circe |
27 november 2006 19:12 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan
(Bericht 2200006)
Zoiets wordt in skeptische kringen 'anekdotisch bewijs' genoemd en is waardeloos. Pas wanneer een behandeling bij een groep proefpersonen een duidelijk, reproduceerbaar resultaat geeft dat verschilt van een controlegroep die de behandeling niet onderging kan je iets beginnen besluiten. Als ik jouw redenering volg kan ik ook wanneer ik griep heb alle dagen een uur op mijn kop gaan staan en wanneer ik na een week genezen ben besluiten dat op je kop staan helpt tegen griep!
|
Mij niet gelaten hoor, alleen heb ik die discussie al iets te dikwijls moeten voeren.
Ik wil evenwel niet beweren dat acupunctuur voor �*lles een oplossing is of kan zijn. Ik zou mijn kinderen vb. niet met acupunctuur laten behandelen in geval van longontsteking of zo.
wat wèl al (bij verschillende!) personen tot 100% genezing heeft geleid was een acupunctuurbehandeling tegen migraine, tegen hyperventilatie, tegen hoofdpijnen als gevolg van constante stress etc....
de gekende (en ineens zou dt wèl lukken!) pijnbestrijding in geval van aanwijsbare verkalking in de halswervels... niet 100% blijvend, maar voldoende om er met twee behandelingen per jaar geen pijnstillers meer bij te hoeven slikken.
enfin, ik heb teveel goede ervaringen op teveel verschillende gebieden zelf ondervonden en gezien bij kennissen, om enkel het "pijnstillend" karakter te moeten geloven.
Het eventuele placebo effect kan ik volkomen uitsluiten: als je denkt dat het beter is omdat je enkel gelooft dat die prikken geholpen hebben, dan duurt het effekt constant en niet enkel gedurende een maand, waarna de klachten terugkomen en dan weer verdwijnen bij een nieuwe behandeling.
|