1handclapping |
21 november 2006 15:44 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lib
(Bericht 2181552)
In de recente persberichten zag ik de aankondiging van de nieuwe partij unie.
Dit moet wel de eerste en enige partij zijn die uit partijen van de drie gemeenschappen bestaat zeker ?
De inhoud van dit persbericht bevalt me zeer en van hieruit geef ik deze partij dan ook mijn steun.
Alleen de eenheid van Belgie kan de desastreuse politiek van de huidige deelregeringen stoppen.
Men kan eindelijk de gevolgen zien van de uitverkoop van diverse topbedrijven in Vlaanderen.
Na Sabena,Renauld nu Volkswagen en Opel wat blijft er nog over ?
lib
|
Een al dan niet unitair België heeft niets te maken met een "uitverkoop" van onze industriële en andere aktiviteiten. Het aktief zijn in de ganse wereld van fiorma's noemt men "globalizatie", dit zichtbaar maken
en in de vorm van "merknamen" propageren heet "branding". Open deuren intrappend heb ik het over : McDonald, coca-Cola, Pepsi-Cola, Shell, Esso,
BP, Suez, Ford, Toyota, Volkswagen, Renault enz..
Zulke firma's hebben de neiging om bedrijfsvoering, nationaliteit, eigendom en arbeiders van elkaar gescheiden te houden met als achterliggende filosofie het maximalizeren van de winsten.
De kritiek op dit geglobalizeerde kapitalistische wereldsysteem komt uit zeer diverse hoeken : nationalisten, marxisten, groene jongens en anarchisten vinden elkaar hierin terug ... zelfs zgn. rechts-liberalen
die zich opwerpen als verdedigers van de "kleine zelfstandige" vinden hier
een dankbare markt van stemgerechtigden.
Het probleem is voornamelijk het vinden van een alternatief dat een fundamentele oplossing geeft aan de sociologische aberratie die de zoektocht naar de maximale winst voorstelt als een zoektocht naar een optimale maatschappij.
|