Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Elektriciteitsprijzen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=70135)

circe 28 november 2006 10:20

Elektriciteitsprijzen

Heeft iemand hier duidelijke informatie over?

Reeds jaren heb ik een dubbel elektriciteitstarief (nacht/dag).
Ik hoorde een tijd geleden dat vanaf volgend jaar de weekends als nachttarief zouden gelden, wat in feite een goede zaak is.

Kortelings las ik echter dat dit echter een vestzak/broekzak operatie ging worden, want "in ruil" zou de standaard prijs/kwH stijgen.

Nu ging ik ervan uit dat deze prijsstijging voor �*lle gebruikers zou gelden (wat ik sowieso niet fair vind), maar nu hoorde ik dat ENKEL degenen met dubbel tarief een prijsverhoging zouden moeten betalen. (dus ook indien je geen gebruik maakt van het weekend als nachttarief).

Weet iemand daar meer over?

Het begint een beetje ridicuul te worden: als zuinige energieverbruiker heb ik wel een beetje voordeel bij het nachttarief (beetje: want ik moet apart bijbetalen voor de meter, dus dat vermindert mijn voordeel al). Als ik echter bovendien nog een hogere prijs per kwH moet betalen, dan wordt het dus eventueel goedkoper om gewoon één enkel dagtarief te gebruiken.

Jantje 28 november 2006 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2201479)
Heeft iemand hier duidelijke informatie over?

Reeds jaren heb ik een dubbel elektriciteitstarief (nacht/dag).
Ik hoorde een tijd geleden dat vanaf volgend jaar de weekends als nachttarief zouden gelden, wat in feite een goede zaak is.

Kortelings las ik echter dat dit echter een vestzak/broekzak operatie ging worden, want "in ruil" zou de standaard prijs/kwH stijgen.

Nu ging ik ervan uit dat deze prijsstijging voor �*lle gebruikers zou gelden (wat ik sowieso niet fair vind), maar nu hoorde ik dat ENKEL degenen met dubbel tarief een prijsverhoging zouden moeten betalen. (dus ook indien je geen gebruik maakt van het weekend als nachttarief).

Weet iemand daar meer over?

Het begint een beetje ridicuul te worden: als zuinige energieverbruiker heb ik wel een beetje voordeel bij het nachttarief (beetje: want ik moet apart bijbetalen voor de meter, dus dat vermindert mijn voordeel al). Als ik echter bovendien nog een hogere prijs per kwH moet betalen, dan wordt het dus eventueel goedkoper om gewoon één enkel dagtarief te gebruiken.

De tarieven voor mensen met een dubbele meter gaan idd stijgen, deze voor de mensen met enkele meter nog niet.

Deze manier van stijgen word om verschillende reden gedaan.

1) 's nachts werken de zonnepanelen niet, wat een minder opzet van deze mensen tot gevolg heeft en dus een meer netto winst leverde aan de energiebaronie

2) het nachtverbruik is nu zoveel gestegen, dat het zelfs hoger ligt dan het particulier verbruik van het dag tarief.

3) men wil de betalingen aan de mensen die stroom op het net zetten lage houden.

4) de industrie zou een verhoging van het gewone stroomverbruik niet meer pikken en nog meer verhuizen.

5) men wil de burger meer naar het gebruik van groene stroom dwingen en men is daarom bezig met beide stroomvoorzieningen in prijs gelijk te maken.

Binnen een paar maanden zal het tarief voor de mensen met enkel meter ook wel stijgen.

circe 28 november 2006 11:36

Bedankt jantje. Ik zie het nog een paar maanden aan, maar dan vliegt de dubbele meter de deur uit (kosten voor de meter zullen op den duur hoger zijn dan wat ik uitspaar aan goedkoper tarief).

-----------------

Aanpassing: ter informatie voor de geïnteresseerden.
Heb net met Electrabel gebeld en ze berekenen voor U gewoon of U aan het nieuwe tarief nog profijt zal hebben (ook rekening houdend met de extra kosten voor de nachtmeter).
Rekening houdend met mijn huidig nachtverbruik heb ik nog steeds profijt (wel maar 35 euro, maar profijt is profijt), dat zal dus wel meer worden indien vanaf vrijdagavond tot maandagmorgen alle verbruik aan nachttarief wordt gerekend, zelfs met die verhoging per kwH.

Maar iedereen kan het dus laten uitrekenen.

Tantist 28 november 2006 11:54

www.vreg.be

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be