![]() |
Clash of civilizations
'clash of civilizations' is een modewoord geworden om de "spanningen" aan te duiden die er heersen tussen het westen en de arabische wereld.
-klopt dit beeld? -heeft één van de twee moreel 'gelijk' in deze clash? -wie is het brutaalst, bloedigst, meest agressief? -... |
U Hebt Gewonnen!!
Citaat:
|
Velen zouden zo'n clash willen. En diegenen die er het luidst ovr panikeren misschien wel het meest!
|
Men kan er idd, zoals lafaards, licht overgaan... :-P
|
Bij mij weten is er altijd al een clash geweest tussen de beschavingen want de mens heeft altijd wel ergens gevochten en mekander vermoord voor land,geld, religie of macht of gewoon ordinaire trots. niks nieuw dus
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Lees ook eens Jihad Vs McWorld, daar gooit men het over een andere boeg.
|
Ik heb het gelezen. Ik was niet onder de indruk. Huntingtons onderverdelingen in "beschavingen" is zeer arbitrair en niet zeker niet altijd logisch. Hij onderscheidt de "orthodoxe" beschaving van de westerse, maar maakt binnen het wetsen dan weer geen onderscheid tussen zuidelijke, katholieke, "latijnse" landen en noordelijke, "germaanse" protestantse lande, noch tussen de Vs en Europa, en ook niet tussen de angelsaxische en de continentale cultuur. Waarom dan wel een orthodoxe beschaving?
Ook ziet hij geen quasi geen conflict tussen het westen en Latijns-Amerika (dezelfde godsdienst), wat mij totaal onzinnig lijkt gezien de vele interventies en het succes van anti-amerikaanse politici daar. De relatie tussen de "hindoestaanse" en de "Chinees-confucianistische" beschavingen wordt evenmin als conflictueus beschouwd. En dat terwijl China al meer dan 40 jaar een stuk India bezet. Ook de verhouding China-islam bestempelt Huntington als "minst conflictueus". Ik denk niet dat de Oeigoeren het hiermee eens. Huntington legt dan weer overdreven de aandacht op de "botsing" tussen de islamitische beschaving en het westen, en minimaliseert de andere conflicten, en de vele conflicten binnen één en dezelfde "beschaving", zoals in Sub-Sahara-Afrika. Huntingtons visie is anti-liberaal, anti-Verlichting en anti-universalistisch. Hij gaat terug naar het conservatief "realisme" van Metternich en Bismarck. Hij is zeker geen neoconservatief want hij pleit voor non-interventie. Hij heeft ook geen aandacht voor het instrumentele gebruik van "cultuur" en religie door pragmatische oppurtunistische machtspolitici, zoals Milosevic. Het succes van Huntington kan worden verklaard door de nood aan een nieuw vijandsbeeld na de Koude Oorlog. In ieder geval worden zijn theorieën vooral bediscussieerd door mensen die hem niet gelezen hebben. (Tussen haakjes, voordien schreef Huntingon een interessanter boek over de "democratische golf" in Zuid-Europa) |
Citaat:
|
Citaat:
Misschien iets meer over de breuklijn tussen de katholieke en de protestantse werelden? Misschien moeten we Huntington vragen van zijn werk te herzien op basis van Hofstede's culturele verdeling? Of in The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order té veel aandacht besteed wordt aan de mohammedaanse bedreiging van de Vrije Wereld weet ik zo nog niet. Hieronder de inhoudsopgave die ik ooit heb overgetikt: Samuel P. HUNTINGTON, The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, London, 1998, ISBN 0-684-81987-2 I. A World of Civilizations 1. The New Era in World Politics Introduction: Flags and Cultural Identity A Multipolar, Multicivilizational World Other Worlds? Comparing Worlds: Realism, Parsimony, and Predictions 2. Civilizations in History and Today The Nature of Civilizations Relations Among Civilizations 3. A Universal Civilization? Modernization and Westernization Universal Civilizations: Meanings Universal Civilizations: Sources The West and Modernization Responses to the West and Modernization II. The Shifting Balance of Civilizations 4. The Fading of the West: Power, Culture, and Indigenization Western Power: Dominance and Decline Indigenization: The Resurgence of Non-Western Cultures La Revanche de Dieu 5. Economics, Demography, and the Challenger Civilizations The Asian Affirmation The Islamic Resurgence Changing Challenges III. The Emerging Order of Civilizations 6. The Cultural Reconfiguration of Global Politics Groping for Groupings: The Politics of Identity Culture and Economic Cooperation The Structure of Civilizations Torn Countries: The Failure of Civilization Shifting 7. Core States, Concentric Circles, and Civilization Order Civilizations and Order Bounding the West Russia and Its Near Abroad Greater China and Its Co-Prosperity Sphere Islam: Consciousness Without Cohesion IV. Clashes of Civilizations 8. The West and the Rest: Intercivilizational Issues Western Universalism Weapons Proliferation Human Rights and Democracy Immigration 9. The Global Politics of Civilizations Core State and Fault Line Conflicts Islam and the West Asia, China, and America Civilizations and Core States: Emerging Alignments 10. From Transition Wars to Fault Line Wars Transition Wars: Afghanistan and the Gulf Characteristics of Fault Line Wars Incidence: Islam’s Bloody Borders Causes: History, Demography, Politics 11. The Dynamics of Fault Line Wars Identity: The Rise of Civilization Consciousness Civilization Rallying: Kin Countries and Diasporas Halting Fault Line Wars V. The Future of Civilizations 12. The West, Civilizations, and Civilization The Renewal of the West? The West in the World Civilizational War and Order The Commonalities of Civilization |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be