Stratcat |
29 november 2003 00:27 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Ik ben het als ultraliberaal (da's het masker dat ik hier aanneem) met je eens. Maar op jouw redenering doorgaand kun je m.i. enkel euroscepticus zijn en euroscepticisme heb ik hier, misschien heb ik er over gelezen, van jou nog niet veel gezien.
|
Een eenheidsmunt verlaagt de transactiekosten drastisch, iedereen wint daarbij. Een eenheidsmunt is voor mij een no-brainer. Hoe die beheerd wordt is een andere zaak.
|
Met euro-scepticisme bedoelde ik niet scepticisme over een eenheidsmunt an sich, wel scepticisme over de Europese aanpak (het beheer) van een eenheidsmunt en ruimer, over de evolutie van de Europese Unie in het algemeen. Geen scepticisme over de euro als voorbeeld van een eenheidsmunt, maar scepticisme over de EU.
Hm, misschien ben ik nog altijd onduidelijk? Laat ik terug gaan naar het citaat waarmee je deze thread begonnen bent:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Als men erin zou slagen van het monetair beleid meer door de markt te laten bepalen, en niet meer door de politiek, dan is zo'n pact zelfs niet nodig. De Europese bank is dan toch onafhankelijk.
|
Ik betwijfel ten zeerste dat men er in de Europese Unie zoals die er nu uitziet k�*n in slagen het monetair beleid meer door de markt te laten bepalen. En de uitbreiding is hier zeker geen verbetering. De nationale politiek van de diverse lidstaten weegt nog veel te veel door, en ik zie dat nog niet zo snel veranderen. Alleen al het bestaan van verschillende talen is m.i. een serieuze barrière, dat lijkt me absoluut geen detail. Hoe kun je hopen op een niet door de politiek bepaalde marktrente in de EU, als er nog niet eens een gemeenschappelijk Europees politiek systeem is? Als er nog niet eens eensgezindheid is om het economisch beleid (ik denk hier vooral aan sociale zekerheid en fiscaliteit) niet langer op nationale leest te schoeien, hoe vrij is je markt dan die de rente zou moeten bepalen? Je pleidooi voor een marktbepaalde rente houdt m.i. steek in voor de USA, maar niet voor de EU. Of het voor Europa een goede zaak zou zijn om wél een gemeenschappelijke politiek te hebben, dat laat ik nog in het midden, ik denk vooral dat het niet realistisch is. De (voorlopig onbestrafte) schending van het stabiliteitspact door Frankrijk en Duitsland lijkt me een symptoom van een fundamenteel probleem van de EU, waar je niet zo meteen kunt overstappen. Dat bedoelde ik met euroscepticisme. Als jij in die zin niet eurosceptisch bent, dan begrijp ik je niet, en zie ik vol verwachting uit naar verduidelijking.
|