![]() |
Vlaams Blok Jongeren arr. Brussel-Halle-Vilvoorde
VBJ voert actie tegen tweetalige campagne Electrabel in grootwarenhuis Makro te Sint-Pieters-Leeuw! Electrabel Costumers Solution zet in alle vestigingen van de grootwarenhuisketen Makro in Vlaanderen een verkoop- en informatiekantoor. Zo ook in Sint-Pieters-Leeuw. Dit naar aanleiding van de liberalisering van de energiemarkt. Op zich geen probleem, mocht het niet zijn dat deze campagne tweetalig is. Sint-Pieters-Leeuw is een ééntalig Vlaamse gemeente en daar kan een tweetalige campagne voor de Vlaams Blok Jongeren arr. Brussel-Halle-Vilvoorde niet! De Franstaligen hebben de eentaligheid van Vlaanderen nooit aanvaard en blijven de grenzen van Vlaanderen in vraag stellen. Hun doel: een tweetalig statuut afdwingen voor de Vlaamse gemeenten in de brede rand rond Brussel en uiteindelijk aanhechten tot het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat is onaanvaardbaar. De Vlaams Blok Jongeren zullen hieromtrent actie voeren. Zo zal er vandaag gestart worden met een briefcampagne naar zowel N.V. Makro als Electrabel Costumers Solution met de EIS om deze tweetalige campagne onmiddellijk in het Vlaamse land stop te zetten. Tevens zal Jörgen Noens als arr. voorzitter van de Vlaams Blok Jongeren Brussel-Halle-Vilvoorde tegen deze tweetalige campagne klacht indienen bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht. Andere actiemogelijkheden worden op dit moment nog onderzocht. Stop het Franstalig imperialisme! Jörgen Noens Voorzitter Vlaams Blok Jongeren arr. Brussel-Halle-Vilvoorde (0479/33.82.34) |
Allemaal goed en wel, maar heeft u ook al eens stil gestaan bij de ver-engelsing van de reclame wereld? Ik hoor nochthans niemand klagen over dat fenomeen. Niet dat zoiets hoeft voor mij, ik wil daar ook even de aandacht op vestigen.
|
Het verschil met de verengelsing is dat we daar niet het gevoel van hebben dat we onderdrukt worden, terwijl Wallonië dat gevoel bij sommige mensen wel creëert.
Maar de verengelsing vormt inderdaad een even groot probleem, enkel wordt dit niet algemeen gezien omdat we toch naar een verenigd europa streven :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Voor alle duidelijkheid: ik ga er vanuit dat die tweetalige campagne een privé initiatief is.
In onderhavig geval zal Electrabel waarschijnlijk aannemen dat er genoeg Franstaligen zijn die deze campagne onder ogen komen om deze campagne tweetalig te maken, wat hun goed recht is. Er bestaat zoiets als vrijheid van ondernemen. Als een bedrijf het nodig acht om hun reclame in het Swahili te doen, dan doen ze dat maar. |
Citaat:
Het is een brief die hij per e-post gezonden heeft naar de mensen die willen op de hoogte blijven van zijn initiatieven. Zo ook ik! Of mag dat ook neer niet in jouw "democratisch" gedachtengoed? |
Citaat:
Ja, de overheid! |
Citaat:
Als je dat bedrijf verhindert om haar clienteel te bereiken, dan zullen ze het veel moelijker hebben, en misschien stoppen. Mensen zullen hun job kwijtraken, terwijl een gelijkaardig Waals bedrijf de klanten zal inpikken. En dat allemaal voor iets dat niemand benadeelt. Content? |
Citaat:
Voor mij kan een "campagne voor de Vlaams Blok Jongeren" trouwens nérgens. |
Citaat:
|
Een prachtig bewijs dat een markteconomie rekening houdt met minderheden. En zo hoort het.
|
Citaat:
Sedert jaar en dag houdt een aantal mensen van de VVB zich daar heel actief mee bezig. Er wordt zelfs een maandelijks tijdschrift uitgegeven met de grote pijnpunten van die maand. Ik ben ook in die werking meegestapt: brieven schrijven naar bedrijven, overheden of groepen die nogal kwistig met het Engels omspringen of gewoon de taalregels voor de consumenten aan hun laars lappen. Ook kan men steeds dergelijke zaken signaleren. |
Anyway: this action of VBJ demostrates what kind of oxymorons populate this obscure right wing movement.
|
Citaat:
|
Is er een wet die meertalige reclame verbiedt?
|
Citaat:
Zolang de Nederlandstalige minderheid in Brussel commercieel is zullen ze dus door bedrijven ook in het Nederlands aangesproken worden. Daar zijn geen 100'en taalwetten voor nodig. Op dat vlak is de markt dus democratischer dan een democratie, want daar kan een meerderheid een minderheid zijn taal-wil opleggen. |
edited
|
Zeg, zouden jullie Radio 1, Radio 2, Donna en Studio Brussel niet voor de rechter slepen? Zeker 80% van de muziek die op deze overheidsradio's gedraaid worden is in een andere taal. Als dat geen belediging voor de Vlamingen is!
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be