![]() |
Absurde vrijspraken!
Gsm'en mag niet, dictafoon inspreken wel
SINT-NIKLAAS - Een automobilist is vrijgesproken van ,,gsm'en achter het stuur'', omdat zijn zogezegde mobiele telefoontoestel een dictafoon was. B.C. (49) uit Melle werd op 8 september vorig jaar geverbaliseerd in Sint-Niklaas. Een politieagent had gezien dat de chauffeur een langwerpig voorwerp tegen het oor drukte en tegelijk praatte en stuurde. ,,Ik was niet aan het bellen, maar ik sprak een boodschap in op mijn dictafoon'', verdedigde B.C. zich. De politierechter uit Sint-Niklaas besliste gisteren de chauffeur vrij te spreken. Ook bij een dictafoon gebruikt de bestuurder maar één hand en is zijn aandacht afgeleid, maar door een kronkel in de wet worden alleen telefonerende automobilisten bestraft. Het aantal boetes voor écht niet handenvrij gsm'en achter het stuur is vorig jaar met een kwart gestegen, tot 9.691. Dat bleek gisteren uit het antwoord van minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) op een schriftelijke vraag van VLD-senator Stefaan Noreilde. De cijfers slaan enkel op de bekeuringen die uitgeschreven werden door de federale politie. Van de lokale politie zijn nog geen cijfers bekend. Sinds april kost gsm'en achter het stuur zonder een handenvrije set 100 euro. (dhs, belga) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Het zoveelste geval van zeer vreemde vrijspraak door de super wetgeving van ons eveneens super land. Ik begint spontaan te lachen wanneer ik weer opnieuw zoiets lees, de laatste weken is het echt aan de lopende band! |
Verkeersboetes moeten komen van gewone mensen... de controles zijn opgevoerd om de begroting te spijzen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Politici moeten inzien dat hun beroep ook nadelen inhoud (zoals dreigbrieven) en sommige mensen erg kwaad kunnen zijn omwille van beslissingen. Als je kiest om publiek en bekend te zijn en aan de haal te gaan met meer dan 10.000 € pree de maand moet je vind ik tegen een stootje kunnen. |
Citaat:
|
Citaat:
anders al zijn burgermanifesten de brandstapel op ! (alhoewel GROEN! daarmee niet akkoord zal zijn) dan maar recycleren zeker ? blijft dan wel Verhofstadt... :oops: |
Citaat:
70 rijden waar zo een rond bord staat met "70" op. 120 op de snelweg... Helpt altijd ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
Het vrij spreken mag niet belemmerd worden door handen aan het stuur. |
Die man gebruikte gewoon een lacune in de wet, blame the lawmakers, not the guy or judges
|
Citaat:
Is geen "vreemde" rechtspraak, maar geheel correcte rechtspraak. Het strafrechtsprincipe is "wat niet uitdrukkelijk verboden is, is toegelaten", en aangezien men inderdaad enkel telefoneren aan het stuur heeft geviseerd, had de politierechter geen mogelijkheid om die man te veroordelen. |
Volgens mij had hij wel beboet kunnen worden op:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
OT: Ik dacht eigenlijk dat je zelfs beboet kon worden voor het "spelen" met je gsm achter het stuur. Ik bedoel, sms'en en zelfs aan- of uitzetten. Logischerwijze dan toch ook met een dictafoontje. Lijkt me iets om aan te passen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Iedereen zou verdomme BLIJ moeten zijn dat je enkel veroordeeld kan worden voor zaken die uitdrukkelijk als verboden in de wet zijn opgenomen. Al eens aan gedacht wat voor een land dit zou zijn wanneer we dat essentiële principe de rug toekeren ?
|
Citaat:
Het is gewoon hetzelfde alleen door iets anders uitgevoerd maar dat maakt in die twee zaken helemaal geen verschil of wel soms! |
'k moest eigenlijk al een beetje lachen met de topic.. absurde vrijspraken, als je weet dat vrijspraken door rechtbanken bewerkstelligd worden... rechters die door de bomen het bos niet meer zien, en collega rechters die dommer zijn dan de gemiddelde wannebe pro deo... een ideale mix om een "recht" te hebben waar de weegschaal al tegen de grond hangt :) .. nee hoor er bestaat dus geen rechtspraak meer in België !
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be