Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   be.politics (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=77)
-   -   VW en China (https://forum.politics.be/showthread.php?t=69181)

Ghingis Khan 22 november 2006 13:55

VW en China
 
VW en China

De problemen bij Volkswagen in Vorst hebben natuurlijk vele oorzaken.. Naast
de plaatselijke moeilijkheden zijn er ook problemen met een veel grotere
internationale dimensie. Eén daarvan is de oneerlijke concurrentie uit
China. Terwijl Volkswagen in Europa vestigingen moet sluiten en personeel
moet afdanken, doet het bedrijf gouden zaken in China. Daar wordt nog wel
winst gemaakt. Terwijl VW Vorst afgeslankt moet worden, stelde VW op het
internationale autosalon van Peking ondermeer de Neeza voor, de eerste wagen
die het bedrijf volledig in China ontwikkelde. Het klassieke verhaal van
concurrentie uit lageloonlanden? Nee, als het dat alleen maar was, dan zou
het allemaal nog meevallen. Maar China betaalt niet alleen veel lagere
lonen. Het manipuleert de markt ook door zijn bedrijven gratis terreinen,
elektriciteit en soms zelfs grondstoffen ter beschikking te stellen. En
China lapt alle regels inzake kinderarbeid, milieu, veiligheid op de
werkvloer, sociale voorzieningen en vakbondsvrijheid aan zijn laarzen. De
Europese landen zouden als reactie daarop importbeperkingen of tolheffingen
voor Chinese producten moeten invoeren. Maar ze zijn zo geobsedeerd door de
fantastische Chinese afzetmarkten, dat ze het niet durven
..
Wij geloven niet in isolationisme en protectionisme. Wij zijn voor
vrijhandel. Maar het moet wel eerlijke vrijhandel zijn, met eerlijke
concurrentievoorwaarden. Wat China doet, is pure dumpingpolitiek, pure
concurrentievervalsing. De regels inzake milieu en sociale bescherming
moeten overal min of meer gelijk zijn, en als dat niet het geval is, moet
dat via tolheffingen gecompenseerd worden.

Daarbij komt nog dat China schaamteloos patenten en bouwplannen steelt. De
Chinese Chery QQ is een bijna exacte copie van de Chevrolet Matiz. De
Shuanghou CEO lijkt als twee druppels water op de BMW X5, de Chinese City is
een tweelingbroertje van de Smart Fortwo. Dat is nu plots actueel geworden
door de moeilijkheden bij VW Vorst. Maar het probleem overstijgt de
automobielindustrie. De Chinezen stelen letterlijk overal patenten en ze
kopiëren schaamteloos allerlei producten, van dvd's tot gecultiveerde rozen.

De Vlaamse textielindustrie is al kapotgemaakt door de Chinese
dumpingpolitiek, zonder dat onze politici ook maar één vinger hebben
uitgestoken om dat te beletten. Idem dito voor de speelgoedindustrie. Welke
sector wordt het volgende slachtoffer van de Chinezen? De schoenfabrieken?
De automobielindustrie? De sierteelt? En intussen loopt de 'fine-fleur' van
de Belgische politiek in Peking de dorpel plat.

Hier de nagels met koppen en daar de hamers en nu allen samen:
Meppen maar.

--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/



Rudyard Kipling 22 november 2006 19:45

Re: VW en China
 

Ghingis Khan schreef:

> VW en China
>
> De problemen bij Volkswagen in Vorst hebben natuurlijk vele oorzaken.. Naast
> de plaatselijke moeilijkheden zijn er ook problemen met een veel grotere
> internationale dimensie. Eén daarvan is de oneerlijke concurrentie uit
> China.
>
> --
> Ghingis Khan



Sorry Ghingis. Dit is dikke bullshit. Is dit je persoonlijke standpunt
of is dit door Jurgen Verstrepen geschreven? Als dit een VB standpunt
is, dan is dit de zoveelste kemel die men daar schiet. Ik wed dat
noch Valkeniers noch Laeremans het hier mee eens zijn.


Autofabrieken krijgen hier in China zeker niet meer cadeutjes van de
regering dan in belgie.
Integendeel. De kleinere krijgen zelfs geen vestigings- of
exportvergunning. En zeker geen gratis industrieterreinen.
Vergelijk dat eens met wat de autofabrieken in o.a. belgie toegestopt
krijgen.
En de "kinderarbeid" nog maar eens ? Waar blijf je het toch vandaan
halen ? Een VRT reportage of zo ? Jongen toch. Kom hier eens een
weekje met mij op stap.
En de copies. Inderdaad, de Chinezen benchmarken op hun eigen,
onhandige, veel te zichtbare manier. Heb je al eens onder de motorkap
gekeken van twee totaal verschillende auto's die in EU gemaakt zijn ?
Heb je al eens gezien hoe driftig de ingenieurs heen en weer reizen
tussen Wolfsburg, Keulen, Stuttgart en Munchen ? Ach, laat maar
zitten.
Wat je de Chinezen verwijt is zo flauw en corporatistisch, ik vind het
niet de moeite om dat hier met cijfers en argumenten te gaan
weerleggen.


OK, VW Vorst dus, daar gaat het om:


De grootste brok uit de prijs die een consument in europa voor een auto
betaalt, zijn kosten voor marketing en kosten om het uitgebreide
dealernetwerk in stand te houden. Van wat overblijft is ongeveer de
helft materiaalkost, de andere helft loonkost.

Als je dan bedenkt dat de loonkost in China minder dan een tiende is
van in Europa, dat de autofabrieken spiksplinterniew zijn en ontworpen
naar de nieuwste inzichten, dat de materiaalkost lager is, de vraag
naar auto's zeer snel stijgt, de dealers elkaar vrij kunnen
beconcurreren, dan moet je geen econoom zijn om te beseffen waar de
autofabrikanten hun winst maken. Voor wie toch cijfers wil hebben: zie
het KcKinsey DRI-WEFA rapport.
Zonder China zouden de meeste Europese autofabrikanten nu al dood zijn.

In China wordt de prijs voor de consument kunstmatig hoog gehouden
zien. De prijs voor een auto bestaat in China uit vooral winst voor de
fabrikant en belastingen. Met die winst worden o.a. nieuwe fabrieken
gebouwd, de rest wordt opgepot of verkwist.

De belastingen moeten de explosieve groei onder controle houden.
Cijfers uit het hoofd: VW (vooral Passat) + 28 %, Ford (locaal
geproduceerde Mondeo+Focus)bijna verdubbeld.
De eerste prioriteit van het ministerie van economische zaken in China
is om de economie af te koelen, om de groei onder de 10 % te houden.
Officieel lukt dat, in de praktijk is de groei veel hoger.


Meer dan een jaar geleden beweerde ik hier al dat VW Vorst dicht gaat.
Misschien nu niet, dan toch heel binnenkort.
Zelfs de produktieafdelingen van VW Wolfsburg gaan op termijn dicht.
Vijf jaar geleden, bij de laatste loonsverhoging in Wolfsburg, werd er
al gewaarschuwd dat die loonsverhogingen betaald werden met de winst
die VW in China maakte. Dit kan zo niet verder werd toen al gezegd.


Zo uit het hoofd kan ik drie Europese bedrijven uit de automobielsector
noemen die nu al leeg zijn, die in EU enkel nog een HQ hebben, de hele
productie in China. Ook de complete R&D. De industrieparken in Suzhou
staan vol van R&D afdelingen van EU en NA fabrieken. Bekaert, Bosch,
HP en vele andere hebben hun R&D al gedeeltelijk of helemaal
overgebracht. De hooggeprezen Europese kenniseconomie is bijna dood.
En de volgende stap is ook al begonnen: het overbrengen van de
marketingafdelingen naar China. Nee, niet enkel om op de Chinese markt
te opereren, maar om vanuit China de rest van de wereld te gaan
bewerken. Elke week landen hier nieuwe marketingboys uit US en EU (ook
uit Vlaanderen) om hier een nieuw marketingbedrijf op te richten. En
nee, geen RepOf met HQ in EU, gelijk een WOFE met HQ in HK. De
belastingen, weet je wel ?
Zelfs officiele campagnes van de xxx regering worden nu vanuit
Shanghai ontworpen, uitgewerkt en georganiseerd.


Wat blijft er nog achter in Europa ?
Renault Vilvoorde is dicht, Ford Dagenham is dicht. MG Rover is dicht
in Engeland en produceert inmiddels weer in Nanjing.
Twijfelt er nog iemand aan dat VW Vorst dichtgaat ?


Elke T-shirt, elke TV, GSM of computer die een Europese consument
koopt, versnelt het hele proces. Maar een andere weg is er nauwelijks.
Je moet de schuld niet op de Chinezen steken Ghingis, dat is te
gemakkelijk.


--

Rudyard Kipling


[email protected] 22 november 2006 20:45

Re: VW en China
 
Rudyard Kipling schreef:

> Elke T-shirt, elke TV, GSM of computer die een Europese consument
> koopt, versnelt het hele proces.


Het doet altijd deugd een stem vanop het terrein te horen "Rudyard" ;-)

Maar edoch, mijn ervaringen met Chinese producten zijn anders, en dat
is ook vanop het terrein. En nee, ik heb het niet over Ikea-lampen uit
de Shanghai-vestiging, die door de Europese kwaliteitscontrole gaan.

Ten eerste de USB-stickjes in Bejing gekocht. Het eerste verleden jaar
werkte 1 keer en gaf dan de geest. Het tweede dit jaar werkte vrij goed
in den Belziek maar liet het - oververhit - op een kritiek moment
afweten vlak naast de Marianentrog. Voor mij geen Chinese USB-sticks of
flashkaartjes of whatever meer, alleen T-shirts en onderbroeken.

Ten tweede de Chinese motorfietsen in de Filipijnen. Lagen goed in de
markt want 20% goedkoper dan de Honda's/Kawasaki's. Tot ze het begaven
na 10,000km. Vele dealers hebben ze van puur miserie opgegeven. En ik,
ik mot die Chinese rotzooi niet. Ik betaal graag 10,000 pesos (160
Euro) meer voor een betrouwbare Japanees.

Ten derde de "appliances". Dat gaat van waterverwarmers tot airco tot
gitaren. Godnogaantoe, iedereen weet dat de *beste* gitaren in Cebu
worden gemaakt, maar toch liggen de malls vol met Chinese brolgitaren.
Ze zetten het etiketje zelfs fier binnenin, dat maak het makkelijker om
er op te kotsen. Begin alvast maar met de snaren te vervangen door
Duitse want de Chinese ijzerdraad springt na 5 dagen. De
waterverwarmers zijn van binnen op de puntjes gesoldeerd, gooi ze maar
weg na een maand. De Filipijnse zijn met schroeven geklemd, die zijn 2x
duurder maar ze gaan wel een mensenleven mee.

En nog entwat. De Chinese auto's komen er aan in Europa schijnt het.
Duiken, bukken en wegwezen. Een maandagmorgenauto uit een Engelse
fabriek 20 jaar geleden is er niks bij waarschijnlijk. Als ik ergens
"Made in China" zie op staan reageer ik voortaan als een dolle stier.

En dan de mijnbouw. De Chinezen graven Mindanano ondersteboven,
kieperen de rommel in zee, betalen de landeigenaars niet en zijn dan
foetsie maar niet de arsenicum in de grond. En spoorwegen. Ze winnen de
offerte voor de N Luzon railtrack maar in een parlementaire commissie
wordt dan wel ontdekt dat het contract lucht is, en dat de
"maatschappij" nog nooit een lokomotief heeft gebouwd. De Filipijnen
zijn dik gerold, ze mogen de vergoedingen voor de squatters op de track
zelf betalen. Tja die zijn illegaal, so what?

Bweurk Chinese producten, zelfs hun illegale DVD's zijn in de cinema
uit de hand opgenomen. En bij die Chinese astronaut in de ruimte begin
ik me ook vragen te stellen. Hoeveel skeletten dobberen daar
ondertussen rond? Op 1,4 miljard mis je er niet zo gauw eentje.

mvg, H.M.


Junk hate a tie 22 november 2006 20:55

Re: VW en China
 

<[email protected]> wrote in message
news:[email protected] ups.com...
> Rudyard Kipling schreef:
> Ten eerste de USB-stickjes in Bejing gekocht. Het eerste verleden jaar
> werkte 1 keer en gaf dan de geest. Het tweede dit jaar werkte vrij goed
> in den Belziek maar liet het - oververhit - op een kritiek moment
> afweten vlak naast de Marianentrog. Voor mij geen Chinese USB-sticks of
> flashkaartjes of whatever meer, alleen T-shirts en onderbroeken.
>

Ik heb het ondertussen ook al allemaal gehad met Chinese producten: de
kwaliteit ervan is ronduit bedroevend. Dit geldt eveneens voor toestellen
van Japanse merken die in China geassembleerd worden: niks dan problemen en
altijd nét buiten de tolerantiegrenzen.



[email protected] 22 november 2006 21:05

Re: VW en China
 
Rudyard Kipling schreef:

> Sorry Ghingis. Dit is dikke bullshit. Is dit je persoonlijke standpunt


GK heeft geen persoonlijk standpunt, die copy-pastetegede.

> of is dit door Jurgen Verstrepen geschreven? Als dit een VB standpunt
> is, dan is dit de zoveelste kemel die men daar schiet. Ik wed dat
> noch Valkeniers noch Laeremans het hier mee eens zijn.


Uiteraard niet maar *elke* politieke partij in den Belziek moet het van
marketing hebben, en het VB is daar geen uitzondering op. De
conservatieve tendens in het VB bepaalt het concert en zet de neuzen
gelijk, net zoals het collectivistisch kartel van sossen, tsjeven en
liberalen dat doet.

Politiek is in Europa, net zoals in de nadagen van Rome, gewoon een
spel van brood en spelen geworden. Op het moment ligt heel Vlaenderen
op apegapen naar show XYZ (ik zou niet weten welke want ik ben al 3
jaar TV-loos) te kijken. En het graan voor het speelse brood wordt
tegenwoordig in bulk aangevoerd via vreemde verre landen. De "eigen
boeren" krijgen alleen varkensvoer uit de eigen grond wegens te nat, te
droog of te gesubsidieerd.

mvg, H.M.


[email protected] 22 november 2006 21:15

Re: VW en China
 
Junk hate a tie schreef:

> Ik heb het ondertussen ook al allemaal gehad met Chinese producten: de
> kwaliteit ervan is ronduit bedroevend. Dit geldt eveneens voor toestellen
> van Japanse merken die in China geassembleerd worden: niks dan problemen en
> altijd nét buiten de tolerantiegrenzen.


Hou je hart vast voor de aangekondigde Chinese auto's in Europa. Ik was
nog vergeten de Chinese "Nokia's" te vermelden. Ik heb er hier ene op
apegapen liggen. En de autentieke Chinese Nokia batterijen. Leeg na 8
uur. Haja, en de Chinese cams, nog zo'n grap. Gelukkig zetten ze er
totnogoe vaak "made in China" in. Geef mij voortaan maar een "Made in
EU" product al is het 2x duurder. Goedkoop, dure koop.

mvg, H.M.


Karel Jansens 22 november 2006 22:15

Re: VW en China
 
[email protected] schreef:
> Rudyard Kipling schreef:
>
>
>>Elke T-shirt, elke TV, GSM of computer die een Europese consument
>>koopt, versnelt het hele proces.

>
>
> Het doet altijd deugd een stem vanop het terrein te horen "Rudyard" ;-)
>
> Maar edoch, mijn ervaringen met Chinese producten zijn anders, en dat
> is ook vanop het terrein. En nee, ik heb het niet over Ikea-lampen uit
> de Shanghai-vestiging, die door de Europese kwaliteitscontrole gaan.
>
> Ten eerste de USB-stickjes in Bejing gekocht. Het eerste verleden jaar
> werkte 1 keer en gaf dan de geest. Het tweede dit jaar werkte vrij goed
> in den Belziek maar liet het - oververhit - op een kritiek moment
> afweten vlak naast de Marianentrog. Voor mij geen Chinese USB-sticks of
> flashkaartjes of whatever meer, alleen T-shirts en onderbroeken.


Het grappigste waren wel de "1 GB USB sticks" die de één of andere
Westerse oelewapper op een "emerging market" kocht aan een fractie van
de Westerse prijs.

Op zijn hotelkamer ontdekte onze westerling dat een creatieve
ontwikkelende gewoon USB-stekkers in een verder leeg plastic houdertje
had gelijmd...

--

Karel "de Jazz" Jansens

"How can we dance when our earth is turning
"How do we sleep when our beds are burning"

(Midnight Oil - Beds Are Burning)
http://www.youtube.com/watch?v=b7Qn4uGh57Y

Comment: Invaders aren't always white...

Tom De Moor 23 november 2006 01:15

Re: VW en China
 
In article <[email protected]. com>,
[email protected] says...
>
> Ten eerste de USB-stickjes in Bejing gekocht. Het eerste verleden jaar
> werkte 1 keer en gaf dan de geest. Het tweede dit jaar werkte vrij goed
> in den Belziek maar liet het - oververhit - op een kritiek moment
> afweten vlak naast de Marianentrog. Voor mij geen Chinese USB-sticks of
> flashkaartjes of whatever meer, alleen T-shirts en onderbroeken.
>
> Ten tweede de Chinese motorfietsen in de Filipijnen. Lagen goed in de
> markt want 20% goedkoper dan de Honda's/Kawasaki's. Tot ze het begaven
> na 10,000km. Vele dealers hebben ze van puur miserie opgegeven. En ik,
> ik mot die Chinese rotzooi niet. Ik betaal graag 10,000 pesos (160
> Euro) meer voor een betrouwbare Japanees.
>
> Ten derde de "appliances". Dat gaat van waterverwarmers tot airco tot
> gitaren. Godnogaantoe, iedereen weet dat de *beste* gitaren in Cebu
> worden gemaakt, maar toch liggen de malls vol met Chinese brolgitaren.
> Ze zetten het etiketje zelfs fier binnenin, dat maak het makkelijker om
> er op te kotsen. Begin alvast maar met de snaren te vervangen door
> Duitse want de Chinese ijzerdraad springt na 5 dagen. De
> waterverwarmers zijn van binnen op de puntjes gesoldeerd, gooi ze maar
> weg na een maand. De Filipijnse zijn met schroeven geklemd, die zijn 2x
> duurder maar ze gaan wel een mensenleven mee.
>
> En nog entwat. De Chinese auto's komen er aan in Europa schijnt het.
> Duiken, bukken en wegwezen. Een maandagmorgenauto uit een Engelse
> fabriek 20 jaar geleden is er niks bij waarschijnlijk. Als ik ergens
> "Made in China" zie op staan reageer ik voortaan als een dolle stier.
>
>
>

Mijn ervaring met Chinese producten is dat je in de meest letterlijke zin van
het woord waar voor geld krijgt. Het merendeel kost amper een fractie meer dan
de materiaalkost. Flink wat invoerders maken gigantische winsten op de Chinese
-het mag gezegd- brol.

O ja: de Chinese import wordt 20% goedkoper verkocht dan het concurrerend
product maar hun aanschafprijs ligt wel tot 80% lager.

Een klant voert Chinese stroomgroepen in, 4 zeecontainers per week. De
regulatorprint gaat regelmatig kapot (joepie: alles vastgerivetteerd, zelfs de
electrische connecties). Ik kreeg er mee: "Maak eens een stuurprint die niet
kapot gaat".

Schemaatje getekend, prototype gemaakt en prijs gegeven. Die prijs is evenveel
als de aankoopprijs van de komplete groep (tpt incluis) maar ik zie ook voor
hoeveel ze in zijn toonzaal staan. Yep: 20% goedkoper dan een Siemens of Leroy-
Somer-groep...

Chinese kwaliteitsproducten bestaan maar zijn geen 80% goedkoper dan hun
concurrent. Op het label "Made in China" mag je reageren als een dolle stier,
er werd -al dan niet met reden- identiek gereageerd op "Made in HongKong" en
"Made in Japan" maar "de mensen" kochten die Japanse -toen- bucht ook.

Laatstvernoemde labels zijn nu kwaliteitslabels en ik vermoed dat de Chinezen
ook zo evolueren én toch goedkoper blijven wegens massaproductie, lagere
arbeidslonen en hun mercantiele geest overgoten met de onbreekbare wil vooruit
te komen.

Moeilijk te kloppen combinatie, zeker voor vervette, fragiele Europeanen en
blijkbaar ook voor de ZO-Aziatische landen waar de lonen nog lager liggen.

Detail: de Chinese ambassade in Brussel wordt verbouwd. De bouwvakkers zijn
geen Polen, allemaal Chinezen maar de automatisaties/ toegangscontrole worden
geplaatst door een niet-goedkoop, niet overdreven commercieel Brussels
firmaatje met de duurste en beste kwaliteit...

Tot slot: ondergetekende is van nul en zonder geld gestart in een sector waar
poen de plak zwaait (autosport).

Ons eerste draaibankje was een "Nan King Family Tool", rudimentair (handmatige
voeding) en goedkoop (25.000 fr). De reductortandwielen waren van marsepein en
kapot na 1 dag werken. Nieuwe geharde tandwielen op gekogellagerde assen
gestoken(investering 3000 fr) en het dingetje zong terwijl het vliegwielen
afdraaide. 2 uur later was er een afgedraaid vliegwiel, kostprijs 6000 fr ,
krek de helft van wat het bij de tuningshop kostte.

We hebben er een paar honderd vliegwielen mee afgedraaid, niet altijd even
vriendelijk voor het bankje (forse inzet en hoge voeding), er is nooit nog iets
aan kapot gegaan en draai ik morgen zijn schakelaar om, dan draait het zoals de
dag 10-15 jaar terug dat ik afzette. Those were the days!

I like those Chinese buggers! Ik hou feitelijk van iedereen die zonder klagen
hard werkt om vooruit te komen.

Tom De Moor

Rudyard Kipling 23 november 2006 02:15

Re: VW en China
 

[email protected] schreef:

> Rudyard Kipling schreef:
>
> > Elke T-shirt, elke TV, GSM of computer die een Europese consument
> > koopt, versnelt het hele proces.

>
> Het doet altijd deugd een stem vanop het terrein te horen "Rudyard" ;-)
>
> Maar edoch, mijn ervaringen met Chinese producten zijn anders,...


Wacht even:
Heb ik hierboven ook maar iets beweerd over de kwaliteit van Chinese
producten ?
Of over de corruptie in China ?

Op het vlak van de kwaliteit heeft China nog een lange weg te gaan. Het
Landwind avontuur was een goede les. Nu iedere Chinees duidelijk beseft
dat ze daar met een probleem zitten, is geen moeite te klein om daar
wat aan te doen. De laatste twee jaar worden er astronomische
budgetten besteed aan verbetering van de integrale kwaliteitszorg.
Laat maar komen ;-)
Binnen de puur Chinese producten is er een enorme variatie in
kwaliteit. Zoals TMD beweert: er is goede en er is slechte Chinese
kwaliteit. Meestal, maar niet altijd krijg je waar voor je geld.
Koop nooit wat van een Chinees met Duitse zakelijkheid of Engelse
fairplay.
Als je de Chinezen niet goed kent of begrijpt, ga je je achteraf altijd
bedrogen voelen.
Dat zou tot de basislessen economie moeten behoren.


En wat de corruptie betreft: ook weer helemaal mee eens. De corruptie
is hier massaal, creatief en onbeschaamd. Er wordt hard gewerkt aan de
bestrijding van alle vormen van corruptie. Vorige week nog zijn er nog
maar eens nieuwe wetten uitgevaardigd. Maar de resultaten zijn erg
pover. Voor elke politicus die achter de tralies verdwijnt, staan er
verschillende nieuwe klaar met nog creatievere systemen om hun eigen
bankrekening te spijzen.
Wat die Filippijnse suckers betreft: dat is geen corruptie, die vallen
gewoon buiten de derde cirkel van het Confucianistisch denkpatroon.
Da's gewoon pech.

Einde van de les.
Speeltijd nu.


> En bij die Chinese astronaut in de ruimte begin
> ik me ook vragen te stellen.


Te veel bij Mark Peters geslapen ?


> mvg, H.M.



[email protected] 23 november 2006 06:35

Re: VW en China
 
Rudyard Kipling schreef:

> Wat die Filippijnse suckers betreft: dat is geen corruptie, die vallen
> gewoon buiten de derde cirkel van het Confucianistisch denkpatroon.


Hun corruptie is minder erg, want kan in hun Katholiek denkpatroon
altijd gebiecht worden. Katholieken bouwen geen goed of slecht karma
op, de reset-knop wordt bij elke biecht steeds weer ingedrukt.

mvg, H.M.


[email protected] 23 november 2006 07:05

Re: VW en China
 
Tom De Moor schreef:

> Chinese kwaliteitsproducten bestaan maar zijn geen 80% goedkoper dan hun
> concurrent. Op het label "Made in China" mag je reageren als een dolle stier,
> er werd -al dan niet met reden- identiek gereageerd op "Made in HongKong"en
> "Made in Japan" maar "de mensen" kochten die Japanse -toen- bucht ook.


Ik heb niet beweerd dat de Chinese kwaliteit niet zal verbeteren (ook
@Rudyard) net zoals dat met de Japanse het geval was, ik had het over
*nu*. Ik heb ook niet beweerd dat in Europa geen Chinese
kwaliteitsproducten te krijgen zijn, wellicht worden die gefilterd door
de invoerders.

Ik had het *wel* over de zondvloed aan Chinese producten die de
Filipijnen (die de Chinezen als luie untermenschen bechouwen)
overspoelt, daarbij geholpen door corrupte importeurs. Ach, wat is er
niet corrupt in de Filipijnen? Ze zijn gewoon te slim voor de blije
luie Filipijnen.

FYI: de Filpijnen (met een betalingsoverschot) zijn op het moment bang
van een delocalisatie van hun electronische assemblageindustrie naar
China, waar de lonen *nog* lager liggen. Maleisië kampt met hetzelfde
probleem. Een en ander wordt ook in de hand gewerkt door een
onderwaardering van de Chinese, en een sterke Filipijnse munt.

> I like those Chinese buggers! Ik hou feitelijk van iedereen die zonder klagen
> hard werkt om vooruit te komen.


Dan zijn de Filipijnen niks voor jou. Summertime, when the living is
easy. 's Avonds bij de aftandse hut zich lazarus drinken en klagen over
corrupte politici die niks "voor de mensen doen" en corrupt zijn. Maar
zelf wel proberen je op alle mogelijke manieren, niet te bedriegen (dat
vraagt creativiteit en inspanning), maar wel met een smekende
hondenblik geld af te bedelen. Jakkes. Het paradijs bestaat nergens
vrees ik.

mvg, H.M.


[email protected] 23 november 2006 07:05

Re: VW en China
 
Karel Jansens schreef:

> Op zijn hotelkamer ontdekte onze westerling dat een creatieve
> ontwikkelende gewoon USB-stekkers in een verder leeg plastic houdertje
> had gelijmd...


Gewoon typfoutje. Het waren 0 GB sticks. Verder niks aan de hand.

mvg, H.M.


Tom De Moor 23 november 2006 09:55

Re: VW en China
 
In article <[email protected] .com>,
[email protected] says...
> Tom De Moor schreef:
>
> > Chinese kwaliteitsproducten bestaan maar zijn geen 80% goedkoper dan hun
> > concurrent. Op het label "Made in China" mag je reageren als een dolle st=

> ier,
> > er werd -al dan niet met reden- identiek gereageerd op "Made in HongKong"=

> en
> > "Made in Japan" maar "de mensen" kochten die Japanse -toen- bucht ook.

>
> Ik heb niet beweerd dat de Chinese kwaliteit niet zal verbeteren (ook
> @Rudyard) net zoals dat met de Japanse het geval was, ik had het over
> *nu*. Ik heb ook niet beweerd dat in Europa geen Chinese
> kwaliteitsproducten te krijgen zijn, wellicht worden die gefilterd door
> de invoerders.


"Nu" is reeds nu: China evolueert in snelvaart naar betere kwaliteit en dat
tegen matige prijsstijgingen.

Hun mindere kwaliteit wordt in eerste instantie gedumpt in de landen waar geen
geld is, waar je een verse vis in BBQ op straat kan kopen en waar het
prijsverschil tussen semi-goed en brol een weekloon bedraagt.

Pratchett stelling indachtig betalen de armen echter altijd meer.

De Chinse brol komt minder in Europese rekken om een tweede reden: Europa en de
US hebben wetgeving die een basiskwaliteit oplegt. Google er de historie van
"Landwind" op na.

>
> Ik had het *wel* over de zondvloed aan Chinese producten die de
> Filipijnen (die de Chinezen als luie untermenschen bechouwen)
> overspoelt, daarbij geholpen door corrupte importeurs. Ach, wat is er
> niet corrupt in de Filipijnen? Ze zijn gewoon te slim voor de blije
> luie Filipijnen.
>
> FYI: de Filpijnen (met een betalingsoverschot) zijn op het moment bang
> van een delocalisatie van hun electronische assemblageindustrie naar
> China, waar de lonen *nog* lager liggen. Maleisi=EB kampt met hetzelfde
> probleem. Een en ander wordt ook in de hand gewerkt door een
> onderwaardering van de Chinese, en een sterke Filipijnse munt.


Alleen klopt het niet van die "lage" Chinese lonen tov de hen omringende
landen: de recentste inversteringen (zeg de laatste 10 jaar) in China betreffen
hypermoderne machines, ergonomie tot en met, heel hoge productie. De lonen zijn
er hoog naar hun maatstaven-niet naar Westerse standaarden- maar een
verviervoudiging in koopkracht op 10 jaar is niet min.

Weefgetouwen, robotisering etc etc. De kwaliteit gaat omhoog evenals de
productiequota. De Chinezen concurreren op prijs en nu met kwaliteit de anderen
de markt uit. Lonen in Viët-Nam, Laos, Maleisië liggen LAGER dan in de
vergelijkbare sectoren in China.

FYI: ik zet niet enkel "opblaaspoorten" noch staat de term "Engineering" in
onze firmaatjes voor "knutselarij".

Opnieuw neen: racen naar Duitsland evolueert naar strictly pleasure (de motor
van de zwarte maar niet de zwarte die jij kent, wordt as we speak omgebouwd
naar 700 Pk vliegwiel om een zekere wagen die Vleermuis heet, bij te kunnen
houden).

Als het nu dringend moet, is er een betere manier met een snelheidsbeperking op
250 ... knopen (het polyester ding haalt 160 knots@75%Power) Ietwat minder
gevaarlijk, het concentratieniveau is minder, perfect legaal, minder verbruik
(yep: milieubewsutheid gecombineerd met geldelijke opbrengst), geen files, geen
klote-Hollanders op het meest linkse vak aan 90kph, mijn actieradius is groter,
de instructeur mag IFR vliegen en ik combineer alles met mijn VFR-opleiding.
Multiple win-situatie.

>
> > I like those Chinese buggers! Ik hou feitelijk van iedereen die zonder kl=

> agen
> > hard werkt om vooruit te komen.

>
> Dan zijn de Filipijnen niks voor jou. Summertime, when the living is
> easy. 's Avonds bij de aftandse hut zich lazarus drinken en klagen over
> corrupte politici die niks "voor de mensen doen" en corrupt zijn. Maar
> zelf wel proberen je op alle mogelijke manieren, niet te bedriegen (dat
> vraagt creativiteit en inspanning), maar wel met een smekende
> hondenblik geld af te bedelen. Jakkes. Het paradijs bestaat nergens
> vrees ik.


Inderdaad, de Filipijnen zijn niets voor mij niet enkel om hun aard. Er lopen
veel te veel gewapende militairen rond, ik hou daar niet van tenzij ik
hetzelfde uniform draag, ook een stuk ijzer draag en beveel.

De combinatie van gewapende militairen, straatarm land en corruptie -of het nu
Latijns-Amerika, Afrika of ZO-Azie betreft-: gezien, ervaren en geen interesse
meer in noch met hen noch tegen hen.

Heb mijn gedeelte aan avontuur terzake gehad; het was fijn, het verdiende goed
(dacht ik) maar achteraf bekeken de risico's niet waard. Soit: ervaring en het
heeft een zekere firma in België een kapitaal opgebracht.

Similaire aanbiedingen wurmen zich af en toe nog door de filters, nu ipv Afrika
voor het Midden-Oosten. 1500 tot 2000 US$ per dag is te weinig om er te gaan
sterven of om wat hier opgebouwd is te verpatsen.

Het paradijs is overal waar je het paradijs maakt.

Tom De Moor

Rudyard Kipling 23 november 2006 14:05

Re: VW en China
 

[email protected] schreef:

> Karel Jansens schreef:
> > Op zijn hotelkamer ontdekte onze westerling dat een creatieve
> > ontwikkelende gewoon USB-stekkers in een verder leeg plastic houdertje
> > had gelijmd...

> Gewoon typfoutje. Het waren 0 GB sticks. Verder niks aan de hand.
> mvg, H.M.


Erger nog:
Dergelijke praktijken mogen in onze westerse ogen verachtelijk lijken
maar volgens traditioneel Chinese inzichten is dit zelfs helemaal geen
bedrog.

Gisteren stond in vanop een afstand toe te kijken hoe een buslading
Franse toeristen vakkundig werd bedrogen. O, zo voorspelbaar. Maar
ach, beide partijen waren erg tevreden. De kwaliteit was OK en de
Fransen hadden een koopje gedaan vonden ze. Dat ze in feite vijf keer
te veel betaald hadden, heb ik hun niet verteld. Iedereen gelukkig,
toch ?
Waarom geven ze die arme toeristen geen snelcursus Confusionisme ?


--
Rudyard Kipling


[email protected] 23 november 2006 16:25

Re: VW en China
 
Rudyard Kipling schreef:

> Iedereen gelukkig, toch ?


Pourvu que ça dure. Ooit en vaak vrij snel gaat dit soort
handigheidjes (Confucius of niet) de Chinezen zuur opbreken. Bij mij is
het al zover. Wat niet wegneemt dat producten voor de export naar de VS
en de EU waarschijnlijk grondig gescreend worden door de importeur
en/of de niet-Chinese partner. En aan de Europeanen zou ik aanraden,
pollen af van de Chinese auto's voorlopig. De versnellingsbakken van de
Chinese motors in Azië zijn na 10 - 20,000km kapot. Een Japanse Honda
heeft het eeuwig leven.

mvg, H.M.
PS - als je volgend vroeg voorjaar in de geburen van HK bent, moi aussi
;-)


Gonzo in da Raamstraat 23 november 2006 18:05

Re: VW en China
 

Ghingis Khan schreef:

> VW en China
>
> De problemen bij Volkswagen in Vorst hebben natuurlijk vele oorzaken.. Naast
> de plaatselijke moeilijkheden zijn er ook problemen met een veel grotere
> internationale dimensie. Eén daarvan is de oneerlijke concurrentie uit
> China. Terwijl Volkswagen in Europa vestigingen moet sluiten en personeel
> moet afdanken, doet het bedrijf gouden zaken in China. Daar wordt nog wel
> winst gemaakt. Terwijl VW Vorst afgeslankt moet worden, stelde VW op het
> internationale autosalon van Peking ondermeer de Neeza voor, de eerste wagen
> die het bedrijf volledig in China ontwikkelde.


Dat is dus geen VW gemaakt in Vorst.

> Het klassieke verhaal van
> concurrentie uit lageloonlanden? Nee, als het dat alleen maar was, dan zou
> het allemaal nog meevallen. Maar China betaalt niet alleen veel lagere
> lonen. Het manipuleert de markt ook door zijn bedrijven gratis terreinen,
> elektriciteit en soms zelfs grondstoffen ter beschikking te stellen. En
> China lapt alle regels inzake kinderarbeid, milieu, veiligheid op de
> werkvloer, sociale voorzieningen en vakbondsvrijheid aan zijn laarzen.


Het VB dat ineens opkomt voor vakbondsvrijheden? Is Sinterklaas soms in
het land?

> De
> Europese landen zouden als reactie daarop importbeperkingen of tolheffingen
> voor Chinese producten moeten invoeren. Maar ze zijn zo geobsedeerd door de
> fantastische Chinese afzetmarkten, dat ze het niet durven
> .
> Wij geloven niet in isolationisme en protectionisme. Wij zijn voor
> vrijhandel. Maar het moet wel eerlijke vrijhandel zijn, met eerlijke
> concurrentievoorwaarden. Wat China doet, is pure dumpingpolitiek, pure
> concurrentievervalsing. De regels inzake milieu en sociale bescherming
> moeten overal min of meer gelijk zijn, en als dat niet het geval is, moet
> dat via tolheffingen gecompenseerd worden.


Haha. Is het nu niet Belgie geweest die de belastingen verlaagd heeft
op werken buiten de gewone uren?
>
> Daarbij komt nog dat China schaamteloos patenten en bouwplannen steelt. De
> Chinese Chery QQ is een bijna exacte copie van de Chevrolet Matiz. De
> Shuanghou CEO lijkt als twee druppels water op de BMW X5, de Chinese Cityis
> een tweelingbroertje van de Smart Fortwo. Dat is nu plots actueel geworden
> door de moeilijkheden bij VW Vorst. Maar het probleem overstijgt de
> automobielindustrie. De Chinezen stelen letterlijk overal patenten en ze
> kopiëren schaamteloos allerlei producten, van dvd's tot gecultiveerde rozen.
>
> De Vlaamse textielindustrie is al kapotgemaakt door de Chinese
> dumpingpolitiek, zonder dat onze politici ook maar één vinger hebben
> uitgestoken om dat te beletten. Idem dito voor de speelgoedindustrie. Welke
> sector wordt het volgende slachtoffer van de Chinezen? De schoenfabrieken?
> De automobielindustrie? De sierteelt? En intussen loopt de 'fine-fleur' van
> de Belgische politiek in Peking de dorpel plat.


Wat een onzin. De textielindustrie in Europa, dat is Belgie plus nog
een stel landen daar bij, ging in de jaren '60 al onderuit. Voornaamste
redenen was het feit dat andere landen (en daar hoorde China absoluut
niet bij) goedkoper konden produceren en dat de Europese
textielbedrijven het verdomden om te innoveren.
Bedrijven die dat wel deden, die bestaan nog steeds en daar wordt een
goede boterham verdiend.
>
> Hier de nagels met koppen en daar de hamers en nu allen samen:
> Meppen maar.
>
> --
> Ghingis Khan
> http://www.lotuschild.org/
> http://www.khadag.org/
> http://www.snowleopard.org/


Worden de schijvers van dit soort VB-stukjes per leugen betaald?


Gonzo in da Raamstraat 23 november 2006 18:05

Re: VW en China
 

Rudyard Kipling schreef:

> Ghingis Khan schreef:
>
> > VW en China
> >
> > De problemen bij Volkswagen in Vorst hebben natuurlijk vele oorzaken.. Naast
> > de plaatselijke moeilijkheden zijn er ook problemen met een veel grotere
> > internationale dimensie. Eén daarvan is de oneerlijke concurrentie uit
> > China.
> >
> > --
> > Ghingis Khan

>
>
> Sorry Ghingis. Dit is dikke bullshit. Is dit je persoonlijke standpunt
> of is dit door Jurgen Verstrepen geschreven? Als dit een VB standpunt
> is, dan is dit de zoveelste kemel die men daar schiet. Ik wed dat
> noch Valkeniers noch Laeremans het hier mee eens zijn.
>
>
> Autofabrieken krijgen hier in China zeker niet meer cadeutjes van de
> regering dan in belgie.
> Integendeel. De kleinere krijgen zelfs geen vestigings- of
> exportvergunning. En zeker geen gratis industrieterreinen.
> Vergelijk dat eens met wat de autofabrieken in o.a. belgie toegestopt
> krijgen.
> En de "kinderarbeid" nog maar eens ? Waar blijf je het toch vandaan
> halen ? Een VRT reportage of zo ? Jongen toch. Kom hier eens een
> weekje met mij op stap.
> En de copies. Inderdaad, de Chinezen benchmarken op hun eigen,
> onhandige, veel te zichtbare manier. Heb je al eens onder de motorkap
> gekeken van twee totaal verschillende auto's die in EU gemaakt zijn ?
> Heb je al eens gezien hoe driftig de ingenieurs heen en weer reizen
> tussen Wolfsburg, Keulen, Stuttgart en Munchen ? Ach, laat maar
> zitten.
> Wat je de Chinezen verwijt is zo flauw en corporatistisch, ik vind het
> niet de moeite om dat hier met cijfers en argumenten te gaan
> weerleggen.
>
>
> OK, VW Vorst dus, daar gaat het om:
>
>
> De grootste brok uit de prijs die een consument in europa voor een auto
> betaalt, zijn kosten voor marketing en kosten om het uitgebreide
> dealernetwerk in stand te houden. Van wat overblijft is ongeveer de
> helft materiaalkost, de andere helft loonkost.


In de Nederlandse NRC stond daar een mooi stuk over. Loonkosten maken
6% uit van de totale kostprijs van een auto.
>
> Als je dan bedenkt dat de loonkost in China minder dan een tiende is
> van in Europa, dat de autofabrieken spiksplinterniew zijn en ontworpen
> naar de nieuwste inzichten, dat de materiaalkost lager is, de vraag
> naar auto's zeer snel stijgt, de dealers elkaar vrij kunnen
> beconcurreren, dan moet je geen econoom zijn om te beseffen waar de
> autofabrikanten hun winst maken. Voor wie toch cijfers wil hebben: zie
> het KcKinsey DRI-WEFA rapport.
> Zonder China zouden de meeste Europese autofabrikanten nu al dood zijn.
>
> In China wordt de prijs voor de consument kunstmatig hoog gehouden
> zien. De prijs voor een auto bestaat in China uit vooral winst voor de
> fabrikant en belastingen. Met die winst worden o.a. nieuwe fabrieken
> gebouwd, de rest wordt opgepot of verkwist.
>
> De belastingen moeten de explosieve groei onder controle houden.
> Cijfers uit het hoofd: VW (vooral Passat) + 28 %, Ford (locaal
> geproduceerde Mondeo+Focus)bijna verdubbeld.
> De eerste prioriteit van het ministerie van economische zaken in China
> is om de economie af te koelen, om de groei onder de 10 % te houden.
> Officieel lukt dat, in de praktijk is de groei veel hoger.
>
>
> Meer dan een jaar geleden beweerde ik hier al dat VW Vorst dicht gaat.
> Misschien nu niet, dan toch heel binnenkort.
> Zelfs de produktieafdelingen van VW Wolfsburg gaan op termijn dicht.
> Vijf jaar geleden, bij de laatste loonsverhoging in Wolfsburg, werd er
> al gewaarschuwd dat die loonsverhogingen betaald werden met de winst
> die VW in China maakte. Dit kan zo niet verder werd toen al gezegd.
>
>
> Zo uit het hoofd kan ik drie Europese bedrijven uit de automobielsector
> noemen die nu al leeg zijn, die in EU enkel nog een HQ hebben, de hele
> productie in China. Ook de complete R&D. De industrieparken in Suzhou
> staan vol van R&D afdelingen van EU en NA fabrieken. Bekaert, Bosch,
> HP en vele andere hebben hun R&D al gedeeltelijk of helemaal
> overgebracht. De hooggeprezen Europese kenniseconomie is bijna dood.
> En de volgende stap is ook al begonnen: het overbrengen van de
> marketingafdelingen naar China. Nee, niet enkel om op de Chinese markt
> te opereren, maar om vanuit China de rest van de wereld te gaan
> bewerken. Elke week landen hier nieuwe marketingboys uit US en EU (ook
> uit Vlaanderen) om hier een nieuw marketingbedrijf op te richten. En
> nee, geen RepOf met HQ in EU, gelijk een WOFE met HQ in HK. De
> belastingen, weet je wel ?
> Zelfs officiele campagnes van de xxx regering worden nu vanuit
> Shanghai ontworpen, uitgewerkt en georganiseerd.
>
>
> Wat blijft er nog achter in Europa ?
> Renault Vilvoorde is dicht, Ford Dagenham is dicht. MG Rover is dicht
> in Engeland en produceert inmiddels weer in Nanjing.
> Twijfelt er nog iemand aan dat VW Vorst dichtgaat ?
>
>
> Elke T-shirt, elke TV, GSM of computer die een Europese consument
> koopt, versnelt het hele proces. Maar een andere weg is er nauwelijks.
> Je moet de schuld niet op de Chinezen steken Ghingis, dat is te
> gemakkelijk.
>
>
> --
>
> Rudyard Kipling



Fustigator 23 november 2006 23:35

Re: VW en China
 
Vitae forma vocatur [email protected], die 22 Nov 2006 21:30:27
-0800, in littera
<[email protected] om> in foro
be.politics(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Rudyard Kipling schreef:
>
>> Wat die Filippijnse suckers betreft: dat is geen corruptie, die vallen
>> gewoon buiten de derde cirkel van het Confucianistisch denkpatroon.

>
>Hun corruptie is minder erg, want kan in hun Katholiek denkpatroon
>altijd gebiecht worden. Katholieken bouwen geen goed of slecht karma
>op, de reset-knop wordt bij elke biecht steeds weer ingedrukt.

Wat hebben wij, katholieken toch een voordeel die de a-theïsten en
dys-theïsten niet hebben!

>mvg, H.M.

--
Fusti



Fustigator 23 november 2006 23:35

Re: VW en China
 
Vitae forma vocatur "Rudyard Kipling" <[email protected]>, die 23
Nov 2006 05:01:29 -0800, in littera
<[email protected] .com> in foro
be.politics(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>
>[email protected] schreef:
>
>> Karel Jansens schreef:
>> > Op zijn hotelkamer ontdekte onze westerling dat een creatieve
>> > ontwikkelende gewoon USB-stekkers in een verder leeg plastic houdertje
>> > had gelijmd...

>> Gewoon typfoutje. Het waren 0 GB sticks. Verder niks aan de hand.
>> mvg, H.M.

>
>Erger nog:
>Dergelijke praktijken mogen in onze westerse ogen verachtelijk lijken
>maar volgens traditioneel Chinese inzichten is dit zelfs helemaal geen
>bedrog.
>
>Gisteren stond in vanop een afstand toe te kijken hoe een buslading
>Franse toeristen vakkundig werd bedrogen. O, zo voorspelbaar. Maar
>ach, beide partijen waren erg tevreden. De kwaliteit was OK en de
>Fransen hadden een koopje gedaan vonden ze. Dat ze in feite vijf keer
>te veel betaald hadden, heb ik hun niet verteld. Iedereen gelukkig,
>toch ?
>Waarom geven ze die arme toeristen geen snelcursus Confusionisme ?
>

Con Fou Djeu!
--
Fusti



Fikkie 24 november 2006 00:55

Re: VW en China
 

Rudyard Kipling schreef:

> Ghingis Khan schreef:
>
> > VW en China
> >
> > De problemen bij Volkswagen in Vorst hebben natuurlijk vele oorzaken.. Naast
> > de plaatselijke moeilijkheden zijn er ook problemen met een veel grotere
> > internationale dimensie. Eén daarvan is de oneerlijke concurrentie uit
> > China.
> >
> > --
> > Ghingis Khan

>
>
> Sorry Ghingis. Dit is dikke bullshit. Is dit je persoonlijke standpunt
> of is dit door Jurgen Verstrepen geschreven? Als dit een VB standpunt
> is, dan is dit de zoveelste kemel die men daar schiet. Ik wed dat
> noch Valkeniers noch Laeremans het hier mee eens zijn.
>


Verstrepen is nu eenmaal een idioot en zal het altijd blijven.

Sinds die bij het VB zen grote mond roert liggen ze bij mij in de
schuif waar de nog-net-niet-gedumpten zitten.

Mediageil ventje met niks verstand van eender wat.

De tendens van de mensen wat wijs maken ivm niet-Westerse landen is al
wel langer ad gang. De Amerikanen doen het in hun broek voor de
Chinezen en nog geen beetje. Ik vang zulke signalen wekelijks op al
zijn er ook slimme Amerikanen die ook wel interesse voor den Chinees
hebben.
En als den Amerikaan zegt dat het in dat land niet koosjer is dan
roepen ze dat de dag erna in elk Westers land. Triest eigenlijk.

Maar soit, een volk krijgt wat het verdient. En wat mij betreft mogen
ze allemaal de volle lading krijgen hier.



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be