Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaams Belmang weer wat achteruit, volgens opiniepeiling (https://forum.politics.be/showthread.php?t=69796)

AEvanLoon 25 november 2006 16:50

Vlaams Belmang weer wat achteruit, volgens opiniepeiling

Opiniepeilingen hebben natuurlijk maar een beperkte waarde, maar toch zijn ze van belang, al was het maar omdat opportunisten doorgaans de neiging hebben om te stemmen op partijen die het goed doen in zo'n peiling.

Welnu, om die reden ben ik toch enigszins tevreden met het feit dat de peiling die vandaag in De Standaard wordt besproken aangeeft dat het VB gezakt is tot 21,9% van de Vlaamse kiezers (dat is nog veel maar het percentage bedroeg nog 23,1% in de DS-peiling van juni 2006 en 24,3% bij de verkiezingen van het Vlaamse parlement op 13 juni 2004 - het moment dat het VB zijn hoogtepunt beleefde).

De neergang van het VB is dus eindelijk ingezet.

Al blijft het natuurlijk maar een opiniepeiling. Met dit cijfer zou het VB in mei 2007 zelfs nog altijd over een "overwinning" kunnen spreken, want bij de vorige federale parlementsverkiezingen (18 mei 2003) haalde het VB s"lechts" 18,2% van de (Nederlandstalige) stemmen.
Dus is het nog wachten op peilingen en vooral verkiezingsresultaten waarbij het VB opnieuw onder de 18% zakt.

DeoSolis 25 november 2006 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AEvanLoon (Bericht 2194057)
Opiniepeilingen hebben natuurlijk maar een beperkte waarde, maar toch zijn ze van belang, al was het maar omdat opportunisten doorgaans de neiging hebben om te stemmen op partijen die het goed doen in zo'n peiling.

Welnu, om die reden ben ik toch enigszins tevreden met het feit dat de peiling die vandaag in De Standaard wordt besproken aangeeft dat het VB gezakt is tot 21,9% van de Vlaamse kiezers (dat is nog veel maar het percentage bedroeg nog 23,1% in de DS-peiling van juni 2006 en 24,3% bij de verkiezingen van het Vlaamse parlement op 13 juni 2004 - het moment dat het VB zijn hoogtepunt beleefde).

De neergang van het VB is dus eindelijk ingezet.

Al blijft het natuurlijk maar een opiniepeiling. Met dit cijfer zou het VB in mei 2007 zelfs nog altijd over een "overwinning" kunnen spreken, want bij de vorige federale parlementsverkiezingen (18 mei 2003) haalde het VB s"lechts" 18,2% van de (Nederlandstalige) stemmen.
Dus is het nog wachten op peilingen en vooral verkiezingsresultaten waarbij het VB opnieuw onder de 18% zakt.

Nu nog afwachten wat de kemels in de andere partijen weer van blunders gaan maken voordat de verkeizingen er zijn.

DenDane 25 november 2006 17:36

Citaat:

De neergang van het VB is dus eindelijk ingezet
hoop doet leven...:roll:

De schoofzak 25 november 2006 17:36

Van mij mag je de titel van deze draad veranderen in: "het vel van de beer verkopen vooraleer hij geschoten is".

In een draad als deze zitten beide partijen gewoon maar te herhalen wat ze zelf zo graag zouden willen zien gebeuren.

Jazeker 25 november 2006 17:47

Citaat:

Welnu, om die reden ben ik toch enigszins tevreden met het feit dat de peiling die vandaag in De Standaard wordt besproken aangeeft dat het VB gezakt is tot 21,9% van de Vlaamse kiezers

Toon me op die grafiek nu eens die daling? Het gaat hier over een peiling die het Vlaams Belang steevast zwaar onderschat.

Voorbeeldje: stel dat in 2004 die peiling het Vlaams Belang inschatte op 16% terwijl ze werkelijk 24% haalden bij de verkiezingen. Dan komt diezelfde peiling vandaag met een cijfer van 21,9% en vergelijkt dat (vermoedelijk weer veel te lage cijfer) met de 24% van de verkiezingen in plaats van de 16% van de vorige eigen peiling.

Ik neem aan dat je toch ietsje meer bijdehand bent dan dat je hier laat uitschijnen, nietwaar? Het was maar bedoeld om de mensen een rad voor de ogen te draaien, niet?

DeoSolis 25 november 2006 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2194191)
Van mij mag je de titel van deze draad veranderen in: "het vel van de beer verkopen vooraleer hij geschoten is".

In een draad als deze zitten beide partijen gewoon maar te herhalen wat ze zelf zo graag zouden willen zien gebeuren.

Eerlijk gezegd zijn het voor mij allemaal dezelfde schizofrene ,asociale stronten.

Zwartengeel 25 november 2006 17:52

Citaat:

Dan gaat vooral de VLD nog bibberen de komende tijd.

Rene Artois 25 november 2006 18:11

Een zaak kan nu al met zekerheid voorspeld worden : iedereen zal weer gewonnen hebben.

DeoSolis 25 november 2006 18:18

Wat in feite wel met de verkiezingen groter wordt is de spleet.

Zwartengeel 25 november 2006 18:22

Wie of wat is Vlaams Belmang overigens?

Rene Artois 25 november 2006 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis (Bericht 2194297)
Wat in feite wel met de verkiezingen groter wordt is de spleet.

U zegt?

cor 25 november 2006 18:33

Ahum ...

Jazeker 25 november 2006 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2194304)

Een nieuwe term die nog moet worden overgenomen door de VRT, de kranten en Belga?

AEvanLoon 25 november 2006 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2194215)

Toon me op die grafiek nu eens die daling? Het gaat hier over een peiling die het Vlaams Belang steevast zwaar onderschat.

Voorbeeldje: stel dat in 2004 die peiling het Vlaams Belang inschatte op 16% terwijl ze werkelijk 24% haalden bij de verkiezingen. Dan komt diezelfde peiling vandaag met een cijfer van 21,9% en vergelijkt dat (vermoedelijk weer veel te lage cijfer) met de 24% van de verkiezingen in plaats van de 16% van de vorige eigen peiling.

Ik neem aan dat je toch ietsje meer bijdehand bent dan dat je hier laat uitschijnen, nietwaar? Het was maar bedoeld om de mensen een rad voor de ogen te draaien, niet?

Ik weet niet waar u die grafiek gevonden hebt, maar dat is niet de grafiek die op de eerste pagina van De Standaard van vandaag te vinden is.

Het recentste cijfer voor het VB is natuurlijk hetzelfde, maar uw grafiek laat niet de cijfers zien van de peiling van dezelfde bron in juni 2006 en die van de Vlaamse verkiezingen in 2004.

Dat misleidende trucje in uw grafiek om de hogere cijfers van die 2 meetmomenten weg te laten kunt u toch zelf ook vaststellen, want ik heb die vergelijkingsmomenten wel degelijk genoemd in mijn openingspost.

By the way: het VB-percentage voor mei 2003 is 18,2. Waar u of uw bron die 17,9 vandaan haalt (en het totale cijfer van "8 oktober 2006" voor heel Vlaanderen: dat heb ik nooit eerder in een verkiezingsuitslag gezien) is mij een raadsel.

driewerf 25 november 2006 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois (Bericht 2194327)
U zegt?

op 13 mei zal er een blijde gebeurtenis voorvallen ten huize DeoSolis.

AEvanLoon 25 november 2006 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2194304)

Ik veronderstel dat u doorhad dat het om het Vlaams Belang gaat. De afwijkende naam is een simpele tikfout.
Moet ik mij daarvoor bij u verontschuldigen?

DeoSolis 25 november 2006 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 2194431)
op 13 mei zal er een blijde gebeurtenis voorvallen ten huize DeoSolis.

Inderdaad dan wordt ik mijn eerste portefeuille

Voodoo Child 25 november 2006 20:06

:cheer: Peilingen :cheer:

armando 25 november 2006 20:09

altijd zijn er mensen die tevreden zijn wanneer het Vlaams Belang achteruit gaat, zij zijn blij dat de ONDERGANG van Vlaanderen nabij is, slaap rustig verder idioten

Jazeker 25 november 2006 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 2194618)
:cheer: Peilingen :cheer:

Vergeet "Patrick" niet te pijpen. :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be