Doki |
22 december 2006 20:58 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dvarek
(Bericht 2267946)
Rustig laten sterven? Moet kunnen? Wat vind het forum?
Samir A. in hongerstaking
"VUGHT - De recent veroordeelde terrorist Samir A. is sinds dinsdag in hongerstaking gegaan. Hij verzet zich tegen het feit dat de terroristenafdeling van de gevangis in Vught waar hij nu verblijft, een gezamenlijke afdeling voor mannen en vrouwen is.
De advocaat van A., Victor Koppe, bevestigt de hongerstaking van zijn cliënt vrijdag. Volgens hem is het verblijven op een gemengde afdeling tegen de geloofsovertuiging van A. Op dit moment zijn er twee vrouwen op die afdeling en dat leidt tot grote onderlinge spanningen, aldus Koppe."
|
De vraag is hier of het penitentiaire apparaat rekening moet houden met de geloofskeuze en bijhorende gedragsregels van de gevangene. Ons gevangenissysteem is gebaseerd op het principe dat de vrijheidsberoving de eigenlijke straf is, en niet de omstandigheden waaronder een gevangene wordt vastgehouden. Met andere woorden, wij maken het leven van onze gevangenen niet tot een hel door foltering of allerlei misbuiken om de straf te verergeren (een gezond principe denk ik).
In die optiek zou ik zeggen dat een zeker respect voor de persoonlijkheid van de gevangene moet verzekerd worden, en daarbij kan respect voor religieuze keuzes horen. Een gevangene moet dus volgens mij de mogelijkheid krijgen om te bidden, of om bepaalde dingen niet te eten.
In het geval dat hier voorligt lijkt me die basis van respect voor de religieuze identiteit van de gevangene niet in gevaar. De eis gaat namelijk wel erg ver, en is praktisch niet haalbaar als die gevangenis nu eenmaal gemengd is. Ik ben dus niet voor het inwilligen van de eis.
De gevangene laten verhongeren zou van weinig respect voor een mensenleven getuigen. Kunstmatig voeden dus, en met psychische begeleiding terug naar een normaal gedrag brengen.
|