Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Straatnamen met Leopold afschaffen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=72215)

eno2 16 december 2006 16:41

Straatnamen met Leopold afschaffen?

error

lombas 16 december 2006 16:42

Met Leopold II, ja.

Tavek 16 december 2006 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2250819)
Met Leopold II, ja.

:roll:

Moet ge zijn gebouwen ook maar meteen afbreken he.....

Judokus 16 december 2006 17:06

Breken we dan ook de Thermae Pallace af, de Koninklijke Gaanderijen in Oostende? En het Afrikaans Museum in Tervuren?...

Ja Leopold II was een hartvochtige schurk in Afrika. Maar ik vind dat we niet moeten overdrijven in onze politiek-correctheid die miserie brengt voor de gewone mens (nieuwe adressen, straatsnaamverwarringen,...)

Keizer Karel was ook geen doetje, en ook hij heeft eigen straatnamen. Zo ook Ambiorix (moordde een legioen uit!) en vele andere historische leiders.

Maar laat de straatbordjes wat ze zijn. Het is goed om te beseffen dat we moeten leren leven met onze geschiedenis (ipv ze te 'verwijderen' of verdoezelen).

cor 16 december 2006 17:13

En anders moeten we ook alle jezuietencolleges afschaffen.

lombas 16 december 2006 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2250851)
:roll:

Moet ge zijn gebouwen ook maar meteen afbreken he.....

"Zijn" gebouwen? Die van de belastingbetaler, ja.

lombas 16 december 2006 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cor (Bericht 2250919)
En anders moeten we ook alle jezuietencolleges afschaffen.

Dat hebben ze al eens gedaan. Trouwens, Jezuïeten en massamoord, ik ben eens benieuwd?

lombas 16 december 2006 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 2250894)
Breken we dan ook de Thermae Pallace af, de Koninklijke Gaanderijen in Oostende? En het Afrikaans Museum in Tervuren?...

Ja Leopold II was een hartvochtige schurk in Afrika. Maar ik vind dat we niet moeten overdrijven in onze politiek-correctheid die miserie brengt voor de gewone mens (nieuwe adressen, straatsnaamverwarringen,...)

Keizer Karel was ook geen doetje, en ook hij heeft eigen straatnamen. Zo ook Ambiorix (moordde een legioen uit!) en vele andere historische leiders.

Maar laat de straatbordjes wat ze is. Het is goed om te beseffen dat we moeten leren leven met onze geschiedenis (ipv ze te 'verwijderen' of verdoezelen).

Voor morgen de Pinochetlaan? De Castro-laan? De Pol-Potlaan? De Avenue Adolphe Hitlèr? De Boulevard Empereur Amin?

Den Ardennees 16 december 2006 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2250949)
Voor morgen de Pinochetlaan? De Castro-laan? De Pol-Potlaan? De Avenue Adolphe Hitlèr? De Boulevard Empereur Amin?

dat is een straatje zonder einde als we dat moeten beginnen afschaffen, waarom in Ieper nog de maarschalk Haiglaan behouden, hoeveel heeft die er niet in de dood gejaagd.

Het verwondert me wel dat er in drie Vlaamse gemeenten een Cyriel Verschaevelaan is.:?

lombas 16 december 2006 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2250960)
dat is een straatje zonder einde als we dat moeten beginnen afschaffen, waarom in Ieper nog de maarschalk Haiglaan behouden, hoeveel heeft die er niet in de dood gejaagd.

Het verwondert me wel dat er in drie Vlaamse gemeenten een Cyriel Verschaevelaan is.:?

Er is een verschil tussen oorlog en demo/genocide.

Den Ardennees 16 december 2006 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2250975)
Er is een verschil tussen oorlog en demo/genocide.

Het gaat hem om het morele aspect.

Ik zeg het je: het is een straatje zonder einde als je alle bestaande straatnamen moet beginnen herevalueren.

Wat doe je met de Keizerin Maria-Theresialaan, okee, geen genocide, maar toch ook een beleid zoals je 't nu niet meer zou voeren enz... enz...

lombas 16 december 2006 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2251049)

Ik zeg het je: het is een straatje zonder einde als je alle bestaande straatnamen moet beginnen herevalueren.

Wat doe je met de Keizerin Maria-Theresialaan, okee, geen genocide, maar toch ook een beleid zoals je 't nu niet meer zou voeren enz... enz...

Er is een markant verschil tussen homoseksuelen bijvoorbeeld geen staatshuwelijk te verlenen, en ze te doden omwille van hun geaardheid.

Er is een bescheiden verschil tussen zeggen dat zwarten gemiddeld zwakker scoren op intellectuele testen, en ze een beetje te gaan uitmoorden.

Het eerste is telkens onderhevig aan een tijdsgeest; het tweede aan invasieve maatregelen.

baseballpolitieker 16 december 2006 19:59

Amaai het is nogal een eer om een straatnaam naar je genoemd te hebben! Zo'n vuile vochtige plaats.:roll:

berre 16 december 2006 21:32

Citaat:

Zo ook Ambiorix (moordde een legioen uit!) en vele andere historische leiders.

ik ken iemand die dit graag gaat horen8-)

cor 17 december 2006 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2251404)
Amaai het is nogal een eer om een straatnaam naar je genoemd te hebben! Zo'n vuile vochtige plaats.:roll:

Waar woon jij??

Pluche 17 december 2006 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2251049)

Inderdaad want wie nu 'goed' is volgens onze normen kan later 'slecht' zijn en omgekeerd, daarom is het niet te doen om de 5 botten straatnamen te veranderen, en denk ook eens aan de postbodes, die zijn nu al overwerkt!

manta 17 december 2006 21:29

Citaat:

Keizer Karel was ook geen doetje, en ook hij heeft eigen straatnamen. Zo ook Ambiorix (moordde een legioen uit!) .

Valt dit niet een beetje onder de wettige zelfverdediging ??? En ze hadden toen wel een beetje ruzie met elkaar ,hé;-)

Boadicea 17 december 2006 21:46

Heu, ik ben nog steeds op zoek naar een "groot" politiek leider uit de geschiedenis, de geen bloed aan zijn handen heeft.

eno2 18 december 2006 11:54

[quote]
Citaat:

Breken we dan ook de Thermae Pallace af, de Koninklijke Gaanderijen in Oostende?

Na zijn hand, zijn kloten afhakken?

eno2 18 december 2006 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 2254549)
Heu, ik ben nog steeds op zoek naar een "groot" politiek leider uit de geschiedenis, de geen bloed aan zijn handen heeft.

Dat was geen groot politiek leider maar een usurpator en een genocide.
Maw een anti-leider.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be