Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Oprichting ReferendumLijst/ListeRéférendum (https://forum.politics.be/showthread.php?t=72331)

djimi 17 december 2006 19:36

Oprichting ReferendumLijst/ListeRéférendum

Ik overweeg de oprichting van een 'kiesvereniging' (géén partij) die slechts één programmapunt heeft, nl. de invoering van het BROV.
Eenmaal dit programmapunt gerealiseerd is, kan de kiesvereniging tot zelfontbinding overgaan.
Een mogelijke naam : RLR of LRL (ReferendumLijst/ListeRéférendum of ListeRéférendum/ReferendumLijst).

Zijn er hier mensen die geïnteresseerd zouden zijn om daaromtrent een vergadering te houden?

baseballpolitieker 17 december 2006 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 2254176)
Ik overweeg de oprichting van een 'kiesvereniging' (géén partij) die slechts één programmapunt heeft, nl. de invoering van het BROV.
Eenmaal dit programmapunt gerealiseerd is, kan de kiesvereniging tot zelfontbinding overgaan.
Een mogelijke naam : RLR of LRL (ReferendumLijst/ListeRéférendum of ListeRéférendum/ReferendumLijst).

Zijn er hier mensen die geïnteresseerd zouden zijn om daaromtrent een vergadering te houden?

Heb daar nog nooit van gehoord maar zijn er nog landen die dit toepassen?

end 17 december 2006 19:45

Hoe werkt zo'n "kiesvereniging" precies?

lombas 17 december 2006 19:46

Citaat:

Ga gewoon bij http://www.democratie.nu/

?

djimi 17 december 2006 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2254191)

Heb daar nog nooit van gehoord maar zijn er nog landen die dit toepassen?

Zwitserland, voor zover ik weet. En op lokaal vlak ook Beieren.

En zelfs al zou dat in geen enkel land toegepast worden, dan nog kan de oprichting van zo'n tijdelijke kiesvereniging geen kwaad.

Als zo'n lijst de kiesdrempel haalt dan krijgen de politici van dit land alleszins een DUIDELIJK SIGNAAL VAN DE BURGER, nee? ;-)

djimi 17 december 2006 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2254222)

Zal ik zeker doen.

Knuppel 17 december 2006 19:51

Citaat:

Vivant had slechts twee punten: Brov en afschaffing van belasting op arbeid. Bovendien had het kopstuk de nodige centen. Vivant sloot aan bij die andere partij die al sinds de burgermanifesten referenda bepleit. Maar ondanks twee partijen die pro directe democratie zijn én de VLD die acht jaar aan de macht was gebeurde er.....niks.

Knuppel 17 december 2006 19:52

Citaat:

Als zo'n lijst de kiesdrempel haalt dan krijgen de politici van dit land alleszins een DUIDELIJK SIGNAAL VAN DE BURGER, nee?
Waarvoor denk je dat de kiesdrempel ingevoerd werd?

lombas 17 december 2006 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2254232)
Vivant had slechts twee punten: Brov en afschaffing van belasting op arbeid. Bovendien had het kopstuk de nodige centen. Vivant sloot aan bij die andere partij die al sinds de burgermanifesten referenda bepleit. Maar ondanks twee partijen die pro directe democratie zijn én de VLD die acht jaar aan de macht was gebeurde er.....niks.

Het doet me denken aan Johan VDL die op een vraag of zijn partij voorstander was van het afschaffen van de opkomstplicht antwoordde: "Maar dan moeten wij mensen gaan overtuigen om op ons te stemmen." (in TerZake)

djimi 17 december 2006 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2254222)

Is gebeurd.

djimi 17 december 2006 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2254232)

Ik ga er van uit dat de kiesvereniging ter invoering van het BROV nergens bij aansluit, zich ook over niks anders uitspreekt, en zeker niet deelneemt aan de macht (dit om 'corrumpering' te verhinderen).

Spijtig genoeg heb ik de nodige centen niet, maar misschien winnen jullie wel eens het groot lot en denken jullie dan eens aan deze draad? ;-)

lombas 17 december 2006 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 2254278)
Is gebeurd.

Ik heb er zelf kennissen. Allemaal zeer goede en brave mensen, klaar en zeer fijn georganiseerd.

Knuppel 17 december 2006 20:13

Ik ben al een paar jaar lid van een vereniging ter invoering van het BROV: 'Democratie nu'.

djimi 17 december 2006 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2254288)
Ik heb er zelf kennissen. Allemaal zeer goede en brave mensen, klaar en zeer fijn georganiseerd.

Ik mag zeker niet vergeten mijn lidgeld te betalen.
Tijdens een vakantie zal ik alleszins eens naar Pellenberg trekken, voor een 'tête-�*-tête'.

Knuppel 17 december 2006 20:18

Sinds een paar maanden loopt er een handtekeningenactie waarmee gevraagd wordt dat de EU rechtskracht geeft aan het Europees burgerinitiatief waarbij één miljoen Europese burgers de EU-Commissie kunnen verzoeken om een wijziging van het Europees recht of beleid voor te stellen.

djimi 17 december 2006 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2254291)
Ik ben al een paar jaar lid van een vereniging ter invoering van het BROV: 'Democratie nu'.

Wat ik vooral mis is de mogelijkheid om een stem uit te brengen op een vereniging die ondubbelzinnig voor de invoering van het BROV opkomt, en enkel daarvoor.

Het grote voordeel van zo'n 'one-issue'-lijst is dat ze op geen enkel ander punt kan worden aangevallen.

Bovendien weet iedereen dat zo'n vereniging slechts een tijdelijk bestaan heeft.

djimi 17 december 2006 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2254312)
Sinds een paar maanden loopt er een handtekeningenactie waarmee gevraagd wordt dat de EU rechtskracht geeft aan het Europees burgerinitiatief waarbij één miljoen Europese burgers de EU-Commissie kunnen verzoeken om een wijziging van het Europees recht of beleid voor te stellen.

Ik heb die petitie al getekend.

Knuppel 17 december 2006 20:22

Ik ook.
En ik probeer ze ook door anderen te laten ondertekenen.

djimi 17 december 2006 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2254320)
Ik ook.
En ik probeer ze ook door anderen te laten ondertekenen.

Zal ik ook doen.

lombas 17 december 2006 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2254288)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Voila eh.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be