![]() |
Belgicisten kraken Warande-manifest!
Belgicisten kraken Warande-manifest
Een jaar na het Manifest voor een Zelfstandig Vlaanderen heeft BPlus een antwoord klaar. Met enig gevoel voor ironie stelde B Plus gisteren zijn antwoord op het zogenaamde Warande-manifest voor op de plaats waar dat werd opgesteld: in de Warande. B Plus is een drukkingsgroep die het federale België wil versterken. Een relatief kleine club, maar net als de Warande-groep heeft ze prominente leden. Pierre Chevalier (VLD), Willy Claes (SP.A), Wilfried Martens (CD&V), Camille Paulus en Freddy Willockx (SP.A) onder anderen. Zoals verwacht kraakt B Plus het Warande-manifest, waarin Vlaamse toplui uit de economische wereld de splitsing van België vragen. Het manifest deugt niet, stelt B Plus, en het wrijft de Warande-groep een rechts-radicale agenda aan. Zo betwist het dat Vlamingen en Franstaligen uit elkaar groeien. De grootste evenementen - van de uitvaart van koning Boudewijn tot de City Parades - worden nog altijd op Belgisch niveau georganiseerd. ,,Zowat de hele top van de Vlaamse culturele wereld kant zich tegen separatisme'', zegt Luk Ryckaert van B Plus. Franstaligen denken ten onrechte dat er een Vlaamse politieke meerderheid bestaat voor confederalisme. ,,Dat het Vlaams Parlement eenzijdig de onafhankelijkheid zou uitroepen is absurd'', aldus Ryckaert. ,,Enkel Vlaams Belang is daar voorstander van.'' De N-VA opteert voor geleidelijkheid. Dat CD&V en VLD voorstanders zijn van confederalisme noemt Ryckaert dan weer ,,accidents de parcours''. De meerderheid van die partijen staat daar niet achter. De Warandegroep overschat de transfers, stelt B Plus nog, door ,,getrukeerde'' cijfers en oneigenlijke vergelijkingen. B Plus betwist ook de stelling van professor Juul Hannes dat transfers van zuid naar noord nooit bestaan hebben. Een afbouw van de transfers veroorzaakt volgens B Plus ook niet automatisch een heropleving van Wallonië. België heeft inderdaad een complexe beleidsstructuur, geeft B Plus toe, maar dat krijg je nu met federalisme. Bovendien slaagt het federale niveau er ondanks alles in te besturen. Vereenvoudigingen zijn wel mogelijk, onder andere via één federale kieskring. Een splitsing van België breng onvermijdelijk instabiliteit mee - met nadelige economische gevolgen. Bovendien heeft Vlaanderen noch Wallonië een even sterk imago als België of Brussel. De vergelijking met Tsjechië en Slovakije, die vreedzaam hun eigen gang gingen, loopt mank. In tegenstelling tot ons land was daar geen centrale hoofdstad of torenhoge overheidsschuld om over te bekvechten. De economische heropleving in beide landen heeft vooral te maken met de val van de Muur. Slovakije blijft trouwens kampen met een hoge werkloosheid. De Waalse economie is er minder erg aan toe dan de Warande-groep voorstelt. Er is een positieve kentering, al blijft de werkloosheid heel hoog, stelt B Plus nog. Bovendien moet de meerwaarde van België niet enkel door de bril van een boekhouder bekeken worden. Het gaat ook om cultuur, solidariteit, gemeenschappelijke geschiedenis en belang. (aho) www.bplus.be http://www.standaard.be/Artikel/Deta...EL&word=B+Plus Het werd tijd dat iemand de mensen van de Warande op hun vele foute berekingen en onzinnige vergelijkingen (zoals bv. het "vergeten" van de sociale zekerheid in Frankrijk wees). De discussie is geopend en geïnteresseerden kunnen een exemplaar bestellen! :) |
Citaat:
Hoe kunnen we bestellen ? |
Citaat:
|
Is het niet inconsequent om enerzijds te beweren dat die transfers "wel mee vallen", en dat ze kleiner zijn dan men veelal beweerd; en anderzijds te beweren dat het stopzetten van de transfers Wallonië in de afgrond zullen sturen?
Als die transfers toch niet zo groot zijn, en als de Waalse economie het eigenlijk beter doet dan wat wij in Vlaanderen denken, dan zou je tot de conclusie kunnen komen: dus kan Wallonië best op eigen benen staan. Citaat:
In België kan je niet van solidariteit spreken: beide regio's proberen met alle middelen het meeste geld naar zich toe te trekken. Bijgevolg zijn "diefstal" en "solidariteit" twee benamingen geworden die beide regio's geven aan hetzelfde gegeven. Stel dat er ooit een zuid-noord-tranfer zou ontstaan, dan zou Wallonië dat omschrijven als "Vlaanderen die teert op de arbeid van de noeste Waalse werker", en zou Vlaanderen dit omschrijven als "solidariteit". Geen enkel woord is zodanig verkracht geweest, de laatste jaren, als het woord "solidarieit". Zelfs George Bush verweet landen als België, Frankrijk, Duitsland een gebrek aan "solidariteit" omdat ze niet mee wilden doen met de oorlog tegen Irak. En een gemeenschappelijk belang kan evengoed in een confederatie nagestreefd worden. Daar hebben we geen federale staat voor nodig. |
Volledig mee eens uiteraard, alleen heb ik als unitarist zeer veel moeite met federalisme.
"België heeft inderdaad een complexe beleidsstructuur, geeft B Plus toe, maar dat krijg je nu met federalisme. Bovendien slaagt het federale niveau er ondanks alles in te besturen." Dat is meteen ook de grote zwakte van deze kritiek: men durft niet te breken met de federalistische ramp en de bipolariteit. |
Citaat:
|
Citaat:
Uiteraard al mijn felicitaties aan Bplus !;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is toch een bijzonder extremistisch standpunt .... Dit is pleiten voor de afschaffing van het territorialiteitsbeginsel, een van de grondwettelijke basisbeginselen waar de Belgische staat op berust. Reeds in de jaren zeventig en tachtig erkend door het Europees Hof voor de rechten van de mens (arrest Matthieu ,Mohin et Clerfayt en het latere de Belgische taalzaak) Dit is al even extreem als een onvoorwaardelijk separatisme. |
Het is nogal moeilijk om hier commentaar op te geven zonder eerst beide boeken uitgelezen te hebben maar dit lijkt me toch zever:
Citaat:
Hoe kan je dan ontkennen dat Vlaanderen en Wallonië uit elkaar groeien. Hoeveel Vlamingen/Walen kunnen bijvoorbeeld 5 bekende Walen/Vlamingen opsommen? Dat zullen er niet al te veel zijn denk. (Exclusief bekende/beruchte politiekers, dat zou iets te makkelijk zijn) Dat de uitvaart van koning Boudewijn - ondertussen ook al meer dan 13 jaar geleden - op Belgisch niveau georganiseerd werd lijkt mij redelijk logisch. Ik herinner me trouwens zo'n "Belgisch" event van vorig jaar, "De Grootste Belg", waarbij men in Vlaanderen en Wallonië elk apart een stemming hield met een bijna totaal verschillende uitslag: VRTRTBFEdit: Nu ik die lijst nog eens grondiger bekijk, van de Vlaamse top 10 zou ik over elk persoon wel iets kunnen vertellen. In die Waalse top 10 zijn er zelf 4 mensen waar ik nog nooit iets over gehoord heb: Zuster Emmanuelle, José Van Dam, Benoît Poelvoorde en Georges Simenon. |
Benoît Poelvoorde is een bekende naam uit de filmwereld. Zijn meest bekende film is wellicht "C'est arrivé près de chez vous".
En Georges Simenon is de auteur van de 'Commisaris Maigret'-detectiveromans. |
Citaat:
|
Jose van Dam is nochtans wereldklasse (geweest) als klassiek zanger.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
http://www.digg.be/movie.php?id=569 |
Ik lees met groot genoegen je bijdrage.8O
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
(aho) www.bplus.be http://www.standaard.be/Artikel/Deta...EL&word=B+Plus Het werd tijd dat iemand de mensen van de Warande op hun vele foute berekingen en onzinnige vergelijkingen (zoals bv. het "vergeten" van de sociale zekerheid in Frankrijk wees). De discussie is geopend en geïnteresseerden kunnen een exemplaar bestellen! :)[/quote] |
Gezien de wollige, nietszeggende conclusie; had dit de ontkrachting geweest van een bepaalde strategie of rapport in het bedrijf waar ik werk - dat was gewoon een c4 geweest. Meer boterhammetjes eten B-plus! te onnozel om op te reageren...
|
Citaat:
U kan over het manifest in kwestie verder discussiëren, wat ook de bedoeling is. Deze topic is loutere kennisgeving van wat er o.m. in de Standaard en De Tijd over ons manifest verschenen is. |
Citaat:
Het is een titel die "De Standaard" zelf gekozen heeft bij haar artikel op de website. U kan de link terugvinden in de openingstopic. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be