Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vrijstaat Antwerpen - en zo (https://forum.politics.be/showthread.php?t=72154)

lombas 16 december 2006 01:34

Vrijstaat Antwerpen - en zo

Decentralisatie heeft enkele voordelen. Ten eerste, je verwerpt er helemaal globalisatie niet mee, ten tweede, je brengt het dinges dichter bij de burger.

Mijn stad is tof. Maar van Kortrijk heb ik geen kaas gegeten. Wie moet er nu beslissen hoe de zaken gaan in Kortrijk? Ik? Of de mensen die in Kortrijk wonen?

driewerf 16 december 2006 05:10

Van Brussel heb ik al wel kaas gegeten. Brusselse kaas met name. Maar niet echt aan te raden.

lombas 16 december 2006 10:06

Kijk, wij hebben geen kaas, zie je.

:-D

Páf.

De schoofzak 16 december 2006 11:19

Dit is een belachelijke draad, hij houdt in niets of nergens rekening met enige vorm van staatsorganisatie.
Het is alsof iemand een draad opstart die zegt dat hij voorstander is van voortaan in basket ook met 11 man, zoals dat zo goed gaat in het voetbal, op het plein te spelen.

Er is in Vlaanderen (en ook in de rest van dit on-land) een traditie en een wetgeving van gemeentelijke autonomie.
In het ontstaan van de EU is steeds het principe van subsidiariteit aangehouden: een bevoegdheid moet uitgeoefend worden op het laagst mogelijk nivo.

Er is dus nergens een behoefte om steden of stadsgewesten in Vlaanderen meer (staatrechtelijke) bevoegdheden te geven; en er is daar ook nergens vraag naar; er is daar ook geen draagvlak toe.
Het enige waarover wel, en terecht, gepalaverd wordt, is de toekomst van het provinciale nivo, maar dat is heel andere koek. En misschien terzijde ook de last door de centrumfunktie van de steden.

Want de koek van deze draad is alleen maar te pogen om de legitieme vraag naar een onafhankelijk Vlaanderen in het belachelijke te trekken, door die onafhankelijkheidsvraag door te trekken naar beneden toe.

Als je over voetbal spreekt, zorg dan tenminste dat je iets of wat van de spelregels kent, want anders maak je je belachelijk.

Vrijstaat Antwerpen en zo: dik belachelijk.

lombas 16 december 2006 11:46

Ik trek helemaal niets in den belachelijke. Praat is voor uzelf. Het is inderdaad wel zo dat de legitimiteit van een onafhankelijk Vlaanderen ook de legitimiteit van bijvoorbeeld een stadstaat Antwerpen in zich draagt. Uiteraard.

Het is, integendeel, helemaal geen "belachelijke vraag". Brussel valt in ons land niet onder een overheid dan de federale, en is in sé een vrijzone. Waarom Brussel, en waarom niet Kortrijk?

lombas 16 december 2006 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2250038)
In het ontstaan van de EU is steeds het principe van subsidiariteit aangehouden: een bevoegdheid moet uitgeoefend worden op het laagst mogelijk nivo.

Voila. En je weet wat een zeer gedecentraliseerd staatsmodel inhoudt eh. Directe representatie en zo.

lombas 16 december 2006 11:49

Citaat:

Dit is een belachelijke draad, hij houdt in niets of nergens rekening met enige vorm van staatsorganisatie.

Jij ontkent het feit dat "de stad" een vorm van staatsorganisatie is en doorheen de geschiedenis was?

Jij ontkent het feit dat steden aan de basis van een staat kunnen liggen?

Monaco, Hong Kong, Macao, Brussel, Moskou, Mexico-stad, Kuweit, Nauru, Venetië, Genua, Rome, Athene, het markiezaat Antwerpen - allemaal verzinsels van kwade belgicistische historici?

Stratcat 16 december 2006 12:04

Citaat:

Want de koek van deze draad is alleen maar te pogen om de legitieme vraag naar een onafhankelijk Vlaanderen in het belachelijke te trekken, door die onafhankelijkheidsvraag door te trekken naar beneden toe.

Ik zie niet waarom de vraag naar een onafhankelijk Vlaanderen legitiem zou zijn en de vraag naar een onafhankelijk stadsgewest Antwerpen niet.

Citaat:

Als je over voetbal spreekt, zorg dan tenminste dat je iets of wat van de spelregels kent, want anders maak je je belachelijk.
De al tienduizenden keren herkauwde voetbalmetafoor gebruiken, daar maakt een mens zich pas belachelijk mee.

StevenNr1 16 december 2006 12:09

Citaat:

Maar zo is het m.i. niet, een pleidooi voor decentralisatie (en daarmee in mijn ogen meer (basis)democratie) is dus zeker niet slecht (en zelfs opportuun om dat vermeende ontstaansprincipe van de EU in ere te herstellen.)

De schoofzak 16 december 2006 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2250118)
Ik trek helemaal niets in den belachelijke. Praat is voor uzelf. Het is inderdaad wel zo dat de legitimiteit van een onafhankelijk Vlaanderen ook de legitimiteit van bijvoorbeeld een stadstaat Antwerpen in zich draagt. Uiteraard.

Het is, integendeel, helemaal geen "belachelijke vraag". Brussel valt in ons land niet onder een overheid dan de federale, en is in sé een vrijzone. Waarom Brussel, en waarom niet Kortrijk?

Als gij dat niet belachelijk vindt, bon dan.
Ik vermoed dan dat je gelijkgezinden gaat zoeken en gaat trachten iets daarvan te verwezenlijken.
Veel sukses.

Pluche 16 december 2006 17:45

Ik ben voor decentralisatie en meer autonomie alleen, als het volk en vooral Jan-met-de-pet dan meer te zeggen heeft en niet de particratie, want anders creeer je gewoon kleine particraire Belgie-jes.
IK ben dus voor volksautonomie, om die term te gebruiken.

Breda 16 december 2006 20:03

Vrijstaat zal leiden tot een Domino effect in België (Vlaanderen) en Nederland ........niet dat ik daar iets tegen heb

Jaani_Dushman 16 december 2006 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2249705)
Ten eerste, je verwerpt er helemaal globalisatie niet mee

Dát op zich is al reden genoeg om die steden-utopie te verwerpen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2249705)
Mijn stad is tof. Maar van Kortrijk heb ik geen kaas gegeten. Wie moet er nu beslissen hoe de zaken gaan in Kortrijk? Ik? Of de mensen die in Kortrijk wonen?

Zeer leuk, maar de Vlaming woont niet in steden, maar op het platteland.

netslet 16 december 2006 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2251687)
Zeer leuk, maar de Vlaming woont niet in steden, maar op het platteland.

Hoe noemt men dan de mensen die in een stad in vlaanderen wonen? :-D

liberalist_NL 16 december 2006 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 2251696)

Nederlanders.

netslet 16 december 2006 21:57

Die vrijstaat Antwerpen, zou die dan qua oppervlakte overeenkomen met de huidige stad Antwerpen, of eerder met het Antwerpen van voor 1983?

Immers, de behoeften van de inwoners van een rand-district zijn ook verschillend van deze die in het stads-district Antwerpen wonen.

Jaani_Dushman 16 december 2006 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 2251696)

uitzonderingen.

lombas 16 december 2006 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 2251728)
Die vrijstaat Antwerpen, zou die dan qua oppervlakte overeenkomen met de huidige stad Antwerpen, of eerder met het Antwerpen van voor 1983?

Immers, de behoeften van de inwoners van een rand-district zijn ook verschillend van deze die in het stads-district Antwerpen wonen.

Hoe de mensen het zelf kiezen eh. Dat kan bijvoorbeeld, zoals het vroegere markiezaat, door democratisch referendum ook Lier en Herentals bevatten.

netslet 16 december 2006 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2251735)
uitzonderingen.

Zo'n 2864931 mensen wonen in een Vlaamse stad. Dus zo'n 47% van de inwoners van Vlaanderen zijn uitzonderingen?

liberalist_NL 16 december 2006 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 2251768)
Zo'n 2864931 mensen wonen in een Vlaamse stad. Dus zo'n 47% van de inwoners van Vlaanderen zijn uitzonderingen?

Zo weinig? Is dat de totale verstedelijking? Ik mag toch hopen van niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be