Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Sinterklaasfeest voor VW-kinderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=71211)

GC 7 december 2006 15:57

Sinterklaasfeest voor VW-kinderen

http://capsolidairmetvw.blogspot.com...nderen-en.html

Groot Sinterklaasfeest voor de kinderen en kleinkinderen van de arbeiders, bedienden en kaders van VW en de onderaannemers

Hoe interpreteren de kinderen van de arbeiders en bedienden bij VW en de onderaannemers de dreigende afdankingen en de brutale sociale onrechtvaardigheid? In de betoging van 2 december of op spandoeken aan de piketten komen de vragen en reacties van de kinderen hier en daar opduiken : « Papa wees sterk, anders verlies je je werk ». Naast de boodschap van Julie en Silia « Raak niet aan de job van mijn papa ! » hangen er tal van andere aandoenlijke woordjes. Sommige kinderen stellen voor hun spaarpot aan te spreken om papa te helpen.

Het Sinterklaasfeest dat op 6 december georganiseerd werd door het Steuncomité en de syndicale delegaties in de inkomhal van VW Vorst was niet alleen voor de ouders maar ook voor veel kinderen een hart onder de riem, een sociale activiteit waardoor het isolement doorbroken werd. “Zo’n feest hebben wij nooit, in geen jaren, gekregen van de VW-directie” klonk het. Het Sinterklaasfeest kwam tot stand door zelforganisatie en dankzij de steun van talrijke syndicale delegaties uit de voedings- en distributiesector die uit solidariteit drank, chocolade, koekjes, fruit en speelgoed schonken. Maar ook inhoudelijk bleven de kinderen niet op hun honger zitten. Het mimetheater Croquemitaine bracht een erg grappige en sterke voorstelling: “ Jungleboek: twee kippen en een vos” , een verhaal over delocalisering. De kippen moeten onder druk van de hebzuchtige vos steeds meer eieren leggen en krijgen daarvoor in ruil steeds minder cornflakes te eten. De kinderen gingen soms helemaal uit de bol, gierden van het lachen, applaudisseerden of werden ronduit kwaad op de hardvochtige vos. Een jongleur, verschillende muzikanten, warme chocolademelk en pannenkoeken brachten sfeer en amusement. Sinterklaas had naast zijn pakjes ook een boodschap mee. Hij las verschillende brieven van kinderen, vertelde dat Piet er niet was omdat hij staakte uit solidariteit met de VW-arbeiders en zei dat hij de mama’s en de papa’s aan het piket kwam steunen in hun strijd voor het behoud van hun werk.

In het Franstalig tijdschrift “Le Ligueur” van deze week schrijft kinderpsychiater Jean-Yves Hayez (UCL) dat dergelijke tragische momenten bij kinderen soms gedeeltelijk te vergelijken zijn met een rouwproces. Hij waarschuwt kinderen niet onder te dompelen in angst of miserabelisme. Maar het is belangrijk hen bewust te maken, zonder hen iets te willen opdringen. Als het kind interesse betoont en vragen stelt, is het een gelegenheid om hem of haar attent te maken op de actuele wantoestanden van het kapitalistisch systeem: “ Vanaf 4 of 5 jaar zijn kinderen in staat om gemakkelijk te begrijpen dat mama of papa zijn of haar job verloren heeft en dat er elders geld gezocht zal moeten worden. Het is erg belangrijk hen uit te leggen dat deze situatie niet normaal is. Dat kan ook aan de hand van verhaaltjes of tot de verbeelding sprekende figuren. Een eerste les die uit dergelijke situatie getrokken kan worden, is kinderen de onrechtvaardigheid van ons economisch systeem te laten begrijpen, het feit dat de winst primeert op de menselijkheid. Het is essentieel dat het kind zijn beeld over een veilige wereld geleidelijk aan verlaat. De sociale ongelijkheden bestaan, het heeft geen zin ze te verstoppen door te liegen. “

Het Steuncomité VW en onderaannemers.

debbie 7 december 2006 16:06

Hahahahahaha lol. Zo dramatisch zeg :-D
Zou men slachtofferhulp niet inroepen?
Ik stel voor dat deze vuile profiteuers nu maar aan gemeenschapdiensteninkomensverzekering gaan doen. :-D
Of men kan ze ook verplichten om vrijwillig te gaan werken natuurlijk, kwestie om te voorkomen dat ze lui worden.
Erg toch hé, weer zo'n heel stel marginale vuile luie doppers erbij. En anderen maar werken voor deze nietsnutten. LOL

Mambo 7 december 2006 16:30

Nee het is erg vast te stellen dat ze zichzelf in de vernieling hebben gestaakt voorafgaand en nu bleiten dat ze zonder werkgever komen te zitten omdat die nu op zijn beurt eens staakt!

debbie 7 december 2006 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2226548)
Nee het is erg vast te stellen dat ze zichzelf in de vernieling hebben gestaakt voorafgaand en nu bleiten dat ze zonder werkgever komen te zitten omdat die nu op zijn beurt eens staakt!

Ja idd. Echte bleiters zijn het in elk geval. :-D
Eigen schuld dikke bult zou ik zeggen. Zwarte piet had ze beter in de zak gestoken, dat stelletje aanstellers.

de limburgse leeuw 7 december 2006 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 2226488)
Hahahahahaha lol. Zo dramatisch zeg :-D
Zou men slachtofferhulp niet inroepen?
Ik stel voor dat deze vuile profiteuers nu maar aan gemeenschapdiensteninkomensverzekering gaan doen. :-D
Of men kan ze ook verplichten om vrijwillig te gaan werken natuurlijk, kwestie om te voorkomen dat ze lui worden.
Erg toch hé, weer zo'n heel stel marginale vuile luie doppers erbij. En anderen maar werken voor deze nietsnutten. LOL

?? Terwijl wij ons nog met een aantal ex-bezetters ingespannen hebben om te solidariseren met de werkers van VW ?

de limburgse leeuw 7 december 2006 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 2226573)
Ja idd. Echte bleiters zijn het in elk geval. :-D
Eigen schuld dikke bult zou ik zeggen. Zwarte piet had ze beter in de zak gestoken, dat stelletje aanstellers.

Als dit de nieuwe 'liberale' koers van VWS moet voorstellen, dan ben ik blij dat ik opgestapt ben.

Veel succes ermee.

Mambo 7 december 2006 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw (Bericht 2226618)
Als dit de nieuwe 'liberale' koers van VWS moet voorstellen, dan ben ik blij dat ik opgestapt ben.

Veel succes ermee.

Je staakte dan wel tegen de verkeerde vind ik.
Vw wil 20% loonkostvermindering, 3 uur langer werken voor hetzelfde geld en dan zitten ze nog maar aan 38 zoals alle anderen.
Gans België loopt al jaren achter die loonkostvermindering te zeuren en die komt er maar niet.
Nu als zulke bedrijven dan eens op hun strepen staan moeten we dat allen steunen want met die 20% loonkost vermindering zou wel iedereen en ook buiten de vw tenminste terug aan de slag kunnen gaan.
Netto stelt dat verlies amper iets voor de werknemers en velen zouden ondanks die verlaging veel meer verdienen door wel werk te kunnen vinden.
Maar ja dat laatste is er weer teveel aan natuurlijk.

de limburgse leeuw 7 december 2006 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2226642)
Je staakte dan wel tegen de verkeerde vind ik.
Vw wil 20% loonkostvermindering, 3 uur langer werken voor hetzelfde geld en dan zitten ze nog maar aan 38 zoals alle anderen.
Gans België loopt al jaren achter die loonkostvermindering te zeuren en die komt er maar niet.
Nu als zulke bedrijven dan eens op hun strepen staan moeten we dat allen steunen want met die 20% loonkost vermindering zou wel iedereen en ook buiten de vw tenminste terug aan de slag kunnen gaan.
Netto stelt dat verlies amper iets voor de werknemers en velen zouden ondanks die verlaging veel meer verdienen door wel werk te kunnen vinden.
Maar ja dat laatste is er weer teveel aan natuurlijk.

Loonkostvermindering heeft als gevolg dat de SZ-kassen hard getroffen worden. Omdat men zeker de netto-lonen niet kan verminderen voor de meeste mensen (het leven is al te duur) zal men eerst proberen hun sociale bescherming te verminderen of wie weet, helemaal af te pakken.

Het loonbriefje van een arbeider bij VW zal er misschien niet zo slecht uitzien, maar het is toch normaal dat zij hun arbeidsvoorwaarden en lonen willen beschermen. Als de rijken dat mogen, zichzelf beschermen, waarom zouden degenen die werken dat dan niet mogen ?

De solidariteit met de werkers was groot, en dat is iets wat niet over het hoofd gezien mag worden.

debbie 7 december 2006 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw (Bericht 2226618)

Veel succes ermee.

Ik sprak hier wel in eigen naam hé. Kan ik het helpen dat ik het maar bleiters vind. Er zijn ergere dingen in de wereld dan iemand die zijn job verliest. Dat is puur mijn persoonlijk gedacht. Je hoeft heel het vws daar niet bij te betrekken.

de limburgse leeuw 7 december 2006 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 2226671)
Ik sprak hier wel in eigen naam hé. Kan ik het helpen dat ik het maar bleiters vind. Er zijn ergere dingen in de wereld dan iemand die zijn job verliest. Dat is puur mijn persoonlijk gedacht. Je hoeft heel het vws daar niet bij te betrekken.

Dus je spreekt hier in EIGEN naam ?

Alleen daarvoor ben ik niet boos dan, omdat je in EIGEN naam spreekt.

King of beggars and fleas 7 december 2006 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 2226671)

bwaah zoiets moet kunnen. Het is in alle geval veel belangrijker in deze te wijzen op de goede kanten van ontslagen worden bij vw vorst dan mee te huilen met de wolven in het bos als zou het toch allemaal zo n drama zijn.

Tenslotte kan ik mij geen erger bestaan voorstellen (zelfs niet in de allerdiepste armoede ) dan een onderdeel zijn van zo n band in een autofabriek. Zo n ontslag heeft hoe dan ook ook een bevrijdende en dus ook een positieve kant.

De wereld is nog niet klaar voor het vws felicitatiecomitee in alle geval
maar ik denk anderzijds dat daklozensoep ook wrang gesmaakt zal hebben daar aan het piket.

Armoede is de sluiting van het bedrijf waardoor de slavernij beeindigd wordt een sociaal drama noemen. Armoede is als een gekooide vogel die luidkeels protesteert wanneer de deur van zijn kooi geopend wordt.

slavenmoraal dat is het

de limburgse leeuw 7 december 2006 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2226698)
bwaah zoiets moet kunnen. Het is in alle geval veel belangrijker in deze te wijzen op de goede kanten van ontslagen worden bij vw vorst dan mee te huilen met de wolven in het bos als zou het toch allemaal zo n drama zijn.

Je kunt wel denken dat veel van die mensen misschien boven hun stand leven, dat is je recht. In vergelijking met jou en mij hebben ze natuurlijk een hoge levensstandaard, net omdat ze redelijk goed verdienden.

Maar juist daarom is het drama voor henzelf niet te onderschatten. Velen onder hen hebben nog een hypotheek, een auto, kinderen die studeren gaan, enz... Sommigen zullen onherroepelijk in de knoei komen.
Ze zullen in de toekomst hun inkomsten moeten gaan beheren op een andere manier. Toen ik ontslagen werd was dat voor mij hetzelfde. Ik moest toen ook van 55.000 fr. naar 32.000 fr., en zopas nog eens naar 22.000 fr.

Dat is minder dan de helft.

Citaat:

Tenslotte kan ik mij geen erger bestaan voorstellen (zelfs niet in de allerdiepste armoede ) dan een onderdeel zijn van zo n band in een autofabriek.
Ik ben akkoord dat auto's slecht zijn voor het milieu en beter afgeschaft kunnen worden. En dat het bandwerk slopend is voor geest en lichaam, dat het een symptoom is van kapitalistische uitbuiting, tayloristisch georganiseerd (arbeidsdeling).
Maar dan zou men een goede ontslagregeling moeten hebben, waarom het wetsvoorstel Decroly niet eens bestuderen waar gepleit wordt voor taksen op het grootkapitaal om de herstructureringen en afvloeiingen te betalen ?

Citaat:

De wereld is nog niet klaar voor het vws felicitatiecomitee in alle geval
maar ik denk anderzijds dat daklozensoep ook wrang gesmaakt zal hebben daar aan het piket.
Mis. Aan het piket bij VW was het Michel van VW die soep maakte voor ons, en die ze ons kwam brengen.
Op de betoging hebben wij gewoon een wederdienst geleverd.

Citaat:

Armoede is de sluiting van het bedrijf waardoor de slavernij beeindigd wordt een sociaal drama noemen. Armoede is als een gekooide vogel die luidkeels protesteert wanneer de deur van zijn kooi geopend wordt.
Het is niet door VW te sluiten, dat de 'slavernij' beëindigd wordt. De slavernij zit wel in de mensen hun hoofd vaak, zoals bij de vogel die je hier beschrijft.

De wereld is er nog niet helemaal klaar voor, maar naarmate de werkloosheid toeneemt zal het besef wel groeien dat een andere wereld MOET kunnen.

Mambo 7 december 2006 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw (Bericht 2226664)
Loonkostvermindering heeft als gevolg dat de SZ-kassen hard getroffen worden. Omdat men zeker de netto-lonen niet kan verminderen voor de meeste mensen (het leven is al te duur) zal men eerst proberen hun sociale bescherming te verminderen of wie weet, helemaal af te pakken.

Het loonbriefje van een arbeider bij VW zal er misschien niet zo slecht uitzien, maar het is toch normaal dat zij hun arbeidsvoorwaarden en lonen willen beschermen. Als de rijken dat mogen, zichzelf beschermen, waarom zouden degenen die werken dat dan niet mogen ?

De solidariteit met de werkers was groot, en dat is iets wat niet over het hoofd gezien mag worden.

De sociale kas is pure maffia in naam van "solidariteit" en wie wil daar nu een kwaad woord over kwijt.
Alleen is dit onbetaalbaar geworden. En ze kijken er niet naar om trouwens, ze betalen er zelfs de dienstencheque van; ja van die rijke die de arme laat komen om te dweilen.
Als ik het goed begrepen heb; zijn jullie die armen die voor de rijken zullen dweilen daarmee.
ah en jij noemt dat sociale bijdrage?
Ik noem dat diefstal van de armen!

Mambo 7 december 2006 17:30

Trouwens ze werkten daar toch niet graag bij vw want ze vroegen altijd arbeidsverkorting!
Voila 't is geregeld, 't is verkort nu!

debbie 7 december 2006 17:30

Citaat:

In het Franstalig tijdschrift “Le Ligueur” van deze week schrijft kinderpsychiater Jean-Yves Hayez (UCL) dat dergelijke tragische momenten bij kinderen soms gedeeltelijk te vergelijken zijn met een rouwproces. Hij waarschuwt kinderen niet onder te dompelen in angst of miserabelisme.
Shit zeg, dit is er toch echt wel teveel aan. nu gaan ze die kinderen al een trauma opdringen ook. Een grote schande is het waar ik zowaar braakneigingen van krijg. Er zijn wel andere dingen waar een kind van wakker ligt, Gadverdamme. :roll:

Het gebleir van de ouders die plots hele dagen lopen te janken, dat maakt misschien indruk op de kinderen. Die ouders moeten maar eens op hun verantwoordelijkheid gewezen worden. Ik vind het heel negatief om al die mensen nu in een slachtofferrol te duwen en ze te overspoelen met medeleven. Man toch, alle dagen verliezen mensen hun job, zonder dat men er meteen zo'n heisa van maakt. Hoe is dat toch mogelijk.

debbie 7 december 2006 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2226750)
Trouwens ze werkten daar toch niet graag bij vw want ze vroegen altijd arbeidsverkorting!
Voila 't is geregeld, 't is verkort nu!

Hahahaha, dat is een goeie Mambo. :-D :-D :-D

de limburgse leeuw 7 december 2006 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 2226751)
Man toch, alle dagen verliezen mensen hun job, zonder dat men er meteen zo'n heisa van maakt. Hoe is dat toch mogelijk.

Ik weet dat het zo is. Toen ik mijn job verloor, stond er ook nooit iemand aan de poort. Dat is het probleem als je alleen staat.

Daarom wijs ik op het belang van solidariteit.

Dat GC een beetje overdrijft met zijn psychiaters, vind ik ook wel hoor. Zo'n drama hoeft het niet altijd te zijn natuurlijk.

Toch is het niet te onderschatten. Ik denk terug aan de mijnsluitingen, dat heeft Limburg toen ook jarenlang in een donkere periode doen belanden zonder werk en met veel verduisterd geld van dubieuze reconversiemaatschappijen.

debbie 7 december 2006 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2226744)
De sociale kas is pure maffia in naam van "solidariteit" en wie wil daar nu een kwaad woord over kwijt.
Alleen is dit onbetaalbaar geworden. En ze kijken er niet naar om trouwens, ze betalen er zelfs de dienstencheque van; ja van die rijke die de arme laat komen om te dweilen.
Als ik het goed begrepen heb; zijn jullie die armen die voor de rijken zullen dweilen daarmee.
ah en jij noemt dat sociale bijdrage?
Ik noem dat diefstal van de armen!

Groot gelijk, dat is gewoon diefstal. De mensen die rsz betalen worden bestolen op die manier en de armen die voor een appel en een ei gaan werken hebben er ook geen bal aan. Puur weg gesmeten geld is het met als enige doel om de cijfers van werkloosheid te drukken.

Mambo 7 december 2006 17:38

We zullen eens zien hoeveel ze als "gouden handdruk" krijgen. Zo wil ik ook alle dagen aan de deur gezet worden natuurlijk!

King of beggars and fleas 7 december 2006 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw (Bericht 2226736)
Je kunt wel denken dat veel van die mensen misschien boven hun stand leven, dat is je recht. In vergelijking met jou en mij hebben ze natuurlijk een hoge levensstandaard, net omdat ze redelijk goed verdienden.

Maar juist daarom is het drama voor henzelf niet te onderschatten. Velen onder hen hebben nog een hypotheek, een auto, kinderen die studeren gaan, enz... Sommigen zullen onherroepelijk in de knoei komen.
Ze zullen in de toekomst hun inkomsten moeten gaan beheren op een andere manier. Toen ik ontslagen werd was dat voor mij hetzelfde. Ik moest toen ook van 55.000 fr. naar 32.000 fr., en zopas nog eens naar 22.000 fr.

Dat is minder dan de helft.

Ik ben akkoord dat auto's slecht zijn voor het milieu en beter afgeschaft kunnen worden. En dat het bandwerk slopend is voor geest en lichaam, dat het een symptoom is van kapitalistische uitbuiting, tayloristisch georganiseerd (arbeidsdeling).
Maar dan zou men een goede ontslagregeling moeten hebben, waarom het wetsvoorstel Decroly niet eens bestuderen waar gepleit wordt voor taksen op het grootkapitaal om de herstructureringen en afvloeiingen te betalen ?

Mis. Aan het piket bij VW was het Michel van VW die soep maakte voor ons, en die ze ons kwam brengen.
Op de betoging hebben wij gewoon een wederdienst geleverd.

Het is niet door VW te sluiten, dat de 'slavernij' beëindigd wordt. De slavernij zit wel in de mensen hun hoofd vaak, zoals bij de vogel die je hier beschrijft.

De wereld is er nog niet helemaal klaar voor, maar naarmate de werkloosheid toeneemt zal het besef wel groeien dat een andere wereld MOET kunnen.

voila en dus is het positief dat al deze mensen ontslagen worden !

mss voor hen persoonlijk is het even niet leuk dat ze de gordel een streepje moeten aantrekken

maar wij worden geacht om te denken in algemene belangen = politiek denken en vanuit dit oogpunt bekeken is het ontslag van 4000 winstgevers ondubbelzinnig een goede zaak.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be