Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Communautair gezeik (https://forum.politics.be/showthread.php?t=72392)

Amon_Re 18 december 2006 14:12

Communautair gezeik

Mijn excuses om het zo cru te zeggen, maar al die zever over de Vlaams en Frans, verfransing, whatever, zijn belachelijke problemen, en dienen enkel & alleen als afleiding.

Wat is het ergste, een Waal die in Vlaanderen geen woord Nederlands kan of wil spreken, of een corrupte politiek?

Wat is het ergste, tweetaligheid of een miljardenstroom van 't ene deel van't land naar't andere om de politieke postjes te betalen?

Wat is't ergste, dat je Frans moet leren of dat we met 6 regeringen opgescheept zitten die er niets van bakken?

Staatshervormingen, meer bevoegdheden... allemaal gezeik ja, zolang de Belgische politiek niet veranderd zal er in België niets verbeteren, en ik zeg Belgische politiek omdat zowel de Vlaamse als Waalse als Brusselse evenveel waarde hecht aan het gepeupel, namelijk niets.

Dromen van een onafhankelijk Vlaanderen is mooi en zo, maar't zal niet gebeuren zolang de politiek in België niet veranderd, en als je erin slaagt om die politiek te veranderen zal de nood voor onafhankelijkheid ook wel énorm verminderen.

Hans1 18 december 2006 14:15

Verstandige commentaar, Amon Re, ook al vind ik niets mooi aan "Vlaemsche onafhankelijkheid". Veel te bekrompen en egoïstisch, hoor.

Amon_Re 18 december 2006 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2256301)
Verstandige commentaar, Amon Re, ook al vind ik niets mooi aan "Vlaemsche onafhankelijkheid". Veel te bekrompen en egoïstisch, hoor.

Ik heb je al enkele keren gevraagd waarom jij niet gewoon vlaams kan schrijven, wacht nog steeds op een antwoord. Heb je ook al uw visie gevraagd over hou BUB de problemen zou aanpakken, wacht ook daar nog op....

Bierke 18 december 2006 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 2256283)
Mijn excuses om het zo cru te zeggen, maar al die zever over de Vlaams en Frans, verfransing, whatever, zijn belachelijke problemen, en dienen enkel & alleen als afleiding.

Wat is het ergste, een Waal die in Vlaanderen geen woord Nederlands kan of wil spreken, of een corrupte politiek?

Wat is het ergste, tweetaligheid of een miljardenstroom van 't ene deel van't land naar't andere om de politieke postjes te betalen?

Wat is't ergste, dat je Frans moet leren of dat we met 6 regeringen opgescheept zitten die er niets van bakken?

Staatshervormingen, meer bevoegdheden... allemaal gezeik ja, zolang de Belgische politiek niet veranderd zal er in België niets verbeteren, en ik zeg Belgische politiek omdat zowel de Vlaamse als Waalse als Brusselse evenveel waarde hecht aan het gepeupel, namelijk niets.

Dromen van een onafhankelijk Vlaanderen is mooi en zo, maar't zal niet gebeuren zolang de politiek in België niet veranderd, en als je erin slaagt om die politiek te veranderen zal de nood voor onafhankelijkheid ook wel énorm verminderen.

euhm idd 6 regeringen die er niks van bakken, een blijvend BHV probleem, nachtvluchten die maar problemen blijven geven, correspondentie die in 1 taal verloopt omdat beide "kanten" niet willen toegeven... het is idd een last en daarom de federale politiek ook weinig of geen gehoor meer krijgt, en dat is meteen de afbouw van dit establishment.

Hans1 leer idd eens "Vlaamse" te schrijven ipv dat koeterwaals volksverlakkerig woordje dat je soms typt !

Hans1 18 december 2006 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 2256305)
Ik heb je al enkele keren gevraagd waarom jij niet gewoon vlaams kan schrijven, wacht nog steeds op een antwoord. Heb je ook al uw visie gevraagd over hou BUB de problemen zou aanpakken, wacht ook daar nog op....

Al ons programma gelezen? Ik geef toe dat ons sociaal-economisch luik nog moet worden uitgebouwd, maar dat is uiteindelijk ondergeschikt aan het communautaire (spijtig genoeg, maar dat is niet onze fout).

Praetorian 18 december 2006 15:00

Voer een compleet federalisme of confederalisme in, en dat gezeik is afgelopen. Dan kunnen we over gaan naar de zaken die echt belangrijk zijn.

baseballpolitieker 18 december 2006 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 2256283)
Staatshervormingen, meer bevoegdheden... allemaal gezeik ja, zolang de Belgische politiek niet veranderd zal er in België niets verbeteren

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt is er geen gezeik meer over staatshervormingen en meer bevoegdheden, voila probleem opgelost kon het nog simpeler!

Amon_Re 18 december 2006 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2256400)
Al ons programma gelezen? Ik geef toe dat ons sociaal-economisch luik nog moet worden uitgebouwd, maar dat is uiteindelijk ondergeschikt aan het communautaire (spijtig genoeg, maar dat is niet onze fout).

Nee, ik heb jullie programma nog niet gelezen, wou je gewoon even zelf in't kort horen zeggen wat jullie willen bereiken, en hoe jullie de toekomst zien.

(En mijn andere vraag ontduik je weeral eens... )

Amon_Re 18 december 2006 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2256455)
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt is er geen gezeik meer over staatshervormingen en meer bevoegdheden, voila probleem opgelost kon het nog simpeler!

En dan, Vlaanderen is onafhankelijk, wat daarna? Dezelfde verziekte boel die we nu kennen in België op Vlaams niveau? Het probleem is niet Vlaanderen noch Wallonië, zelfs niet "België" als een land of concept, het probleem is de constructie "België" en het verneukte politieke systeem.

baseballpolitieker 18 december 2006 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 2256482)
En dan, Vlaanderen is onafhankelijk, wat daarna? Dezelfde verziekte boel die we nu kennen in België op Vlaams niveau? Het probleem is niet Vlaanderen noch Wallonië, zelfs niet "België" als een land of concept, het probleem is de constructie "België" en het verneukte politieke systeem.

Jij zegt net dat de problemen staatshervormingen en meer bevoegdheden zijn maar na een onafhankelijkheid bestaat dat helemaal niet meer en de Belgische constructie is dan ook foetsie, ik begrijp je toch niet zo goed hoor!

Jaani_Dushman 18 december 2006 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2256408)
Voer een compleet federalisme of confederalisme in, en dat gezeik is afgelopen.

Bij federalisme blijft het Belgisch establishment haar politieke poot (quasi-)intact. Alleen door écht confederalisme of volledige onafhankelijkhheid kan het Belgisch establishment gebroken worden.

Amon_Re 18 december 2006 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2256489)
Jij zegt net dat de problemen staatshervormingen en meer bevoegdheden zijn maar na een onafhankelijkheid bestaat dat helemaal niet meer en de Belgische constructie is dan ook foetsie, ik begrijp je toch niet zo goed hoor!

Om het simpel te zeggen, smijt alle huidige politici & partijen in de vuilbak, en pas de grondwet aan zodat deze eens een echte democratie verzekerd, en de nood voor splitsing (de nood aan een degelijk bestuur) valt weg.

baseballpolitieker 18 december 2006 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 2256508)
Om het simpel te zeggen, smijt alle huidige politici & partijen in de vuilbak, en pas de grondwet aan zodat deze eens een echte democratie verzekerd, en de nood voor splitsing (de nood aan een degelijk bestuur) valt weg.

Toch niet want voor zover ik weet zullen de Walen niet verdwijnen:roll:!

Don Quichote 18 december 2006 15:55

Het gezeik zal uiteindelijk tot het einde van Belgique leiden.

Het gezeik is niet meer te stoppen.

Hans1 18 december 2006 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2256408)
Voer een compleet federalisme of confederalisme in, en dat gezeik is afgelopen. Dan kunnen we over gaan naar de zaken die echt belangrijk zijn.

Ocharme, dat is een contradictio in terminis. "Compleet (con)federalisme" bestaat niet en kan niet bestaan. Helaas denken heel wat mensen zo. Vandaar dat we maar niet uit het slop geraken. Ofwel laat je alles nationaal, ofwel splits je alles. Maar de bevolking moet hierover beslissen.

Hans1 18 december 2006 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote (Bericht 2256548)
Het gezeik zal uiteindelijk tot het einde van Belgique leiden.

Het gezeik is niet meer te stoppen.

Hangt ervan af van wie dat gezeik komt. Dat komt net van diegenen die vandaag separatisme vragen. Het zijn dezelfde die het federalisme hebben gewild. (VU)

vooruit 18 december 2006 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 2256482)

Je moet het zo zijn: Belgische politiek is verschrikkelijk ingewikkeld. Iedereen op dit forum is er in meer of mindere mate mee bezig maar dat geldt niet voor de hele bevolking.
Je hebt altijd een groep die er niet om geeft, maar net omdat het zo ingewikkeld is is deze groep hier groter. Bovendien verschuilen een aantal politici zich wel eens achter 'het is de fout van die andere bij de gewesten!'.

Dus om alles duidelijker en democratischer te krijgen moet je een ander systeem bouwen.
België unitair? Dat heeft al bewezen dat het niet werkt.
Confederaal? Voor mij goed, maar zodra we in een echte confederale staat zitten valt het land snel genoeg uit elkaar.
Splitsen? Waarom niet?

Don Quichote 18 december 2006 16:10

Het begrotingsbedrog gaat aan het licht komen.

Als de economie daalt zal het prijs zijn.
Europa zal geen schuldmakingen meer toestaan.
Er zullen dus ernstige (onaangename) bijsturingen noodzakelijk zijn.
De Cdv is het reeds van plan na de volgende verkiezingen.

Steeds meer mensen gaan inzien hoe ze bedrogen werden.

vooruit 18 december 2006 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2256301)

Ik ben het kotsbeu om als bekrompen bestempeld te worden omdat ik voor Vlaamse onafhankelijkheid ben!
Ik heb net zoals de meeste Vlaams-nationalisten (wat al meteen een zwaar woord is) absoluut geen bekrompen geest, wel integendeel. Het zijn vaak de Belgicisten zoals uzelf die omwille van hun bekrompen geest niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is.

Naar argumenten pro-onafhankelijkheid wordt niet geluisterd, en zelf argumenten geven? Ho maar! Het enige wat er uit komt is een gemompel van 'Maar waarom veranderen? Zo slecht hebben we het toch niet.' Bende bekrompen geesten. Een beetje fantasie zou de wereld zoveel vooruit kunnen helpen.

Maar bij Hans en zijn bubbelvriendjes is nog veel erger. Bij hem ligt het niet aan er nog nooit over nagedacht te hebben. Zelfs niet aan een gebrek aan verstand.

Hans en co zijn fanatici die absoluut hun gelijk moeten halen en daarvoor intellectuele oneerlijkheden gebruiken zonder nog maar te knipperen. Hun beperkt zicht op de wereld is beangstigend. Ik ben er zeker van dat Freud, de kwakzalver, er boeken vol van had kunnen schrijven.

baseballpolitieker 18 december 2006 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vooruit (Bericht 2256591)
Ik ben het kotsbeu om als bekrompen bestempeld te worden omdat ik voor Vlaamse onafhankelijkheid ben!
Ik heb net zoals de meeste Vlaams-nationalisten (wat al meteen een zwaar woord is) absoluut geen bekrompen geest, wel integendeel. Het zijn vaak de Belgicisten zoals uzelf die omwille van hun bekrompen geest niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is.

Naar argumenten pro-onafhankelijkheid wordt niet geluisterd, en zelf argumenten geven? Ho maar! Het enige wat er uit komt is een gemompel van 'Maar waarom veranderen? Zo slecht hebben we het toch niet.' Bende bekrompen geesten. Een beetje fantasie zou de wereld zoveel vooruit kunnen helpen.

Maar bij Hans en zijn bubbelvriendjes is nog veel erger. Bij hem ligt het niet aan er nog nooit over nagedacht te hebben. Zelfs niet aan een gebrek aan verstand.

Hans en co zijn fanatici die absoluut hun gelijk moeten halen en daarvoor intellectuele oneerlijkheden gebruiken zonder nog maar te knipperen. Hun beperkt zicht op de wereld is beangstigend. Ik ben er zeker van dat Freud, de kwakzalver, er boeken vol van had kunnen schrijven.

Mooi gezegd!;-):vlaander:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be