moet je niet vanuit gaan. Dit kan het einde zijn van VW als assemblagefabriek. Het kan bv. een toeleveringssite worden voor europese VW fabrieken. Vraag is dan hoeveel volk daar nodig is.

Eerste is nu onmiddellijk de zaak bezetten én een algemene vergadering organiseren om te discussieren en te stemmen over hetgeen men van VW wil afdwingen en hoever men daarvoor wil gaan.

solidarnosc 21 november 2006 15:46

Ik denk dat de de liberalen (rood, blauw, oranje) de komende dagen ook zullen ondervinden wat de minpunten zijn van het Generatiepact...

pinbag 21 november 2006 17:12

laat ze (regering) maar "die pijn" voelen mischien zullen ze eindelijk meer sociaal begrip hebben voor de lagere klasse.

Pelgrim 22 november 2006 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tony p (Bericht 2181368)
om ook eens ongenuanceerd te zijn: socialisme!

mijn prijs voor meest zinnige antwoord gaat naar u vandaag :D

Heftruck 22 november 2006 18:49

Of... Misschien kunnen we markt en het individu eindelijk vrijlaten, wat een sterke economische groei teweeg zal brengen. Dan kunnen die mensen makkelijk een nieuwe job vinden?

KingHagar 22 november 2006 18:57

Ja idd, leve de marktwerking, en dan is morgen iedereen rijk en gelukkig :roll:

FallenByTheHand 22 november 2006 21:57

dubbel omdat die computer opeens vanzelf op verzenden begon te drukken

FallenByTheHand 22 november 2006 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2180603)
* Minder belastingen en taxen voor de bedrijven.
* Minder vakbondbemoeieniis
* afschaffing belasting op ploegenwerk.
* Stijging Nettolonen ipv bruttolonen.

Maw, ons goedkoper en flexibler maken in de wereld.

Maw, concurreren met het Chinese binnenland door te gaan naar voor den tijd van Daems. Probleem: dat Chinese binnenland kan wel goedkoper produceren maar is ongeschikt als afzetmarkt: daarvoor heeft het Europa en USA nodig. USA met haar tactiek van "drijf de schulden op, zowel van overheid, bedrijven als particulieren" gaat die rol niet lang meer op zich kunnen nemen. Zeker niet nu de rente terug hoger staat en de bubbel op de huizenmarkt ineen aan t zakken is (mijn huis wordt meer waard, ik kan dus wel gaan lenen - gaart niet meer op).

Met zoveel extra werklozen in België daalt ook de koopkracht in België. Met verminderde tax voor bedrijven is er minder geld voor de sociale zekerheid dus iedereen die er op één of andere wijze afhankelijk van is, daalt nog veel sterker in koopkracht.

Wat is het gevolg van verminderde koopkracht? Juist ja verminderde afzetmarkt. Wat is het gevolg van verminderde afzetmarkt? Dat er nog wat meer banen moeten sneuvelen. Dat is een straatje totdat we armer zijn dan in het huidige Angola en Somalië.

FallenByTheHand 22 november 2006 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar (Bericht 2181573)
Er zal echter geen fabriek in de plaats komen in het kader van een delokalisering.

Ik kan me vaagweg iets herinneren van een nieuwe fabriek in India. Maar ik weet het niet zeker.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be