![]() |
Eerst de vrijmaking van de electriciteitsmarkt....gevolg => prijsstijgingen tegen de sterren op. Nu verhoogt de broodprijs met zomaar eventjes met 4 frank, 10 eurocent klinkt lager he :) en in 2004 wordt de broodprijs ook vrijgegeven. Een en ander betekent dat ons land meer en meer een soort van VS-a-sociale politiek begint te voeren waar de armen,zieken en invalieden het slachtoffer van zullen worden. Deze arme mensen zullen het rommelbrood van de aldi of de lidl moeten gaan vreten.....maar wacht.....bij den Turk kost een brood maar de helft dan bij de belgische bakker, eens overwegen om in de toekomst daar mijn dagelijks brood te gaan halen!!! :) :) :wink: . Deze Ultra-liberale anti menselijke politiek moet dringend een halt worden toegeroepen, mensen moeten mensen zijn en blijven en géén voorwerpen die moeten consumeren om erbij te kunnen/mogen horen, het ultra-liberalisme is DE oorzaak van het debilistisch simplisme dat zich nu heer en meester maakt van de geesten van de mensen, die tegenwoordig meer moeten kennen, maar minder en minder blijken te weten!!!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Eugene:
Citaat:
Jij was vroeger toch Blokker, niet? Wel, bij deze ben ik blij dat ik het "mentaal cordon" niet moet doorbreken. Ik ben het me je eens. Je zou je licht eens moeten opsteken bij Vrijbuiter, bij Attac, of bij ons. |
Citaat:
En oh ja, je noemt het brood rommel. Wel, 10 jaar geleden was al het brood zo'n rommel, bij alle bakkers. Het is door de vrije concurrentie dat ze beter brood zijn beginnen maken. Want met prijs werd niet geconcurreerd. En inderdaad, bij de Turken kost een brood de helft dan bij een gewone bakker. Besluit: die laatste vragen een veel te hoog bedrag. Vrijmaken dus die handel. En als je arm of werkloos bent kan je trouwens nog altijd zelf je brood bakken. Dat doe ik ook. Lekkerder en een pak goedkoper. Meer zelfs, je kan meer broden bakken en ze verkopen, goedkoper dan de gewone bakkers natuurlijk, en alzo winst maken, en toch de andere mensen voor wie een brood te duur is helpen. |
Eugène,
Ik ben het niet met je eens, althans niet met je vergelijkingen. Ultraliberalisme leidt tot prijsdalingen omdat het vrije marktprincipe dan echt kan spelen, hetgeen leidt tot werkelijke concurrentie, hetgeen uitmondt in prijsdalingen. U bent blijkbaar nog niet in de USA geweest. Want dan had u gemerkt dat u niet alleen uit 500 soorten brood kon kiezen, maar ook dat de prijs een stuk lager ligt dan hier. Inderdaad, het resultaat van vrije concurrentie. In België bestaat die vrije concurrentie ook, maar wordt ze enigszins ingeperkt door het principe van sociale correcties. Tot nu toe bepaalde de overheid mee de prijs van het brood. In die prijs van het brood zitten een hoop sociale lasten doorgerekend die de Amerikaanse werkgever-bakker niet moet betalen. Wil je hier een bakkersgast 50.000 BF laten verdienen, dan kost je dat nog eens 2 maal zoveel aan sociale lasten. Die moet je als bakker uiteraard eerst verdienen om een gast te kunnen aan het werk stellen. U raadt het al, echt lage broodprijzen gaan we hier nooit krijgen, omdat de overheid nu eenmaal een hoop sociale lasten oplegt die uiteraard in de prijs van al wat je koopt doorgefactureerd worden. Die uiteraard onze concurrentiekracht aanwreten in een geglobaliseerde wereld waar de meeste landen geen sociale correcties toepassen. Wat de energieprijzen betreft, ook daar beslist de overheid mee. Een prijsverlaging kan je wel vergeten, want concurrenten zijn er niet : Electrabrel monopoliseert de markt ... Ik verooordeel onze sociaal corrigerende economie niet, maar ben wel bang dat het liedje geen decennia meer zal duren. De bedrijvenvlucht is al lang begonnen omdat arbeid hier veel te duur is. De grote werkgevers zijn weg en investeren hier niet meer, hetgeen maakt dat België een volledig KMO-landje dreigt te worden. Veel KMO-tjes met heel weinig personeel, want té duur, dat onder een veel te hoge werkdruk moet presteren, en bovendien de helft van haar inkomen aan belastingen en sociale bijdragen moet afstaan om de steeds groter wordende groep van werklozen een leefloon te bieden. Tegenwoordiger houdt elke werkende 2,4 niet-werkenden (werkloos - gepensionneerd - gehandicapt) in leven in dit landje. Hoe zou de situatie over 10 jaar zijn? Laten we niet onnozel doen, er zal moeten gekapt worden in onze sociale zekerheid, anders valt het op een dag als een kaartenhuisje in elkaar. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu is die enkel verhoogd door de bijkomende lasten van overheidswege. Een overheid die enkel in woord liberaal is, doch in de daad alle protectionistische en travaillistische trekjes van de oude Rooms-rode coalities (abberante taksen, belastingen, accijnzen en bijzondere bijdragen) behoudt, of herinvoert in 't kwadraat. |
Citaat:
|
Hanne schreef
Eugène, Ik ben het niet met je eens, althans niet met je vergelijkingen. Ultraliberalisme leidt tot prijsdalingen omdat het vrije marktprincipe dan echt kan spelen, hetgeen leidt tot werkelijke concurrentie, hetgeen uitmondt in prijsdalingen. Met als gevolg lagere lonen, géén mogelijkheid om een sociale verzekering meer te betalen, méér presteren voor minder geld, minder winst door marktverzadiging en als uiteindelijk resultaat=> mensen buitenzwieren U bent blijkbaar nog niet in de USA geweest. Want dan had u gemerkt dat u niet alleen uit 500 soorten brood kon kiezen, maar ook dat de prijs een stuk lager ligt dan hier. Inderdaad, het resultaat van vrije concurrentie. Die lagere prijs ligt enkel en alleen aan het feit dat er géén sociale bescherming meer bestaat in de USA, en ik heb daar famillie wonen en zou dus wel eens het verhaal van mijn tante, die steenrijk was kunnen vertellen, maar kort samengevat...mijn tante kreeg kanker, mijn oom was hoofd van de beveiliging van de luchmachtbasis VandenBergh , Dayton, Ohio...gene arme sukkel dus.....maar mijn fammillie aldaar was na de dood van mijn tante compleet failliet, leve het ultra-liberalisme???? forget it!!! In België bestaat die vrije concurrentie ook, maar wordt ze enigszins ingeperkt door het principe van sociale correcties. Tot nu toe bepaalde de overheid mee de prijs van het brood. In die prijs van het brood zitten een hoop sociale lasten doorgerekend die de Amerikaanse werkgever-bakker niet moet betalen. Wil je hier een bakkersgast 50.000 BF laten verdienen, dan kost je dat nog eens 2 maal zoveel aan sociale lasten. Die moet je als bakker uiteraard eerst verdienen om een gast te kunnen aan het werk stellen. U raadt het al, echt lage broodprijzen gaan we hier nooit krijgen, omdat de overheid nu eenmaal een hoop sociale lasten oplegt die uiteraard in de prijs van al wat je koopt doorgefactureerd worden. Die uiteraard onze concurrentiekracht aanwreten in een geglobaliseerde wereld waar de meeste landen geen sociale correcties toepassen. Mijn visie bestaat er eerder in om importgoederen van landen waar géén sociale correcties worden toegepast, een hoge importtaks op te leggen. Op die wijze zullen die landen wel verplicht worden om een sociale bescherming voor hun mensen in te bouwen wat de koopkracht van de mensen aldaar sterk kan verhogen, en na verloop van tijd kan die hoge importtaks verlagen navenant de sociale bescherming in die landen verhoogd, eerlijke concurentie dus!!! Wat de energieprijzen betreft, ook daar beslist de overheid mee. Een prijsverlaging kan je wel vergeten, want concurrenten zijn er niet : Electrabrel monopoliseert de markt ... Hier spreek je jezelf tegen, vrijmaking van nde markt...vrije concurentie zou volgens het vrijemarkt-princiepe tot lagere energieprijzen moeten leiden, we zien het tegenovergestelde gebeuren!! Ik verooordeel onze sociaal corrigerende economie niet, maar ben wel bang dat het liedje geen decennia meer zal duren. De bedrijvenvlucht is al lang begonnen omdat arbeid hier veel te duur is. De grote werkgevers zijn weg en investeren hier niet meer, hetgeen maakt dat België een volledig KMO-landje dreigt te worden. Veel KMO-tjes met heel weinig personeel, want té duur, dat onder een veel te hoge werkdruk moet presteren, en bovendien de helft van haar inkomen aan belastingen en sociale bijdragen moet afstaan om de steeds groter wordende groep van werklozen een leefloon te bieden. Tegenwoordiger houdt elke werkende 2,4 niet-werkenden (werkloos - gepensionneerd - gehandicapt) in leven in dit landje. Hoe zou de situatie over 10 jaar zijn? Laten we niet onnozel doen, er zal moeten gekapt worden in onze sociale zekerheid, anders valt het op een dag als een kaartenhuisje in elkaar.[/quote] We zullen dus idd zéér inventief moeten zijn, dus m.a.w een langetermijnvisie moeten ontwikkelen. Hier ligt nu net HET probleem, politici...maar ook het gros van de ondernemers zien enkel de eerstvolgende verkiezing....of de eerste financiele resultaten tegemoet. Snelle winst, een prullaria-economie zoals de huidige is het resultaat. Echt duurzame goederen worden niet, of nauwelijks nog geproduceert. Onze economie stagneert niet beste, onze economie draait gewoon dol, mensen van 35 jaar worden al als ouderlingen beschouwd en owee als je de 50 haalt zonder hartattact te hebben gehad, dan moet je op brugpensioen gaan om later uit de mond van de ultra-liberalen te moeten horen dat je een parasiet bent!!! en wat produceren verder wij voor de rest, prullaria a la nieuwe gsm waar we mekaars smikkel zien, pc-kes die steeds maar sneller lopen want we moeten toch debiele spelletjes kunnen spelen zekers m.a.w wij zijn ziek aan oppervlakkigheid, wij leven niet meer maar worden geleeft, wij bouwen auto's die...omdat ze er niet 'hip' genoeg uitzien als rommel wordt beschouwd (zie Ford) enz..enzoverder... En u klaagt dus over de loonkost en aanverwanten, goed zo maar mag ik dan eens iets anders aanklagen met voorbeeld en natrekbaar.... In Hoboken maakte 'de Zilver' een 10-tal jaar geleden een winst van 2.5 miljard frank, om de belastingen te kunnen ontduiken werd er een combine met het Waalse ACEC opgezet, Acec dat toen 10 miljard verlies had nam de 'Zilver' over...gevolg...nettoverlies van 10 miljard - 2 miljard = 8 miljard, op te hoesten door de kleine belastingsbetaler...jaja wat mooi he dat ultra-liberalisme :wink: |
deze prijsstijgingen zijn te wijten aan de extreem oligopolistische tendens die het kapitalistische systeem reeds vele decennia lang kenmerkt
de vrije markt bestaat allang niet meer ook niet in het kapitalistische systeem de totaal transparente prijsvorming bepaald door een oneindig aantal onderling verwisselbare aanbieders van een of ander product al dat soort zaken zijn nu in de meeste gevallen een pure fictie en de gevolgen van de nieuwe situatie zijn zeer ingrijpend globalisme maar de liberale partijen en zeker de infantiele idioten in ons apenlandje doen nog steeds of het vrije spel van vraag en aanbod de best mogelijke garantie is voor stabiele en lage prijzen wat een ongelofelijke klucht zelfs in haar zwartste dagen onder wilfried martens was de cvp een veel betere bestuurder dan de sukkels die nu het roer in handen hebben |
Citaat:
|
Citaat:
En zijn de kapitalistische landen dan de landen met de minste welvaart ? |
Citaat:
|
Citaat:
jammer genoeg waren er dat nogal wat tja die wilfried hewel die was nog beter dan dat stukske onbenulligheid dat nu al voor de tweede keer te b. de plak zwaait dit overtreft alles :cry: |
Citaat:
vaagweg wat uw opmerking betreft dit zou ons zeer ver leiden en ik wil mij niet voordoen als een economist of zo lees misschien eens wat vulgariserende boeken over het thema door professor galbraith een zeer goed autheur in de praktijk komt het hierop neer dat zoiets zo goed als onmogelijk zou zijn gesteld dat u daar het nodige geld voor zou hebben de leidende oligopolist zou u binnen de kortste keren de nek omdraaien door dumpingprijzen toe te passen tot u ofwel toegeeft ofwel failliet gaat trapsgewijze oligopolies en galloperende schaalvergroting zijn legio in bijna alle mogelijke branches nu de vrije markt van vroeger is nu zo goed als een hersenschim en het is vrijwel onmogelijk om er nog naar terug te keren zelfs middels de meest strenge wetten tegen kartelvorming of ter vrijwaring van de competitie allemaal vechten tegen de bierkaai zegt mij wel wat hoor die leestekens en zo ik heb die ergens gelaten maar waar |
Citaat:
ietsiepietsie trop is teveel |
Citaat:
Wat bleek nu? Door het lobbywerk van de bakkersfederaties was het zo dat de broodprijs sneller was gestegen in de periode die had bestudeerd had dan de prijzen van de niet wettelijk vastgelegde producten. Bij die laatste speelde immers veel sterker de concurrentie een rol. Bij het brood niet: waar men ook ging over was het brood aan dezelfde prijs. Daarenboven bleek de wettelijke regeling vaak een instrument te zijn voor de bakkersfederaties om de prijs omhoog te duwen, zelfs al was daar geen speciale reden toe. Winstbejag was echter wel hun motivatie. Een vrijmaking van dit systeem kan ervoor zorgen dat de broodprijs weer naar beneden gaat, daar mensen gewoon hun brood gaan kunnen kopen waar het goedkoper is. Natuurlijk zullen er ook altijd mensen zijn die duurder brood willen kopen om de een of andere reden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be