Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   het neo-conservatisme is dood (https://forum.politics.be/showthread.php?t=72968)

ministe van agitatie 23 december 2006 22:12

het neo-conservatisme is dood

De neo-conservatieve droom werd in 2006 een nachtmerrie

Het neo-conservatieve "Project for the New American Century" bestaat enkel nog uit een antwoordapparaat en een spookachtige website. Eén werknemer blijft over om het gehele project in te pakken.

De ambities die het licht zagen in 1997 en werden verwoord in het PNAC zijn verworden tot ontgoochelingen. Dankzij de oorlog in Irak en in het bijzonder door het gewapende verzet daar.

Het betekent dat de gewapende strijd van een bevolking tegen het imperialisme van het grootste rijk en het sterkste leger aan de ambities en pretenties van dat rijk een einde kan stellen.

Dat is bijzonder goed nieuws.

bron

C uit W 23 december 2006 22:34

Hun geloofwaardigheid, als ze die ooit hadden, is inderdaad compleet weg, maar ze hebben nog steeds de macht he, dus niet te vroeg juichen.

Leviathan 23 december 2006 23:16

Een populaire term tegenwoordig, "neo-conservatieven", maar ik vraag me af of de personen die de term te pas en te onpas gebruiken het verschil kent tussen gewoon conservatief en neo-conservatief. Of zeggen ze het gewoon maar omdat je dat kan afkorten als "neocon" en het zo nog gevaarlijker klinkt?

liberalist_NL 24 december 2006 01:19

Het CDA en CD&V zijn neo-conservatief. Bush is ultra-conservatief, of louter conservatief.

Kallikles 24 december 2006 01:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan (Bericht 2271331)
Een populaire term tegenwoordig, "neo-conservatieven", maar ik vraag me af of de personen die de term te pas en te onpas gebruiken het verschil kent tussen gewoon conservatief en neo-conservatief. Of zeggen ze het gewoon maar omdat je dat kan afkorten als "neocon" en het zo nog gevaarlijker klinkt?

De neocons noemen zichzelf zo... Het gaat om een groep die ideologisch uit het marxisme voortkomt en daarvan het messianisme heeft behouden, maar naar de uiterste rechterzijde is opgeschoven en zich met Reagan heeft gecompromitteerd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Neoconservative

baseballpolitieker 24 december 2006 01:42

Heb op wikipedia wat gelezen maar ze zeggen daar dat de neo's minder tegen ethische kwesties zijn en ook voor een open immigratiebeleid maar wat is dan het verschil met links!

garfield 24 december 2006 10:00

jammer; t was een degelijk project.

FISHERMAN 24 december 2006 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2271537)
Heb op wikipedia wat gelezen maar ze zeggen daar dat de neo's minder tegen ethische kwesties zijn en ook voor een open immigratiebeleid maar wat is dan het verschil met links!

Militaire macht ipv. diplomatie tegen dictatoriale regimes.

C uit W 24 december 2006 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 2271784)

:roll:

Kallikles 26 december 2006 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2271537)

De neocons zijn een nieuw-rechtse stroming, die ultra-imperialistisch is, islamofoob enzovoort.

Kallikles 26 december 2006 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 2271784)

De strijd tegen "dictatoriale regimes" is slechts een voorwendsel om een radicaal ultra-imperialisme te legitimeren dat de planeet in vuur en vlam moet zetten. Neoconservatieven zijn, net als de ultralinksen, voor een "revolutionaire oorlog", maar dan wel voor een revolutionaire oorlog van de kapitalistische democratie tegen al wat anders is. Het zijn een soort rechtse gauchisten. :lol:

Metternich 26 december 2006 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield (Bericht 2271777)
jammer; t was een degelijk project.

Degelijk project? Het neo-conservatisme is een gigantische miskleun, hoe sneller dat uitsterft, hoe beter!

1handclapping 26 december 2006 17:20

De "light"versie van fascisme

Heftruck 26 december 2006 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 2276742)
De strijd tegen "dictatoriale regimes" is slechts een voorwendsel om een radicaal ultra-imperialisme te legitimeren dat de planeet in vuur en vlam moet zetten. Neoconservatieven zijn, net als de ultralinksen, voor een "revolutionaire oorlog", maar dan wel voor een revolutionaire oorlog van de kapitalistische democratie tegen al wat anders is. Het zijn een soort rechtse gauchisten. :lol:

"Kapitalistische democratie" :roll:

Leer verdomme eens wat kapitalisme is vooraleer alles dat slecht gaat aan het kapitalisme te verwijten!

Heftruck 26 december 2006 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 2276736)
De neocons zijn een nieuw-rechtse stroming, die ultra-imperialistisch is, islamofoob enzovoort.

Het hangt er van af wat je "nieuw" noemt. :?

Kallikles 26 december 2006 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2276930)
"Kapitalistische democratie" :roll:

Leer verdomme eens wat kapitalisme is vooraleer alles dat slecht gaat aan het kapitalisme te verwijten!

Ik verwijt helemaal niets aan het kapitalisme. Ik zeg gewoon dat de neocons de Amerikaanse variant van kapitalisme en democratie, afgekort: kapitalistische democratie, met geweld wereldwijd willen propageren. Hun concept lijkt verdacht veel op het concept van de "revolutionaire oorlog" van het ultra-linkse kamp binnen het marxisme... Mijns inziens geen toeval, maar het is een diepere studie waard.

Ik schrijf "kapitalistische democratie" omdat de kapitalistische economie en de burgerlijk-liberale versie van democratie een coherent geheel vormen. Onder het kapitalisme is dat de meest "natuurlijke" vorm van democratie. Maar het kapitalisme kan ook onder andere politieke systemen gedijen.

Kallikles 26 december 2006 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2276932)
Het hangt er van af wat je "nieuw" noemt. :?

Klopt, maar zo zien zij zichzelf...

Chipie 26 december 2006 18:06

Laat ons vooral hopen dat de neo-communistische nachtmerrie geen droom wordt... :-P

Heftruck 26 december 2006 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 2276944)
Ik verwijt helemaal niets aan het kapitalisme. Ik zeg gewoon dat de neocons de Amerikaanse variant van kapitalisme en democratie, afgekort: kapitalistische democratie, met geweld wereldwijd willen propageren. Hun concept lijkt verdacht veel op het concept van de "revolutionaire oorlog" van het ultra-linkse kamp binnen het marxisme... Mijns inziens geen toeval, maar het is een diepere studie waard.

Ik schrijf "kapitalistische democratie" omdat de kapitalistische economie en de burgerlijk-liberale versie van democratie een coherent geheel vormen. Onder het kapitalisme is dat de meest "natuurlijke" vorm van democratie. Maar het kapitalisme kan ook onder andere politieke systemen gedijen.

"Kapitalistische democratie" is een tegenstelling. Democratie gaat immers uit van een meerderheid die een minderheid onderdrukt, het kapitalisme gaat daarentegen uit van een vrijwillige samenwerking.

Écht kapitalisme kan enkel onder een vrij regime (of beter, het ontbreken van een hoger regime) werken.

Kallikles 26 december 2006 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2277010)
"Kapitalistische democratie" is een tegenstelling. Democratie gaat immers uit van een meerderheid die een minderheid onderdrukt, het kapitalisme gaat daarentegen uit van een vrijwillige samenwerking.

Écht kapitalisme kan enkel onder een vrij regime (of beter, het ontbreken van een hoger regime) werken.

Ik houd mij niet bezig met het "écht kapitalisme" uit het rijk der ideeën, wél met het reële kapitalisme.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be