![]() |
Vrijstaat Antwerpen - en zo
Decentralisatie heeft enkele voordelen. Ten eerste, je verwerpt er helemaal globalisatie niet mee, ten tweede, je brengt het dinges dichter bij de burger.
Mijn stad is tof. Maar van Kortrijk heb ik geen kaas gegeten. Wie moet er nu beslissen hoe de zaken gaan in Kortrijk? Ik? Of de mensen die in Kortrijk wonen? |
Van Brussel heb ik al wel kaas gegeten. Brusselse kaas met name. Maar niet echt aan te raden.
|
Kijk, wij hebben geen kaas, zie je.
:-D Páf. |
Dit is een belachelijke draad, hij houdt in niets of nergens rekening met enige vorm van staatsorganisatie.
Het is alsof iemand een draad opstart die zegt dat hij voorstander is van voortaan in basket ook met 11 man, zoals dat zo goed gaat in het voetbal, op het plein te spelen. Er is in Vlaanderen (en ook in de rest van dit on-land) een traditie en een wetgeving van gemeentelijke autonomie. In het ontstaan van de EU is steeds het principe van subsidiariteit aangehouden: een bevoegdheid moet uitgeoefend worden op het laagst mogelijk nivo. Er is dus nergens een behoefte om steden of stadsgewesten in Vlaanderen meer (staatrechtelijke) bevoegdheden te geven; en er is daar ook nergens vraag naar; er is daar ook geen draagvlak toe. Het enige waarover wel, en terecht, gepalaverd wordt, is de toekomst van het provinciale nivo, maar dat is heel andere koek. En misschien terzijde ook de last door de centrumfunktie van de steden. Want de koek van deze draad is alleen maar te pogen om de legitieme vraag naar een onafhankelijk Vlaanderen in het belachelijke te trekken, door die onafhankelijkheidsvraag door te trekken naar beneden toe. Als je over voetbal spreekt, zorg dan tenminste dat je iets of wat van de spelregels kent, want anders maak je je belachelijk. Vrijstaat Antwerpen en zo: dik belachelijk. |
Ik trek helemaal niets in den belachelijke. Praat is voor uzelf. Het is inderdaad wel zo dat de legitimiteit van een onafhankelijk Vlaanderen ook de legitimiteit van bijvoorbeeld een stadstaat Antwerpen in zich draagt. Uiteraard.
Het is, integendeel, helemaal geen "belachelijke vraag". Brussel valt in ons land niet onder een overheid dan de federale, en is in sé een vrijzone. Waarom Brussel, en waarom niet Kortrijk? |
Citaat:
|
Citaat:
Jij ontkent het feit dat steden aan de basis van een staat kunnen liggen? Monaco, Hong Kong, Macao, Brussel, Moskou, Mexico-stad, Kuweit, Nauru, Venetië, Genua, Rome, Athene, het markiezaat Antwerpen - allemaal verzinsels van kwade belgicistische historici? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vermoed dan dat je gelijkgezinden gaat zoeken en gaat trachten iets daarvan te verwezenlijken. Veel sukses. |
Ik ben voor decentralisatie en meer autonomie alleen, als het volk en vooral Jan-met-de-pet dan meer te zeggen heeft en niet de particratie, want anders creeer je gewoon kleine particraire Belgie-jes.
IK ben dus voor volksautonomie, om die term te gebruiken. |
Vrijstaat zal leiden tot een Domino effect in België (Vlaanderen) en Nederland ........niet dat ik daar iets tegen heb
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Die vrijstaat Antwerpen, zou die dan qua oppervlakte overeenkomen met de huidige stad Antwerpen, of eerder met het Antwerpen van voor 1983?
Immers, de behoeften van de inwoners van een rand-district zijn ook verschillend van deze die in het stads-district Antwerpen wonen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be