![]() |
Zwartwerk
Hallo,
Graag zou ik iemand aangeven die in een café in het zwart werkt. Ik heb hiervoor mijn redenen (zowel naar de persoon in kwestie als naar de uitbaters van het café toe). Kan iemand mij misschien vertellen waar ik dit best kan aangeven? Wat de gevolgen zullen zijn (zowel voor de wergever als voor de tewerkgestelde)? Ik geef liefst geen details over locatie van het pand etc. maar ik kan wel zeggen dat er twee of drie personen in het zwart werken. Overigens iemand enig idee óf -en zo ja, voor hoe lang- het pand zal moeten sluiten? Met vriendelijke groet. |
Zover ik het weet, zal het pand niet moeten sluiten, enkel een forse boeten betalen. Dit kan wel leiden tot een faillissement waardoor het toch gesloten is, maar dit ter zijde.
Idem voor de werknemer: een forse boete, maar kleiner dan die van de werkgever. Dit kan je aangeven aan een vakbond waar je bent aangesloten, die dan op hun beurt de nodige instanties weten zitten. Op eigen houtje kan je het best gaan naar de federale arbeidsinspectie of de politie. adresgegevens: http://meta.fgov.be/pc/pcd/nlcd01.htm |
Citaat:
Ik ben evenwel bij geen enkele vakbond aangesloten. Kan ik de arbeidsinspectie richtlijnen geven, zoals een uur waarop ze zouden moeten controleren? Het is namelijk zo dat er enkel des avonds in de weekeinde's zwartwerk wordt verricht. En wat betreft die boete's, over wat voor bedragen spreken we dan (ongeveer)? Met vriendelijke groet |
Citaat:
Het zit precies wel serieus diep fout tussen u en die mensen... |
Lijkt me wat op een goedkope wraak actie. Maar bon, ik ken het verhaal niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar het hangt zoals BigF reeds zei ook aan de precedenten af. De kans is ook reëel dat ze er de eerste keer met een waarschuwing van af komen, of met een boete van rond de 500 euro per kop. Ik heb er niet echt een idee van, tis eerder giswerk. Ook hier zou de vakbond een beter antwoord op kunnen geven. (nen Rode Bert zou toch bij den ABVV moeten zijn aangesloten, he ;)) Uiteraard kun je bij het aangeven van de snodaards beter zoveel mogelijk info geven zoals uur etc. |
Citaat:
kken et verhaal niet maar waarom datte? Of ga je achteraf gaan zeggen dat jij het bent geweest? Of dat ook al niet? |
klikken is niet netjes.
|
Dacht ik ook te zeggen, klikkers komen altijd zo kinderachtig over.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
maar met die zware gewetenslast hoeft enkel de zwartwerker te leven en wij niet he.
|
Citaat:
|
Citaat:
tenzij het hem genot verschaft om iemand te verraden, wat van hem een eersteklas lul maakt natuurlijk. |
Citaat:
|
ach ach.
de uitkeringen zijn ook niet hoog genoeg om van te leven hé. zwartwerk is plantrekkerij. |
Citaat:
|
jaja, ma tis nie voor iedereen zo simpel hoor.
|
Citaat:
Wist je dat bij de communisten er restaurants waren? Veel verdienden die restaurants daarintegen niet reden: restaurants kochten massas eten aan gaven grote delen aan familie en vrienden en verkochten maar zeer kleine deeltjes aan cliënteel... Hilarisch verhaal he :lol: Daarom is het systeem onder andere helemaal mislukt! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be