![]() |
Nederland stopt Waalse machinist aan grens
Citaat:
artikel gelezen in Het Nieuwsblad 19/12/06 |
Citaat:
|
Donderdag bleek de Belgische machinist van die trein de consignes van de Nederlandse treinverkeersleiding niet te begrijpen. Daarop haalde een inspecteur van het ministerie van Verkeer en Rijkswaterstaat de machinist van de trein. ,,Om veiligheidsredenen'', zegt woordvoerder Maartje Verwey van het ministerie. ,,Als een machinist de treinverkeersleider niet begrijpt, kunnen er ongevallen gebeuren. Daarom moeten machinisten die de grens overschrijden tweetalig zijn. Dat staat in de wet.''
Heeft imho niets met 'zitten zagen' of 'taalimperialisme' te maken, maar louter met de veiligheid. Hadden ze dan maar een nederlandsbegrijpende waal op die trein gezet... Het minste wat je mag verwachten is dat de bestuurder de hem gegeven richtlijnen begrijpt, neen ?? |
Vele Franstaligen menen nog altijd dat ze overal moeten kunnen verstaan worden.
|
De Nederlanders hebben volkomen correct gehandeld.
Een paar jaar geleden zijn hier toch twee treinen bovenop mekaar gebotst omdat er ook een kwiet aan het stuur stond die geen Nederlands verstond? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Enkel ezels kunnen zich niet uitdrukken in de taal die door de meerderheid van hun eigen land gebruikt wordt.
|
Uiteraard is het noodzakelijk dat de treinbestuurder en de verkeersleider elkaar kunnen verstaan. Het lijkt me dan ook logisch dat men voor internationaal treinverkeer overschakelt op het engels. Zoals men dit ook in de luchtvaart doet.
Coekie |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zouden de Duitse machinisten die de Duits-Nederlandse grens overschrijden ook Nederlands (moeten) kennen?
|
Welke taal spreekt de verkeersleiding in Vlaanderen ?!?!? Hoe komt het dat die problemen zich nog nooit in t binnenland voordeden ? Respecteert de NMBS de taalwetgeving in België wel ?
allemaal vragen die ik graag beantwoord zou weten ... hallo Tuybens ? iemand thuis ? Personne ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat de houding van deze franstalige belg mede oorzaak is geweest van het incident. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be