Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Echte schadevergoeding voor discriminatie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=71559)

Bierke 11 december 2006 11:03

Echte schadevergoeding voor discriminatie

ma 11/12/06 - Inbreuken op de antidiscriminatiewet worden binnenkort bestraft met forfaitaire boetes. Dat staat in de krant De Standaard.

Iemand die kan bewijzen dat hij het slachtoffer werd van discriminatie, krijgt op dit ogenblik in het beste geval één euro morele schadevergoeding.

(foto Belga)

Om tegemoet te komen aan de kritiek van het Arbitragehof en de Europese Commissie, haalt minister van Gelijke Kansenbeleid Christian Dupont (PS - foto) een aantal vormen van discriminatie uit het strafrecht.
Ze worden overgeheveld naar een burgerlijke rechtbank. Daardoor kan een gedupeerde voortaan een vaste schadevergoeding eisen.
"Wie bijvoorbeeld door discriminatie een baan geweigerd wordt, kan een forfaitaire vergoeding krijgen die tot zes maanden loon bedraagt", zegt Dupont.
Als het om discriminatie buiten het werk gaat, kan de vergoeding 650 tot 1.300 euro bedragen.

Nog inbreuken voor de strafrechter

Aanzetten tot discriminatie door een ambtenaar en deelname aan organisaties die aanzetten tot racisme blijft strafbaar.
Ook wie na een eerste inbreuk doorgaat met discrimineren, komt net zoals nu voor de strafrechter.
De voorstellen van minister Dupont zijn al goedgekeurd door de regering en worden binnenkort voorgelegd aan het parlement.

Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...ie/index.shtml

-------------------------------

Mss geen slecht voorstel maar ik vrees dat er een hoop incompetenten misbruik van gaan proberen maken.

Kay_ 11 december 2006 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 2235521)
ma 11/12/06 - Inbreuken op de antidiscriminatiewet worden binnenkort bestraft met forfaitaire boetes. Dat staat in de krant De Standaard.

Iemand die kan bewijzen dat hij het slachtoffer werd van discriminatie, krijgt op dit ogenblik in het beste geval één euro morele schadevergoeding.

(foto Belga)

Om tegemoet te komen aan de kritiek van het Arbitragehof en de Europese Commissie, haalt minister van Gelijke Kansenbeleid Christian Dupont (PS - foto) een aantal vormen van discriminatie uit het strafrecht.
Ze worden overgeheveld naar een burgerlijke rechtbank. Daardoor kan een gedupeerde voortaan een vaste schadevergoeding eisen.
"Wie bijvoorbeeld door discriminatie een baan geweigerd wordt, kan een forfaitaire vergoeding krijgen die tot zes maanden loon bedraagt", zegt Dupont.
Als het om discriminatie buiten het werk gaat, kan de vergoeding 650 tot 1.300 euro bedragen.

Aanzetten tot discriminatie door een ambtenaar en deelname aan organisaties die aanzetten tot racisme blijft strafbaar.
Ook wie na een eerste inbreuk doorgaat met discrimineren, komt net zoals nu voor de strafrechter.
De voorstellen van minister Dupont zijn al goedgekeurd door de regering en worden binnenkort voorgelegd aan het parlement.

Mss geen slecht voorstel maar ik vrees dat er een hoop incompetenten misbruik van gaan proberen maken.

Je kan veel vrezen, maar enkel de toekomst zal het uitwijzen..

Bierke 11 december 2006 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2235538)

uhu.. hopelijk zitten er niet te veel hiaten in dat voorstel

Kay_ 11 december 2006 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 2235541)

Het is maar een voorstel dus hiaten zullen wel verdwijnen
Dan nog moet je wachten he....

Raf 11 december 2006 11:27

Citaat:

(foto Belga)

In ieder geval een goede zaak! Alweer een stap in de goede richting. Mensen die denken dat het gepermitteerd is om bepaalde groepen of leden ervan te discrimineren, kunnen voortaan maar beter op hun tellen passen!

Patje48 11 december 2006 12:42

Als men onterecht verweten of uitgemaakt wordt voor racist, kan men dan ook klacht indienen ?

proxy2222 11 december 2006 12:58

Citaat:

Als men onterecht verweten of uitgemaakt wordt voor racist, kan men dan ook klacht indienen ?
Behoort u tot de jeugd misschien ? Ik walg nog altijd van het volgende krantenartikel, niet toevallig net voor de verkiezingen:

Patje48 11 december 2006 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door proxy2222 (Bericht 2235801)
Behoort u tot de jeugd misschien ?

Toch niet, ik vraag het mij alleen maar af.

In mijn beroep wordt ik nog al eens geconfronteerd met bepaalde minderheden, die zeer gemakkelijk het woord racist in de mond nemen wanneer ze geen voorkeursbehandeling krijgen.

Turkje 11 december 2006 15:00

Citaat:

Ik heb vanmorgen een paar keer na elkaar gehoord dat o.a. "wie een job heeft mislopen door racisme, recht heeft op zulke schadevergoeding". Dat lijkt me al een hiaat van jewelste: hoe kun je immers bewijzen dat, als je sollicitatiebrief wordt afgewezen omdat je een vreemd klinkende naam hebt, ook die job voor jou zou zijn (en niet voor de andere honderd-of-zo sollicitanten)?

proxy2222 11 december 2006 15:01

Citaat:

In mijn beroep wordt ik nog al eens geconfronteerd met bepaalde minderheden, die zeer gemakkelijk het woord racist in de mond nemen wanneer ze geen voorkeursbehandeling krijgen.
Ach, u weet toch dat dit enkel in één richting werkt. Jozef De Witte kan u dit perfect uitleggen - het heeft iets met minderheden te maken ja...

proxy2222 11 december 2006 15:08

Citaat:

Ik heb vanmorgen een paar keer na elkaar gehoord dat o.a. "wie een job heeft mislopen door racisme, recht heeft op zulke schadevergoeding". Dat lijkt me al een hiaat van jewelste: hoe kun je immers bewijzen dat, als je sollicitatiebrief wordt afgewezen omdat je een vreemd klinkende naam hebt, ook die job voor jou zou zijn (en niet voor de andere honderd-of-zo sollicitanten)?
Wel, als bedrijven zonder enige schaamte toegeven dat ze werknemers zullen weigeren puur op basis van geslacht en afkomst, dan is dit toch eenvoudig, niet ? Tijd om te gaan solliciteren bij de Lijn, lijkt me duidelijk.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...jn/index.shtml

joske 11 december 2006 15:18

Niemand meer aannemen,dat zal het gevolg zijn.

Herr Flick 11 december 2006 15:38

Citaat:

(foto Belga)

Als ge dat maar, weet, met de discriminerende functie die de anti discriminatiewet heeft, zal daar goe misbruik van gemaakt worden...

Ik raad alle bedrijven aan van geen advertenties meer te plaatsen en nog enkel met open sollicitaties te werken.

Zelfde voor verhuurders van appartementen en woningen...

Als ge niks verhuurt, of niemand zoekt, kunt ge ook niemand discriminatief weigeren hé...

Dat de gazetten en reclaamblaadjes maar gaan uithuilen bij hun broodheren.

Herr Flick 11 december 2006 15:44

Citaat:

Hiaat 1 kan al tellen, ge moogt namelijk de eiser niet meer vervolgen,...

Maw, een kerel die u een kloot probeerd af te draaien kunt ge niet meer terugpakken door hem te laten vervolgen wegens tergend geding, of ge kunt ook niks anders meer proberen.

Nu kon je dat wel, iemand die klacht indiende tegen u, kon je ook laten vervolgen voor iets anders, ...

Maw, een kerel die rap 6 maand pré wil verdienen, kunt ge niet meer terugpakken, ge kunt alleen nog betalen. ...

Herr Flick 11 december 2006 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 2235576)
In ieder geval een goede zaak! Alweer een stap in de goede richting. Mensen die denken dat het gepermitteerd is om bepaalde groepen of leden ervan te discrimineren, kunnen voortaan maar beter op hun tellen passen!

Stel ge soliciteert, dien baas neemt u maar aan omdat hij geen miserie zou hebben met het centrum voor inqusitie en rasistenverbranding.

Maar ge ziet den homohaat zo uit zijn ogen stralen...

Gaat ge het daar gezellig vinden om te werken, ... ? ... Nu van mij zoude bij ons mogen beginnen, zulle, ik heb daar niks tegen, Maar stel nu eens

Dat ge begint omdat ze u niet mochten afwijzen vanin het begin, (het klikt of klikt niet hé, dat is bij een normale solicitatie ook zo, ... (en ik heb er genoeg gedaan om dat te weten... ))

en dan komt ge zo in een ploeg terecht, die u rauw lusten, ... plezante werksfeer wordt, dat, zelf zonder u ook maar 1 keer uit te schelden, kunnen ze u het leven zo zuur maken, dat ge na 14 dagen al rondloopt met zelfmoordneigingen...

Wat is er dan het gezondst, nen baas die zegt, sorry maat maar homo's passen niet in mijn bedrijf of eentje die zegt, begint maar maat, maar dat m heel goe weet dat ge binnen de week zelf uwe C4 komt geven...

Ik weet het niet hoor, maar ik heb liefst dat ze zeggen, sorry, vriend, maar ik denk dat u geen geschikte kandidaat bent. Dien baas zal zelf wel weten wat best is, en ook wel weten met wie het al dan niet gaat klikken.

Ik heb dat ook meegemaakt bij sollicitaties hoor, kom jongen, verspil uwen en mijnen tijd, niet, we zien toch dat da hier een nodeloos onozel gesprek is. Ge voelt dat zelf toch aan, en denkt alstublieft niet dat , dat altijd om racisme gaat. Hetro, blanke mannen of hetro blanke vrouwen maken dat ook mee hoor, dat het niet "klikt" op een solicitatie gesprek....

Wie weet waren dat wel homo's of lesbo's of zwarte chineze met indiaanse voorouders, ... die geen blanke hetro's kunnen verdragen, misschien dat ik ook maar een klacht moet indienen. ;-)

Herr Flick 11 december 2006 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door joske (Bericht 2236247)
Niemand meer aannemen,dat zal het gevolg zijn.

Nog straffer, iedereen buiten smijten en uw zaak verkopen of overlaten...

Moest ik business doen in den belgiek, ik zou er met al die debielenwetten, serieus over nadenken in elk geval.

En moest ik zo'n een zaakske hebben waar ik het alleen of met hulp van madam het zou kunnen rooien , begon ik er zeker en vast niet aan om ook maar iemand in dienst te nemen.

Tegendradigaard 11 december 2006 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 2235576)

HOEEEERAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!

Inderdaad weeral een goede stap in de richting van Big Brother ( en dan bedoel ik niet die van Kanaal2) en van andere animal farms......

Wij zullen zeggen wat U mag denken....djeezes en dan maar lullen over pinochet.... binnenkort is het hier ook zover....

hermanvk 11 december 2006 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2235538)

Steek je kop in het zand en alles komt goed :cry:

Bierke 11 december 2006 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2236339)
Hiaat 1 kan al tellen, ge moogt namelijk de eiser niet meer vervolgen,...

Maw, een kerel die u een kloot probeerd af te draaien kunt ge niet meer terugpakken door hem te laten vervolgen wegens tergend geding, of ge kunt ook niks anders meer proberen.

Nu kon je dat wel, iemand die klacht indiende tegen u, kon je ook laten vervolgen voor iets anders, ...

Maw, een kerel die rap 6 maand pré wil verdienen, kunt ge niet meer terugpakken, ge kunt alleen nog betalen. ...

Je kan nog steeds iemand aannemen en oneervol ontslaan wegens wangedrag ofzo als het nodig mocht zijn... dan kan hij/zij het stempelgeld ook vergeten ;)

Riksken 11 december 2006 16:08

Bij ons beslissen wij (de werknemers) wie erin komt of niet. En als het al zover komt dat men hem (onze baas) verplicht om iemand aan te nemen die om de een of de andere redenen niet past bij het profiel van de doorsnee werknemer in het bedrijf zullen mijn collega's en ikzelf staan te drummen om hem 2 weken mee te krijgen op de werf.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be