Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De wereld zonder Hitler (https://forum.politics.be/showthread.php?t=7220)

Foundation 30 november 2003 00:30

Naar een idee van de Vliegende Hollander en omdat ik ook wel eens een break nodig heb van al dat communautaire gekissebis:

Stel dat de moeder van Dolfje in haar 5e week zwaar van de trap gedonderd was, en een miskraam had gekregen. Hoe zou de wereld er hebben uitgezien zonder Hitler?

Foundation 30 november 2003 00:34

Ik vrees dat WO2 er vroeger of later toch gekomen zou zijn, onder een andere leider dan weliswaar (Goebbels of zo). Het was immers de sociale tendens van die tijd, het algemene gevoel onder de Duitsers dat zij teveel moesten betalen voor het akkoord van Versailles, dat hen naar die ideologie deed grijpen.

Moest de oorlog er niet zijn gekomen, denk ik zelfs dat we technologisch niet zover zouden hebben gestaan. De oorlog heeft immers de ontwikkeling van computers en raketten serieus versneld. Duitsland deed grote investeringen in haar industrie die nu nog merkbaar zijn, en die de economie zeker terug op peil hebben geholpen voor en tijdens de oorlog (na de crash van wall street). Na de oorlog was er het marshallplan, dat de wederopbouw bij ons financierde, dat we ook niet zouden hebben gehad.

dejohan 30 november 2003 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Ik vrees dat WO2 er vroeger of later toch gekomen zou zijn, onder een andere leider dan weliswaar (Goebbels of zo). Het was immers de sociale tendens van die tijd, het algemene gevoel onder de Duitsers dat zij teveel moesten betalen voor het akkoord van Versailles, dat hen naar die ideologie deed grijpen.

Moest de oorlog er niet zijn gekomen, denk ik zelfs dat we technologisch niet zover zouden hebben gestaan. De oorlog heeft immers de ontwikkeling van computers en raketten serieus versneld. Duitsland deed grote investeringen in haar industrie die nu nog merkbaar zijn, en die de economie zeker terug op peil hebben geholpen voor en tijdens de oorlog (na de crash van wall street). Na de oorlog was er het marshallplan, dat de wederopbouw bij ons financierde, dat we ook niet zouden hebben gehad.

Er is ook een andere denkpiste: een van de verklarende factoren voor WO I en WO II kan zijn dat de technologie er klaar voor was. Ook de geindustrialiseerde holocaust kan je in dat opzicht bekijken.

El Cid 30 november 2003 00:54

Kijk eens naar de introfilm van Red Alert zeg.

Pfffft, weet ik veel hoe de toekomst er zonder Hitler zou uitgezien hebben.

De Vliegende Hollander 30 november 2003 03:28

Ik denk zelf dat als de WOII er niet was geweest de Europese Imperia pas veel later waren gevallen. GB en FR hadden langer hun machtige positie weten te behouden en Amerika was waarschijnlijk veel langer een isolationistisch land gebleven.

Ik denk dat voor Nederland de gevolgen best extreem zouden zijn geweest. Relatief gezien heeft NL het meest uit de pot van het Marshallplan genomen. Zonder die doelgerichte steun was NL waarschjinlijk een achtergebleven agrarische regio gebleven (met een paar kolonieën dan).
Rotterdam was nooit gebombardeerd geweest en had zijn koers met de verouderde infrastructuur nooit naar de top voltooid.
De neutraliteit had zich voortgezet en het beeld wat me voor de ogen schiet is dat van de status van Ierland...

Henry 30 november 2003 12:41

1933: de communisten krijgen de absolute meerderheid in de Rijksdag.
1934: er volgt een grote schoonmaak in de Duitse politiek. De leiders van marginale partijtjes als de NSDAP worden naar goelags verbannen.
1935: Heinrich Rotekop wordt de Führer van het Rode Rijk.
1936: Duitsland en Rusland vormen een alliantie om het kapitalisme omver te kegelen.
1937: Duitsland valt Polen binnen.
1938: Rusland valt China binnen.
1939: Amerika en Japan verklaren Rusland de oorlog.
1940: Duitsland valt Nederland, Frankrijk en België binnen.
1940: Amerika, Japan, het fascisitische Italië en Spanje, en Groot-Brittannië vormen een "coalitie tegen de rode tirannie".
1941-52: Het grootste deel van Europa is een communistisch bolwerk. De oorlog sleept lang aan, door de sterke samenwerking tussen Duitsland en Rusland. Hun "Rode Leger" is onverslaanbaar.
1953: Rotekop en Stalin krijgen ruzie over wie de échte leider is van het Rode Europa.
1954: De verstandhouding verbrokkelt tussen Rotekop en Stalin. Een terroristische Duitse groep die zichzelf de Rotekop Fraction noemt, pleegt een aanslag in Stalingrad. Als vergelding vuurt Stalin een bom met chemisch afval af op Berlijn.
1955: Duitsland verklaart Rusland de oorlog. De alliantie is verbroken.
1956: De geallieerden zien hun kans. Ze maken van de twist gebruik om Duitsland aan te vallen.
1957: De blitzkrieg van de geallieerden heeft succes. Na drie maanden staan ze voor de poorten van Berlijn. De Amerikanen planten op 25 maart 1957 de Amerikaanse vlag op de Rijksdag.
1958: De Amerikanen beslissen door te stoten naar Rusland.
Daarbij worden ze gesteund door Groot-Brittannië, en het grootste deel van de bevrijde gebieden. Italië, Japan en Spanje zien het gevaar geweken en trekken zich terug in hun fascistische staat.
1959: de geallieerden staan aan de poorten van Stalingrad.
1960-1964: de oorlog om Stalingrad wordt een uitputtingsslag. Aan beide kanten verliezen meer dan 100.000.000 mensen het leven. Stalingrad wordt omgedoopt tot "Massengrab".
1965: Vredesverdrag van Berlijn. De geallieerden en Rusland tekenen de wapenstilstand. 2.568.121.258 mensen verloren het leven. In de goelags ontdekt men vreselijke misdrijven tegen de menselijkheid. Rusland lijft China in en wordt het grootste communistische blok van de wereld. Amerika lijdt gezichtsverlies en beslist zich niet meer te mengen in internationale aangelegenheden. De Olympische Spelen worden afgeschaft wegens "te gevaarlijk voor de vrede".
1966-1970: het grootste deel van Azië wordt communistisch.
1970-1985: Vredevolle tijd waarin het kapitalistische Europa en Amerika en het communistische Azië en Rusland bijna geen contact hebben.

El Cid 30 november 2003 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Ik denk zelf dat als de WOII er niet was geweest de Europese Imperia pas veel later waren gevallen. GB en FR hadden langer hun machtige positie weten te behouden en Amerika was waarschijnlijk veel langer een isolationistisch land gebleven.

Ik denk dat voor Nederland de gevolgen best extreem zouden zijn geweest. Relatief gezien heeft NL het meest uit de pot van het Marshallplan genomen. Zonder die doelgerichte steun was NL waarschjinlijk een achtergebleven agrarische regio gebleven (met een paar kolonieën dan).

Het Marshallplan was een herstelplan. Herstellen=kosten gemaakt. Kosten gemaakt=verlies. Zonder WOII was er geen herstelplan nodig.

El Cid 30 november 2003 13:42

Globaal heb ik geen idee wat er zou kunnen gebeurd zijn, maar België zou waarschijnlijk een federatie geworden zijn in de jaren '40, op basis van 11. Dat was de tegenzet van de Belgische regering voor de fascisten van het VNV, maar toen brak de oorlog uit.

thePiano 30 november 2003 14:32

Alles draaide rond Hitler. Zonder Hitler was er geen Holocaust, geen Wereldoorlog geweest. Hitler was het absolute centrum van het kwaad. Zelfs Himmler, na Hitler de boosaardigste van alle beulen, kon geen pas teveel zetten zonder toestemming van de Führer.

Vlaamse Leeuw 30 november 2003 14:43

Het is natuurlijk moeilijk om te zeggen hoe de wereld zou zijn zonder Hitler. Maar ik ga toch een poging wagen. :lol:

WOI zou hoe dan ook hebben plaats gevonden, ook de Crach van Wall Street trouwens.

Maar waarschijnlijk zouden de communisten aan de macht gekomen zijn, omdat dat dankzij Hitler de NSDAP in ledenaantal steeg en zo veel zetels kreeg in de Reichstag.

Wat een communistisch Duitsland zou gedaan hebben i.v.m. zijn betrekking met Rusland, weet ik niet. Misschien een alliantie aangaan, zodat ze samen Europa en Azië kunnen veroveren.

De Vliegende Hollander 30 november 2003 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander

Het Marshallplan was een herstelplan. Herstellen=kosten gemaakt. Kosten gemaakt=verlies. Zonder WOII was er geen herstelplan nodig.

Daar heb je helemaal gelijk, alleen pakt het plan anders uit.

Hoe cynisch het nu ook klinkt, de Duisters hebben in Nederland flink puingeruimd en dankzij dat begon Nederland met een schone lei. Het Marshallgeld werd gestoken in de meest winstvolle projecten (en dus niet in de restauratie van een plaatselijke kerk ofzo). Dit heeft Nederland toch echt geen windeieren gelegd...

El Cid 30 november 2003 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw

Wat een communistisch Duitsland zou gedaan hebben i.v.m. zijn betrekking met Rusland, weet ik niet. Misschien een alliantie aangaan, zodat ze samen Europa en Azië kunnen veroveren.

Bedoel je iets zoals dit?

Vlaamse Leeuw 30 november 2003 15:01

Citaat:

Citaat:

Zoiets. Misschien nog wat meer informatie geven over deze foto:

-diegene die het tekend is Von Ribbentrop: Minister van buitenlandse zaken van het Duitse Rijk

-links zit Molotov: Minister van buitenlandse zaken van de communistisch Rusland

-rechts zit Stalin: leider van communistisch Rusland

Dit akkoord werd ondertekend in augustus 1939, waarbij werd afgesproken om samen Polen aan te vallen in september - wel in verschillende stadia, namelijk Duitsland op 01-09 en Rusland pas op 17-09 - en waarbij er ook direct een niet aanvalspact werd gesloten.

Ook werd er afgesproken dat Duitsland en Rusland grondstoffen en technologiën zouden gaan uitwissen. Dit gebeurde van september 1939 tot en met 22 juni 1941.

thePiano 30 november 2003 17:16

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Zoiets. Misschien nog wat meer informatie geven over deze foto:

-diegene die het tekend is Von Ribbentrop: Minister van buitenlandse zaken van het Duitse Rijk

-links zit Molotov: Minister van buitenlandse zaken van de communistisch Rusland

-rechts zit Stalin: leider van communistisch Rusland

Dit akkoord werd ondertekend in augustus 1939, waarbij werd afgesproken om samen Polen aan te vallen in september - wel in verschillende stadia, namelijk Duitsland op 01-09 en Rusland pas op 17-09 - en waarbij er ook direct een niet aanvalspact werd gesloten.

Ook werd er afgesproken dat Duitsland en Rusland grondstoffen en technologiën zouden gaan uitwissen. Dit gebeurde van september 1939 tot en met 22 juni 1941.

Klopt allemaal. Stalin dacht met dit verdrag Hitler van zich te kunnen afhouden en Hitler wilde nog eerst afrekenen met Engeland en wilde geen twee frontenoorlog. Onder hun beidjes verdeelden ze Polen (en de rest) maar nadien liep het helemaal anders uit, en het schol geen haar of Stalin had de oorlog verloren.

Von Ribbentrop werd in 1946 opgehangen, en na e dood van Stalin werd Molotov uit al zijn functies ontheven (1957) door Kroetsjov en in 1962 uit de KP gezet.

El Cid 30 november 2003 17:43

Ik begrijp de motieven wel van Stalin. Hij zou meer dan 300 divisies moeten inzetten aan het front moest hij in oorlog komen met Duitsland, terwijl Frankrijk "slechts" +/- 100 divisies in het veld kon brengen en Engeland 4(!). (Naar eigen zeggen). Als je aartsvijand je dan vrede aanbiedt en je bovendien voorstelt om een stuk grond te verdelen...

Blijkbaar had stalin Mein Kampf niet goed gelezen, want hij kon toch weten dat Rusland een doelwit ging zijn? Goed, in 1941 waren de kansen gekeerd en kon Duitsland 203 divisies inzetten tegen de 176 Russische divisies, zoals The Piano zegt het scheelde geen haar...

Patriot! 30 november 2003 18:21

De onafhankelijkheid van Vlaanderen zou een postume triomf voor Hitler zijn. (sprak professor Lode Wils)

Bruno* 30 november 2003 18:38

Citaat:

Blijkbaar had stalin Mein Kampf niet goed gelezen, want hij kon toch weten dat Rusland een doelwit ging zijn?
Hij wilde het niet geloven, ondanks de vele waarschuwingen ook uit zijn eigen kring; op 22/06/1941 zegde hij eerst zelfs dat de SU verdedigd moet worden, maar dat de Sovjet-troepen de Duitsers niet over de grens mochten volgen :!:

Vlaamse Leeuw 30 november 2003 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:

Blijkbaar had stalin Mein Kampf niet goed gelezen, want hij kon toch weten dat Rusland een doelwit ging zijn?
Hij wilde het niet geloven, ondanks de vele waarschuwingen ook uit zijn eigen kring; op 22/06/1941 zegde hij eerst zelfs dat de SU verdedigd moet worden, maar dat de Sovjet-troepen de Duitsers niet over de grens mochten volgen :!:

Inderdaad.

Zelfs in de eerste uren van de Duitse aanval mochten de Russen niet terug schieten, uit angst om te provoceren. Ook liet men de vliegtuigen van de Luftwaffe gewoon overvliegen voor 22 juni.

Pelgrim 30 november 2003 19:44

Hip hip hoi!

Als science fiction liefhebber en met name het 'what if' genre ben ik REUZEBLIJ met deze topic!

Zoals eerder gezegd hier, Red Alert (het spelletje) baseert zich hierop. Er is ook het omgekeerde: de film Fatherland gaat over wat er zou gebeuren als Hitler de oorlog had gewonnen. Verder zijn er al talloze verhalen geschreven over het niet zinken van de spaanse armada, het niet ten onder gaan van rome, de zwarte overheersing met blanke slaven, zelfs een neandertalerbeschaving. De geschiedenis is zo rijk dat men eindeloos zou kunnen blijven doorfantaseren. En daar heb ik mij al een aantal keer mee bezig gehouden.

Mijn idee is kort genomen dat indien er geen nazi duitsland zou geweest zijn, de eerste zaak van de westerse wereld het stalinregime zou zijn. Er zou sowieso een wereldoorlog gekomen zijn, alleen met een andere tegenstander.

Of,

Omdat er geen patriottische steun van de russen voor Stalin nodig was, zou zijn regime geen lang leven beschoren zijn en zou hij door trotskisten uiteindelijk geliquideerd geworden zijn.

El Cid 30 november 2003 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
De onafhankelijkheid van Vlaanderen zou een postume triomf voor Hitler zijn. (sprak professor Lode Wils)

Een federalist ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be