![]() |
2 december: steun de VW-arbeiders
Pamflet van het solidariteitscomité
4.000 jobs weg bij VW 8.000 jobs bedreigd in onderaanneming Waarom? Omdat de productiecapaciteit groter is dan de verkoop? NEEN In Europa kunnen 26,5 miljoen wagens geproduceerd worden, maar er worden er maar 20,5 miljoen verkocht. VW kan dat echter niet inroepen. Nooit eerder werden zoveel VW’s verkocht (5,4 miljoen) en dat vooral door een toename van het marktaandeel in Duitsland en andere markten in West-Europa Omdat er geen winst wordt geboekt? NEEN In 2005 maakte VW een recordwinst van 1,12 miljard €, een verdubbeling ten opzichte van 2004. Alles wijst op een nieuw record voor 2006. VW wil de winsten verder opdrijven tot 5,1 miljard € in 2008 Omdat de industrie op termijn uit ons land verdwijnt? NEEN In de jaren ’70 en ’80 leed de textiel onder delokalisaties naar lage loonlanden. De globalisering heeft die trend nog versterkt. Tegelijk vereist de ontwikkeling van steeds betere machines en productiemethodes, steeds meer kapitaal. Daardoor wegen de loonkosten relatief minder in de totale kost. De nabijheid van een afzetmarkt, een goeie infrastructuur en politieke stabilititeit nemen toe in belang. Het is dus een fabel dat de industrie hier volledig zal verdwijnen. Waarom dan wel? Omdat de aandeelhouders nog meer winst kunnen opstrijken door een deel van de ongebruikte capaciteit af te stoten. Deden we niet genoeg ons best? TOCH WEL Vorst is de nummer 2 van het VW-concern inzake productiviteit en kwaliteit. We hebben flexibiliteit toegestaan, ingeleverd, zaterdagwerk aanvaard... VW kreeg lastenverlaging en overheidssubsidies. De overheden hebben 35 miljoen € geïnvesteerd in automative park om VW in Vorst te verankeren, terreinen van MIVB en NMBS werden ter beschikking gesteld, dit jaar alleen al kreeg VW 40 miljoen € van de overheden, de NMBS investeerde recent nog 70 miljoen € op de site. Kortom: heel de gemeenschap heeft VW beladen met geschenken en dan dit. Wat betekent de bijna-sluiting voor ons? Arbeiders, bedienden en kaders van VW en de onderaannemers 700 arbeiders en bedienden kunnen misschien op brugpensioen. Zullen ze beschikbaar moeten blijven voor de arbeidsmarkt? Anderen komen misschien terecht in een tewerkstellingscel. Zij zullen als ze een job bekomen fors inleveren en de plaats van een andere werkloze innemen. Gezinnen zullen geconfronteerd worden met afbetalingsmoeilijkheden. Wie werkt voor onderaannemers zal niet eens op een degelijke ontslagvergoeding kunnen rekenen. Arbeiders van andere bedrijven Als VW hiermee wegkomt, zullen andere patroons zich gesterkt voelen om hetzelfde te doen. Arbeiders en bedienden zullen ontmoedigd worden. Als zelfs die van VW dat niet kunnen tegen houden, waar staan wij dan? De gemeenschap Het verlies van zoveel arbeidsplaatsen is en aderlating voor heel de gemeenschap. Kleine zelfstandigen, zelfs de gemeente van Vorst die zowat 10% van haar fiscale inkomsten uit VW betrekt, zullen hieronder lijden. Dat zal ten koste gaan van middelen voor onderwijs en sociale voorzieningen. Meer armoede en meer uitzichtloosheid zullen leiden tot afbouw van ons sociaal weefsel. Kleine criminaliteit zal nog meer toenemen en dat alleen omdat enkele aandeelhouders die al rijk zijn nog meer willen. ZATERDAG 2 DECEMBER/ NATIONALE BETOGING In gemeenschappelijk vakbondsfront. Dit sociaal drama treft ons allemaal! Toon je solidariteit met de arbeiders van VW en de onderaannemers. zaterdag 2 december, 10u30 Brussel Zuid http://capsolidairmetvw.blogspot.com...eitscomit.html |
I'll be there ;)
|
Same here.
|
Yep.
|
Tot dan !
|
Update. Op de site van HLN staat een reactie van iemand van het ACLVB die stelt dat het een tweede witte mars moet worden. Ik hoopt dat ie het heeft over de omvang van de mars en niet over het karakter. Toen werden mensen die geen wit droegen zelfs in de bak gestoken en werd de hele bewegingen gerecupereerd door het establishment.
|
Ik zal proberen om er hoe dan ook bij te zijn, maar weet nog niet of ik in de mogelijkheid zal zijn.
Intussen ben ik wel al twee keer aan VW VOrst geweest, samen met de bezetters van de Waterloolaan 103. In de Bus van het Belgisch Sociaal Forum was er een vergadering die interessant was om bij te wonen. Ieder deed zijn zeg en er werd van alle kanten aangedrongen op solidariteit tussen de bezetters en de arbeiders. Wij willen dat zij weten dat de armensyndicaten hun strijd voor jobs ondersteunen. Indien zoveel duizenden mensen hun werk verliezen is dat altijd een sociaal drama. Een heel aantal arbeiders zal in armoede geraken, of toch de kans daartoe lopen. Officiële statistieken zeggen dat 1 op 3 van de mensen die hun werk verliezen in armoede geraken. |
Citaat:
Maar het hoeft niet alleen rood te zijn hoor, het zal ook wel groen zijn. Wij hebben als ex-bezetters van de Waterloolaan wel wat gehad aan de solidariteit van een aantal vakbonders. Zo was er ook een delegatie van CSC aanwezig op ons proces. We hopen door verregaande solidariteit te betuigen met de arbeiders van Vorst ook een klein beetje solidariteit te genereren voor de dag van ons volgende zitting bij de Vrederechter, waar de publieke overheden zich komen verantwoorden (of de verantwoordelijkheden op elkaar afschuiven). Het zou leuk zijn daar ook eens een rode vlag te zien natuurlijk. LSP heeft alvast toegezegd van een paar mensen te sturen, en ook van de voornoemde CSC-militanten kreeg ik nogmaals een bevestiging dat ook zij zouden komen. |
Seg mannen, tof dat jullie een pamflet schrijven, maar ik vind wel dat je ook oplossingen moet voorstellen om de gevolgen die je daar allemaal opsomt tegen te gaan (verdeling van de productie, verlaging ritme, verdeling van het jobverslies over alle vestigingen. ... enfin er zijn er veel die circuleren, jullie moeten zelf maar zien wat jullie denken dat gedragen wordt door de meeste mensen). Goed dat je zegt dat ze zoveel staatssteun kregen: maar waarom niet zeggen dat je eist dat ze dat allemaal terugbetalen?
Ook vind ik dat je moet antwoorden op het standpunt dat het de Duitsers, patroons én vakbond, zijn die in de fout zijn gegaan. Het is een strijd de ordewoorden die de betoging zal uitdragen de solidariteit net gaat versterken én de kracht geeft om de volgende weken onbuigzaam te zijn en harde acties te voeren om te laten zien dat dit onmenselijk is en niet kan passeren. |
als de medische wetenschap het toestaat.
|
Citaat:
![]() Gans de retoriek die ik hoor van de vakbondsleiding speelt perfect in de kaart van de patroons: dat er nu heel emotioneel wordt gereageerd wordt en dat er gestaakt wordt en een grote betoging komt, is ideaal voor het verwerkingsproces van wat de realiteit is: er verdwijnen meer dan 10000 jobs, dat is de economische realiteit en het zal niet anders zijn. Ook het belgische patronaat is daar natuurlijk niet blij mee, want dat zijn meer dan 10000 arbeiders/bedienden die geen meerwaarde meer produceren. Ik vind dat de vakbondsleiding onder druk moet gezet worden om nationaal een 24-urenstaking te houden in de automobielsector in België en deze staking vooral naar de duitse bonden toe te uitspelen als een toonbeeld van solidariteit. Als de duitse pers daarin een beetje handig bespeeld wordt, kan de leiding van IG-Metal onder enorme druk komen te staan van hun basis om ook in duitsland over de verschillende constructeurs én hun toeleveranciers heen over te gaan tot actie. Ook in Duitsland zijn er verdwijnen er duizenden jobs! Zolang we niet verder komen dan het roepen dat we solidair zijn met de ontslagen arbeiders en verder niets concreets doen, stellen we de deur steeds verder open voor de volgende herstructurering. Het is duidelijk dat de huidige vakbondsleiding hiertoe nooit het initiatief zal nemen en de oorzaak hiervan is het gebrek aan politieke leiding van de arbeidersklasse. Het is net de taak van iedereen die zich links en progressief noemt om zo hard mogelijk voor zulke acties op te roepen, anders zijn onze solidariteitsacties heel sympatiek en leuk om zien, maar zullen fundamenteel niets veranderen aan de steeds harder wordende acties van het patronaat tegen de verworvenheden van de werkende mens. |
We zullen zien hoeveel volk er die zaterdag is, daar zullen toch ook veel werkende mensen die niet bij VW onder contract zijn, aanwezig zijn, hoop ik. Daar kan dus een basis gelegd worden voor echte solidariteit zoals die waar u over spreekt. Er moet dus voorkomen worden dat de vakbondsleiding die dag gebruikt om stoom af te laten, er moet in tegendeel met de basis van VW Vorst maar ook met alle andere aanwezigen verder gekeken worden met hopelijk algemenere stakinsacties als gevolg in de daaropvolgende weken. Maar of het zo zal lopen... met LSP en PVDA (ik denk toch dat beiden dat scenario voorstaan) alleen gaan we de mensen daar niet toe krijgen, vrees ik.
|
Probleem dat de maatschappelijke druk vanuit media, patronaat en vakbondsleiding vele male groter is dan wij samen kunnen zetten. We zullen zien zaterdag.
|
Ten eerste moet je niet vergeten dat de VW'ers nu pas van hun mokerslag herstellen. Op het Congres van de MWB (Brabant) zegde Castro dat de strijd voor VW geen strijd is over een fabriek van gisteren, de fabriek gaat er morgen ook nog zijn, een strijd dus voor het behoud van de jobs. De leiding van de vakbond kan je dus niet over één kam scheren, er is op dit ogenblik héél veel discussie over de lijn op alle niveaus, als je die wil winnen moet je niet 'dé' vakbondsleiding veroordelen. De goei moet je ondersteunen.
|
Er is een bureaucratische leiding, en sommigen onder hen zullen wat linkser praten onder druk van de basis. Als die druk nog wat harder wordt, zullen ze misschien s ook iets links doen.
@ Proletariër: dat is natuurlijk het witte mars fenomeen. Ook de betoging naar aanleiding van Ford Genk was een begrafenisstoet. De vakbondsleiding zal er alles aan doen om dat proberen te bereiken. Aan de andere kant kan zoiets ook een belangrijke aanzet geven tot versterking van solidariteit en versterking van de strijd. In het 'slechtste' geval voor vakbondsleiding en patronaat ontstaat hieruit een beweging die op een gegeven moment omslaat in een beweging die opkomt voor een goed IPPA. De vakbondsbureaucratie zelf zal zich hier van bewust zijn. In die zin komen die ontslagen op een voor hen 'vervelend' tijdstip. Nu blijft het spannend om te zien wat 2 december gaat geven, er is alvast een heel groot potentiëel voor steun Belgiëwijd en de vakbondsleiding is natuurlijk nog nooit zo gediscrediteerd geweest als sinds het generatiepact. Tevens is er nu de ervaring van de algemene staking (voor een groot deel zal die van vorig jaar de eerste keer geweest zijn). |
"Er is een bureaucratische leiding, en sommigen onder hen zullen wat linkser praten onder druk van de basis"
Kent gij die mensen eigelijk wel? Ik snap niet hoe jij kan functioneren in een vakbond met zulke extremistische standpunten? Met zulke standpunten wil je blijkbaar maar één ding: en dat is de vakbond kapot proberen te maken, met linkse praat weliswaar. |
Een tekst die Guerin plaatste over hoe de huidige vakbonden aanvaard worden het radicalisme te bedwingen: http://forum.politics.be/showthread.php?t=67676
Er mag heel wat kritiek zijn op de vakbondstop, vind ik hoor. |
Doet Meervoud ook mee? het kan zijn dat ik ook afkom.
|
Hopelijk komt meervoud ook natuurlijk, al zou ik de Vlaamse Vlaggen thuislaten, sinds de splitsing van de CMB zou dat wel eens als steunbetuiging aan slechts één van 'fracties' of taalgroepen gezien kunnen worden.
|
Ach dat is te zien welk kleur domineert. Rood, geel of zwart. Die rode vlaggen met een klein leeuwtje op vallen best mee. ;)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be