Lijn 18 van de Waalse vervoersmaatschappij TEC kreeg woensdagmiddag de jongens en meisjes van het Taal Aktie Komitee over de vloer. Een dertigtal aktievoerders stapte op ter hoogte van het station van Leuven en begon onmiddellijk met het overplakken van alle Franstalige teksten op de bus. Er werden ook affiches aangebracht met daarop “170 Franse bussen, 0 Vlaamse jobs = Waalse solidariteit?” en “TEC pas de taalwet toe!”. De busreizigers ontvingen een pamflet met daarin de redenen voor onze aktie.
De ordediensten, die blijkbaar vooraf waren ingelicht, waren ogenblikkelijk ter plaatse doch lieten begaan. Zij konden de
volledig Nederlandsonkundige chauffeur diets maken om z’n bus toch maar in beweging te zetten (ook al had de meerderheid van de busreizigers geen ticketje gekocht). Onder het zingen van enkele liederen ging het richting eerstvolgende halte, zo’n vijf minuten verder. Daar werd de aktie zonder verdere problemen ontbonden.
Motivatie van de aktie:
Solidariteit: het woord is in de nasleep van het sociale drama te Vorst al meermaals gevallen. Ook in beschouwingen bij de verkiezingen van 2007 en het daarop volgende rondje staatshervormen komt het vaak terug.
Maar wanneer het Waalse gewest en TEC 170 bussen bij de Franse constructeur Irisbus bestellen (en niet bij de Vlaamse busbouwer Van Hool), dan is het oorverdovend stil. Geen Luc Cortebeeck (ACV) of Rudy De Leeuw (ABVV) om het gebrek aan Waalse solidariteit te hekelen. Ook geen Verhofstadt om Wallonië van nationalisme te beschuldigen. Of bij deze beslissing net zoals in 1993
[i] onregelmatigheden gemoeid zijn zal de (verre) toekomst wellicht uitwijzen, al doet het er niet echt toe: jaarlijks mag elke Vlaming duizenden euro’s aan Wallonië spenderen ter wille van de solidariteit; de omgekeerde richting, bijvoorbeeld een contract voor Van Hool en wat Vlaamse jobs, daar kan wel geen sprake van zijn.
TAK heeft genoeg van de Belgische eenrichtingssolidariteit.
Nog zo een eenrichtingsverkeer is de taalwet. Terwijl de Lijn zich uitslooft om heiliger te zijn dan de paus en jaren door Vlaanderen rijdt met tweetalige opschriften (want dat hoort zo in Brussel), legt de TEC diezelfde wetten al jaren vrolijk naast zich neer. De voorbije weken namen we nogmaals de proef op de som. Aan de halte “Leuven station” troffen we tweetalige opschriften aan; de aankondigingen op de bussen van TEC zijn eentalig Frans (in het minst slechte geval tweetalig); de chauffeurs spreken net voldoende Nederlands om tot 10 te tellen en “dankoe” te zeggen (de weinige uitzonderingen bevestigen de regel). TEC is daarmee in overtreding met de taalwetgeving.
TAK zal in de komende dagen klacht neerleggen tegen TEC bij de Vaste Commisie voor Taaltoezicht.