Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Verdedig de democratie, stem klein. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=7062)

Henry 22 november 2003 13:46

De nieuwe kiesdrempel voor de Vlaamse verkiezingen is een slag in het gezicht van de democratie.

Ik roep daarom iedereen op om voor een kleine partij te stemmen, of het nu Groen! of N-VA of een andere partij is.

De wereldvreemde grootheidswaanzin van de VLD en het stalinistische discours van de sp.a moeten gestopt worden!

boer_bavo 22 november 2003 13:49

Ik zal op de kleine partij Vivant stemmen, als ze in kartel met de VLD naar de verkiezingen gaan.

Jan van den Berghe 22 november 2003 14:00

Ik heb er helemaal geen zin in om mijn stem verloren te laten gaan. Daarom kies ik bij de volgende verkiezingen voor een vertrouwd en degelijk product, nl. het Vlaams Blok.

Peter De Ryck 22 november 2003 14:13

Men oogst wat men in het verleden zaaide.
Uitgerekend dat ''vertrouwelijk''en''degelijk''produkt wordt binnenkort aangeboden op het proces te Gent.
Wanneer u extremisme,racisme,facisme en inbreuken op de racismewetgeving ''vertrouwelijke'' en ''degelijke'' produkten noemt :?:
De witte produkten van onze politiek. :idea:

Jan van den Berghe 22 november 2003 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter De Ryck
Wanneer u extremisme,racisme,facisme en inbreuken op de racismewetgeving ''vertrouwelijke'' en ''degelijke'' produkten noemt :?:

Geen enkele van de door u opgesomde elementen werd tot op heden bewezen. U neemt uw gedachten dus voor waarheid en werkelijkheid.

Vlaamse Leeuw 22 november 2003 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henry
De nieuwe kiesdrempel voor de Vlaamse verkiezingen is een slag in het gezicht van de democratie.

Tot op heden is de kiesdrempel er nog altijd niet. Maar had Verhofstad enkele maanden geleden niet gezegd dat deze kwestie enkel door het Vlaams parlement kon belist worden.

Maar nu er meer dan waarschijnlijk geen 2/3 meerderheid wordt gevonden in het Vlaams parlement, heeft Verhofstadt al aangekondigd dat het Federaal parlement daarover gaat beslissen.

Toch stel ik me nog de volgende vraag. Waarom moet er een kiesdrempel zijn in Vlaanderen en in België, maar niet in Brussel en Wallonië?

Hans1 22 november 2003 14:27

Waarom moeten er gewesten zijn?

De B.U.B. is ook een kleine partij zoals NVA en Groen.

Jan van den Berghe 22 november 2003 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1

Onze Opperblubber is weer met een nutteloze vraag. Waarom er gewesten moeten zijn? Heel eenvoudig toch: omdat de unitaire staatsvorm niet naar behoren werkte en er dringend federalisering van bevoegdheden nodig was, waardoor ieder gewest zijn eigen krijtlijnen tenvolle zou kunnen realiseren.

Nu, dit antwoord hebben we ondertussen al vele keren gegeven. Eens kijken over hoeveel dagen Hans de Opperblubber weer met dezelfde vraag op de proppen komt. Ik vraag me af of u in de rechtszaal (als u tenminste ooit in de rechtszaal heeft gestaan) ook dezelfde vragen blijft stellen. De rechter zal dat in ieder geval niet leuk vinden.

Jan van den Berghe 22 november 2003 14:32

Citaat:

De Blubberpartij is niets vergeleken met N-VA en Groen! BUB is een klein, marginaal studentenclubje.

Peter De Ryck 22 november 2003 14:33

Citaat:

U kan de N-VA onmogelijk vergelijken met de B.U.B.(verschil van bijna 4%) :idea:

Knuppel 22 november 2003 14:44

Als het aan de VLD-SP-a ligt zullen we binnenkort nog maar twee 'democratische partijen' over hebben. Alle anderen zullen verdwenen en/of uitgesloten zijn door cordons en kiesdrempels, en andere uitsluitingen.
Wat men hiet 'democratie' noemt is niet meer waard dat er nog op gestemd wordt. MOET op gestemd worden dan nog.
We zouden beter ons protest laten horen op de enige maniet die ons overblijft: massaal weigeren om nog te stemmen.

Waarom vormen trouwens niet ALLE benadeelde, kleine partijen een kartel met elkaar als teken van hùn verzet tegen de dictatoriale gang zaken? Zo valt er niemand meer uit de boot. De zetels na de verkiezingen onder elkaar verdelen naar gelang het behaalde aantal stemmen en voor de rest elkaar volkomen vrij laten in het parlement, zodat iedereen er zijn eigen programma kan verdedigen, en de kleine partijen hebben hun uitsluiters met gelijke munt betaald.

Knuppel 22 november 2003 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henry

Tot op heden is de kiesdrempel er nog altijd niet. Maar had Verhofstad enkele maanden geleden niet gezegd dat deze kwestie enkel door het Vlaams parlement kon belist worden.

Maar nu er meer dan waarschijnlijk geen 2/3 meerderheid wordt gevonden in het Vlaams parlement, heeft Verhofstadt al aangekondigd dat het Federaal parlement daarover gaat beslissen.

Toch stel ik me nog de volgende vraag. Waarom moet er een kiesdrempel zijn in Vlaanderen en in België, maar niet in Brussel en Wallonië?

Als dit waar is dan zal ik zeker een dikke proteststem uitbrengen!!!

Jan van den Berghe 22 november 2003 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Waarom vormen trouwens niet ALLE benadeelde, kleine partijen een kartel met elkaar als teken van hùn verzet tegen de dictatoriale gang zaken? Zo valt er niemand meer uit de boot. De zetels na de verkiezingen onder elkaar verdelen naar gelang het behaalde aantal stemmen en voor de rest elkaar volkomen vrij laten in het parlement, zodat iedereen er zijn eigen programma kan verdedigen, en de kleine partijen hebben hun uitsluiters met gelijke munt betaald.

Dit lijkt heel mooi in theorie. Maar zodra de zeteltjes in het Parlement verdeeld moeten worden, zal er gegarandeerd heibel van komen. En heb ik het nog niet over de financiering. Bij mijn weten moet er dan ook uit de grote kartelpot worden geput.

Jan van den Berghe 22 november 2003 14:49

Citaat:

Als dit waar is dan zal ik zeker een dikke proteststem uitbrengen!!!

Is nog af te wachten wat de Raad van State over dergelijke manoeuvres zal zeggen. Het kan heel goed zijn dat de hele zaak gewoon wordt afgeschoten.

Knuppel 22 november 2003 14:53

Sinds wanneer trekt paars zich iets aan van wat de Raad van State zegt?

Knuppel 22 november 2003 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Dit lijkt heel mooi in theorie. Maar zodra de zeteltjes in het Parlement verdeeld moeten worden, zal er gegarandeerd heibel van komen. En heb ik het nog niet over de financiering. Bij mijn weten moet er dan ook uit de grote kartelpot worden geput.

Vooraf duidelijke afspraken maken in dat verband.

Jan van den Berghe 22 november 2003 14:54

Citaat:

Maar dan kan de oppositie de vernietiging van de wet bij de Raad vragen. Denk wat er gebeurd is met de laatste kieshervorming...

Knuppel 22 november 2003 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Maar dan kan de oppositie de vernietiging van de wet bij de Raad vragen. Denk wat er gebeurd is met de laatste kieshervorming...

Is Brussel-Halle-Vilvoorde gesplitst?

Is de kieswet er niet door gekomen?

hiremhabief 22 november 2003 14:59

Hewel, Knuppel ... dat ware nog eens een schitterend idee!
Stel u dat eens voor zeg: N-VA, Vivant, Groen en nog zo'n paar in een kieskartel; technischgezien een en dezelfde partij en de kiezer spreekt zijn voorkeur voor deze of gene uit middels de voorkeurstem.
Daarna gaat eenieder zijns weegs.
Je kan dus gerust een hekel hebben aan Agalev en een N-VA stemmer zijn, of omgekeerd, en op het KVHD stemmen:
Kartel Voor Herstel Democratie.
Bien parlé la!! :lol:

Jan van den Berghe 22 november 2003 15:01

Citaat:

Is de kieswet er niet door gekomen?

De kieswet is gedeeltelijk verbroken. En een oplossing heeft deze regering voor dit punt nog steeds niet uitgewerkt. Als ze geen oplossing uitwerkt die in overeenstemming is met de grondwet, kan het zijn dat de Raad van State de verkiezingen ongeldig verklaart. Dan pas heeft Paars een kater!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be