Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Quebec wordt aparte staat binnen Canada. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=70164)

Derk de Tweede 28 november 2006 13:23

Quebec wordt aparte staat binnen Canada.

Dat stond heel kort op NOS tt pagina 130 vanmorgen. Weet iemand hier iets meer van en zou deze ontwikkeling positief kunnen bijdragen tot een onafhankelijke staat Vlaanderen?

Metternich 28 november 2006 13:30

Geen staat Quebec, maar een natie binnen Canada is de juiste formulering ;) Een wereld van verschil helaas.

Derk de Tweede 28 november 2006 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2201874)
Geen staat Quebec, maar een natie binnen Canada is de juiste formulering ;) Een wereld van verschil helaas.

Dis in iedergeval meer dan de huidige provincie?
Jammer dat De Gaulle dit niet meer kan meemaken....
Wat zou zijn ego gestreeld zijn...

Hans1 28 november 2006 14:58

De flaminganten trekken zich op aan De Gaulle...

Rare jongens toch.

Metternich 28 november 2006 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2202077)

Rare jongens toch.

Hans lult nogmaals naast de kwestie. Zo gefixeerd op ons ja?

Derk de Tweede 28 november 2006 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2202077)

Rare jongens toch.

Je weet toch wel wat die mafkees zei over Quebec tijdens een officieel bezoek aan Canada?

Vive le Quebec libre

Miguelito 28 november 2006 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2202214)
Je weet toch wel wat die mafkees zei over Quebec tijdens een officieel bezoek aan Canada?

Vive le Quebec libre

Maar je weet toch dat de Président-Fondateur helemaal niets heeft tegen het séparatisme francophone. Dat heet dan revolutie tegen de overdraagzaamheid.

Derk de Tweede 28 november 2006 17:20

Ik vond toch iets meer op internet:

Quebec aparte natie binnen Canada

OTTAWA - Het Canadees parlement heeft maandag een resolutie aangenomen waarin de inwoners van de Franstalige regio Quebec worden erkend als natie binnen een verenigd Canada. De resolutie, ingebracht door premier Stephen Harper, werd met 266 stemmen voor en 16 tegen goedgekeurd.

Bekijk video )))

Uit protest tegen de motie legde maandag een lid van de regering van Harper zijn functie neer. Staatssecretaris Michael Chong zei dat hij zich niet kon vinden in de erkenning van 'etnisch nationalisme'.

van Maerlant 28 november 2006 17:41

Een goede stap vooruit voor Quebec.

liberalist_NL 28 november 2006 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2201854)
Dat stond heel kort op NOS tt pagina 130 vanmorgen. Weet iemand hier iets meer van en zou deze ontwikkeling positief kunnen bijdragen tot een onafhankelijke staat Vlaanderen?

Tja, referendum onafhankelijk niet gelukt (ik geloof iets van 49% voor), dan maar een tussenoplossing...

evilbu 28 november 2006 20:11

Tja, wat betreft Quebec... lees mijn handtekening zou ik zeggen.;-)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2202214)

Vive le Quebec libre

Wat hem niet in dank werd afgenomen door de rest van de Canadezen na de zware uitputting tijdens de Wereldoorlog.

Breda 28 november 2006 20:18

kan Quebec op eigen benen staan integenstelling tot Brussel & Wallonië ??

liberalist_NL 28 november 2006 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 2203079)
kan Quebec op eigen benen staan integenstelling tot Brussel & Wallonië ??

In tegenstelling tot Wallonië en Brussel in België, is Quebec in Canada een van de welvarendste regio's.

Zeno! 1 december 2006 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2203454)
In tegenstelling tot Wallonië en Brussel in België, is Quebec in Canada een van de welvarendste regio's.

Idd, in dat opzicht is Québec het 'Vlaanderen' van Canada, met enig verschil dat de Québécois geen meerderheid vormen.

Miguelito 1 december 2006 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 2211342)
Idd, in dat opzicht is Québec het 'Vlaanderen' van Canada, met enig verschil dat de Québécois geen meerderheid vormen.

belgique is denk het enige land waar de vraag naar onafhankelijkheid uit die regio komt die meerderheid van de bevolking vertegenwoordigen. Zegt toch veel over de wenselijkheid van de belgiqiue staat

liberalist_NL 2 december 2006 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito (Bericht 2211389)
belgique is denk het enige land waar de vraag naar onafhankelijkheid uit die regio komt die meerderheid van de bevolking vertegenwoordigen. Zegt toch veel over de wenselijkheid van de belgiqiue staat

Dat vind ik nou het grappige aan België: Het is de meest originele versie van een bananenrepubliek in West-Europa. En dan ook nog eens een grondlegger van de EU. Dat belooft wat!;-)

evilbu 2 december 2006 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito (Bericht 2211389)

België is echt in veel opzichten raar:
- geklemd tussen de drie grootste Europese talen
- dubbel federaal
- meerderheidstaal is de bedreigde
- meederheidsgroep doet financieel nadeel
- meerderheidsgroep wil van minderheid juist af!

liberalist_NL 2 december 2006 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2214511)
België is echt in veel opzichten raar:
- geklemd tussen de drie grootste Europese talen
- dubbel federaal
- meerderheidstaal is de bedreigde
- meederheidsgroep doet financieel nadeel
- meerderheidsgroep wil van minderheid juist af!

Hoezo is België dubbel federaal, eigenlijk?

evilbu 2 december 2006 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2214514)
Hoezo is België dubbel federaal, eigenlijk?

Je kan me zelf een newbie noemen, dus sla me niet dood als ik iets verkeerd zeg.:oops: ;-)

Maar België is dubbel federaal eigenlijk : het kent een opdeling op territoriaal vlak (Brussels, Vlaams en Waals Gewest) en in bevolkingsgroepen (Vlaamse, Franse en Duitstalige Gemeenschap)

Zowel de Franse als de Vlaamse Gemeenschap vertegenwoordigen inwoners van dat Brussels Gewest.
De Duitstaligen in het oosten van België hebben echter geen eigen regio, hun parlement beslist over zaken zoals onderwijs in het Duits, maar ze hebben (nog) geen territoriale autonomie, het parlement van het Waals Gewest beslist dus over hun gebied.

Wijziging : Wikipediakaartje (op mijn verzoek gemaakt trouwens) om die dubbele opdeling te verduidelijken:-o

liberalist_NL 2 december 2006 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2214521)
Je kan me zelf een newbie noemen, dus sla me niet dood als ik iets verkeerd zeg.:oops: ;-)

Maar België is dubbel federaal eigenlijk : het kent een opdeling op territoriaal vlak (Brussels, Vlaams en Waals Gewest) en in bevolkingsgroepen (Vlaamse, Franse en Duitstalige Gemeenschap)

Zowel de Franse als de Vlaamse Gemeenschap vertegenwoordigen inwoners van dat Brussels Gewest.
De Duitstaligen in het oosten van België hebben echter geen eigen regio, hun parlement beslist over zaken zoals onderwijs in het Duits, maar ze hebben (nog) geen territoriale autonomie, het parlement van het Waals Gewest beslist dus over hun gebied.

Wijziging : Wikipediakaartje (op mijn verzoek gemaakt trouwens) om die dubbele opdeling te verduidelijken:-o

Hmm... lijkt me niet echt efficient. Dit zorgt zeker voor een hele wirwar aan instellingen, regels en bureacratie, ofniet? Ik heb ook op dit forum gehoord dat aan de besluitvorming in België ook veel mankeert. Zo zou een Franstalige stem zwaarder wegen dan een Vlaamse (weet niet of ik het goed heb hoor!). Ik blijf erbij dat ik België in deze vorm een bananenrepubliek vind.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be