Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   SP gaat niet meeregeren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=71607)

Jazeker 11 december 2006 18:50

SP gaat niet meeregeren

Citaat:

SP zal niet meeregeren

DEN HAAG - De SP is afgevallen in de gesprekken over de vorming van een nieuw kabinet in Nederland. Informateur Rein Jan Hoekstra heeft dat laten weten na afloop van een onderhoud met de fractieleiders Jan Peter Balkenende (CDA), Wouter Bos (PvdA) en Jan Marijnissen (SP).
Volgens Hoekstra, een CDA'er, is de afgelopen dagen gebleken dat de verschillen tussen CDA en SP ,,talrijk, zwaar en op sommige punten fundamenteel'' zijn. De informateur zal zich nu richten op andere mogelijkheden.
Gokje over de nieuwe aspirant partner?

Hertog van Gelre 11 december 2006 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2236933)
Gokje over de nieuwe aspirant partner?

Krat bier op ChristenUnie.

La Chunga 11 december 2006 19:33

Ik volg het Nederlandse politieke reilen en zeilen vanop afstand maar volgens mij heeft de SP zich met opzet nogal compromisloos opgesteld om zeker geen regeringsverantwoordelijkheid te moeten opnemen.
Dergelijke verantwoordelijkheid houdt een risico op negatieve afrekening in bij de volgende verkiezingen, terwijl de oppositie een eerder veilig onderkomen vormt.
Benieuwd hoelang de SP erin zal slagen zich te verstoppen voor verantwoordelijkheid.

vlijmscherp 11 december 2006 19:45

ChristenUnie, zonder twijfel. De PvdA kan het niet riskeren om een rechtse coalitie te laten regeren.

solidarnosc 11 december 2006 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga (Bericht 2237076)
Ik volg het Nederlandse politieke reilen en zeilen vanop afstand maar volgens mij heeft de SP zich met opzet nogal compromisloos opgesteld om zeker geen regeringsverantwoordelijkheid te moeten opnemen.
Dergelijke verantwoordelijkheid houdt een risico op negatieve afrekening in bij de volgende verkiezingen, terwijl de oppositie een eerder veilig onderkomen vormt.
Benieuwd hoelang de SP erin zal slagen zich te verstoppen voor verantwoordelijkheid.

Klopt volgens mij helemaal niet. De SP heeft al voor de verkiezingen heel wat water bij de wijn gedaan om uberhaupt mee te kunnen meeregeren. Het was duidelijk dat Marijnissen (en dus de SP) echt wenste mee te regeren. Denk maar aan houding rond Nato en monarchie om er maar twee te noemen. Ik denk eerder dat het CDA nog niet is doorgedrongen dat ze nu in een andere situatie zitten dan voor de verkiezingen en dat ze het absoluut niet zagen zitten om te regeren in een kabinet met een linkse meerderheid en dan nog nog eens een "linkse" meerderheid in de kamer zonder het CDA. Denk aan de discussie rond het generaal pardon. Maar goed. Ik vermoed dat het de christen-unie zal worden als derde partij.

Sinistra 12 december 2006 09:40

Laat het CDA gesprekken beginnen met Wilders de VVD en de SGP. Een christelijk-liberaal rechtse coalitie voor een sterk en leefbaar Nederland.

Cunning linguist 12 december 2006 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2237009)

Daar zet ik ook op. Een colaitie met het SDa aan de ene kant en de SP aan de andere leek me vanaf het begin al weinig waarschijnlijk.

Cunning linguist 12 december 2006 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AntiDeutsch (Bericht 2238218)
Laat het CDA gesprekken beginnen met Wilders de VVD en de SGP. Een christelijk-liberaal rechtse coalitie voor een sterk en leefbaar Nederland.

Leefbaar? Sure.

Bovenbuur 12 december 2006 12:13

CDA en SP ging niet, dat zag je al aankomen, beiden zijn te groot en te trots om over zulke grote verschillen heen te stappen. De Christenunie was al vanaf het begin de meest voospelbare kandidaat om mee te doen met cda-pvda, maar misschien loopt zelfs dat nog wel stuk op abortus, softdrugs en euthanasie en gaan ze voordat er een regering gevormd wordt alle andere opties af. Wat ook een optie is die wel genoemd wordt is CDA-pvda-christenunie-groenlinks, dit is nogal onlogisch omdat het met een partij minder ook kan, maar het idee erachter is dat zowel het CDA als de pvda er een klein vriendje bijkrijgen.

Antoon 12 december 2006 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2237009)

yep.

Needles 12 december 2006 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 2238875)
yep.

Als 't maar geen Heineken is ... :lol:

Brandaan 12 december 2006 17:01

Citaat:

Nog een keer; dat is geen meerderheid.

Praetorian 12 december 2006 17:06

Citaat:

1. Geen meerderheid
2. PVV & VVD = water en vuur, geen gek in de VVD die zal willen samenwerken met egotripper Wilders.
3. SGP zijn even grote zotten als bv. Getuigen van Jehova.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be