Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Help de dokwerkers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=7010)

Jörgen Noens 19 november 2003 19:28

Beste forumbezoeker,

Om het even welke politieke voorkeur je hebt. Om het even of je, je Vlaming, Waal of belg voelt. Gewoon jullie aandacht even voor het onderstaande. Een kleine moeite, kan een hart onder de riem voor deze mensen betekenen.

Op donderdag 20/11 vindt de cruciale stemming in het Europees parlement plaats over de havenrichtlijn. Jullie weten intussen wel waar het over gaat. De Europese vakbonden organiseren een laatste petitieronde. Je kan hun online-petitie nog tekenen op

http://www.havenarbeiders.be/Petitie/sign.php

De mannen en vrouwen van den dok zullen jullie dankbaar zijn !

Mail in één adem dit bericht nog door naar iedereen die dit zou kunnen interesseren.

Met vriendelijke groeten,

Jörgen Noens

Oja ik tekende als nummer 6531.

Vlaamse Leeuw 19 november 2003 19:33

Op dit ogenlbik hebben de dokwerkers een beschermd statuut als werknemer. Daarom vind ik het niet slecht indien er wat meer concurrentie voor deze arbeidsplaatsen zou komen.

Dat de bemanning haar eigen schip zou kunnen lossen/laden vind ik een goed idee, maar natuurlijk moeten de bemanning dan wel goed opgeleid zijn om deze zaken te doen.

Klaas 19 november 2003 19:39

Ik teken zeker!

Klaas 19 november 2003 19:43

Rudy heeft ook al getekend!

Rudy Van Nespen 19 november 2003 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klaas
Rudy heeft ook al getekend!

Yep!
Veiligheid wordt namelijk gegarandeerd door onze eigen, geschoolde mensen en niet door de goedkope en ongeschoolde bootcrews...

Vlaamse Leeuw 19 november 2003 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klaas
Rudy heeft ook al getekend!

Yep!
Veiligheid wordt namelijk gegarandeerd door onze eigen, geschoolde mensen en niet door de goedkope en ongeschoolde bootcrews...

De overheid heeft duidelijk gezegd dat zij alleen maar de bemanning zullen laten lossen indien ook zij voldoende gekwalificeerd zijn.

Klaas 19 november 2003 20:11

Ik merk op bij het overlezen van de lijst dan vele VB'ers, enkele LA'ers en enkele GROEN!'ers de lijst tekenen!

Proficiat!

Hanne 19 november 2003 20:51

Hoe mooi ik dit initiatief ook vind, toch moet ik volgende vraag kwijt.

Maakt de SPA zich nu niet schuldig aan een daad van extreme onverdraagzaamheid : "Eigen (EU) dokwerkers eerst?" :wink:

Opletten... het Hof van Cassatie waakt :lol: :lol: :lol:

ancapa 19 november 2003 21:22

nr 6647 heeft ook getekend ! Voor onze Vlaamse Wereldhaven en de Antwerpse Vlaamse arbeiders :wink:

herr fritz 19 november 2003 22:22

Dokwaaaarken is poen pakken.

Ik heb genoeg aan de dok rondgelopen en eerlijk gezegd moet ik niks weten van die arrogante havenarbeiders.

Met de staking hebben ze daar is met ne hoop zatten een camionchauffeur uit zijn ne trekker gesleurd en in elkaar gekoekt voor mijn ogen.
Sindsdien zijn het gewoon voor mij een bende zelfverwaande klojo´s voor mij.

POEN, daar gaat het hem om aan de dok.

Rudy Van Nespen 20 november 2003 14:09

Europees Parlement verwerpt havenrichtlijn

Het Europees Parlement heeft donderdag in Straatsburg de omstreden richtlijn over de liberalisering van de havendiensten in Europa definitief verworpen. Tegen de ontwerptekst werd onder meer in de Belgische havens fel betoogd.

Met een meerderheid van 229 tegen 209 stemmen veegde het halfrond in Straatsburg het compromisvoorstel in de derde en laatste lezing van tafel. Zestien europarlementsleden onthielden zich. De havenrichtlijn was al twee jaar onderwerp van debat in de Europese instellingen. De ontwerptekst bepaalde onder meer dat de scheepsbemanning onder bepaalde voorwaarden het laden en lossen op eigen houtje zou kunnen uitvoeren, zonder de diensten van professionele dokwerkers. Dat zagen de Belgische havenarbeiders als een ondermijning van de wet-Major. Ook de liberalisering van de loodsdiensten was in de ontwerptekst naar voren geschoven. (DWM/LUM)

herr fritz 20 november 2003 16:34

Het punt is dat men schepen zou kunnen bouwen voor bepaalde ladingen die op eigenkracht kunnen laden en lossen.
DWZ dat die bepaalde wet major dikwijls een logische ontwikkeling van maritieme technieken in de weg staat.
Dit zou echter maar gaan over een klein percentage aan overslag.

Het zou BELACHELIJK worden als in AZIË of andere regionen goederen verhandeld worden op eigen kracht met moderne schepen terwijl op Europa nog moet gevaren worden met verouderde schepen alleen omwille van de wet MAJOR.

Als men een beetje logisch redeneert: als logistieke kosten zakken komt dat ten goede aan de economie en dus ook aan de consument.


Bobke 20 november 2003 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klaas
Rudy heeft ook al getekend!

Yep!
Veiligheid wordt namelijk gegarandeerd door onze eigen, geschoolde mensen en niet door de goedkope en ongeschoolde bootcrews...

De overheid heeft duidelijk gezegd dat zij alleen maar de bemanning zullen laten lossen indien ook zij voldoende gekwalificeerd zijn.

En wie zal die kwalificatie controleren. :?:
Als reeds kapiteinsdiploma’s te koop zijn op de zwarte markt. 8)

Tegendradigaard 20 november 2003 16:58

Help de dokwerkers ??? Das nu just wat de dokwerkers nie willen.

ze weigeren de hulp van de matrozen.

Zo tegendraads had ge da nog nie bekeken he.

Maurice 20 november 2003 18:34

Aan allen die de petitie ondertekend hebben: bedankt!

Meer info over de petitie kan je vinden op:
http://www.havenarbeiders.be/Petitie/sign.php

Verder wil ik nog toevoegen Vlaamse Leeuw, informeer je beter dan zal je begrijpen dat je uitleg die je hier verschaft maar half ondersteund is en dat je jezelf belachlijk maakt.

Enne heer Fritz, uitzonderingen maken de regel niet, er zijn er altijd die van bepaalde momenten gebruik maken om hun agressieve natuur te uiten, dit mag en kan je niet veralgemenen.

Hopelijk mag gans de campagne die drie jaar duurde een opsteker zijn voor andere takken die dra aan de beurt zijn van de Europese liberaliseringsdrift.

herr fritz 20 november 2003 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice
Aan allen die de petitie ondertekend hebben: bedankt!

Meer info over de petitie kan je vinden op:
http://www.havenarbeiders.be/Petitie/sign.php

Verder wil ik nog toevoegen Vlaamse Leeuw, informeer je beter dan zal je begrijpen dat je uitleg die je hier verschaft maar half ondersteund is en dat je jezelf belachlijk maakt.

Enne heer Fritz, uitzonderingen maken de regel niet, er zijn er altijd die van bepaalde momenten gebruik maken om hun agressieve natuur te uiten, dit mag en kan je niet veralgemenen.

Hopelijk mag gans de campagne die drie jaar duurde een opsteker zijn voor andere takken die dra aan de beurt zijn van de Europese liberaliseringsdrift.

Ik heb al in serieus wat havens in Europa werkzaamheden verricht en ik moet eerlijk zeggen dat de Antwerpse dokwerker zich het meest arrogant opstelt.

Solidair met de poen ja.

Voor max 1 van de tien dokwerkers doe ik mijn hoed af.
De rest doet gewoon hetzelfde werk zoals in het binnenland gebeurt en waar ze dikwijks ronduit 2x minder poen mee pakken.
Zo simpel is de zaak.

Als morgen iedere vlaming een beetje echt doorzicht krijgt wat dokwerken echt inhoudt(bulk, container, fruit, stukgoed, ro-ro...) en wat ermee verdiend kan worden dan gaan er twee dingen gebeuren:
1) ze gaan beginnen moorden voor "ne boek"
2) geen reet tekent uw petitie

En voor de rest zeg: degene die echt iets kunnen en doen aan de dok, die hoeven gene schrik te hebben.

Maurice 20 november 2003 19:16

Ieder heeft recht op zijn mening ook jij, of een Antwerpse havenarbeider nu arrogant is of niet doet niks terzake.

Dit is in basis een strijd tussen diegenen die al een pak geld hebben (de reders en verladers samen met hun politieke vriendjes) en de gewone werkman in Europa. Een strijd die de komende jaren in alle sectoren zal toenemen (GATS).

Het brutoloon van een havenarbeider alle werk ligt misschien aan de hoge kant, wat ervan overblijft nadat 'Brussel' er zijn aandeel van heeft ingepikt is een fractie hoger dan wat een gewone fabrieksarbeider over heeft. Daarnaast mag je niet vergeten dat de tijd van 'domme kracht' stilletjes aan aan het vedwijnen is, een havenarbeider moet tegenwoordig meer kennen dan een zak op zijn schouders sleuren.

Misschien moet je zelf wel 'een boek' te pakken zien te krijgen als je denkt dat de dok hemel en aarde is...

boer_bavo 20 november 2003 19:25

De haven van Genua is enorm gegroeid nadat ze het laden en lossen geliberaliseerd hadden. Want daardoor kwamen meer bedrijven naar de haven, wat op zijn beurt zorgde voor meer werkgelegenheid buiten de haven.

Maar los van dit feit, een vraag: hebben de blokkers dit keer ook niet tegen de liberalisering gestemd? Want dat was vorige keer het geval (terwijl ze ook mee gingen folderkes uitdelen bij de betoging).

Maurice 20 november 2003 19:33

Ik zie niet in hoe je de haven van Genua kan vergelijken met de havens in de Le Havre-Hamburg range? Je kan evengoed een appel met een peer vergelijken!

De voltallige Belgische fractie heeft tegen de richtlijn gestemd.

boer_bavo 20 november 2003 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice
Ik zie niet in hoe je de haven van Genua kan vergelijken met de havens in de Le Havre-Hamburg range? Je kan evengoed een appel met een peer vergelijken!

Ik zie niet waarom niet.

Wat de stemming betreft: vorige keer heeft het blok zich wel degelijk onthouden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be